Filharmonie Brno zahajuje 64. sezonu s Elisabeth Leonskou a českou premiérou Joe Hisaishiho

Johannes Brahms – Béla Bartók v podání Elisabeth Leonské – Joe Hisaishi. Filharmonie Brno ve čtvrtek vstupuje do své 64. sezony, Dennis Russell Davies do své druhé v roli jejího šéfdirigenta a uměleckého ředitele. „Jsem z ní nadšený. Naše město se těší geograficky a ekonomicky jedinečnému postavení mezi Prahou a Vídní a náš program pro novou sezonu jasně podporuje silnou pozici, kterou brněnský kulturní život zaujímá ve svém mezinárodním regionu,“ uvedl Davies.
Elisabetha Leonskaja (zdroj leonskaja.com)

Na úvod zahajovacího večera je připravena Brahmsova První symfonie, která se rodila dlouhých čtrnáct let. Nezapře přímou souvislost s Beethovenem, někdy se o ní mluví jako o brahmsovské transformaci jeho Osudové či dokonce jako o Beethovenově Desáté. „Ve finále se v lesních rozích rozezní téma označované jako pozdrav Claře Schumannové, k níž Brahms choval hluboký cit, a poté se objevuje téma silně připomínající melodii ze závěrečné věty Deváté,“ vysvětlil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Po pauze zazní Bartókův Klavírní koncert č. 3, jedno z jeho nejjasnějších, nejvyrovnanějších a posluchačsky nejvstřícnějších děl. „Bartók jim chtěl vzdát hold své ženě Dittě a zároveň ji koncertem zaopatřit. Pomýšlel na to, že Ditta bude koncert hrát a tím si zlepší finanční situaci. Tomu odpovídá i pojetí sólového partu, jenž svou niterností a noblesou stojí v kontrastu k barbarskému stylu předchozích klavírních koncertů a vrací se k vyváženému využití klavíru jako nástroje melodického, rytmického a virtuózního,“ uvedl Mikeš. Koncert přednese Elisabeth Leonskaja, která patří několik dekád k nejceněnějším osobnostem pianistického umění. Jako sólistka vystoupila prakticky se všemi nejvýznamnějšími orchestry světa, vydala řadu nahrávek, za které byla bezpočtukrát oceněna. Její CD Paris vybrala porota International Classical Music Awards jako Sólovou nahrávku roku 2014.

Na závěr večera čeká posluchače česká premiéra. Skladba DA. MA. SHI. E od Joe Hisaishiho. „Je velmi veselá a pozitivní, utkána z kombinací osmi modelů vygenerovaných z úvodního motivu prvních houslí. Proměny barvy zvuku vyvolávají přechody mezi tóninami A dur a H dur, zvýrazněné intenzivními vpády žesťových nástrojů. Ve druhé polovině skladby se k tkáni motivů přidává chorál v žesťových nástrojích, který dodává závěru patřičný tah,“ popsal svoje dílo Hisaishi, který proslul zejména jako autor filmové hudby. Je podepsán pod zhruba osmi desítkami snímků, přičemž na výsluní jej vynesla spolupráce s legendárním tvůrcem anime filmů Hayaem Miyazakim, například ve filmech Naušika z Větrného údolí, Můj soused Totoro, Princezna Mononoke, Cesta do fantazie a další. K dalším globálně ceněným snímkům s Hisaishiho hudbou patří kreslený Příběh o princezně Kaguje Ohňostroj či Akunin. Za svou tvorbu pro film získal autor četná významná ocenění.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat