Čajkovského Labutí jezero u nás a v blízkém zahraničí

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Celý baletní soubor i alternující hlavní sólistky (Jarmila Dycková, Mami Hagihara, Radka Příhodová) zaslouží uznání, z alternujících Princů vyniká Adam Zvonař. Kriticky se lze podívat na scénu, kde se Aleš Valášek pokouší o jakési inovace v podobě posouvajících se bílých stěn a větví visících ze stropu. Jedině ve třetím dějství působí scéna lepším dojmem, kdy zámecký sál představují pevné zdi a ze stropu visící královská orlice. Kostýmy od stejného tvůrce jsou o něco lepší, i když kombinace v tancích národů vypadají někdy skutečně zvláštně. Menší problém představuje i souhra orchestru s baletním sborem, někdy i hra jednotlivých nástrojů.

Petr Iljič Čajkovskij: Labutí jezero – DJKT Plzeň 2016 (zdroj djkt.eu / foto Patrik Borecký)


Programy

Vydávání programů na jednotlivá baletní a operní představení je určitou vizitkou každého divadla, znalý divák si je rád kupuje, shromažďuje a čerpá z nich informace. Nejinak u sledovaných Labutích jezer. Všechny programy jsou na relativně dobré grafické úrovni a obsahují základní informace o dané inscenaci. Ale právě jen základní. Kdo se chce dozvědět více, má často smůlu. Skutečně zásadní kapitolu v programech – o choreografických a hudebních zdrojích inscenace přesně za sebou – má jen vídeňský program! Obecně se dá dlouhodobě říci, že nejlepší programy mají divadla v německy mluvících zemích. Cena je sice vyšší, 4 až 5 euro, ale množství informací stojí za to.

Velký rozdíl je i ve vydávání takzvaných obsazení, opět ve Vídni či v Drážďanech je to soubor několika listů s přesným popisem, kdo co tančí v jednotlivých dějstvích, soupis sólistů i sboru. Tato věc je velkou bolestí českých (i slovenských) divadel. Menší divadla (Olomouc, Ústí, Plzeň) vůbec nevydávají aktuální obsazení, mají je jen na vývěskách. Národní divadla v Praze a Brně vydávají o něco obsažnější obsazení, ale bez jmen ve sborových výstupech. V Bratislavě či Budapešti to není o nic lepší. Považuji za velkou nespravedlnost k členkám a členům baletních souborů, že nejsou uváděna jejich jména v aktuálních představeních takových baletů, jako je Labutí jezero či La Bayadère. Stěžejní scény přece stojí na sboru a nechávat jej v bezejmennosti není skutečně spravedlivé. Co by to stálo inspirovat se obsazením z Vídně či odjinud?

Souhrn
Posouzení jednotlivých inscenací je samozřejmě subjektivním dojmem. Jistě, diváci chodí na všechna Labutí jezera, uvádět Labutí jezero v repertoáru je vedle Louskáčka nejlepší zárukou divácké návštěvnosti. Pokud není titul zcela zjevně překroucen a dramaticky změněn, což v navštívených inscenacích přes dílčí kritiku a nuance není, najde si vždy vděčnou diváckou obec, tím více, že drtivá většina místních diváků žádné jiné Labutí jezero nezná a nejede navštívit, maximálně starší generace si pamatuje nějakou předchozí inscenaci. Je spíše výjimkou slyšet mezi diváky více kritických hlasů na představení, zažil jsem to jen v případě Greveho inscenace v Národním divadle Praha (ovšem jistě i tato inscenace měla své zastánce a spokojené diváky).

Můj subjektivní dojem je na závěr jednoznačný – z hlediska vnitřních pocitů a dojmů preferuji pohádkovou verzi a speciálně choreografii Hany Vláčilové (dříve ve Státní opeře Praha, nyní v Moravském divadle Olomouc). Co se týká často zmiňovaného vyústění baletu a vítězství dobra nad zlem či opačně, domnívám se, že špatných a zlých věcí je kolem nás každodenně dost a nepotřebujeme je vidět ještě v baletním představení, vítězství dobra potěší snad mysl každého. Samozřejmě mé subjektivní dojmy nikomu nevnucuji a přeji všem krásné zážitky ze všech Labutích jezer.


Petr Iljič Čajkovskij:
Labutí jezero
Choreografie: Hana Vláčilová
Režie: Robert Balogh
Scéna: Martin Černý
Kostýmy: Roman Šolc
Premiéra 2. listopadu 2012 Moravské divadlo Olomouc
(psáno z repríz 29. 9. 2016, 2. 3. 2017 a 3. 6. 2017)

www.moravskedivadlo.cz
***

Petr Iljič Čajkovskij:
Labutí jezero

Choreografie: Vladimír Nečas
Režie: Vladimír Nečas
Scéna: Josef Jelínek
Kostýmy: Josef Jelínek
Premiéra 8. března 2013 Severočeské divadlo Ústí nad Labem
(psáno z repríz 7. 10. 2016 a 23. 5. 2017)

www.operabalet.cz
***

Petr Iljič Čajkovskij:
Labutí jezero

Choreografie: Marius Petipa, Lev I. Ivanov
Nastudování: Rafael Avnikjan
Scéna a kostýmy: Josef Jelínek
Premiéra 6. listopadu 1991 Slovenské národní divadlo Bratislava
(psáno z reprízy 13. 6. 2017)

www.snd.cz
***

Petr Iljič Čajkovskij:
A hattyúk tava
(Labutí jezero)
Choreografie: Rudi van Dantzig
Scéna a kostýmy: Toer van Schayk
Premiéra 25. dubna 2015 Magyar Állami Operaház Budapešť
(psáno z repríz 20. 5. 2017, 21. 5. 2017)

www.opera.hu
***

Petr Iljič Čajkovskij:
Der Schwanensee
(Labutí jezero)
Choreografie: Rudolf Nurejev
Nastudování: Manuel Legris, Alice Necsea, Lukas Gaudernak, Jean Christophe Lesage
Scéna a kostýmy: Luisa Spinatelli
Premiéra 15. října 1964, obnovené nastudování 16. března 2014 Wiener Staatsoper Vídeň
(psáno z reprízy 25. 5. 2017)

www.wiener-staatsoper.at
***

Petr Iljič Čajkovskij:
Der Schwanensee
(Labutí jezero)

Režie a choreografie: Aaron S. Watkins
Režie: Francine Watson Coleman
Scéna: Anne Walther
Kostýmy: Erik Västhed
Premiéra v roce 2009 Semperoper Drážďany
(psáno z reprízy 12. 3. 2017)

www.semperoper.de
***

Petr Iljič Čajkovskij:
Labutí jezero
Choreografie a režie: Kenneth Greve
Scéna a kostýmy: Karin Betz
Premiéra 12. února 2009 Národní divadlo Praha
(psáno z reprízy 26. 4. 2017)

www.narodni-divadlo.cz
***

Petr Iljič Čajkovskij:
Labutí jezero
Choreografie a režie: Robert Strajner
Scéna a kostýmy: Josef Jelínek
Premiéra 17. prosince 1999 Národní divadlo Brno
(psáno z repríz 25. 1. 2017 a 30. 5. 2017)

www.ndbrno.cz
***

Petr Iljič Čajkovskij:
Labutí jezero
Choreografie a režie: Jiří Horák
Scéna a kostýmy: Aleš Valášek
Premiéra 19. listopadu 2016 Divadlo J. K. Tyla Plzeň
(psáno z repríz 8. 3. 2017 a 25. 6. 2017)

www.djkt.eu

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat