Janáčkova filharmonie Ostrava míří do Vesmíru

Janáčkova filharmonie odtajnila program nové – již 69. sezóny a spustila online prodej vstupenek. Posluchače čeká velká změna, a to nikoliv v programové nabídce, která si po dramaturgické stránce zachovává vysoký standard, ale v místech konání koncertů.
Janáčkova filharmonie Ostrava míří do Vesmíru (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)
Janáčkova filharmonie Ostrava míří do Vesmíru (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)

Koncerty Janáčkovy filharmonie Ostrava se v následujících letech neuskuteční ve společenském sále Domu kultury města Ostravy. Důvodem je zahájení rekonstrukce budovy a následně přístavby koncertního sálu podle návrhu amerického architekta Stevena Holla. Orchestr tak bude prozatím působit především v bývalém kině Vesmír. Dále bude více koncertovat v aule Gong v Dolních Vítkovicích a v kostele svatého Václava v Opavě. Programová nabídka 69. sezóny Janáčkovy filharmonie Ostrava je v tomto smyslu ojedinělá.

Slovo ředitele JFO Jana Žemly: “V následujících letech nás čekají veliké změny. V Ostravě začínáme stavět nový koncertní sál. Byli jsme od začátku u toho, když se definovaly podmínky soutěže, a nyní jsme u toho, když se určuje budoucí provoz celé budovy. Při projektování jsme vycházeli z našich koncertních zkušeností po celém světě. V uplynulých letech jsme cíleně navštívili řadu vynikajících koncertních sálů a měli jsme tak možnost prozkoumat jejich technické vybavení i fungování, což pro nás bylo naprosto klíčové.

Dočasné přestěhování filharmonie do bývalého kina Vesmír znamená provizorium, kterému jsme přizpůsobili i repertoár, protože kinosál není úplně vhodný pro ty největší symfonické skladby. Navzdory tomu jsem si jist, že poslechový komfort našich posluchačů neutrpí – sál prochází akustickou úpravou a prostoru je přizpůsobena tedy také dramaturgie nadcházející sezóny. Ve Vesmíru bude znít ten nejklasičtější repertoár nám vlastní – od Haydna, Mozarta, Beethovena přes skalní představitele hudebního romantismu až po skladby Richarda Strausse či české autory 20. století.

Osobně se jako každý rok těším na zahajovací koncert, na kterém tentokrát zazní Šostakovičova ‚Leningradská‘ symfonie. Nebude chybět také několik skladeb soudobých autorů. Opět k nám přijedou vyhlášení interpreti, například violoncellista Johannes Moser, který se k nám pravidelně vrací. Mám radost z toho, že opět přijede Federico Colli a zahraje společně s ‚naším‘ Lukášem Vondráčkem.”

Janáčkova filharmonie Ostrava (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)
Janáčkova filharmonie Ostrava (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)

„Schopnost odolávat krizím a situacím různé povahy a zvládat těžkosti, které nás v poslední době trápily, se nám pro nastupující sezónu jeví mimořádně aktuální. Téma odolnosti se tak letos promítá nejen do vizuální a tematické části katalogu, ale také výrazně v dramaturgickém pojetí celé sezóny,“ říká spoluautorka konceptu katalogu a fotografka Dita Pepe a dodává „když jsme v říjnu roku 2021 diskutovali o pojetí katalogu a dramaturgii celé sezóny, nikdo z nás netušil, že Šostakovičova Symfonie č. 7, nazývaná též ‚Leningradská‘, bude dnes ve svých obrazech novou realitou. Šostakovič tuto skladbu komponoval v Němci obléhaném Leningradě v roce 1941, přestože jako významný skladatel dostal možnost být evakuován. Valentin Silvestrov, soudobý ukrajinský skladatel, zůstal na konci února 2022 během prvních dnů vpádu ruských vojsk na Ukrajinu v obléhaném Kyjevě. Zatímco v Ostravě zněla jeho skladba Hymn 2001 v podání JFO, on společně se svou rodinou poslouchal zvuky sirén.“

Katalog nabízí kompletní program koncertů rozdělených do abonentních řad, výčet dalších aktivit, kterým se JFO věnuje a nechybí příběhy a rozhovory na téma „odolnosti“. Na začátku katalogu je k dispozici mapa s praktickými informacemi, kde všude se s JFO budou posluchači v nadcházející sezóně potkávat.

Vasilij Sinajskij (foto Marco Borggreve)
Vasilij Sinajskij (foto Marco Borggreve)

Vassily Sinaisky Janáčkovu filharmonii poprvé dirigoval v prosinci 2018. Po necelém roce se do Ostravy vrátil, aby pro zahajovací koncert sezóny 2019/2020 s JFO nastudoval Brahmsovy a Sukovy skladby. Od následující sezóny 2020/2021 mu byla nabídnuta pozice šéfdirigenta, kterou s radostí přijal. „Šéfdirigent je zcela zásadní osobnost v existenci každého orchestru. Měli jsme jasnou představu, jak má vypadat jeho profil. Musí to být zkušený umělec, který bude s orchestrem pracovat, využije veškeré jeho možnosti a posune jeho schopnosti ještě dále. Vassily Sinaisky je jednou z nejzajímavějších osobností, s jakou jsme spolupracovali. Je přesvědčen o tom, že JFO potenciál má a že i po mnoha omezeních v minulých letech můžeme společně ještě udělat kus zajímavé práce,” dodává ředitel JFO Jan Žemla.

Nově byla v 68. sezóně vytvořena pozice asistenta šéfdirigenta, která je docela běžná v zahraničí, ale v České republice je pořád ojedinělá. Nejde jen o péči o mladou hudební scénu, ale i o praktický dopad. Asistent nebo asistentka šéfdirigenta jsou pojícím článkem mezi orchestrem a dirigentem. Vůbec prvním asistentem šéfdirigenta JFO se stal po tříkolovém výběrovém řízení talentovaný Maroš Potokár. Maroš Potokár vystudoval hru na housle, a protože ho zaujalo dirigování, během roku se naučil na klavír. Dnes patří mezi nejvýraznější osobnosti mladé generace slovenských dirigentů. Na nepsané pozici druhého asistenta/asistentky je Alena Jelínková.

Maroš Potokár (zdroj Státní filharmonie Košice)
Maroš Potokár (zdroj Státní filharmonie Košice)

Programová nabídka 69. koncertní sezóny JFO

Symfonický cyklus A / Sál bývalého kina Vesmír se rozezvučí skvělými skladbami z 19. a 20. století. S ohledem na komornější prostředí vybrala JFO tradičnější repertoár. Poslechneme si to nejlepší od Dvořáka, Martinů, Beethovena, Strausse, Čajkovského nebo Prokofjeva.

Symfonický cyklus B / Klasici v tom nejlepším provedení tuto sezónu zaznějí v bývalém kině Vesmír, zatímco se bude stavět nový koncertní sál. Uslyšíme skladby, které s respektem hrají orchestry po celém světě. Například Prokofjevovu Sinfonii pro violoncello a orchestr, předehru k jediné Beethovenově opeře, kterou kdy zkomponoval, Straussovu melodickou Burlesku nebo Schumannovu první symfonii.

Cyklus C – Co máme rádi / Koncertní řada C je určena posluchači, který má chuť svět klasické hudby objevovat a prožívat kreativním a možná lehce netradičním způsobem. Hrát bude totiž nejen orchestr, ale akce bude vyžadována i po samotném posluchači. Ani dirigent nebude jen dirigovat a i od samotné moderátorky můžeme očekávat víc než průvodní slovo. Tou bude herečka Markéta Matulová.

Cyklus D – Dětem „Dost problémová sezóna“ / Koncerty určené celé rodině – dětem, rodičům i prarodičům. Jsou připraveny tak, aby si dospělí s dětmi užili neobyčejné nedělní odpoledne. Hlavní hrdiny Vláďu a Otu čeká nelehký rok. Taková problémová sezóna. A to dost. Všude, kam se podívají, všude nějaký problém. Navíc problémy má i pan dirigent s orchestrem. A proto je třeba přijít, posadit se a podpořit je v hledání řešení.

Cyklus E – Elán mladých / JFO ráda dává šanci vycházejícím hvězdám, které se v rámci tohoto cyklu většinou poprvé představí s velkým symfonickým tělesem. Letos posluchače čekají čtyři mimořádné koncerty. Zaposlouchat se mohou do umění mladých, kteří úspěšně prošli interpretační soutěží JFO. Po absolvování týdenního dirigentského kurzu se na společném koncertě představí také dirigenti z Umělecké akademie v Curychu.

Nový ostravský koncertní sál, architekt Steven Holl (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)
Nový ostravský koncertní sál, architekt Steven Holl (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)

Cyklus G – Gong / V tomto jedinečném cyklu dochází ke spojení symfonické hudby s jinými žánry a JFO zde dává prostor původním autorským projektům. V Gongu, který vznikl v bývalém plynojemu Dolní oblasti Vítkovic, jsme již měli možnost slyšet písně a skladby nejrůznějších interpretů společně s orchestrem JFO. Letos se můžeme těšit na Cirk La Putyku, Tata Bojs, filmovou hudbu nebo hudební poctu Davidu Stypkovi.

Cyklus K – Komorní / Komorní hudba má něco do sebe – je to klasická hudba v té nejčistší podobě. Žádná chyba se neschová, je nutná dokonalá interpretační propracovanost a důraz na detail. Mezi publikem a souborem, v němž sedí jen několik málo hudebníků, se může rozvinout hlubší vztah, snad i intimita. Letošní Cyklus K v JFO představí především hudbu z minulého století, ale prostor bude dán i starším skladbám. Zaznějí například sonáty Ravelovy nebo Debussyho, stejně jako díla českých mistrů Dvořáka, Myslivečka nebo Nováka.

Cyklus R – Recitály / V hlavní roli Cyklu R je klavír a špičkoví interpreti. Zaznějí skladby barokních i současných mistrů, například J. S. Bacha, G. F. Händela, M. Ravela nebo soudobého britského skladatele Thomase Adèse. Chybět nebude ani skladba autora, který vůbec jako první se sólovým klavírním recitálem vystoupil, Franze Liszta. Za klavír usednou světové i domácí hvězdy, například mladá čínská klavíristka Zee Zee nebo Inon Barnatan. Vůbec poprvé pak v duu společně zahrají klavíristé Lukáš Vondráček a Federico Colli.

Symfonický cyklus M – Mimořádné koncerty v Gongu / Chystá se něco mimořádného, monumentálního a majestátního. V Gongu zaznějí v rámci Cyklu M skladby se silným příběhem a filozofickým podtextem a vyžadující velký orchestr. Třeba Carmina burana s celou svou veselostí i hloubkou středověkých písní, jež Carla Orffa inspirovaly. Nebo Šostakovičova „Leningradská“, kterou protestoval nejen proti německému obléhání, ale také proti Stalinovým čistkám ve čtyřicátých letech. Při závěrečném koncertu se ke slovu dostane mimo jiné Gruzínec Gija Kančeli se svou skladbou Nu.Mu.Zu, kterou zkomponoval v roce 2015.

Cyklus O – Opavské koncerty / V Opavě se pod taktovkou JFO konaly koncerty už v 70. a 80. letech minulého století. Před čtyřmi lety byla tato tradice obnovena. Hudební zážitek opavského symfonického cyklu je umocněn jedinečným prostorem kostela svatého Václava. Tentokrát tu zaznějí skladby nejznámějších klasiků, jako je Haydn, Mozart nebo Beethoven. Významné kusy z 18. století vyžadují preciznost a sehranost orchestru. Nástrojů se proto chopí zavedení interpreti i mladé vycházející hvězdy.

Koncertní sál Ostrava – model (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)
Koncertní sál Ostrava – model (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)

Koncertní sál Ostrava

V Ostravě vyroste výjimečná stavba, jejíž součástí bude mimo jiné koncertní sál s kapacitou 1300 míst. Aby měl sál prvotřídní akustiku, vznikl zmenšený model jeho interiéru v měřítku 1:10. Po dobu tří měsíců v něm až doposud měřili zvuk experti z renomované japonské společnosti Nagata Acoustics. „Hledáme akustické vady, aby byl zvuk čistý a vše, co orchestr hraje, bylo věrně přenášeno k publiku,“ říká Erik Bergal z Los Angeles, jež má měření za Nagata Acoustics na starosti a dodává „ostravský koncertní sál s uspořádaném do tzv. vinohradu, bude rozčleněn do menších sekcí a část hlediště bude i za samotným pódiem. Koncertní sál je místem setkávání lidí, je v něm určitá intimita. Ten ostravský má pódium umístěné uprostřed a lidé jsou rozesazeni okolo. Budete sedět v publiku a moct pozorovat i ostatní. Všichni tak budeme v jednom prostoru a komunikujeme prostřednictvím hudby.“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments