Brigitte Fassbaender se vrací do Prahy

  1. 1
  2. 2

Já jsem si už na začátku předsevzala včas a ve správném okamžiku přestat. Nechtěla jsem zažít žádný pokles vitality hlasu, ani sestupný odchod. Lehko mi nebylo, ale rozloučení s Franzem Schubertem a Hugo Wolfem bylo pro mě mnohem bolestnější než odchod z operního jeviště.

Cítila jste se někdy vyhořelá či unavená operním světem? Měla jste touhu vykonávat i jiné povolání?

Vyhořelá jsem se necítila nikdy, ale jiné povolání jsem chtěla mít vždy ve chvílích nervozity před vstupem na jeviště.

Našla jste jako intendantka či režisérka v sobě něco, co jste nečekala, dříve neznala?

Naučila jsem se překonávat stydlivost sobě vlastní, lidi okolo sebe umělecky motivovat, tvořit, formovat, vyzývat je. Zapalovat je pro práci, odevzdat se na tisíc procent. Nikdy jsem nečekala, že to bude v tolika případech tak těžké a že tu potřebu mnoho zpěváků nemá. Kdo jde k divadlu, musí hořet na obou koncích. Jinak nemá jevišti co nabídnout. To je moje krédo…

Překvapila jste někdy sebe samu v dobrém i zlém? Zažila jste někdy na jevišti poci, „teď mohu všechno, nevidím žádné limity“ nebo dokonce „jsem napojena na něco vyššího, co mě přesahuje“?

Nikdy jsem si nemyslela, že teď mohu všechno. Člověk se nikdy nevyučí, objevuje pořád nové a nové věci a sám sebe ve zpěvu. Spojení s něčím vyšším jsem směla několikrát zažívat. Byl to pocit absolutní svobody, nezávislosti na čase a prostoru. To „třetí oko“ se otevírá jako důsledek nejvyšší pěvecké koncentrace a práce s dechem, je srovnatelné s meditací.

Můžete z těch stovek zážitků a prožitků, které vám život přinesl, jmenovat některé, které byly zásadní a životně důležité?

To je velmi intimní otázka, která se mě dotýká více na osobní než na profesní rovině. Smrt mého otce byla osobně nejesenciálnější prožitek a zkušenost. Životně důležitá je pro mě hudba Johanna Sebastiana Bacha a Franze Schuberta.

Děkuji za rozhovor!

Brigitte Fassbaender (foto archiv Junge Musiker Stiftung)
Brigitte Fassbaender (foto archiv Junge Musiker Stiftung)

***
Do Prahy zavítá legendární mezzosopranistka, jedna z největších světových pěvkyň minulého století, aby zde vedla v rámci Festivalu ProART 2016 své první tuzemské Master Class. Mistrovská operní lekce bude probíhat od 8. – 10. července v prostorách Hudební fakulty Akademie múzických umění pro osm vyvolených studentů. Možná je i pasivní účast širší veřejnosti.

Brigitte Fassbaender přijala po letech pozvání ředitele festivalu Martina Dvořáka, jenž byl pod jejím vedením členem Tiroler Landestheater Innsbruck.

Vizitka:
Brigitte Fassbaender (foto © Foto Larl Download)
Brigitte Fassbaender se narodila v roce 1939 v Berlíně. Jejím otcem byl významný německý barytonista Willi Domgraf-Fassbaender, její matka byla herečka Sabine Peters. Prvního pěveckého vzdělání se jí dostalo od jejího otce, který zůstal také jejím jediným učitelem zpěvu. Od roku 1959-1961 studovala na Konzervatoři v Norimberku, od roku 1961 byla členem Bavorské státní opery v Mnichově. V roce 1970 byla jmenována bavorskou Komorní pěvkyní (Kammersängerin), v roce 1983 jí byl tento profesní titul udělen v Rakousku (Österreichische Kammersängerin).

V sedmdesátých a osmdesátých letech zpívala Fassbaender na nejvýznamnějších světových operních scénách jako je Metropolitní opera v New Yorku, Covent Garden v Londýně, La Scala v Miláně, Opera San Francisco. Hostovala i v Praze ve Státní opeře. Byla pravidelným hostel Salzburger Festspielen, Bayreuther Festspielen. Mezi její nejvýznamnější role patřily – Octavian v Růžovém kavalírovi, Brangäne v Tristanovi a Isoldě, titulní role v Carmen nebo Gräfin Geschwitz v Lulu.

Rozsáhlá je její interpretace písní Franze Liszta, Richarda Strausse, Johanna Brahmse a Franze Schuberta. Nahrála okolo 250 desek.

V roce 1995 ukončila Fassbaender svoji pěveckou kariéru a věnuje se režii. Těžiště její práce leží v inscenování děl Williama Shakespeara. V letech 1995-1997 byla operní ředitelkou Staatstheater Braunschweig, v letech 1999-2012 intendantkou Tiroler Landestheater v Innsbrucku. V roce 2002 převzala umělecké vedení Eppaner Lied-Sommer a v roce 2009 festivalu Richarda Strausse v Garmisch-Partenkirchenu.

Jako intendantka, režisérka a pedagožka se cílevědomě věnuje výchově mladých zpěváků.

Za své umělecké zásluhy je nositelkou několika čestných doktorátů a vyznamenání. V roce 1979 obdržela Cenu německých kritiků, v roce 1985 Frankfurtskou hudební cenu. V roce 1995 jí byl udělen Bayerischen Maximiliansorden für Wissenschaft und Kunst, v roce 2004 Cena Wolfganga Amadea Mozarta. Od roku 2005 je Brigitte Fassbaender předsedkyní Společnosti Richarda Strausse. V roce 2006 održela Hudební cenu zemského města Mnichova. Od roku 2010 je členkou řádu Pour le mérite. V roce 2011 byla jmenována Rytířem čestné legie (L’Ordre national de la Légion d’Honneur). V roce 2012 byla vyznamenána Velkým křížem za zásluhy s hvězdou Spolkové republiky Německo (Großen Verdienstkreuz mit Stern der Bundesrepublik Deutschland) a Čestným prstenem města Innsbrucku.
(Zdroj: proart-festival.cz)

Foto © Foto Larl Download

www.proart-festival.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat