Z dalekých zemí na Moravu

  1. 1
  2. 2
V dnešní době obrovského lidského pohybu najdeme baletní soubory s mezinárodním složením již prakticky všude. Tak i do moravských divadel se dostávají tanečnice a tanečníci, kteří by bez svého baletního angažmá o těchto městech nikdy neslyšeli. Tři z nich si dnes v rozhovoru přiblížíme: Ana Gómez Salamanca ze Španělska a Emily-Joy Smith z Anglie působí v Olomouci již přes rok, Ichigo Oguro z Japonska je v Brně teprve tři měsíce.
Ana Gómez Salamanca (vpravo), Emily-Joy Smith (foto archiv Moravského divadla Olomouc)

Ana Gómez Salamanca a Emily-Joy Smith se záhy po svém příchodu do Moravského divadla Olomouc staly oporou tamního baletního souboru a s úspěchem vystoupily již v mnoha rolích. Ana Gómez Salamanca tančí mimo jiné v pas de trois v Labutím jezeru, je Šeříkovou vílou ve Spící krasavici, Mercedes v Donu Quijotovi, Aeginou ve Spartakovi a Prudencií v Dámě s kaméliemi. Také Emily-Joy Smith úspěšně vystupuje ve všech baletech repertoáru Moravského divadla Olomouc, jejím dosavadním vrcholem je hlavní role Desdemony v baletu Othello.

Jak dlouho jste v Olomouci, jak se vám zde líbí?

ANA GÓMEZ SALAMANCA:
V Olomouci jsem nyní přes rok, přišla jsem 1. dubna 2016. Na začátku bylo těžké si zvyknout na město, protože celý život jsem žila ve velkých městech. Ale nyní mohu ocenit kvalitu života, kterou zde máme, máme čas na mnoho věcí, bez spěchu, město je hezké a žijí zde milí lidé.

EMILY-JOY SMITH:
Nyní žiji v Olomouci osmnáct měsíců. Je to hezké město, zejména v létě. Předtím jsem byla tři roky v Londýně, v porovnání s tím je v Olomouci více klidu a pohody. Líbí se mi, jak jsme blízko k dalším okolním městům, a tak ve volném čase můžeme vidět nová místa v Evropě.

Kde jste působily před olomouckým angažmá?

ANA GÓMEZ SALAMANCA:
Když jsem skončila Baletní konzervatoř ve Španělsku, snažila jsem se nalézt práci v Evropě a nějaký čas jsem pracovala v Madridu na volné noze, ale protože příležitosti pro tanečníky ve Španělsku jsou velmi omezené, rozhodla jsem se jít do Ruska. Pracovala jsem v Moskvě v Imperiálním baletu (The Imperial Russian Ballet), v putovní společnosti, se kterou jsem tři roky cestovala po světě. V té době jsem vystoupila v divadlech v Rusku, Austrálii, Novém Zélandu, Číně, Kazachstánu a mnoha evropských zemích. Pak jsem přišla do Moravského divadla Olomouc, kde jsem našla řadu příležitostí a mohla jsem poznat jiný a nový způsob práce a nové role, které jsem předtím nedělala.

EMILY-JOY SMITH:
Ve svém prvním souboru jsem byla v roce 2011 ve městě Sarasota na Floridě (USA). Vystupovala jsem rok v úžasných Ashtonových a Balanchinových baletech. Po sezoně v Americe jsem se přestěhovala do Vídně do baletního souboru Vienna Festival Ballet, brzy jsem se stala hlavní tanečnicí a zůstala tam tři roky.

Jaké máte oblíbené role?

ANA GÓMEZ SALAMANCA:
Pas de trois a velkou labuť v Labutím jezeru a Mercedes v Donu Quijotovi, protože jsem je tančila již v ruském souboru a pokračovala v nich i po svém příchodu sem.

EMILY-JOY SMITH:
Během své kariéry jsem tančila již v mnoha rolích. Měla jsem velké štěstí pracovat s šéfy baletů, kteří rozpoznali můj potenciál a kteří ve mně pěstovali umělce. Tady je mých pět oblíbených dosavadních rolí:

Královna cukrovinek v Louskáčkovi, hudba v grand pas de deux mi dává velkou radost k tanci. Také miluji Vánoce, takže vánoční balet je pro mě perfektní.

Odetta/Odilie v Labutím jezeru, každá mladá baletní studentka touží tančit tyto role. Miluji tu výzvu zahrát si dvě rozdílné role v jednom baletu.

Aurora ve Spící krasavici, to byla moje první hlavní role, stále si pamatuji, jak jsem v této roli poprvé vzrušená a vystrašená udělala první kroky po jevišti. Vedla mě Ursula Hagley (baletní mistryně Royal Ballet), což byla pro mě velká pocta. Růžové Adagio je pro mě navždy nejoblíbenější tanec na jevišti.

Barbara z Queen, v této roli vystupuji v současnosti v Moravském divadle Olomouc. Mám ráda toto představení, které mi přináší množství zábavy na jevišti. Skvělá hudba, hezké kostýmy a choreografie. Je dobře, že hraji postavu s optimistickým charakterem, jakmile vyjdu na scénu, nepřestávám se usmívat!

A konečně Desdemona v Othellovi, to je moje první hlavní role v Moravském divadle Olomouc. Cítím se velmi poctěna, že jsem byla vybrána. Choreografie Roberta Balogha je nádherná, náročný tanec a úžasná hudba. Role Desdemony skutečně zlepšila moje herecké a tanečně partnerské schopnosti. Vždy se těším, když v ní mám vystoupit.

Jaký balet preferujete?

ANA GÓMEZ SALAMANCA:
Vím, může to znít jako klišé, ale můj oblíbený balet je Labutí jezero. Vystoupila jsem v něm více než dvěstěkrát a představení si vždy užívám. Ale jsem skutečně ráda za repertoár v Moravském divadle Olomouc. Mohla bych říct, že zvlášť oblíbené mám balety Spartakus a Dáma s kaméliemi, mám ráda role Aeginy a Prudencie, které byly výzvou pro mě a mé herecké dovednosti.

EMILY-JOY SMITH:
Preferuji především klasické balety. Pokud bych si mohla vybrat, tak Les deux pigeons od Sira Frederika Ashtona. Pas de deux na konci baletu mě vždy velmi dojímá.

Jaké máte plány do budoucna?

ANA GÓMEZ SALAMANCA:
Vydržet tancovat, co to půjde! Nedovedu si představit, že bych dělala něco jiného. Doufám, že zůstanu v Olomouci příští sezonu, budu se zlepšovat a umělecky růst s každou novou šancí v souboru.

EMILY-JOY SMITH:
To je děsivá otázka pro každého tanečníka. Moravské divadlo Olomouc je velmi přátelský a pospolu držící soubor a cítím se zde velmi šťastná. Chtěla bych pokračovat v tanci, dokud jsem ve věku kolem třiceti let (v květnu mi bylo sedmadvacet, takže to není dlouhá doba…). V případě, že budu zde v Olomouci dostávat další dobré role, velmi ráda bych tady zakončila i svoji kariéru. Protože jsem vystupovala v mnoha rolích v Británii, často mě zvou na hostování v různých souborech, když mám čas. Také mám vlastní specializovaný baletní obchod v Anglii a chtěla bych v něm po skončení tancování pokračovat. Ale nyní jsem šťastná za vystupování v představeních v Česku a jsem velmi poctěna, že mohu pracovat v tomto talentovaném souboru.

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář