Česká filharmonie vstupuje do nové sezony s Dvořákem

První český orchestr zahájí svou 128. sezonu třemi koncerty, na nichž zazní program složený výlučně z děl Antonína Dvořáka – předehra V přírodě, Houslový koncert a moll a Osmá symfonie. Koncerty, nad nimiž převzal záštitu ministr kultury Martin Baxa, jsou zároveň prologem Roku české hudby 2024. Taktovky se chopí šéfdirigent a umělecký ředitel České filharmonie Semjon Byčkov, jenž vkročí již do šesté sezony v čele orchestru. Spolu s ním poprvé vystoupí vynikající mladý americko-německý houslista Augustin Hadelich. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina od středy do pátku 27. až 29. září vždy od 19:30 hodin. První koncert bude ve zpožděném přenosu vysílat Česká televize na programu ČT art, třetí koncert bude možné živě sledovat na stanici Mezzo Live.
Augustin Hadelich (zdroj Augustin Hadelich)
Augustin Hadelich (zdroj Augustin Hadelich)

„Dvořák byl sám houslista, a tak není divu, že vnitřní hlasy v jeho partiturách jsou vždy nesmírně důležité. V mnoha částech houslového koncertu, například v krásném přechodu z první do druhé věty, se housle nevznášejí vysoko nad orchestrální texturou, ale jsou přímo uprostřed ní – jsou prostředním hlasem chorálu, obklopené zvuky lesních rohů a dechových nástrojů. To znamená, že sólista, dirigent a hráči na dechové nástroje musí dýchat a frázovat společně, neustále se poslouchat a reagovat na sebe. To je největší výzva díla a zároveň to, co ho dělá výjimečným,“ říká houslista Augustin Hadelich.

Život Augustina Hadelicha je příběhem zázračného dítěte z toskánské farmy, které se dokázalo dostat na úplný vrchol mezi nejvýznamnější současné světové interprety. Narodil se v italském městě Cecina (nedaleko Livorna) německým rodičům, kteří zde vlastnili farmu. Hrát na housle začal v pěti letech, a to pod vedením svého otce, amatérského violoncellisty, který byl po dlouhou dobu jeho jediným učitelem. Start jeho interpretační kariéry nastal ve 22 letech, kdy zvítězil v Mezinárodní houslové soutěži v Indianapolis (2006). Od té doby se hudební kritika předhání v superlativech o jeho fenomenální technice, úchvatné barvě tónu a promyšlené interpretaci. Na svém koncertním i nahrávacím kontě má množství tradičních repertoárových kusů, kterým je i Dvořákův Houslový koncert a moll, jenž je též součástí Hadelichova CD Bohemian Tales. Spolu s Jakubem Hrůšou a Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu za něj v roce 2021 získal cenu Opus Klassik a vysloužil si taktéž nominaci na cenu Grammy. Do Prahy přijede s Dvořákem po dokonale nabitém září, kdy v šesti evropských zemích odehraje celkem třináct koncertů – a 2. října již bude koncertovat v Arménii.

Nejen na zahajovacích koncertech, nýbrž po celou 128. koncertní sezonu bude Česká filharmonie reflektovat Rok české hudby a projekt Smetana 200. Díla českých hudebních velikánů uvede Semjon Byčkov, ale i oba hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil. Vedle nich se k prvnímu českému orchestru vrátí dirigenti Simon Rattle, Giovanni Antonini a Franz Welser-Möst. Debutově se představí Antonio Pappano, Tugan Sochijev a Nicholas Kraemer. Rezidenčním umělcem je klavírista András Schiff. S Českou filharmonií znovu vystoupí houslistka Janine Jansen, violoncellista Pablo Ferrández, klavíristé Yuja Wang, Pierre-Laurent Aimard a Emanuel Ax, z českých umělců houslisté Josef Špaček a Jiří Vodička a klavírista Lukáš Vondráček. Vedle Augustina Hadelicha k orchestru poprvé zavítají klavírista Steven Osborne, sopranistka Louise Alder a barytonista Christian Gerhaher. Do 129. sezony Českého spolku pro komorní hudbu, který je o rok starší než Česká filharmonie, se výrazně propíše houslistka Julia Fischer, s recitály přijedou i klavíristé Mitsuko Uchida a Víkingur Ólafsson. Častým uměleckým partnerem České filharmonie bude Pražský filharmonický sbor pod vedením Lukáše Vasilka. Prostor na večerních koncertech opět dostane Česká studentská filharmonie.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments