Mezinárodní pěvecká soutěž Karlovy Vary už po jednapadesáté. Jaká byla?
Soutěž měla jako obvykle tři kategorie, kategorii Junior pro soutěžící do pětadvaceti let, dále kategorie Opera a Píseň do pětatřiceti let. Již potřetí se stala součástí hlavní soutěže kategorie nejmladších účastníků nazvaná Operní naděje, která je jednokolová.
V kategorii Píseň nejlépe uspěla Tereza Hořejšová z Hudební akademie múzických umění Praha, která v loňské soutěži získala první cenu v kategorii Junior a také několik dalších zvláštních cen.
V kategorii Junior ženy se na prvním místě umístila Slovenka Slávka Zámečníková, která studuje na Hochschule für Musik Berlin. Kvalitu svého vystoupení ve finále soutěže s árií z Dvořákovy Armidy ještě překonala výkonem na závěrečném koncertě, stala se absolutní vítězkou soutěže a získala mimo jiné cenu pražského Národního divadla, spojenou s pozváním k nastudování role nebo k hostování na jeho jevišti. Na druhém místě skončila v této kategorii dívčí lyrická Mimi z Pucciniho Bohémy v podání ukrajinské pěvkyně Elly Petnichenko, jako třetí se umístila Slovenka Patricia Janečková, studentka ostravské Janáčkovy konzervatoře, která se ve finále a na závěrečném koncertě představila jako Gilda z Verdiho Rigoletta. Jistě ji potěšila cena ostravského Národního divadla moravskoslezského, slibující nastudování role a hostování na jeho scéně.
Kategorii Junior muži vyhrál talentovaný český basista Jan Hnyk, který ve finále okouzlil porotu árií krále Filipa z Dona Carlose, na závěrečném koncertě však proti tištěnému programu vyměnil Filipovu árii pro posílení dvořákovské linie Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka za árii Vodníka z Rusalky, již zpíval ve druhém kole, a tím odkryl své rezervy – představil se v nedostudované árii, jeho hlas i výraz podléhaly zvýšenému napětí a bylo znát, že jeho zpěv postrádá pevné technické základy. Na druhém místě skončil Kazachstánec Abildin Kudaibergen, který se sympaticky představil kvalitně zazpívanou árií Rudolfa z Pucciniho Bohémy. Třetí místo obsadil polský pěvec Kamil Bień, lyrický a poeticky barevný Lenskij z Čajkovského opery Evžen Oněgin.
V kategorii Opera ženy zvítězila Češka Lucie Kaňková (Hochschule Luzern), jejíž výkon se proti loňské soutěži kvalitativně zlepšil – zazpívala árii Philiny z Thomasovy Mignon (loni zpívala valčíkovou árii Julie z Gounodovy opery Romeo a Julie). Zvolila opět výrazně sebestředný zpěv a doprovodila jej pohybově hereckou kreací, kterou dovedla až do ostentativně vypočítané dokonalosti a vytěsnila tím i sebemenší spontaneitu výrazu. Posbírala mnoho nejrůznějších cen, například cenu Slovenského národního divadla (hostování) a cenu Slezského divadla v Opavě (pozvání k nastudování role). Jako druhá se umístila ukrajinská pěvkyně Myroslava Havryliuk ze Štátného divadla Košice, která svým temným jednolitým altem zazpívala árii Leonory z Donizettiho Favoritky.
Zajímavých výsledků dosáhla kategorie Opera muži, v níž třetí místo nebylo uděleno a první dvě místa získali dva jihokorejští pěvci, kteří studují v Německu na Hochschule für Musik Dresden. Na prvním místě skončil Seongsoo Ryu, který zazpíval árii Federica z Cileovy opery L’Arlesiana plným, krásně posazeným, barevným tenorem s logickým frázováním a se strhujícím dramatickým stupňováním svého vystoupení, plným přesvědčivého niterného citu. Jeho výkon byl vrcholem závěrečného koncertu a domnívám se, že by si byl tento pěvec zasloužil titul absolutního vítěze letošní soutěže. Ve srovnání s ním má talentovaná Slávka Zámečníková určité rezervy v technice zpěvu, které způsobují obličejovou tenzi (oči!), jež by mohla mít neblahý vliv na její mimiku. Druhý Jihokorejec Hoeup Choi se představil v nejdramatičtější árii Rigoletta, kterou zpívá po únosu dcery Gildy. Ve finále byl méně přesvědčivý než při svém vystoupení na závěrečném koncertě, jeho Rigoletto je hodně mladý a nejsem si jistá, nevkládal-li do jeho árie přece jenom příliš mnoho svých pěveckých sil.
Překvapením byl pro mne ukrajinský zpěvák Andrii Kharlamov, štíhlý dlouhovlasý Toreador z Carmen, jehož vystoupení ve finále (na závěrečném koncertě nezpíval) postrádalo podle mého názoru jak jistější pěveckou techniku a přesnější intonaci, tak i větší výrazovou jistotu. Získal v kategorii Opera muži pouze čestné uznání, a přesto byl oceněn cenou Divadla Josefa Kajetána Tyla Plzeň (nastudování role).
Soutěž v Karlových Varech má mnoho podporovatelů, udělovatelů a donátorů nejrůznějších cen, jež je obtížné i jen vyjmenovat. Vedle těch nejcennějších cen udělovaných jednotlivými divadly, která umožní mladým pěvcům, aby získali první ostruhy na jejich jevištích, je to také cena Českého rozhlasu – stanice Vltava, která obnáší dvě natáčecí frekvence se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, cena festivalu Pražské jaro, cena Antonína Dvořáka III. udělovaná potomky skladatele (Slávka Zámečníková za Armidu), cena Jarmily Novotné (Lucie Kaňková), která pěvkyni umožňuje vystoupení na koncertě Festivalu Jarmily Novotné a nabízí jí také bezplatnou účast na pěveckých kurzech na zámku v Litni, cena Jana Lucemburského, cena Symfonického orchestru Karlovy Vary a dirigenta Františka Drse (obojí získala Lucie Kaňková), cena Viléma Zítka nejmladšímu účastníkovi soutěže, cena Gustava Mahlera, cena Beno Blachuta, ceny jednotlivých členů poroty – Gabriely Beňačkové, Magdaleny Hajóssyové, Evy Randové, Antonia Carangela.
Vítanou inovací bylo letos uspořádání koncertu laureátů karlovarské soutěže pod názvem Peter Dvorský uvádí operní hvězdy zítřka den po karlovarském závěrečném koncertu v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Malý realizační tým, který soutěž každoročně připravuje, má jediného stálého zaměstnance, jímž je dlouholetý zkušený, taktní i taktický šarmantní pan ředitel Alois Ježek, a jeho čtyři spolupracovnice, angažované během přípravy festivalu. Jejich práce je nedocenitelná a její náročnost stoupá před soutěží přímo úměrně se čtvercem času. Našly by se jistě možnosti třeba ke zdokonalení tiskových podkladů soutěže, jednou z nich by mohlo být sestavení katalogu mladých pěvců, kteří se soutěže zúčastní, s přehledem jejich dosavadního odborného školení a umělecké činnosti, to však zůstává mimo možnosti malého štábu, který soutěž obětavě a se vzájemnou vstřícností připravuje. Stálými spolehlivými spolupracovníky Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka jsou členové Karlovarského symfonického orchestru pod citlivým vedením dirigenta Františka Drse, který má pro mladé pěvce mimořádné pochopení, a samozřejmě také korepetitoři, bez nichž by soutěž nemohla existovat.
Příští, dvaapadesátý ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka bude v Karlových Varech ve dnech 3. – 10. listopadu 2017. Budeme samozřejmě vždycky znovu zvědaví, nakolik se mladí pěvci zařadí do profesionálního života a s kým z nich se v příští soutěži opět setkáme.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]