Hudba je pro mě jeden z největších darů, říká sopranistka Martina Janková

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

V Curychu byl hudebním ředitelem rakouský dirigent Franz Welser-Möst. Spolupracovala jste s ním často?
S Franzem Welserem-Möstem mě pojí již dvaadvacetiletá spolupráce. Stále mě zve na své projekty a ještě těsně před vypuknutím pandemie jsme spolu provedli v USA Mendelssohnovu 2. symfonii Lobgesang a jeho moteto: Hör, mein Bitten.

V Curychu také působil až do své smrti jeden z největších expertů na italskou operu Nello Santi. Jistě i s ním jste se setkala.
Pod taktovkou Nella Santiho jsem zpívala už jako studentka poprvé s Cecílií Bartoli v Rossiniho Popelce, poté Nanettu ve Falstaffovi. Jelikož byl rozený Benátčan, provedl s námi také svou milovanou benátskou operu Wolfa-Ferrariho v benátském nářečí I quattro rusteghi (Čtyři hrubiáni). Byl to úžasný zážitek.

V Curychu působil také Nikolaus Harnoncourt, který připravil v 70. letech s režisérem Jean-Pierrem Ponnellem s velkým úspěchem cyklus Monteverdiho oper, který se stal průlomem v uvádění barokních oper v celosvětovém kontextu. V Curychu se stalo uvádění barokních oper tradicí – ostatně pro provozování těchto oper tam v roce 1998 byl založen orchestr La Scintilla z hráčů, kteří se interpretaci staré hudby systematicky začali věnovat. Jaká byla spolupráce s dirigentem Harnocourtem a co jste se od něj všechno naučila?
S Nikolausem Harnoncourtem jsem úzce spolupracovala osmnáct let, a to jak v Curyšské opeře, kde jsem s ním začínala v Ponellově inscenaci Lucio Silla, tak na Styriarte Festivalu v Grazu, či v Divadle na Vídeňce, vídeňském Musikvereinu, Salcburském festivalu nebo na evropských turné.

Martina Janková & Barbora Maria Willi – Pražské jaro 31.5.2019 (foto © Zdeněk Chrapek)

Pan Harnoncourt, jak chtěl být nazýván – tedy ne “Maestro”, jak se rádi nechají v opeře titulovat dnes i mladí dirigenti – byl právě nesmírně skromný člověk, oddaný dílu, o kterém si v archivech vždy tolik nastudoval, že jsme měli kromě hudebních zkoušek i řadu zajímavých přednášek. Vždy se ke všem choval s nesmírným respektem, nemusel si hrát na nějakou autoritu, protože jí přirozeně byl. Člověk se u něj mohl koncentrovat na to podstatné. Jeho rčení “Nemožnosti jsou ty nejkrásnější možnosti”, vždy dokázal zrealizovat. Pokaždé, když narazím na nějakou překážku, jeho citát mi dodá odvahy. Byl to skutečný pionýr a pro mě se svými umnými podobenstvími i hudebním prorokem.

Jsem moc ráda, že mohu i po jeho smrti nadále spolupracovat alespoň s jeho orchestrem Concentus Musicus, či se sborem, který měl nejradši: Schönberg Chor. Zrovna s nimi vyšlo naše společné CD Mendelssohnova 42. žalmu se sopránovým sólem, spolu se Schubertovou poslední mší.

Dnes si těžko dovedeme představit uvádění staré hudby jinak, než takzvaně historicky-poučeně. Přesto je v interpretaci těchto poučených ansámblů a dirigentů často propastný rozdíl. Jak to vnímáte vy a s kterými dalšími specialisty na hudbu tohoto období jste se setkala?
Neexistuje jen ta jediná správná interpretace. Názory odborníků se mohou lišit, podstatná je jejich autenticita. Každý dirigent má svůj vlastní přístup a pěvec se mu musí přizpůsobit. Velcí dirigenti mi ale vždy dali úplnou svobodu a nesnažili se moji kreativitu okleštit. Co se týče expertů na poli poučené interpretace hudby, spolupracovala jsem také s dirigenty Gardinerem, Herreweghem, Marrinerem, Norringtonem, Minkowskim, Christiem, Hogwoodem, Pinockem, Boltonem, Marconem, Dantonem, Luksem, Štrynclem, Häkkinenem, Fasolisem, a nyní na velmi zajímavých koncertních projektech se skvělou pěvkyní-dirigentkou Nathalie Stutzmann.

Vyvrcholením vaší pěvecké kariéry byla jistě opakovaná účast na Salcburském festivalu, kam jste byla od roku 2000 pravidelně zvána. Debutovala jste jako 1. dáma v Cherubiniho opeře Médea a ztvárnila jste tam řadu dalších rolí a mnohokrát jste vystoupila i na koncertech. Asi nejvýznamnější bylo vaše účinkování v operách Kouzelná flétna, Figarova svatba, Cosi fan tutte a Il Re pastore. Jak na ta léta v Salcburku vzpomínáte? Uvědomovala jste si tenkrát, že jste se ocitla na vrcholu svých uměleckých sil a na jednom z nejprestižnějších festivalů světa?
Neměla jsem pocit nějakého rozdílu, protože jsem se tam setkávala se stejnými pěvci, dirigenty či režiséry jako v Curychu, byla to pro mě prostě prodloužená letní sezóna. V Salcburku jsem v letech 2000-2016 ztvárnila deset rolí ve dvanácti produkcích pod taktovkou Gardinera, Welsera-Mösta, Mutiho, De Billyho, Dantona, von Dohnanyiho, Christieho, Eschenbacha, Mackerrase, Gergijeva, Hardinga a Ettingera, zpívala na písňovém recitálu v Mozarteu a na otevíracím koncertě ve velkém sále Festivalového domu Haydnovo Stvoření s Harnoncourtem, Mozartovu Mši c-moll v St. Petru s Laurence Equilbey, či Františkovu mši M. Haydna s Adamem Fischerem v Mozarteu. Byla to letní období plná hudební nádhery.

W. A. Mozart: Figarova svatba - Martina Janková - Salzburger Festspiele 2015 (foto Ruth Walz)
W. A. Mozart: Figarova svatba – Martina Janková – Salzburger Festspiele 2015 (foto Ruth Walz)

Zpívala jste prakticky ve všech významných hudebních metropolích světa …
Když jsem se vyvázala z angažmá v Curychu, mohla jsem více hostovat a jezdit po světě, například s Welserem-Möstem jsem v USA provedla s jeho The Cleveland Orchestra scénicky celý cyklus Mozartových oper na libreta Da Ponteho, Příhody lišky Bystroušky (s touto operou jsme absolvovali i evropské turné), Debussyho Mélisandu a zpívala jsem s nimi i řadu koncertů až do posledních chvil, než nám covid vše zastavil.

V La Scale jsem v roce 2016 debutovala ve scénickém provedení Händelova oratoria Il trionfo del Tempo e del Disinganno v úžasně povedené režii Jürgena Flimma a v roce 2019 v Mendelssohnově 2.symfonii Lobgesang. Velmi mě také zajímá uvádět díla českých autorů do světového kontextu a tím tak na ně upozorňovat. To se nám podařilo třeba s Václavem Luksem na Lucerne Festivalu se Zelenkou, kterého jsme postavili do kontextu s díly Bachovými.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments