Další tři inscenace festivalu Opera 2015 – Ostrava, Ústí, Liberec

  1. 1
  2. 2

Výlety páně Broučkovy (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava) – Národní divadlo, 1. února 2015
Výlety páně Broučkovy (Z pražské Vikárky přes Měsíc až k husitům!) se nehrávají příliš často – jednou z příčin je jistě i kontrast Měsíčňanů s husity, který je dosti obtížně překlenutelný. Je to Janáčkův dvojí zcela odlišný, ale přesto nebo právě proto těžko uchopitelný úhel pohledu. Dvojice mladých režisérů, tvořících pod jménem SKUTR, kteří ostravskou inscenaci režírovali, se svým obvyklým scénografem Jakubem Kopeckým vytvořili prostředí pro obě jednoaktovky dosti asymetricky, co se týká dělení jeviště směrem do hloubky. V přední části je vlevo a vpravo lešení pokryté průsvitnou tkaninou, v pozadí nízký domek s prejzovou střechou vyměnitelný například za schodiště. Sbor pijáků z Vikárky zní odtamtud, takže je sotva slyšitelný.

Ze tří Broučků, z nichž jedním je Jaroslav Březina (který by byl „nejbroučkovitější“), zvolili pro festivalové představení svého erbovního Broučka v podání mladého štíhlého živého Mexičana Jorge Garzy, který se se stárnoucím panem domácím Broučkem musí sehrát. Stejně mu nemůžeme věřit, že by mu byl vlastní například výrok: „Potkám-li dívčici, neodolám pokušení vzít ji za kulatou bradu!“, který spíš patří ke stárnoucímu loudilovi.Další problémem je, že účinkujícím není rozumět. Text oper je komplikovaný a možná, že by nebylo špatné alespoň přidat na titulkovací zařízení český text. Mezi výjimky, jimž rozumět je, patří naštěstí sám představitel hlavní role, odpustíme-li mu jeho cizokrajný akcent, a totéž se dá říci i o francouzském Mazalovi / Blankytném / Petříkovi, jímž je Jérôme Billy. On i Málinka / Etherea / Kunka Jany Sibery by mohli být lyrickým, poetickým názvukem, ale na to se v této inscenaci příliš nehraje. Dívčina je to parádivá, nakadeřená rezavá paruka a balonková sukně to jistí. Tento kostým zůstává jí a členkám sboru i u husitů, jen jej pokryjí jakési historické pavučiny (kostýmy Simona Rybáková).

Výrazně na sebe upozornil Martin Šrejma jako Skladatel / Harfoboj / Miroslav Zlatník znělostí hlasu i srozumitelností textu, také Aleš Jenis (Básník / Jiný hlas / Oblačný / Vacek Bradatý), pozadu nezůstal ani Václav Morys (Malíř / Hlas profesorův / Duhoslav / Vojta od Pávů). Zjev Svatopluka Čecha byl v dobrých rukou Ivana Kusnjera a František Zahradníček byl výborným Sakristánem u sv. Víta / Lunoborem / Domšíkem od Zvonu. Pro Janu Sibera není trojrole Málinky, Etherey a Kunky nijak lichotivá, domnívám se však, že na tom má svůj podíl i režijní vedení těchto postav. Nejfrekventovanější postavou na jevišti je němý Pegas / Přízrak Jindřicha Panského, který upoutává pozornost svým odhaleným hrudníkem a dvěma vějíři ze pštrosích per. Ten je ztělesněnou poezií ostravské inscenace. Ještě je tu však milý Číšníček / Zázračné dítě / Žák Martiny Šnytové, který zní zvonkově, alespoň v první části mezi Měsíčňany.Kvalitně vedená orchestrální složka Broučkovi vévodí, byla do detailu připravena Robertem Jindrou. Ale k jejímu úzkému propojení s méně výrazným jevištěm nedochází. Jedou paralelně vedle sebe až do chvíle, kdy husitský sbor vstoupí do hlediště mezi diváky a předvede, co jej naučil jeho výborný sbormistr Jurij Galatenko. Někde tady ta spolupráce inscenačního týmu asi měla začít…

Inscenace byla nastudována z kritické edice Universal Edition Wien/ Editio Moravia UE32434/EM87201, editor Jiří Zahrádka. Druhý závěr II. jednání a Dohra jsou v inscenaci vypuštěny.

Hodnocení autorky recenze: 75 %
***

Tosca (Severočeské divadlo Ústí nad Labem) – Stavovské divadlo, 6. února 2015
O tomto představení se mi píše opravdu nedobře, protože je prvním (a doufejme, že posledním) „propadákem“ festivalu Opera 2015. Ten večer bylo všechno špatně, včetně toho, že na začátku druhého jednání zhaslo světlo v celém divadle, a když se rozsvítilo, chovalo se naprosto svobodně, jak se mu zachtělo. Tma, reflektor na dirigenta, tma, světlo v hledišti, tma… Ve tmě svítily jen svíčky na Scarpiově stole a pan dirigent ujistil vtipně obecenstvo, že: „To není režijní záměr.“ Chvílemi se po „normalizaci“ světelného parku ozývaly do hudby jakési podivné pazvuky. Divadelní skřítkové si zařádili…

Jenomže to, co bylo nepříjemným překvapením, bylo představení samo. Pan dirigent a ředitel Severočeského divadla Miloš Formáček prokázal neuvěřitelné nepochopení pro hudebně dramatickou stavbu Pucciniho Toscy, jíž chyběla součinnost s akcemi probíhajícími na jevišti, ale nejen to. Orchestr hrál na katastrofální úrovni. Právě tak vyzněly i vstupy sboru a zdálo se, že si ústecký operní soubor základní technická zařízení Stavovského divadla ani nevyzkoušel. Avšak zakopaný pes je v samotné nepřipravenosti a nevyrovnanosti inscenace.Ústecká Tosca je postavena na velmi vratkých základech. Mladý a nadějný režisér Tomáš Pilař ve výtvarné spolupráci s Josefem Jelínkem vytvořili prostor, v němž se měly setkávat kostýmy doby Napoleonovy s jakousi jevištní poezií, jíž sice nechyběla obratnost ve svícení, ale všechny ty pohyblivé sochy, dětské příšerky, záměrně přehrávaný kostelník Petra Matuszka, žily svým životem, jakoby bez vztahu s ostatním jevištním děním. Dílo zkázy dovršilo obsazení hlavních postav. Domnívám se, že dát paní Luise Albrecht roli Tosky je stejným omylem, jakým je její obsazení do role Aidy v plzeňském divadle. Její křehký hlas by se do tohoto oboru (alespoň zatím) neměl pouštět. Ale každý svého štěstí strůjcem.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Janáček: Výlety páně Broučkovy (NDM Ostrava)

[Celkem: 2    Průměr: 5/5]

Vaše hodnocení - Puccini: Tosca (SD Ústí nad Labem)

[Celkem: 1    Průměr: 2/5]

Vaše hodnocení - Foerster: Eva (DFXŠ Liberec)

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


13
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
11 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
HonzaB

Z recenzovaných představení jsem neviděl akorád Toscu. V procentním hodnocením určitě souhlasím, u Broučka mě osobně vadil právě mj. ten divný akcent zahraničních zpěváků, tak trošku nechápu, proč na v rámci české operní přehlídky musí titulní roli zpívat cizinec. V případě Evy musím liberecké opeře vyseknout maximální poklonu, byl to opravdu velký zážitek. Též by se úspěchem této incenace inspirovalo Národní divadlo a rozšířilo svůj operní repertuál o nějakou další méně dávanou českou operu (jako letos Pád Arkunu)

posluchac

Paní Janáčková, strašně by mě zajímalo, jak můžete posoudit, že by pan Březina byl “nejbroučkovitější” pan Brouček, když byl sice před premiérou v Ostravě nominován do této role, kterou však doposud ani jednou nezpíval. A poté, byla jste opravdu na představení? Máte pocit, že text, který ukazovalo titulkovací zařízení (byť některá počáteční a koncová písmenka chyběla), nebyl český???!!!! V jakém jazyce byl tedy podle Vás na titulkovacím zařízení onen jazyk??? A do třetice uvádíte: Druhý závěr II. jednání a Dohra jsou v inscenaci vypuštěny…. To je poněkud mylná informace,ne? Druhý závěr druhého jednání nebyl vypuštěn, ale existují 2 závěry” A… Číst vice »

Olga Janackova

posluchac, jestliže píšu: „Ze tří Broučků, z nichž jedním je Jaroslav Březina (který by byl „nejbroučkovitější“), zvolili pro festivalové představení svého erbovního Broučka v podání mladého štíhlého živého Mexičana Jorge Garzy, který se se stárnoucím panem domácím Broučkem musí sehrát. Stejně mu nemůžeme věřit, že by mu byl vlastní například výrok: „Potkám-li dívčici, neodolám pokušení vzít ji za kulatou bradu!“, který spíš patří ke stárnoucímu loudilovi.“, pak to tak myslím. Zkrátka se, dovolíte-li, domnívám, že by pan Jaroslav Březina byl „nejbroučkovatější“ typově i hlasově, což ostatně dále vyplývá z následujícího textu „ v podání mladého štíhlého živého Mexičana Jorge Garzy,… Číst vice »

Johanka

Já si myslím, že p. J. Garzia byl skvělým Broučkem. Není potřeba ,aby pan domácí byl stárnoucím p. Broučkem. I mladší p. Brouček, potkáli mladší dívčinu, neodolá pokušení vzít ji za kulatou bradu. V tom nevidím problém,zvláště v inscenaci Skutru. Naopak mu bylo moc pěkně rozumět a postavu měl dobře propracovanou i zazpívanou.

dalibor

Neměl jsem možnost vidět “pražské” Výlety.
V Ostravě podal J.Garza naprosto excelentní pěvecký i herecký výkon. Kdo není “zatížen” interpretační tradicí (Vích, Blachut), netrvá ortodoxně na literární předloze, viděl Broučky poprvé v životě a přijal pojetí Skutrů, asi ho inscenace velice oslovila. Neměl jsem vůbec problém se vším, co se inscenaci vytýkalo. Chápal jsem to jako skutečný sen, kde je mnohé dovoleno (a to jsem konzervativní divák). Výslovnost velké většiny protagonistů (kromě JG vynikající Jana Sibera, dále M.Gurbaľ, A. Jenis, I. Kusnjer ale i A. Zdunikowski aj.) byla příkladná. Nastudování a výkon R.Jindry, sboru a orchestru příkladný. Vynikající představení!!!

VR

Pripojuji se k laudatio vykonu pana J. Garzy. Zivy a vitalni vykon pevecky i herecky. Myslim, ze s uklady cestiny se popasoval bravurne. Predstaveni je vizualne vkusne a napadite. Nenudi a stejne jako Don Giovanni napadite a originalni.Titulkovaci zarizeni cestinu promitalo (jako vzdy na scenach ND s obligatnimi chybami). Pruzor na Vikarku je obzvlaste povedeny…dobry napad jak pracovat s perspektivou. Konzistentni a povedene predstaveni.

posluchac

Paní Janáčková, děkuji za vysvětělení Vašeho názoru na postavu Broučka v podání p. Březiny. Přesto však trochu nechápu, jak můžete vědět, že by byl lepší, když jste ho to nemohla slyšet zpívat ani vidt hrát. Pokud jste ovšem nebyla na nějaké zkoušce v Ostravě. Viz Druhý závěr…Já v programu nic neuváděl. Pokud je to info z letáku, tak by bylo dobré (dle mého názoru) tuto informaci v recenzi prosím uvést. Nehledě na osvětlení, proč je uveden jiný závěr! Add obsazení: poprosil bych Vás o vysvětlení, proč pro paní Siberu nebyla trojrole lichotivá. Můj názor je, že ji dělá výborně. Ale… Číst vice »

Olga Janackova

posluchac – “vysvětělení”, “vidt”, “Já v programu nic neuváděl.” Add,Add,titulky promítali, titulky šli…

Už nekomentuji. Dobrou noc všem.

posluchac

Za překlepy a hrubky se moc omlouvám.

Martin Kovar

To opravdu nemá úroveň, vyhnout se odpovědím na celkem logické dotazy poukázáním na překlepy a gramatické chyby, kterých se dopustil tazatel.

Olga Janackova

Pane Martine Kováři, už jsem na dotaz odpovídala – viz výše:
posluchac dne 12.2.2015 v 01:08 – odpověď:
Olga Janackova dne 12.2.2015 v 11:12. K dalšímu dotazu posluchace nemám co dodat – proto píšu:
“Už nekomentuji.” Děkuji Vám za pochopení.

oskarina

Cizinci, kteří náhodně i cíleně navštívili toto méně známé dílo Janáčka, nemohli vůbec vědět, o co jde. A kdybych jim to měla nějak zprostředkovat, nevím, jak bych měla vysvětlit, že děj začíná na Hradě v Praze, v hospodě Vikárka vedle Sv. Víta – když na scéně zpěváci vylézají vzadu z nějaké díry – , že pan Brouček je postarší břichatý pán, milovník piva a pan domácí – no comment -, že první část děje se dále odehrává na Měsíci – baleťák s vějíři z per, tanečnice z Labutího jezera… , – a že ta druhá část se bude odehrávat v… Číst vice »

miron

Jaképak nenasadíme? Zapustilo své šibalské kořeny v Donu Giovannim. Ale tam naštěstí skoro každý ví, oč jde.