Don Carlos v moskevském Velkém divadle: Velká tragická opera ve velkém provedení
Největší moskevská operní scéna vsadila na velkolepost v duchu tradičních hodnot. Představení od loňského roku ze svých nesporných kvalit nepolevilo a Bolšoj těatr si drží v porovnání s dalšími evropskými operními domy vysoký standard. Don Carlos je zde ojedinělým zážitkem i proto, že divadlo angažuje do svých pěveckých řad především domácí interprety a poukazuje také na nevyčerpatelné možnosti alternací.
Historie Dona Carlose ve Velkém divadle však není zdaleka tak obsáhlá, jak by se mohla jevit. Po první premiéře v roce 1876 se totiž na dlouhou dobu z repertoáru stáhl. Jeho návrat na scénu v roce 1917 zapříčinil až Fjodor Šaljapin, jenž se sám ujal sólové role krále Filipa (šlo však pouze o dvě představení). Až třetí provedení u příležitosti sto padesátého výročí narození Verdiho (1963) zůstalo v repertoáru pětadvacet let. Nové nastudování Dona Carlose mělo premiéru v roce 2013 a šlo o uvedení „verdiovského představení“ v souvislosti s dalším skladatelovým jubileem. V repertoáru se Don Carlos udržuje blokovým systémem a uváděné nastudování je milánskou verzí z roku 1884. Není lepšího srovnání, než navštívit stejné představení s časovým odstupem a jiným obsazením, což se tentokrát podařilo.
Pro realizaci současného nastudování byl osloven významný britský režisér Adrian Noble a rozhodně to byl krok správným směrem. Respektovaný odborník na Shakespearovo dílo (bývalý umělecký ředitel Royal Shakespeare Company) a zároveň známý režisér barokních oper již pro řadu významných institucí i festivalů pracoval (Met, La Scala, Wiener Staatsoper, Glyndebourne, Aix-en-Provence). Patří mezi osobnosti, které striktně respektují skladatelovu/autorovu vizi a následují též dramaturgickou linii díla, což této tragické opeře, dle mého subjektivního postoje, sluší nejvíc. Noble Verdiho/Schillerovo tragické dílo nechal promlouvat svým jazykem přirozeně napříč staletími a bez zbytečných dějových fabulací a aktualizací. Na jevišti skutečně tohoto večera ožil španělský svět šestnáctého století a tíživá atmosféra sama o sobě šokovala i bez dodatečných režijních zásahů.
I při takto zápisu věrnému provedení člověk z celé opery cítil neutuchající žízeň po svobodě. Velkou, rychle rostoucí říši, která je držena pohromadě mocí krále, inkvizice a armády, se podařilo vkusně dokreslit i početnému týmu kostymérů pod vedením Moritze Jungeho. Kostýmy ve svých barvách odrážely vnější výraz jednotlivců, ale šitím poukazovaly i na svazující nesvobodu, v níž se postavy příběhu tísnily jako v pomyslné ulitě. Scéna Tobiase Hoheisela byla plná symbolů, které do jisté míry suplovaly vězení, v němž musel každý v rámci svého společenského postavení respektovat svoji občanskou povinnost. Historické provedení působilo věrohodně a sedmatřicet metrů hluboká scéna byla plně využita.
Dona Carlose původně hudebně nastudovali Giacomo Sagripanti a Robert Treviño. Tentokrát se na postu dirigenta představila Kanaďanka Keri-Lynn Wilson. A řekněme si hned v počátku, že byla nejslabším článkem jinak dobře fungujícího i znějícího orchestru. Ať se snažila sebevíc, s tělesem, kterým Velké divadlo disponuje, tohle spojení zkrátka nefungovalo. Její gesta byla nejasná, místy spíš sbormistrovská. Orchestr z dirigentky necítil patřičný respekt a místy, především v prvním dějství, si dělal doslova, co chtěl. Další dějství již byla bez větších výkyvů a hudební kvalita i jednota postupem narůstala. V porovnání s loňským dirigentským vedením tělesa Giacomo Sagripantim šlo o markantní rozdíl a krok zpět.
Co se týče obsazení sólistů – naprosto výjimečný pěvecky i herecky byl Dmitry Beloselsky v roli Krále Filipa. Beloselského bas má objem i barvu a jeho projev je pro diváka duševním zážitkem. Při árii Ella gammai m’amò ze třetího dějství předvedl široké dynamické rozpětí svého hlasu a nesporné herecké kvality, na což volně navázal ve známém duetu Son io dinanzi al Re? s Velkým inkvizitorem, kde pro změnu poukázal na záviděníhodnou znělost v celém rozsahu svého oboru. Velký inkvizitor Vyacheslav Pochapsky byl také výraznou kapitolou celého představení, navíc zmiňovaný duet profondních basů i nezúčastněné diváky v riflích a se svítícími mobilními telefony zvedal ze židlí. Aby byl výčet významných basových rolí kompletní – Goderdzi Janelidze v roli Mnicha přesvědčil ihned v úvodním zpěvu u hrobky Karla V. a neméně výrazně operu zakončil.
Ústřední postavu Dona Carlose ztvárnil suverénně Oleg Dolgov. Jeho výšky byly pevné a projev hodný vrcholového dramatického tenora. Igor Golovatenko, jenž se představil v roli Rodriga, patří mezi nejlepší barytonisty, které jsem kdy měl možnost živě slyšet, a tak mu lze prominout i drobné zaváhání v úvodu duetu s Carlosem E lui desso l’infante. Golovatenkův hlas je bez překážek vyrovnaný a nosný. Ženským partům vévodila dramatická sopranistka Veronika Dzhioeva jako Alžběta z Valois spolu s dramatickou mezzosopranistkou Agundou Kulaevou v roli Eboli. Obě interpretky měly vydařenější druhou část opery a jejich výkony narůstaly s vrcholícím postupem opery. Nebeský hlas v podání Olgy Seliverstovy byl sonorního znění a skutečně zněl místy božsky. Možná to působí až příliš idylicky, avšak nelze jinak, než sólisty vyzdvihovat, a to jsme nehovořili o sborech, které pod vedením Valeryje Borisova byly bezchybné a byly doslova ozdobou celého představení.
Bolšoj těatr při provedení Verdiho Dona Carlose vycházel plně vstříc estetice velké opery a důstojně ctil tento stupeň skladatelovy „nové“ kompoziční cesty. Nastudování nepostrádalo patřičnou dramatičnost, režie byla věrná představám autorů. Orchestr byl v provedení zvukově bohatý a i přes drobné neshody v úvodu poukázal na svůj neoddiskutovatelný význam při dramatickém vyjádření děje i nálad jednajících osob. Zásadním pilířem tohoto večera byli bezchybní pěvečtí sólisté i skvostně znějící sbor. Při energií nabitém představení a celkovém nasazení všech zúčastněných bylo velmi lehké si toto po melodické stránce nejoriginálnější a nejbohatší Verdiho dílo vychutnat.
Hodnocení autora recenze: 100%
Giuseppe Verdi:
Don Carlos
Hudební nastudování: Giacomo Sagripanti, Robert Treviño
Dirigent: Keri-Lynn Wilson
Režie: Adrian Noble
Scéna: Tobias Hoheisel
Kostýmy: Moritz Junge
Světla: Jean Kalman
Sbormistr: Valery Borisov
Choreografie: Darren Ross
Orchestr Bolšoj těatr
Sbor Bolšoj těatr
Premiéra 17. března 2013 Bolšoj těatr Moskva
(psáno z reprízy 26. 3. 2017)
Philip II. – Dmitry Beloselsky
Don Carlo – Oleg Dolgov
Rodrigo – Igor Golovatenko
The Gran Inquisitor – Vyacheslav Pochapsky
A Monk – Goderdzi Janelidze
Elisabeth of Valois – Veronika Dzhioeva
Princess Eboli – Agunda Kulaeva
Thibault – Anastasia Barun
The Count of Lerma – Stanislav Mostovoy
Royal Herald – Bogdan Volkov
A Voice from Heaven – Olga Seliverstova
Flemish Deputies – Vladimir Komovich, Alexander Korotky, Ilya Kutyukhin, Yuri Syrov, Rauf Timergazin, Aluda Todua, Alexander Utkin
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]