Cecilia Bartoli je zase první. Papežský sbor z Vatikánu ji pozval ke společnému nahrávání

  1. 1
  2. 2
Vydání číslo 51. Letmý pohled na události ze světa klasické hudby, k nimž došlo ve druhé polovině října 2017: Mozartova spona na boty v aukci. Nový koncertní sál v Mnichově: hudební svatyně ve tvaru sila. Seiji Ozawa ruší koncerty s Berlínskou filharmonií. Čtyři milióny návštěvníků za rok v hamburské Elbphilharmonii. Marek Janowski novým šéfdirigentem v Drážďanech. Cecilia Bartoli ve Vatikánu. Thomas Zehetmair se stane novým hlavním dirigentem Stuttgartského komorního orchestru. Dalibor Jenis zastoupí ve Vídni Dmitrije Hvorostovského. Anna Netrebko ruší Tosku, zřejmě na Putinův příkaz. Renovace sídla Tonhalle Orchester v Curychu. Italské ministerstvo kultury koupí Verdiho dopisy. Münchner Symphoniker opět obdrží trvalé dotace. Gardiner uzavřel turné Monteverdi 450 v Lincolnově středisku v New Yorku.


Mozartova spona na boty v aukci

Spona na boty, kterou vlastnil Wolfgang Amadeus Mozart, byla vydražena na aukci ve Vídni za cenu 12.500 eur. Cena se vyšplhala vysoko nad odhadovanou hodnotu 2.000–4.000 eur, kterou stanovil aukční dům Dorotheum. Kupující si přál zůstat v anonymitě. Neznámý sběratel obdrží rytou kovovou sponu v ozdobené schránce společně s ručně psaným dopisem o pravosti.

V dopise píše Marie Buehn, že spona byla předávána po generace, počínaje jejím pradědem Matthiasem Knollerem, vídeňským obuvnickým mistrem, který vyrobil Mozartovu obuv. Wolfgang Amadeus Mozart potřeboval služby vídeňských módních řemeslníků nejen kvůli své zálibě ve drahých věcech, ale také kvůli svému intenzivnímu životnímu stylu.

Wolfgang Amadeus Mozart (zdroj commons.wikimedia.org/Ölbild)


Nový koncertní sál v Mnichově: hudební svatyně ve tvaru sila

Odvážně zakřivené linie, sklo na červeném slínku. Tak vypadá návrh na nový koncertní komplex v Mnichově, který připomíná obilní silo. Autorem vítězného návrhu je rakouský architekt Anton Nachbaur z Bregenzu. Skleněná fasáda ve tvaru krabice se nad přízemím pokrytým kovem směrem k vrcholu mírně zakřivuje. O výstavbu sálu Mnichov bojoval skoro patnáct let. Problémem bylo najít vhodnou lokalitu. Nový sál pro Symfonický orchestr bavorského rozhlasu by měl mít dva koncertní sály s kapacitou 1.800 a 600 míst. Nyní zbývá najít vynikajícího akustika. V komplexu najde řadu učeben Hochschule für Musik und Theater. Se stavbou se započne na jaře 2018.


Seiji Ozawa ruší koncerty s Berlínskou filharmonií

Japonský dirigent Seiji Ozawa na doporučení lékařů zrušil koncerty s Berlínskými filharmoniky v lednu 2018. Dvaaosmdesátiletý dirigent, který překonal rakovinu jícnu, by neměl absolvovat tak náročnou a dlouhou cestu do Evropy. Zastoupí jej mladý finský dirigent Mikko Franck, který je šéfdirigentem v Paříži u Orchestre Philharmonique de Radio France.

Mikko Franck (zdroj commons.wikimedia.org/Franz Johann Morgenbesser)


Čtyři milióny návštěvníků za rok v hamburské Elbphilharmonii

Rok po předání Elbphilharmonie městu Hamburku přilákal objekt čtyři miliony lidí. Od otevření náměstí Plaza 4. listopadu 2016 přichází každý den téměř 17.000 obdivovatelů tohoto kulturního svatostánku. Největší příliv byl v srpnu s 444.000 návštěvníky.

Koncertní sál byl slavnostně otevřen 11. ledna letošního roku. Už asi 660.000 posluchačů zde zažilo koncerty a další hudební představení.

Na své první narozeniny uspořádá Elbphilharmonie pestrý program s volným vstupem.

Elbphilharmonie Hamburk (zdroj pixabay.com)


Marek Janowski novým šéfdirigentem v Drážďanech

Hráči Drážďanské filharmonie si přejí Marka Janowského jako budoucího šéfdirigenta. Osmasedmdesátiletý dirigent řídil městský orchestr v Drážďanech od roku 2001 do roku 2003, ale pak z frustrace ze sporu s městem o novou koncertní síň orchestr opustil.

Marek Janowski (zdroj dresdnerphilharmonie.de)

V minulých dnech komise orchestru pověřila drážďanskou primátorku Annekatrin Klepsch a filharmonickou intendantku Frauke Roth, aby zahájily jednání s Markem Janowským o převzetí postu hlavního dirigenta od roku 2019/2020. Stávajícím šéfdirigentem je Michael Sanderling.


Cecilia Bartoli ve Vatikánu

Papežský sbor Sixtinské kaple poprvé ve své historii pozval ženu, aby společně nahráli kompaktní disk. Album s hostující Cecilií Bartoli obsahuje gregoriánské sbory a polyfonní renesanční repertoár.

Cecilia Bartoli nahrává v Sixtinské kapli (zdroj YT / Deutsche Grammophon)

Nahrávka Deutsche Grammophon je cílena na adventní a vánoční čas a jsou na ní mimo jiné skladby Giovanniho Pierluigiho da Palestriny, Tomáse Luise de Victoria nebo Gregoria Allegriho. Na snímku se objeví také doposud nezveřejněné skladby z vatikánských archivů.

Po úspěšných albech Cantate Domino (2015) a Palestrina (2016), na kterých je zaznamenáno vokální umění nejstaršího sboru na světě, tvoří Veni Domine třetí album Deutsche Grammophon uskutečněné ve spolupráci s Vatikánem. Za účelem zachycení jedinečné zvukové atmosféry Sixtinské kaple dostal sbormistr Massimo Palombella povolení k využití kaple pro nahrávání.


Thomas Zehetmair se stane novým hlavním dirigentem Stuttgartského komorního orchestru

Houslista a dirigent Thomas Zehetmair převezme hudební vedení renomovaného komorního orchestru Stuttgarter Kammerorchester v roce 2019. Stane se nástupcem Matthiase Foremny. Soubor, který byl založen v roce 1945 Karlem Münchingerem, je podporován spolkovou zemí Baden-Württemberg a koncernem Bosch.

Thomas Zehetmair byl hlavním dirigentem Royal Northern Sinfonia v Anglii od roku 2002 do roku 2014. Od roku 2012 do roku 2015 pracoval ve stejné funkci také v Orchestre de chambre de Paris. Od roku 2016 je hudebním ředitelem Musikkollegium Winterthur ve Švýcarsku. Jeho smlouva potrvá do roku 2020 a ve Stuttgartu bude s orchestrem pracovat minimálně sedm týdnů v roce.

Thomas Zehetmair (zdroj stuttgarter-kammerorchester.com / foto © Julien Mignot)


Dalibor Jenis zastoupí ve Vídni Dmitrije Hvorostovského

Dalibor Jenis bude zpívat Jaga v Otellovi v březnu 2018 a Paolo Rumetz v květnu 2018 ve Vídeňské státní opeře Rigoletta. Oba nahradí nemocného ruského barytonistu, který účinkování v obou operních produkcích odřekl. Zpráva není překvapením, neboť Dmitri Hvorostovsky stále léčí nádor na mozku a oznámil v loňské sezoně, že odstupuje od inscenovaných oper. Dmitri Hvorostovsky nedávno oslavil v Londýně své pětapadesáté narozeniny a momentálně nezpívá žádná představení. Jeho nahrávka Rigoletta, na které se podílejí také Francesco Demuro a Nadine Sierra, bude vydána ještě letos.

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář