Hudební kurýr (27)
Adventní koncert drážďanského Kreuzchor se přece jen uskuteční
Původně až na rok 2017 posunutý koncert se uskuteční 22. prosince 2016 v 17 hodin pod názvem Danke, Dresden!. Sbor, který v letošním roce slaví své osmisté jubileum, vystoupí na stadionu Dynama Dresden. Velkým sponzorem je město Drážďany a místní fotbalový klub, jehož stadion má kapacitu 25.000 posluchačů. Radnice považuje mladé zpěváky za velvyslance tohoto klidného města. Vedení města očekává příliv dalších sponzorů a hlavně zaplnění celého hlediště.
Dirigent Manfred Honeck narychlo nahradil Zubina Mehtu u pultu Newyorských filharmoniků
Rakouský dirigent Manfred Honeck, který je v současné době hudebním ředitelem orchestru v Pittsburghu, bude řídit tři koncerty namísto onemocnělého Zubina Mehty. 3., 4. a 5. listopadu zazní vedle Haydnovy Symfonie č. 93 Schubertova „Nedokončená“. V úvodním díle večera se představí Anoushka Shankar v Koncertu pro sitár a orchestr „Rāgā-Mālā“, který zkomponoval její otec Ravi Shankar v roce 1979 na objednávku Newyorské filharmonie. Pro Anoushku Shankar bude tento koncert jejím debutem u filharmoniků, zatímco Manfred Honeck stál poprvé za dirigentským pultem orchestru v roce 2013. Naposledy se v New Yorku představil v dubnu 2016.
Katharina Wagner byla v Bavorsku oceněna Evropskou medailí
Ředitelka festivalu v Bayreuthu Katharina Wagner získala Evropskou medaili Bavorska za své služby pro festival a pro Bavorsko. Operní režisérka je od roku 2008 ředitelkou festivalu a podle Spolkové vlády je její zásluhou, že se Wagnerův festival stal hudební a koncertní dominantou světového významu. Do roku 2005 vedla Katharina Wagner operní festival se svojí nevlastní sestrou Evou Wagner-Pasquier.
„Medaile za vynikající zásluhy o Bavorsko ve sjednocené Evropě” (tak zní plný titul) je udělována od roku 1990 osobnostem, které se mimořádně zasloužily a podpořily evropskou myšlenku v Bavorsku.
Trh s vinylovými gramofonovými deskami neustále roste
Prodej gramofonových desek vzrostl v tomto roce o neuvěřitelných 50 procent. V prvních devíti měsících se prodalo stejně LP desek jako v celém roce 2015. Federace hudebního průmyslu Bundesverband Musikindustrie v Berlíně a GfK Institut v Baden-Badenu oznámily, že se na pultech od ledna do září objevilo 2,1 milionu vinylových alb, což je o 50 procent více než v předešlém roce. Důsledkem toho je nárůst obratu a z prodeje vinylových desek bylo generováno 47 milionů eur.
Po katastrofálním propadu v devadesátých letech zažívá od roku 2007 LP deska neustálý vzestup. Podílem 4,3 procenta z obratu znamená produkce vinylových desek v tomto odvětví stále relativně malý segment trhu. Podle výzkumu trhu se však nejedná jen o milovníky hudby. Obliba vinylových desek zřejmě také souvisí s přáním odpoutat se od povšechné digitalizace a nalézt klid při poslechu analogových záznamů.
Úspěch Tomáše Hanuse ve funkci hudebního ředitele Welsh National Opera
Při svém teprve druhém tamním vystoupení český dirigent potvrdil, že jeho jmenování bylo dobrým krokem. Provedení Mahlerovy Druhé symfonie „Vzkříšení“ ukázalo jak dramatickou intenzitu, tak momenty velké něhy. Recenzent The Guardian s nadšením hodnotí nasazení celého orchestru i české elementy při provedení tohoto díla.
Příští příležitost vidět Tomáše Hanuse v akci v St David’s Hall bude v neděli 19. března 2017 v programu zahrnujícím Dvořákovu Symfonii č. 7 a se sólistou Pavlem Kolesnikovem. Ve své první operní sezoně uvede Tomáš Hanus v létě 2017 Růžového kavalíra a Netopýra v Cardiffu a Birminghamu.
více zde
Velká skladatelka Sofia Gubaidulina slaví pětaosmdesáté narozeniny
Ruská skladatelka Sofia Gubaidulina je vysoce ceněnou hvězdou nové hudby, ale sama je velmi skromná. 24. října oslavila ve svém domě na okraji Hamburku pětaosmdesáté narozeniny. V obývacím pokoji dominuje klavír Steinway, který kdysi dostala od violoncellisty Mstislava Rostropoviče. Na stole leží rukou psané oratorium O lásce a nenávisti, které bylo provedeno v premiéře dne 14. října v estonském hlavním městě Tallinnu a následně 30. října v Semperoper v Drážďanech. Někteří dokonce říkají, že toto dílo je závětí této skladatelky.
Bývalý ředitel Berliner Festspiele Ulrich Eckhardt považuje komponistku za „nejdůležitějšího a nejoriginálnějšího skladatele současnosti, včetně všech mužských protějšků”. Světoznámí sólisté jako Gidon Kremer, Mstislav Rostropovič nebo Anne-Sophie Mutter provedli její díla, dirigenti Kurt Masur, Simon Rattle nebo Christian Thielemann jsou obdivovateli jejích skladeb. V únoru bude proveden v premiéře její Trojkoncert pro housle, violoncello a bajan (ruská knoflíková harmonika) a reprízu následně uslyší posluchači v Carnegie Hall v New Yorku. Dílo je napsáno na přání virtuosky na bajan a akordeon Elsbeth Moser.
Vynikající jsou její Janovy pašije, které složila pro Mezinárodní Bachovu akademii ve Stuttgartu a které měly premiéru v roce 250. výročí narození Johanna Sebastiana Bacha. Giganticky zhudebnila trnitou cestu Ježíše Krista. Skladba je komponována po orchestr, dva sbory a sólisty. Později následovaly Janovy Velikonoce, protože utrpení Ježíše bez vzkříšení pro Gubaidulinu nedává smysl.
Pětaosmdesáté narozeniny nejsou pro pokornou umělkyni vůbec důležité. „Hlavní věc je, že život jde dál a já mohu skládat,” říká s úsměvem. V den svých narozenin byla v Moskvě hostem koncertu, který se pořádal na její počest.
Výmarská Musikhochschule slaví jubileum
V den 205. výročí narození Franze Liszta slaví výmarská Musikhochschule další dvě výročí. Přesně před šedesáti lety byl bývalé Hochschule für Musik propůjčen název obsahující jméno maďarského skladatele a klavíristy. V roce 2006 byla založena Nová Lisztova nadace. Je následovnicí nadace, která po svém založení v roce 1887 pět desetiletí podporovala vysoce nadané mladé hudebníky a výzkum. Nadace oslavila desáté výročí koncertem nazvaným Bach Liszt Claviernacht.
Nová hudba na festivalu Wien Modern
Po celý měsíc (30. října – 30. listopadu 2016) je Vídeň ve znamení současné hudby. Na osmaosmdesáti koncertech se uskuteční pětapadesát premiér moderních skladatelů. Díla zazní v jednadvaceti prostorách a Wien Modern se tak opět stane centrem nové hudby. Díla vídeňských skladatelů i těch, kteří si Vídeň zvolili za své působiště, zazní mimo jiné ve Svatoštěpánském dómu nebo na centrálním hřbitově. Program zahrnuje opusy jak Gustava Mahlera a Arnolda Schoenberga, tak také novinky Jorge E. Lopéze, Pierluigiho Billoneho, Evy Reiter a mnoha dalších. Mottem je kontrast napříč generacemi s vídeňským podtextem.
Zakladatel festivalu Claudio Abbado bude na koncertě ORF Radio-Symphonieorchester Wien poctěn premiérou skladby Friedricha Cerhy Nacht a dílem Georgese Lentze Jerusalem, které je rekviem za zmizelé pasažéry letu MH370. Těžištěm festivalu jsou díla komponovaná pro smyčcový kvartet, včetně souborného provedení kvartet Arnolda Schoenberga, Sira Harrisona Birtwistla a Dimitrije Šostakoviče.
Stránky festivalu: www.wienmodern.at
Yuja Wang byl zvolena Umělkyní roku nejstaršího amerického magazínu o klasické hudbě Musical America
Čínská klavíristka Yuja Wang byla jmenována Artist of the Year 2017. Ocenění Musical America Awards jsou udělována od roku 1960. Titul Dirigent roku obdrží finská dirigentka Susanna Mälkki, šéfdirigentka Helsinské filharmonie. Skladatelem roku se stal v Michiganu narozený Andrew Norman, zpěvákem roku je basbarytonista Eric Owens z Philadelphie. Sextet Eighth Blackbird z Chicaga je jmenován Souborem roku. Předchozími výherci byli mimo jiné Leonard Bernstein, Arthur Rubinstein, Marilyn Horne a Audra McDonald. Ceny budou předány v prosinci v Carnegie Hall v New Yorku.
Událost na CD: Maria Callas – Živě v Paříži 1963 (2 CD Decca)
V roce v 1963 se Maria Callas navrátila po pěti letech absence zpátky na pařížskou scénu za doprovodu Georgese Prêtera (u dirigentského pultu l’Orchestre Philharmonique de la RTF Radio Télévision française). Tento recitál byl reeditován společností Decca a bude představen dne 2. prosince 2016, v den výročí narození legendární sopranistky. Recitál zahrnuje několik operních árií, z nichž některé byly provedeny poprvé. Box obsahuje 2 CD a je ilustrován doposud nepublikovanými fotografiemi a rozhovorem s jejím přítelem a manažerem Michelem Glotzem (ve kterém diva assoluta přiznává lásku k jeho smutným písním a melodiím). Decca, společnost, která se věnuje operním hlasům, odhaluje jeden z posledních a nejdojemnějších recitálů řecké divy.
Menahem Pressler opět na pódiu, tentokrát v Madridu
Legendární pianista Menahem Pressler, zakladatel Beaux Arts tria, uznáváný jako jeden z nejvýznamnějších hudebníků na mezinárodní scéně, vystoupil v Madridu na koncertě společně se Schumann Quartett v komorním sále Národního Auditoria. Toto vystoupení bylo jednou z mála příležitostí slyšet americko-izraelského klavíristu na pódiu v Madridu.
Menahem Pressler, který je ve svých dvaadevadesáti letech stále ve středu zájmu posluchačů po celém světě jako sólista a pedagog, zahrál 20. října se Schumann Quartett jedno z nejkrásnějších děl Antonína Dvořáka, Kvintet č. 2, op. 81. Soubor měl možnost v dubnu tohoto roku s klavíristou studovat po celý týden.
Benjamin Grosvenor oceněn Newyorskou filharmonií
Mladý britský klavírista Benjamin Grosvenor, který dozrál ze zázračného dítěte do zralého umělce, byl jmenován prvním příjemcem nového ocenění Newyorské filharmonie pro klavíristy, spojeného s odměnou 30.000 $. Benjamin Grosvenor (24 let) vyhrál jako první cenu Ronnie a Lawrence Ackmana. Lawrence Ackman, člen výboru filharmonie, a jeho manželka a klavíristka Ronnie – členka představenstva Lincoln Centra iniciovali udělení této ceny. Kromě získání finanční odměny vystoupí Benjamin Grosvenor v dubnu 2018 jako sólista s newyorským orchestrem. Zřejmým podnětem k udělení ocenění byl jeho mimořádně úspěšný loňský recitál v Carnegie Hall.
Montrealský symfonický orchestr představil nový nástroj, který nelze přehlédnout
Octobass měří 3,6 metru, váží 131 kilo a Orchestre Symphonique de Montréal je jediným orchestrem na světě, který tento nástroj vlastní. Kontrabasista Eric Chappell měří 180 cm a na vrchol nástroje nedosáhne. „Je to v podstatě kontrabas, ale na steroidech,” řekl Chappell. „Je jasné, že na nástroj nemohu levou rukou fyzicky hrát, proto je tu série pák na boku nástroje, které mi při hraní pomáhají.”
Do jaké hloubky nástroj zní? Níže než nejspodnější tón na klavíru a níže než tuba nebo kontrafagot. Nástroj byl vynalezen v roce 1849 francouzským houslařem Jean-Baptistem Vuillaumem. Octobass je kopií. Ve Francii existovaly tři originály, ale jen jeden z nich přežil neporušený. Je uchován v pařížském muzeu. Nástroj zazněl poprvé v Montréalu na filharmonickém koncertu 20. října 2016.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]