Hledání ztraceného syna. Putovní výstava o Otáčivém hledišti v Českém Krumlově

Scénografa Joana Brehmse, zapomenutého otce Otáčivého hlediště v Českém Krumlově, připomene v Lotyšsku a v České republice putovní výstava. Objeví se na ní i návrh divadla se dvěma hledišti, které by mohlo českokrumlovskou točnu nahradit.

Model polydimenzionálního divadelního zařízení – Joan Brehms, 1969-1970 (zdroj theatre-architecture.eu / J. Hilmera – Česká divadelní architektura. Praha)

Joan Brehms (1907–1995), rodák z lotyšské Libavy, začínal v Jihočeském divadle 8. června 1945 jako dělník. Postupně zde jako divadelní architekt, scénograf a výtvarník vytvořil sto padesát scénických výprav a s režisérem Otto Haasem navrhl koncem padesátých let původní českokrumlovské otáčivé hlediště.

Joan Brehms (zdroj encyklopedie.ckrumlov.cz)

„Jeho odkaz je polozapomenutý. Celý život spojil s Jihočeským divadlem, ale protože se z Prahy do Budějovic jezdilo tři a půl hodiny rychlíkem, buď se o něm nevědělo, nebo byl pominut. A na Otáčivé hlediště Praha nikdy nenahlížela jinak než jako na letní atrakci. Myslím si, že je to veliká škoda,” řekl místopředseda Senátu a bývalý ředitel Jihočeského divadla Jiří Šesták, který točně věnoval část své disertační práce.

Výstava, kterou připravuje, začne v září v Lotyšsku, příští rok se přesune do Prahy a v létě 2018, před začátkem sezony na Otáčivém hledišti, doputuje do Českých Budějovic. Přinese návrhy dekorací, pohyblivý model původní točny i obrazy, které scénograf, žák výtvarné školy Bauhaus, maloval. „Lotyšské straně by měla pomoci najít ztraceného syna, není tam o něm nic známo. A Češi by si měli uvědomit, že tady měli výjimečného člověka,” řekl Šesták s tím, že v Lotyšsku vzbudil záměr nadšení.

Otáčivé hlediště Český Krumlov (zdroj theatre-architecture.eu / otacivehlediste.cz)

K novému životu chce probudit i Brehmsův návrh z roku 1972, divadlo se dvěma hledišti, jež připravoval pro Mexiko, ale ze spolupráce sešlo. Vznikne počítačová studie této scény. Podle Šestáka by tento návrh mohl nahradit současnou točnu, která v zámeckém parku zůstane do roku 2020.

Brehms vymyslel několik experimentálních hracích prostorů, jako bylo kruhové divadlo v zahradě českobudějovického dominikánského konventu nebo kyvadlové hlediště na Karlštejně. Na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově se jako první hrála 9. června 1958 inscenace hry Ztracená tvář. Během své existence přilákala točna dosud 1,7 milionu diváků.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat