Na festival Petra Dvorského se chystají laureáti Operalie Plácida Dominga

  1. 1
  2. 2

Od 3. do 17. srpna proběhne v Kraji Vysočina 15. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Petra Dvorského. Jeho zahájení se ponese opět v mezinárodním duchu. Pozvání tentokrát přijalo dvojhvězdí laureátů Světové operní soutěže Plácida Dominga Operalia. Sopranistka Janai Brugger a tenorista Brian Jagde pocházejí ze Spojených států. Rok po svém vítězství v dalekém Pekingu otevřou tito mimořádní umělci festival áriemi a duety převážně z Pucciniho a Verdiho operních hitů pod taktovkou italského dirigenta Sebastiana Rolliho.

Jaroměřice se na vás těší. Těšíte se i vy na Jaroměřice?

Brian Jagde: Děkuji. Na vystoupení v Jaroměřicích se velice těším. Bude to poprvé, kdy se podívám do Prahy a dalších koutů České republiky.

Janai Brugger: Ano, do České republiky se velice těším. Pojedou se mnou i můj manžel s naším čerstvě narozeným chlapečkem, takže si vaši krásnou zemi užijeme jako rodina.Váš životopis zdůrazňuje vaše úspěchy na Světové operní soutěži Plácida Dominga Operalia konané před rokem v Pekingu. Považujete titul laureáta této významné události za současný vrchol své umělecké kariéry, nebo za jedno z průběžných ocenění svého trvalého úsilí o vynikající výkon?

Janai Brugger: Vítězství v soutěži Operalia a v soutěži Metropolitní opery pro mě byla zlatými hřeby roku 2012 a výrazně mé kariéře pomohla. Doufám, že během své kariéry vystoupám na mnoho dalších vrcholů, nikdy však neslevím ze své snahy podat co nejlepší výkon a jsem ráda, když to stejně cítí i diváci.

Brian Jagde: Soutěž Operalia mě nakopla a byla předznačením velmi úspěšného a radostného roku. Jednalo se o první z mnoha nádherných chvil, které jsem v roce 2012 zažil. Navždy budu vděčný za příležitosti, které jsem získal jak díky této soutěži, tak díky samotnému Plácidu Domingovi.Festival v Jaroměřicích nad Rokytnou nese jméno mezinárodně uznávaného zpěváka Petra Dvorského. Jsou pro vás slavní umělci nějakým vzorem?

Janai Brugger: Ano, slavní umělci jsou mi velkou inspirací. Jedním z takových umělců je Kiri Te Kanawa, jejíž krásné podání některých rolí je mi při zpěvu vzorem. A další velkou inspirací je Plácido Domingo, který mě rovněž velmi podporuje v tom, co dělám.

Brian Jagde: Jelikož jsem se setkal a spolupracoval s mnoha umělci, kteří mě toho hodně naučili, hledá se odpověď na tuto otázku těžko. Mezi ty, kterým bych se chtěl podobat, řadím Plácida Dominga, kvůli jeho nádhernému způsobu ztvárnění rolí a zanícenosti pro umění, a Patricii Racette, pro její jistotu v každém okamžiku na jevišti při bezchybném a jedinečném zpěvu a vystupování.

Zpíváte ve velkých operních domech. Máte zkušenost také z letního festivalu v přírodě, který je vždy závislý na počasí?

Janai Brugger: Letos v létě budu vystupovat na festivalu Grant Park Festival v Chicagu. Jedná se o zdarma přístupný koncert k příležitosti amerického Dne nezávislosti, kde budu zpívat pod širým nebem pro několik tisíc posluchačů. Velmi se již na toto vystoupení těším. Na počasí mám většinou štěstí a před případným deštěm mne ochrání střecha jeviště!

Brian Jagde: S vystupováním pod širým nebem mám již zkušenosti. V San Francisku jsem měl to štěstí, že jsme s místní operou vystupovali v parku Golden Gate. Na takovýchto koncertech se mi líbí, že si hudbu může vychutnat mnoho lidí najednou. Koncerty pod širým nebem přivádějí na operu lidi, kteří ji třeba v životě neslyšeli. A je krásné tento dar lidem předat.

Pociťujete nějaké zásadní rozdíly v přístupu posluchačů v jednotlivých částech světa a případně jaké?

Janai Brugger: Přišla jsem na to, že opera je univerzální jazyk. Pokud má obecenstvo tento typ hudby rádo, je jeho reakce po celém světě stejná – při pohledu z jeviště se jedná o jedinečný zážitek, když člověk sleduje příval ovací a sympatií.

Brian Jagde: Dle mého názoru se posluchači po celém světě liší. Jako by existovala nepsaná pravidla. V Německu například lidé, než zatleskají, většinou čekají na konec opery nebo zřetelnou pauzu v hudbě. Na rozdíl od Spojených států si lidé v Evropě umění celkově váží. Myslím, že se stalo součástí životního stylu Evropanů a ti si jej náležitě považují. Ve Spojených státech je patrná neustálá snaha odstřihnout umění od vzdělávání a financování, takže si jej organizace mohou dovolit jen stěží.

Je pro vás nejdůležitější vlastní zpívaná role, nebo prožíváte silně i místo konání, výkony kolegů, osobnost dirigenta?

Janai Brugger: U jakéhokoli projektu je krásný umělecký prožitek závislý na mnoha faktorech – osvětlení místa konání může vytvořit skvělou atmosféru a kostýmy mohou pomoci dramatickému napětí. Avšak při těchto chvílích jsou nejdůležitější mí nejbližší spolupracovníci – dirigenti a ostatní zpěváci na jevišti. Jsou to oni, na koho při vytváření jedinečného uměleckého prožitku pro všechny spoléhám.

Brian Jagde: Na první pohled se zdá, že se člověk nejvíce stará jen o svou vlastní roli, avšak ve výsledku jsou důležité všechny. Chci, aby představení bylo celkově dokonalé.Pořad vašeho festivalového vystoupení je výlučně italský. Zpíváte také operní hudbu z jiných oblastí?

Janai Brugger: Ano, minulou sezonu jsem debutovala v roli Julie v opeře Romeo a Julie a následující sezonu budu vystupovat v roli Micaely v opeře Carmen, v obou případech se tedy jedná o díla francouzských autorů. Rovněž účinkuji v roli vychovatelky v opeře Utahování šroubu od anglického skladatele Benjamina Brittena a v roli paní Nerudové v opeře Il Postino (Pošťák) od mexického skladatele Daniela Catána. A ráda rovněž zpívám zarzuelu!

Brian Jagde: Koncert, kdy budu zpívat pouze italsky, je výjimkou, jinak zpívám ve všech hlavních operních jazycích. Patří mezi ně francouzština, němčina, angličtina, ruština, čeština a samozřejmě italština.

Říkáte, že zpíváte i v češtině. Poprvé přijíždíte do země Smetany, Dvořáka a Janáčka. Nastudovali jste již tedy něco z jejich repertoáru?

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat