Jak to bude s Dvořákovou Prahou dál
I když se o propojení festivalů Dvořákova Praha a Struny podzimu spekulovalo mezi těmi zasvěcenějšími už pár týdnů předem, teprve počátkem dubna Akademie klasické hudby jako pořadatel festivalu oficiálně oznámila, že Dvořákově Praze – doposud reprezentované Vladimírem Darjaninem – se změnilo vedení: jako nový umělecký ředitel byl představen Marek Vrabec, doposud dlouhá léta na témže postu ve Strunách podzimu, ředitelem Akademie klasické hudby je Robert Kolář. Podle webových stránek Akademie tam Vladimír Darjanin zůstává už jen v čele správní rady. S prvním jmenovaným – Markem Vrabcem – teď o jeho plánech s Dvořákovou Prahou podrobněji:
Nelze se hned zkraje nezeptat jinak: Proč Vladimír Darjanin z vedení Dvořákovy Prahy odešel? Určitě jste se o to také podrobně zajímal… Co všechno se k tomu dá zveřejnit?
Otázky týkající se jeho odchodu nejlépe zodpoví Akademie klasické hudby – obecně prospěšná společnost, která je pořadatelem Dvořákovy Prahy, nebo Vladimír sám. Pokud vím, zakladatel festivalu a dosavadní intendant Vladimír Darjanin se odchází věnovat svým dalším projektům.
Změnilo se něco ve vztahu k Dvořákově Praze ze strany investiční skupiny KKCG?
KKCG zůstává i nadále dlouhodobým generálním partnerem festivalu Dvořákova Praha.
Další perspektiva Dvořákovy Prahy určitě záleží do značné míry právě na financích. Jak na tom festival je? A to jak při porovnání s předchozími lety, tak i co se budoucnosti týče? Bude se s ohledem na finance muset něco do budoucna zásadněji změnit?
Stabilní a dlouholetá je podpora od generálního partnera festivalu, skupiny KKCG, dalších soukromých partnerů a také od Hlavního města Prahy.
Festival Dvořákova Praha momentálně nedostává žádnou podporu od Ministerstva kultury České republiky, což považujeme za nešťastný stav. Nedostatek, ale i nepředvídatelnost prostředků od Ministerstva kultury neřeší jen Dvořákova Praha, ale vlastně všechny významné hudební festivaly v této zemi. Doufejme, že se z této situace podaří v diskusích s Ministerstvem kultury nalézt vhodná cesta.
Jak dlouho jste se rozmýšlel, zda onoho propojení obou festivalů jít? A co všechno jste při tom zvažoval?
Klíčová byla důvěra a svoboda umělecká i finanční, která mému týmu byla dána při dalším rozvíjení festivalu. Vzhledem ke stabilní podpoře soukromé sféry vidím ve festivalu Dvořákova Praha historickou příležitost, jak propojit soukromé a veřejné prostředky s cílem provozovat dva jasně vyprofilované a pokud možno světové festivaly. V této symbióze je budoucnost české kultury.
Jak máte s ředitelem Akademie klasické hudby Robertem Kolářem přesně dohodnuté rozdělení kompetencí?
Pan ředitel Kolář je ředitelem Akademie klasické hudby, která zastřešuje a zřizuje festival Dvořákova Praha, pomáhá s jeho financováním podobně, jako tak činí správní rady kulturních organizací například v anglosaském světě. Já jsem odpovědným za obsah, koncepci, uměleckou úroveň a vizi festivalu. Sloučený festivalový tým obou festivalů na dennodenní bázi řídí naše zkušená výkonná ředitelka Dana Syrová.
Do jaké míry hodláte oba festivaly – Dvořákovu Prahu a Struny podzimu – sblížit, provázat? Myslím programově, personálně, finančně? Nebo je chcete striktně ve všech ohledech držet „od sebe“?
Identita obou festivalů je specifická a naprosto odlišná, a tak to také musí zůstat: Stylové čistý festival klasické hudby Dvořákova Praha a crossoverové Struny podzimu. Oba festivaly bude připravovat jeden, sloučený tým, ale to by divák, resp. posluchač neměl pocítit; ten by měl s existence dvou kontrastních podzimních festivalů špičkové kvality spíše vydělat, stejně jako Praha jako taková.Zeptám se ještě jinak: Struny podzimu se za dobu své existence obdivuhodně vyprofilovaly a mají nezaměnitelnou, velmi výraznou tvář, a to ať už v programu, v lokaci jednotlivých večerů, ale i ve své prezentaci navenek. O Dvořákově Praze – i s vědomí toho, že jde o jiný typ festivalu – se ale tohle říct nedá. Změní se to nějak do budoucna?
Budu se snažit.
Ještě prosím trochu podrobněji k programu Dvořákovy Prahy: šéf Akademie klasické hudby Robert Kolář se nechal slyšet, že si od vás slibuje nové a svěží nápady do dramaturgie, omlazení festivalu a jeho posunutí se dopředu, co se kvality týče. Bude to hodně obtížné? Naznačte prosím aspoň trochu něco konkrétního v tomto směru z vašich plánů, záměrů, vizí…
Projeví se to komplexně až v ročníku 2014, který je navíc Rokem české hudby. Dávám přednost ucelenému představení koncepce, než náznakům. Na programu roku 2014 a 2015 intenzívně pracujeme a spolu s vizí na další roky ho představíme, až přijde čas.
A prakticky k letošnímu ročníku dvořákovského festivalu, který je už skoro za dveřmi: změnilo se – až na zrušený donátorský večer – něco v tom, jak byl původně naplánován?
Letošní ročník proběhne z přibližně osmdesáti procent v rozsahu a podobě, připravené minulým managementem festivalu. Já jsem se v minimálním čase pokusil letos jen o programový „facelift“, vyladění, vyvážení, okořenění.
Dovolte osobnější otázku závěrem: Příprava obou festivalů finišuje spíte v posledních týdnech dobře? Jak onu bezesporu docela zásadní pracovní změnu ve svém životě prožíváte?
Spím dobře, ale spát mi to nedá. Je to vzrušující.
Díky za vaše odpovědi, hodně zdaru.
www.dvorakovapraha.cz
www.strunypodzimu.cz
Ptal se Vít Dvořák
Foto Ondřej Tichota, archiv
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]