Bylo jí teprve deset, ale její operu už za pár týdnů uvede Zubin Mehta

Jejími oblíbenými nástroji jsou klavír a housle. Alma Deutscher složila sonáty, koncerty a dokonce i jednu operu. Celovečerní Popelku uvede ve Vídni v evropské premiéře ještě před koncem roku dirigent Zubin Mehta. Alma se učila hrát na nástroje od dvou let a skládala od šesti let. „Často si říkám, že kdybych byla velkým a starým mužem s vousy, brali by mě možná víc vážně,” svěřuje se dívenka s úsměvem panenky.

Alma Deutscher (foto Guy Deutscher)
Alma Deutscher (foto Guy Deutscher)

Názory lidí se však mění od té doby, co metropole klasické hudby, domovina Mozarta, Schuberta a mnoha dalších skladatelů, chystá na konec letošního roku uvedení její opery Popelka, jejíž produkci zajišťuje rakouské sdružení na podporu mladých talentů.

Premiéra této dvouhodinové opery je připravena na 29. prosince. Zkoušek své opery ve Vídni se Alma účastnila jako respektovaný maestro. Dívenka doprovázela na klavír sólisty třikrát starší, než je ona. „Slyšela jsem její hudbu ještě dříve, než jsem věděla, kolik je jí let. Byla jsem v šoku. Jsou zde skutečně složité nuance, skutečně speciální,” říká rakouská sopranistka Anna Voshege.

Popelku si Alma sama upravila pro operu. Hrdinkou je mladá skladatelka, která složila pro svého prince-básníka píseň. Anna Voshege zpívá jednu ze dvou mrzoutských nevlastních sester hrdinky. Alma situovala děj do vybájené země Transylvánie, kde se v duchu ráda prochází a kterou obývají smyšlení hudebníci jako je Antonin Yellowskin, její oblíbenec. „Ukradla jsem mu jednu skladbu,” směje se dívka.

Alma Deutscher (foto Anna Huix)
Alma Deutscher (foto Anna Huix)

Otec mladé skladatelky Guy Deutscher si vzpomíná, jak ho překvapila Almina slova v době, kdy jí byly dva nebo tři roky. „Jak může být hudba tak krásná,” řekla prý tehdy. „Když začala skládat své vlastní kusy, pochopili jsme, že máme co do činění s čímsi skutečně zvláštním,” vysvětluje otec, rovněž amatérský hudebník.

V šesti letech složila první sonátu pro klavír, v sedmi letech minioperu a v devíti koncert pro housle. Alma nemá ráda současnou hudbu, která je podle ní příliš hlučná, a nezná Justina Biebera nebo Beatles. Naopak ráda leze na stromy a běhá, uvádí její otec, který spolu s její matkou zajistil pro Almu školní výuku doma, na jihu Londýna. Dívka je stále více vyhledávána pro vystoupení v zahraničí.

Verze její Popelky pro komorní orchestr se loni dávala v Izraeli. Při uvedení celé opery ve Vídni bude Alma Deutscher hrát v orchestru na housle a klavír. V zákulisí zanechá svůj třetí oblíbený nástroj: švihadlo. Právě díky němu se rodí melodie, vysvětluje dívka. „Ve skutečnosti neskáču, jen jím všelijak kroužím ve vzduchu a přeříkávám si různé příběhy. Často se mi tak v hlavě zrodí melodie, kterou si honem běžím zaznamenat,” říká.

Malá virtuózka, které si váží dokonce i dirigenti jako je Daniel Barenboim, Zubin Mehta a Simon Rattle, jenž prohlásil, že ho její talent uchvátil, se ve Vídni nevyhnula srovnání s mladým Wolfgangem Amadeem Mozartem, jemuž bylo jedenáct let, když v roce 1767 dával svou první operu.

„Radši nechci být s někým srovnávána, chci psát vlastní hudbu, být právě touhle malou Almou. Kdybych totiž jen přepisovala Mozarta, bylo by to nudné,” říká.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat