Hledání ztraceného syna. Putovní výstava o Otáčivém hledišti v Českém Krumlově

Scénografa Joana Brehmse, zapomenutého otce Otáčivého hlediště v Českém Krumlově, připomene v Lotyšsku a v České republice putovní výstava. Objeví se na ní i návrh divadla se dvěma hledišti, které by mohlo českokrumlovskou točnu nahradit.

O+
Model polydimenzionálního divadelního zařízení – Joan Brehms, 1969-1970 (zdroj theatre-architecture.eu / J. Hilmera – Česká divadelní architektura. Praha)

Joan Brehms (1907–1995), rodák z lotyšské Libavy, začínal v Jihočeském divadle 8. června 1945 jako dělník. Postupně zde jako divadelní architekt, scénograf a výtvarník vytvořil sto padesát scénických výprav a s režisérem Otto Haasem navrhl koncem padesátých let původní českokrumlovské otáčivé hlediště.

Joan Brehms (zdroj encyklopedie.ckrumlov.cz)

„Jeho odkaz je polozapomenutý. Celý život spojil s Jihočeským divadlem, ale protože se z Prahy do Budějovic jezdilo tři a půl hodiny rychlíkem, buď se o něm nevědělo, nebo byl pominut. A na Otáčivé hlediště Praha nikdy nenahlížela jinak než jako na letní atrakci. Myslím si, že je to veliká škoda,” řekl místopředseda Senátu a bývalý ředitel Jihočeského divadla Jiří Šesták, který točně věnoval část své disertační práce.

Výstava, kterou připravuje, začne v září v Lotyšsku, příští rok se přesune do Prahy a v létě 2018, před začátkem sezony na Otáčivém hledišti, doputuje do Českých Budějovic. Přinese návrhy dekorací, pohyblivý model původní točny i obrazy, které scénograf, žák výtvarné školy Bauhaus, maloval. „Lotyšské straně by měla pomoci najít ztraceného syna, není tam o něm nic známo. A Češi by si měli uvědomit, že tady měli výjimečného člověka,” řekl Šesták s tím, že v Lotyšsku vzbudil záměr nadšení.

Otáčivé hlediště Český Krumlov (zdroj theatre-architecture.eu / otacivehlediste.cz)

K novému životu chce probudit i Brehmsův návrh z roku 1972, divadlo se dvěma hledišti, jež připravoval pro Mexiko, ale ze spolupráce sešlo. Vznikne počítačová studie této scény. Podle Šestáka by tento návrh mohl nahradit současnou točnu, která v zámeckém parku zůstane do roku 2020.

Brehms vymyslel několik experimentálních hracích prostorů, jako bylo kruhové divadlo v zahradě českobudějovického dominikánského konventu nebo kyvadlové hlediště na Karlštejně. Na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově se jako první hrála 9. června 1958 inscenace hry Ztracená tvář. Během své existence přilákala točna dosud 1,7 milionu diváků.

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat