Operní kukátko (1)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Týden od 3. do 9. srpna 2015
Jak řeší abstinenční příznaky milovníci opery během prázdninových měsíců, kdy jsou operní domy až na výjimky uzavřeny? No přece návštěvou letních open-air produkcí nebo festivalových představení. Co nabízejí vybrané operní festivaly během léta v zahraničí a doma (část I.)? Pokračující krize kamenných obchodů s cd a dvd nosiči a několik tipů pro operní fanoušky.

Letní produkce v Rakousku
Nemůže chybět Nabucco Giuseppe Verdiho ve výpravné inscenaci dočasného sezonního souboru Stagione d´Opera Italiana s bohatými kostýmy a pompézní výpravou (minulý týden v Grazu). Vídeň letošní úplnou absenci živých představení (žádný ze čtyř operních souborů: Wiener Staatsoper, Theater an der Wien, Volksoper a ModernOper Wien nenabízí letní produkce) řeší projekcemi starších záznamů na velkoplošném plátnu před Novou vídeňskou radnicí.

Někde se ale již v kamenných divadlech pilně zkouší – například v Landestheater v Linzi probíhají zkoušku na Verdiho La traviatu (plánovaná premiéra 19. září 2015) pod vedením Roberta Wilsona. Jistě by bylo zajímavé vědět – kolik stojí Wilsonova režie v Linzi a kolik v pražském Národním divadle. Vedení divadla prozíravě zařadilo zkoušky na prázdninové volno, aby nemuselo rušit představení před Wilsonovou premiérou, který si přeje zkoušet přes celý den na uvolněném hlavním jevišti. Jako obvykle slavný režisér je nejen autorem režie, ale také světelného designu a scény. Jako spolurežisérka je uvedena osvědčená Nicola Panzer, schopná představení dozkoušet. Zajímavostí je, že inscenace je věnována opernímu intendantovi Gerardu Mortierovi, zemřelému v loňském roce.

Salcburk
Vítězem Salcburského festivalu minulého týdne se bezesporu stal Jonas Kaufmann za horečnatou a v závěru až vizionářskou interpretaci zlomeného Florestana v nové inscenaci Fidelia. Plánováno je šest představení. Režie Clause Gutha (mimo jiné režiséra skvělé dapontovské mozartovské trilogie z nedávných ročníků festivalu) se soustředí na existenciální jádro tématu opery, což ne u všech kritiků nalézá na pochopení (výběr ze zahraničních ohlasů jsme přinesli zde, předpremiérový rozhovor s dirigentem Franzem Welser-Möstem zde).Pokračují reprízy Normy z minulého ročníku festivalu (čtyři představení) v čele s Cecilíí Bartoli. V reprízách Figarovy svatby, která v německých a rakouských kritikách sklízí výtky kvůli nepříliš invenčnímu režijnímu nastudování (Sven-Eric Bechtolf) a hlavně zvoleným tempům (odpovědnost nese Dan Ettinger, Generalmusikdirektor z Mannheimu), jsou ale chváleni čeští zpěváci – Martina Janková jako Zuzanka a Adam Plachetka jako Figaro (naši recenzi Figarovy svatby ze Salcburku jsme zveřejnili zde). Kritici se takřka jedním hlasem ptají – proč jsou role Figara a Hraběte obsazeny zpěváky stejného hlasového oboru (basbaryton), i když herecky výbornému Lucovi Pisaronimu leží part Hraběte příliš vysoko?

Toto nastudování Mozartovy opery bylo přístupné ve zpožděném přenosu i v rámci České televize (neděle ČT art 20:20 hod.), takže český divák si mohl udělat vlastní představu. Výborně nasnímaná inscenace v televizním přenosu zaujme především propracovanou hereckou akcí všech zpěváků, jejich civilní vedení s opravdovou drobnokresbou je působivé. Tato inscenace je jednou z mála, která spíše pro svou komornost a intimitu vynikne i na malé obrazovce. Výprava i pečlivě vypracované kostýmy snesou kamerové detaily bez problémů. Zvolené prostředí evokovalo chudší prostředí venkovského šlechtického domu (s výraznou akcentací dřeva jako materiálu) inspirované filmem Gosford Park Roberta Altmanna nebo seriálem Panství Downton, ve které dochází k častému protínání životů horní a služebnické vrstvy. Tato inscenace je zcela odlišná od kouzelného třeštění minulé Figarovy svatby v režii Clause Gutha, ale přesto jeho vizuální složka (invenční práce se světlem!) i hudební nastudování jsou ukázkou nejvyšší kvality. Pro Českou televizi je to unikátní dohoda s festivalovým vedením, a doufejme, že nezůstane v příštích letech jen u ojedinělého přenosu.Ve Felsenreitschule sklízí obdiv nastudování opery Wolfganga Rihma Die Eroberung von Mexico (Dobytí Mexika) v nastudování Ingeho Metzmachera a v režii Luca Bondyho (celkem pět představení, v roli Montezumy Angela Denoke, naši recenzi najdete zde, předpremiérový rozhovor s režisérem Petrem Konwitschnym zde). Dílo bude přístupné na DVD nahrávce. V sobotu 8. srpna začínají reprízy Verdiho Trubadúra z loňského festivalového ročníku ve hvězdném obsazení (Netrebko, Semenchuk, Meli, Ruciński). Plácido Domingo vydatně slavil za účasti společenské smetánky i mnoha kolegů čtyřicáté výročí od prvního vystoupení na festivalu v Salcburku na operním gala koncertu.

Bregenz
Od 22. července pokračují reprízy Pucciniho Turandot v hudebním nastudování Paola Carignaniho a dalších dvou střídajících dirigentů. Velkolepá výprava na jezerním jevišti s dominujícím úsekem Velké čínské starověkou hliněnou armádou zdi je dílem Marca Artura Marelliho (naši recenzi najdete zde). Cena vstupenek se letos pohybuje mezi 29 – 142 eury.V bregenzském Festspielhausu byl program doplněn pěti představeními Hoffmannových povídek (recenzi jsme přinesli zde). Velká pozornost je letos věnována v koncertech i doprovodných akcích dílu jubilujícího skladatele Petera Eötvöse, od něhož zazní ve světové premiéře skladba Der goldene Drache, jež se váže čínskou tematikou k letošnímu hlavnímu představení Turandot. Umělec je osobně přítomen jako rezidenční skladatel a host besed a programů. Mistrovské kurzy letos vede mezzosopranistka Brigitte Fassbaender, která se dnes již věnuje převážně jen pedagogice, režii a opernímu managmentu. S operním studiem uvádí Mozartovu operu Così fan tutte, ve které byla znamenitou představitelkou Dorabelly. V neděli 9. srpna byl velkým lákadlem koncert francouzských písní v provedení kanadské sopranistky Meashy Brueggergosman.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


4
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
3 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
vittorio

Placido Domingo letos v Salzburgu nezpívá roli hraběte Luny v Il Trovatore ,měl zde pouze koncert k svému čtyřicátému výročí působení v Salzburgu,roli převzal po jeho loňském odstoupenímladý polský baritonista Artur Rucinśki.

posluchac

Škoda, že nikdo z recenzentů prázdninových představení nenavštíví (až na jednoho) třeba Rossiniovský festival v Bad Wildbadu. Letos proběhl myslím již 27. ročník a velmi pravidelně zde účinkuje český orchestr společně s polským sborem a kvalita je myslím vynikající. Opery se dělají na docela málo zkoušek a kvalita představení i nahrávek (vycházející pod Naxosem) jsou mnohdy velmi obdivuhodné. Škoda, že s u nás např. o tomto festivalu mnoho neví…

jaja

Jeste porad je Bad Wildbad pod taktovkou cholerickeho Itala Zedy?