Král a uhlíř v Rudolfinu

  1. 1
  2. 2

Koncertnímu provedení v pražském Rudolfinu se dařilo skvěle. Posluchač, přesto, že občas nebylo zpívaným slovům skoro rozumět (což je daň přesycené partituře), netápal, vždyť taky účinkující vydali pro srozumitelnost vše.
Vtipně napínavý úvod má třetí dějství, další impozantní hudební proměna v podstatě stejného předchozího dějového režimu. Angažuje dvorský milenecký pár: Eva/
Jana Sibera vynikající zejména v árii charakteristické náročnými výškami a zdobností, určující její společenský stav „Ó jak mdle a zdlouha plyne čas“ a purkrabí Jindřich/ Josef Moravec, kterého v zdařilém milostném  vyznání … „dí mé písně klokotání, co nemohu chladně říct…“ zbytečně překrýval orchestr, usilují o královské svolení své lásce. Vše se odehrává uprostřed dvorní zábavy, kterou hudba jasně diferencuje od situací předchozích. Konkrétně zde salonním tancem, oproti předešlým názvukům lidovým.
Také Král/ barytonista
Roman Hoza má ve třetím dějství impozantní árii milostnou a zněla mu naplno krásně. Lehce vtipný slavnostní pochod přivádí vojenskou mašírku a dezertéra Jeníka, kterému Král určí trest: manželské okovy, ale nevěstou je Liduška. Jeníka zpíval s energií sobě vlastní Richard Samek, part uhlířovy dcery (možná nejobsáhlejší a možná i nejtěžší) ztvárnila Kateřina Kněžíková v suverénním podání, vzbuzujícím nejvyšší respekt.
Uhlíře Matěje, dobráckého fištrónského muže z lidu zpíval slovenský basista
Jozef Benci výtečně. S nadhledem a jasnou výslovností. Také všechny menší role – matka Ludmily Anna/ Lucie Hilscherová, mezzosoprán, Královna/ Dana Burešová, soprán, Sekáček, závodčí vojska/ Jan Šťáva, bas, 1. Lovec/ Ondřej Koplík, tenor, 2.Lovec/ Michal Onufer, baryton dali svým rolím prvotřídní, zajímavé a naplno přesvědčivé ztvárnění.

Sólisté koncertního provedení Král a uhlíř v Rudolfinu 19. září 2019 (foto Petra Hajská)

Pro Krále a uhlíře jsou kromě hojně angažovaných sborů charakteristická také ansámblová zpívání, zejména oktety náročné polyfonní ražby. Zněly dokonale. Neuvěřitelně invenční hudba, barvitá instrumentace, sbory a sóla, vše v plynulém toku, náročném i pro posluchače. Koncertní provedení vystavilo nový doklad Dvořákovy geniality a neopakovatelné osobitosti. Potvrdilo též náročný požadavek dílo inscenovat. Vyžaduje si nemenší zaujetí a nasazení, s jakým bylo zkomponováno a s jakým bylo i nyní prvně provedeno.


Festival Dvořákova Praha
Antonín Dvořák: Král a uhlíř 

Roman Hoza, Král Matyáš
Jozef Benci , Matěj, uhlíř
Kateřina Kněžíková, Liduška, jeho dcera
Lucie Hilscherová, Anna, jeho choť
Richard Samek Jeník, uhlíř
Jana Sibera, Eva, dáma u dvoru
Dana Burešová, Královna
Jan Šťáva, Sekáček, závodčí vojska
Ondřej Koplík, 1. lovec
Michal Onufer, 2. lovec  

Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Tomáš Brauner
Pražský filharmonický sbor, Lukáš Vasilek         

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na