Collegium 1704 uvede Janovy pašije v Rudolfinu a dalších třech evropských koncertních sálech

Barokní orchestr Collegium 1704 pod taktovkou Václava Lukse zahájil v neděli 3. dubna 2022 turné s Janovými pašijemi J. S. Bacha v Maison de la Radio et de la Musique na svém historicky prvním vystoupení v Paříži, 12. dubna tímto dílem vyvrcholí Sezóna 2021/22 v pražském Rudolfinu. O den později se mohou na závěrečný koncert cyklu Hudební most Praha-Drážďany těšit posluchači v drážďanském Annenkirche, na Velký pátek prožije hluboké emoce velikonočního příběhu v podání Collegia 1704 publikum v Konzerthaus v Dortmundu. Turné navazuje na březnové koncerty v Praze a Drážďanech na podporu Ukrajiny – díky nim se Collegiu 1704 podařilo získat pro sbírku SOS Ukrajina organizace Člověk v tísni částku 250 000 Kč na humanitární pomoc.
Collegium 1704 (zdroj Collegium 1704, foto Petra Hajská)
Collegium 1704 (zdroj Collegium 1704, foto Petra Hajská)

Po třech březnových představeních opery Alcina G. F. Händela v Opéra Royal ve Versailles, která sklidila skvělé kritiky předních francouzských deníků a hudebních časopisů a ke kterým neplánovaně přibylo také vystoupení pro účastníky právě probíhajícího summitu lídrů EU, zažilo Collegium 1704 svůj pařížský debut. Záznam z koncertu, na němž 3. dubna 2022 zazněly Janovy pašije v koncertním sále francouzského rozhlasu, odvysílá stanice France Musique 26. dubna 2022.

Janovy pašije jsou dílem, které Collegium 1704 provází od doby jeho vzniku v roce 2005 a mně osobně je toto dílo obzvlášť blízké. Díky Janovým pašijím se mi otevřel v době mých studií nekonečně bohatý svět duchovní hudby Johanna Sebastian Bacha, jehož objevování se mi stalo nikdy nekončící cestou “ říká dirigent Václav Luks.

Janovy pašije uvedl soubor v Praze naposledy v roce 2017 pod vedením dirigenta Larse Ulrika Mortensena. V kontextu Bachovy tvorby patří Janovy pašije spolu s druhými kompletně dochovanými Matoušovými pašijemi k jeho stěžejním dílům. Zároveň reprezentují v obecném povědomí specifický druh velkolepé pašijní kompozice pro sóla, sbor a orchestr. Textová různorodost Janových pašijí odráží mnohovrstevnatost Bachovy hudby a působivě zprostředkovává příběh Ježíšova umučení a smrti.

Partu Evangelisty se opět ujme německý tenorista Sebastian Kohlhepp, který patří k nejvyhledávanějším pěvcům své generace. Tenorové árie zazní v podání Tobiase Hungera. Jeho sólová vystoupení na koncertech Collegia 1704 v této sezóně získaly zaslouženou pozornost – své koloratury předvedl v Bachově Vánočním oratoriu i v Zelenkově imaginární mši Missa 1724. Belgická sopranistka Sophie Junker i německá altistka Henriette Gödde jsou návštěvníkům koncertů Collegia 1704 také dobře známé – Sophie Junker účinkovala v provedení Janových pašijí v roce 2017, Henriette Gödde se představila v této sezóně v Mozatově Requiem. Poprvé v České republice vystoupí na tomto koncertě dva němečtí pěvci – basista Matthias Winckhler, v jehož podání uslyšíme part Ježíše, a barytonista Christian Immler, který bude na podiu proti němu stát jako Pilát.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments