Co měl ve svém vydání Goldbergovských variací napsáno Glenn Gould?

Noty, které sloužily legendárnímu kanadskému klavíristovi Glennu Gouldovi k natáčení jeho druhé nahrávky Goldbergovských variací Johanna Sebastiana Bacha v roce 1981, se budou dražit v americké aukci. Očekávaná výsledná cena notového tisku s Gouldovými poznámkami se odhaduje mezi 100.000 a 150.000 amerických dolarů.

V roce 1981, tedy rok před svou smrtí, se Glenn Gould navrátil k cyklu J. S. Bacha, který natočil již roku 1955 na samém počátku svého tvůrčího rozletu. Dvě rozdílné interpretace Goldbergových variací tak rámují Gouldovu kariéru a staly se ikonickými díly spojenými s přínosem tohoto významného klavíristy a vstupní téma variací je dokonce vytesáno na jeho náhrobním kameni.

Dne 5. prosince 2018 draží newyorská aukční síň Bonhams vydání C. F. Peterse, které Gould používal k natáčení. Noty jsou popsané detailními poznámkami a značkami. Obsahují komentáře typu: „V taktu 5 může být jen trošku světlejší“ a „Koukni ještě jednou na poslední dobu, 9 – jak víme – má tendenci spěchat“.

Goldbergovské variace Glenna Goulda (zdroj Bonhams)

Tyto poznámky nám poskytují vhled do Gouldova hudebního myšlení a přístupu k Bachově hudbě. Muzikologové jistě partituru ocení z hlediska hlubšího porozumění interpretace obou Gouldových nahrávek. Dražená partitura byla proto zachována v podobě kvalitních fotografií, které budou uloženy ve fondu Glenn Gould Collection Kanadské národní knihovny.

Muzikolog Tim Page, který se specializuje na osobnost Glenna Goulda, hodnotí Gouldovu nahrávku Goldbergovských variací z roku 1981 jako „jeden z nejosobnějších a nejvíce kontemplativních výpovědí o umělcově výjimečném životě.“

Reklama

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na