Odvolejte ministryni Hanákovou, žádají Nečase signatáři petice. Podepsali i všichni šéfové souborů Národního divadla.

Aktualizováno 10.9.2012 22:00

Vedení Národního divadla se obrátilo na premiéra Petra Nečase s požadavkem, aby odvolal ministryni kultury Alenu Hanákovou z funkce. Nesouhlasí totiž s odvoláním ředitele scény Ondřeje Černého. Divadelníci jsou zároveň proti rozhodnutí, které novým šéfem dočasně pověřilo ekonomického náměstka Hanákové Martina Sankota. Šéfové všech uměleckých souborů společně s herci také odpoledne zahájili na pinzetě Národního divadla petiční akci nazvanou „Národ sobě“. Petiční výbor již založil i samostatné webové stránky na adrese  www.narodsobe.eu.

Mezi dosavadními signatáři petice jsou vedle mnohých dalších například herci Jan Kačer, Ondřej Pavelka, Petr Čtvrtníček, Soňa Červená, Jitka Molavcová, Jiří Ornest, Jan Potměšil, Filip Rajmont nebo David Prachař, režiséři Helena Třeštíková, Andrej Krob či Lucie Bělohradská, dramatička Daniela Fischerová, tanečníci Adéla Pollertová, Nataša Novotná, Milan Odstrčil a Karel Littera nebo teatrolog Bohumil Nekolný, hudební skladatel Vladimír Franz , ředitel Symfonického orchestru hl.m. Prahy FOK Ilja Šmíd, ředitel Ypsilonky Jan Schmid a šéf brněnské Reduty Petr Štědroň. „Není možné, aby byl někdo odvolán z hodiny na hodinu a bez udání důvodu,“ zdůvodnila svůj podpis pod peticí herečka Petra Špalková. Události posledních dnů jsou podle autorů petice „jen jedním z kamínků v mozaice současné morální krize společnosti a především její politické reprezentace“.  Do pondělního večera se pod petici podepsalo již přes 2.500 signatářů.

Rozhodnutí ministryně Aleny Hanákové o jmenování Martina Sankota do čela Národního divadla považují členové jeho vedení za nepřijatelné. Tento krok podle nich instituci poškodí a zkomplikuje její provoz. „Navrhujeme, abyste jste Vy osobně i ministerstvo jako celek dále postupovali v rámci příslušných standardů a abyste do funkce prozatímního ředitele Národního divadla zvolila některého ze stávajících členů vedení ND,“ stojí v sobotním otevřeném dopise, který podepsali všichni umělečtí šéfové a další lidé z vedení scény.

Divadelní instituce podobných rozměrů jako je Národní divadlo podle signatářů vyžaduje člověka, který má zkušenosti s řízením a zároveň je podrobně seznámen s jejím organizačním chodem. „Tato klíčová kritéria Vámi vybraný kandidát nesplňuje,“ uvádí divadelníci.Ministryně ústy své mluvčí přislíbila, že se v úterý dopoledne s vedením divadla kvůli této záležitost sejde. Dále ovšem mluvčí ministerstva kultury Markéta Ševčíková zdůraznila, že ministerstvo nemůže revokovat žádný z kroků, který v posledních dnech jako zřizovatel Národního divadla podniklo. Poté, co se ministerstvo dozvědělo o petici za odvolání Aleny Hanákové, její mluvčí Markéta Ševčíková volila silnější slova: „Nesmírně mne mrzí, že vedení Národního divadla celou situaci tak vyhrotilo. Snažili jsme se chovat korektně, panu řediteli Černému jsme poděkovali za to, jak proces transformace započal. Bohužel vidím, že vedení Národního divadla nechce hrát hru otevřeně a čestně. Paní ministryně dostala otevřený dopis, v němž o nějaké petiční akci nebo dopisu pro premiéra není ani zmínka. V dopise vedení Národního divadla vyzývá paní ministryni ke schůzce. Paní ministryně se s pracovníky Národního divadla stejně chtěla setkat, takže jsme si řekli, že se sejdeme v úterý. Tato akce mi tedy přijde jako rána pod pás.“   

Premiér Nečas, případně někdo z jeho spolupracovníků je připraven se se zástupci scény setkat. Premiér předpokládá, že i ministryně kultury bude schopná své kroky obhájit, tlumočil Nečasovo stanovisko mluvčí Michal Schuster.

Bývalý ředitel Národního divadla Ondřej Černý považuje své páteční odvolání za zcela bezprecedentní krok. „Jde o pouhou aroganci moci a důvody, které ministerstvo kultury uvádí, jsou zástupné,“ řekl na páteční tiskové konferenci.

Nejnovější události kolem Národního divadla se velmi záhy zpolitizovaly. Po odchodu Hanákové volá ČSSD. „Jde o další důkaz neodborného a chaotického řízení ministerstva kultury,“ napsal v tiskovém prohlášení šéf strany Bohuslav Sobotka. Hanáková by podle něj měla Černého do čela Národního divadla vrátit. „Pan Černý zřejmě málo tancoval podle toho, jak TOP 09 pískala, a výsledek se dostavil,“ přidal se ke kritice stínový ministr kultury ČSSD Vítězslav Jandák.

Hanáková odvolala Černého v pátek, aniž by mu sdělila jakýkoli důvod. Později uvedla, že počátkem roku nastartované spojování divadla a Státní opery nepostupuje dost rychle. Podle ní situace v divadle není příznivá a je třeba ji stabilizovat.

Černý deklarované důvody odmítl, považuje je za zástupné a krok ministerstva vnímá jako aroganci moci. Už v pátek se za něj postavili šéfové všech uměleckých souborů, kteří jej v sobotním dopise znovu podpořili. Odvolání ředitele na začátku divadelní sezony a důvody k tomuto kroku nebyly ministerstvem podle kritiků ministryně Hanákové přijatelně vysvětleny. „S Vaším zdůvodněním náhlého sesazení pana Černého z funkce se nemůžeme ztotožnit a důrazně proti tomuto postupu protestujeme,“ uvádějí členové vedení Národního divadla.

Tento týden se jedná již o druhý otevřený dopis vedení Národního divadla Hanákové. V tom prvním divadelníci ještě před Černého odvoláním ministryni vybízeli, aby urychlila výběr jeho nástupce. Znepokojovalo je, že ačkoliv Černého mandát měl skončit v březnu 2013, nebylo rozhodnuté, kdo po něm vedení divadla převezme. Černý divadlo řídil od roku 2007 a mandát mu měl skončit zkraje příštího roku.

Související články


Reakcí (11) “Odvolejte ministryni Hanákovou, žádají Nečase signatáři petice. Podepsali i všichni šéfové souborů Národního divadla.

  1. Každý, kdo by chtěl nějak vystoupit ve prospěch pana Ondeje Černého, by se rozhodně měl pojmu „arogance moci“ vyhnout.
    Přece jen to není tak dávno, co jsme měli možnost slyšet, jako on postupoval vůči panu Dolanskému.
    Chtělo by se říct: nechoď Vašku (pardon: Ondro) s pány na led…

  2. Já se domnívám, že by se mohlo jednat ze strany ministryně o velmi promyšlenou a svým způsobem velice obětavou strategii, jak stmelit problémy rozklížené ND, aby táhlo za jeden provaz. Je známo a empiricky ověřeno, že v našem národě se lidé semknou až pod hrozbou a vůči společnému nepříteli se pak sjednotí. Paní ministryně, tak možná vzala tuto nepopulární roli dobrovolně na sebe, aby zachránila ND před rozkladem zevnitř.
    ;-)

  3. Je všeobecně známo, že pan Černý byl velice špatný ředitel ND. Když si uvědomím, že do čela opery jmenoval takové nuly jako Rocca s Kyzlinkem, tak to jen potvrzuje jeho nekompetentnost.
    Ovšem v tomto státě jde všechno v oblasti kultury totálně do – teď nevím, jak to slušně vyjádřit?
    Paní ministryně resortu vůbec nerozumí – to ostatně ukázala již při prvním vystoupení v ČT záhy po svém jmenování. Nyní opět v diskusi s redaktorkou Drtinovou jenom potvrdila svou nekompetentnost. Na kulturu se ovšem již léta dává největší idiot z vlády, takže se není čemu divit. Ona snad není zlá, možná byla dobrá družinářka a uměla to s dětmi, ale o kultuře nemá ani ponětí. A teď do čela ND přijde ekonom, který netuší, co je to opona, orchestřiště, suflér apod. Takový diletantismus je možný jen v tomto státě! Bude někdy lépe?

  4. Je zajímavé, že se mezi podepsanými nevyskytují jména členů orchestrů, sborů, baletu a sólistů ND a SOP, kterých je několik set? Třeštíkové se nedivím, tato ministryně stačila jmenovat Černého a pak ihned odstoupila. Škoda byla spáchána, následující ministři kultury nezůstali pozadu. A ti ostatní, co se podepisují kdekoliv a kdykoliv? Proč tito „poslední spravedliví“ neprotestovali,když vyhazovali desítky kolegů z SOP? Kde byli? To že SOP měla 19 tisíc podpisů diváků proti nesmyslnému spojení s ND, sebraných za pár měsíců? To se také tito chroničtí podepisovači připojili? Bylo jim jedno, že se rozprášil úspěšný balet SOP, že Zuska nabízel úspěšným sólistům místa ve sboru, to jim nevadilo? A to se vše dělo za ředitelování Černého, kterého se teď zastávají? A jaké si vybral skvělé umělecké vedení – Rocca a Kyzlinka, ti si opravdu nemohli získat respekt operních souborů, proto ta demotivace a skepse. Černý byl poslušný úředník, přistoupil na spojení ND s SOP, skákal jak Zdráhal pískal, a teď mu poděkovali vyhazovem. Každý prozíravý člověk by přece musel tušit, že to jinak nemůže dopadnout. Špinavá práce bývá obvykle takto odměněna. Ale to asi panu Černému nedošlo a teď se diví, proto pro něho neroňme krokodýlí slzy.

  5. Petici jsem podepsal, s jejím cílem zcela souhlasím, i když se mi text zdá poněkud obecně formulovaný. Ocenil jsem při elektronickém podepisování možnost napsat komentář či zdůvodnění svého podpisu. Bohužel se na stránkách tyto komentáře v seznamu signatářů nezobrazují, tak volím alespoň tuto cestu, jak jej zveřejnit, protože situaci vnímám jako mnozí jiní složitěji než jen jako skandál kolem odvolání. Tedy:
    Projevem dlouhodobé nekompetentnosti MK není pouze způsob odvolání ředitele ND a neschopnost ministryně svůj krok přesvědčivě zdůvodnit, nýbrž také nedomyšlené a rovněž racionálně nezdůvodněné spojení SOP s ND. Bývalý ministr Besser a spol. rozhodli o této transformaci a priori od stolu, aniž by tušili, co přinese. Siláckými prohlášeními, z nichž pak postupně couvali, si hned na počátku obrátili obě dvě divadla proti sobě.
    Je ovšem bohužel třeba také dodat, že bývalý ředitel ND Ondřej Černý v této transformační kauze, jejíž nepřipravenost ze strany MK sám v pátek na tiskové konferenci – ovšem trochu s křížkem po pohřbu – kritizoval, stál po mém soudu více na straně ministerstva než na straně divadla. Ani ministr nebo ministryně, ani jejich náměstci, ale ani Ondřej Černý nepřesvědčili lidi v SOP ani v ND o potřebnosti a prospěšnosti tohoto sloučení. Zůstalo jen u prohlášení, že „tak to bude nejlepší“. Dnes divadlo začíná nést důsledky nedomyšlené transformace, a ty jsou zejména pro bývalé samostatné ND, které měl pan bývalý ředitel před ministerskými experimenty chránit, bohužel vesměs negativní. Odtud plyne ona uváděná demotivace zaměstnanců, k níž ovšem přispěl jak odvolávající, tak odvolaný.

  6. S tímto příspěvkem lze zcela souhlasit, co se týče úlohy MK a pana Černého při tzv. transformaci.
    Je smutné, že ministerský post kultury je vždy obsazován nejslabším členem koalice, protože tam údajně nadělá nejméně škody. Ale již po mnoho let sledujeme ty nevratné škody v kultuře a neschopnost ministrů prosadit důstojné financování umění jako takového, z jednoduchého důvodu: nekompetentnosti.
    Pokud chtěla Hanáková Černého odvolat, měla svolat tiskovou konferenci ona a informovat o konkrétních důvodech odvolání a specifikovat vše, co bylo špatně.
    Ale to by to musela umět, v družině ve Vizovicích jí to sotva naučili. Takže jsme svědky opět trapasu, kterých už stačila pár nasbírat. Ale obávám se, že i kdyby byla odvolána, nahradí ji nějaká další figurka z Moravy, která nebyla ještě v Praze ministrem.

  7. pro Milly: Tato petice vznikla ,,o nás bez nás“ (členů orchestrů a sborů a vůbec největších složek v ND a SoP) Byla to zoufalá reakce horních pater uměleckého managementu, která se zaštítila mediálně známými tvářemi činohry a byla podle nás posledním výkřikem ve strachu o židli, která se jim tím personálním zemětřesením začala třást pod zadkem. Nevím,činoherci byli zjevně s vládou p.Černého spokojeni,nebo mají jiné podmínky, ale v opeře proto, aby se zamázly díry v jeho hospodaření, musely soubory propustit některé kolegy a ještě nám všem snížil už takhle nízký plat.Tak ať se p. Sankot podívá, jak se hospodařilo a proč řada z nás musí dělat druhé zaměstnání, aby se uživila (př.ze zkoušky do Tesca za kasu a pak rovnou na představení)…vždyť to je obrovská ostuda naší První scény !!!!!

  8. jinak samozřejmě souhlasím, že je cosi shnilého v státě českém a že ryba smrdí zpravidla od hlavy..a tak nám tu velí zubaři, kteří skončili svou hudební výchovu u Kabátů a vychovatelky z ochotnických souborů…a paní Vopičková z trafiky u nás na rohu bude od příštího volebního období prezidentem…

  9. Mít se k někomu na jevišti při děkovačce je povinný folklór, to patří k divadlu a zatím je Kyzlink pořád šéfdirigentem“ z leknutí. Tak to s respektem nemá co dělat. Kvalita orchestru roste či padá s dirigentem a v poslední době je to bohužel, slabina SOP, neboť Kyzlink teď bude chtít vstupovat do všech produkcí a nikoho schopného nepustí k válu /k pultu/.

Napsat komentář