Opera PLUS slaví 10 let

Milí čtenáři a příznivci Opery PLUS. Je tomu právě rok co znovu ožila redakce našeho portálu pod taktovkou nového týmu redaktorů a muzikologů. Dnes také slavíme desetileté výročí našeho portálu. Jsme nesmírně rádi, že se nám podařilo portál udržet v jeho širokém rozsahu, a že si i nadále udržujeme s téměř 500.000 uživateli a 1.8 milionu zobrazení stránek za rok pozici jedničky mezi českými hudebními časopisy. Níže přinášíme kromě několik statistik také krátký rozhovor s Janem Rossou, který se zasloužil o obnovení a záštitu našeho portálu.
Ilustrační foto (archiv OP)

Od září 2018 do září 2019 navštívilo Operu PLUS téměř 500.000 unikátních uživatelů, kteří vytvořili celkem 1.800.000 zobrazení stránek. Od té doby jsme publikovali 1359 článků, z nichž větší část tvoří autorské texty, recenze, reportáže a rozhovory. Povedlo se nám přinést i několik mimořádných rozhovorů se zajímavou přidanou archivační hodnotou: mimo jiné s Krzrysztofem Pendereckim, Gabrielou Beňačkovou, Liborem Peškem, Vladimirem Fedosejevem, Andreasem Schollem, Cecilií Bartoli i Štefanem Margitou. Archiv Opery PLUS momentálně čítá přes 14.000 článků.

(Data:  Google Analytics 4.9 2018-5.9 2019)

Organizace provozu a směřování portálu spočívá na bedrech ředitele Jana Rossy. Naše čtenáře jistě zajímá, jak udává směr našeho portálu a jeho další myšlenky.

 

Jako první otázka mě napadá a co určitě mnohé zajímá, je kdo jste a proč jste Operu PLUS koupil nebo převzal?
No, to jsou celkem dvě otázky. Na první Vám toho moc nepovím. Studoval jsem na Pražské konzervatoři klavír a skladbu, poté na Akademii múzických umění v Praze a ve Vídni. Studijně jsem také pobýval ve Skandinávii, kde jsem koncertoval a hodně cestoval. Není to tak dlouho co jsem studia dokončil a vášeň pro cestování mě však drží stále. Kromě hudby mě vždy zajímaly přírodní vědy či IT a díky několika projektům, které jsem během studií rozjel, se mi podařilo dosáhnout pracovní svobody, že dělám to, co mě baví a co považuji za smysluplné.

Operu PLUS jsem koupil od pana Víta Dvořáka, neboť mi přišla neskutečná škoda, aby takový projekt skončil i se svým obrovským archivem, který zahrnuje množství výborných materiálů. To byla má první myšlenka – zachovat archiv přístupný online, nicméně po diskuzi s mnoha kolegy jsem se rozhodl obnovit činnost redakce. Myslím, že se to velmi dobře povedlo a většina autorů, kteří s Operou spolupracovali dříve, spolupracují i nyní. V neposlední řadě je tu i pár autorů, kteří jsou svým jménem velice známí, a navíc mají nálepku “kontroverzní” a stimulují všeobecnou diskuzi. Pro fungování portálu jsem vytvořil neziskový spolek, který na provoz dohlíží.

Nutně zde ale musím zmínit, že právě panu Vítu Dvořákovi patří obrovský dík za to, že takový projekt vytvořil a dotáhl na absolutní špičku. Bez jeho téměř devítiletého úsilí bychom tu nebyli.

Z článku, který Opera PLUS publikovala v dubnu 2018 vyplývalo, že činnost redakce a později i archivu se ukončuje kvůli rozpočtu, respektive seškrtanému grantu. Je tedy podle Vás nyní budoucnost Opery PLUS zajištěna? Jaký je Váš dlouhodobý záměr?
Můj záměr byl projekt primárně udržet při životě, případně jej rozvinout. Podnikatelské nebo komerční úmysly s Operou PLUS nemám. Ono to není dost ani dobře možné, neboť to, čím se portál zabývá je přece jen dost úzce profilované, a i když je jedničkou v oboru, není to srovnatelné například s tím, když jste jednička třeba mezi weby o mobilech, který používá úplně každý. Portál negeneruje žádný finanční zisk. Proto jsme nezisková organizace a veškeré finance jdou na nezbytný provoz a tvorbu obsahu. Granty jsou zcela nepostradatelné, stejně jako práce řady dobrovolníků…, třeba v neposlední řadě i mé maličkosti.

Jste členem nějaké politické strany nebo hnutí?
Ne. Nejsem ani členem ani sympatizantem žádné politické struktury.

Myslíte, že je u nás místo i pro ostatní podobné weby nebo portály a co říkáte na ty které v nedávné době vznikly?
Určitě je. Je tu řada velice kvalitních projektů jako třeba časopis Harmonie nebo HISvoice. Jeden jediný web, byť třeba největší, nemůže nikdy pojmout vše. Ano, po nečinnosti redakce Opery PLUS vzniklo několik webů, nebo spíše blogů, pokoušejících se zaplnit ono vakuum. Vím, kam touto otázkou asi míříte… Samozřejmě to, pokud se někdo pojmenuje podobně jako Vy, šíří o Váš dezinformace, vlastně dělá nekalou soutěž, to je věc jiná. Osobně mi přijde ubohé, když někdo v tak malém rybníčku upřednostňuje své osobní zájmy a nemá jinou vizi, než se svézt na Vaší obchodní značce. Ale víte, to je na jinou diskuzi. Myslím a považuji za podstatné, že Opera PLUS i teď po roce nového provozu je jedinou stránkou v tomto segmentu s denní návštěvností v řádů tisíců lidí denně, což jasně dokazuje, že není projektem jednoduše nahraditelným.

Mluvíte o vizích. Jaká je ta Vaše?
To, jak byla koncepce Opery PLUS nastavena panem Dvořákem považuji za velice zdařilé. Já osobně vidím pro stránku na této pozici a tohoto rozsahu důležité tyto čtyři úkoly, které by se měla snažit naplnit:
Za prvé mapovat aktuální kulturní dění nejen recenzemi či reportážemi, ale zpravodajstvím, a to i ze světa a zároveň stimulovat obecnou diskuzi kolem aktuálních témat.
Za druhé vytvářet vzdělávací obsah a obsah s přidanou archivační hodnotou, například v podobě rozhovorů,  polemik, o hudební interpretaci nebo vývoji hudebního divadla atd. Vytvářet texty o osobnostech, které v českém měřítku zatím nemají ani své heslo na Wikipedii – kupříkladu Anner Bilsma, nebo podávat co nejkompletnější umělecké životopisy – jak tomu je ku příkladu u životopisné skici o Vilému Zítkovi. S tím souvisí také naše snaha pokrývat zajímavá výročí novými články.
Za třetí: popularizovat klasickou hudbu, šířit ji mezi lidmi, kteří mají potenciál se stát novými posluchači, avšak ji zatím aktivně nevyhledávají. Jde především o ty z řad mladší populace. Mám za to, že porozumění kvalitnímu umění pozitivním způsobem formuje lidskou osobnost a tím zkvalitňuje celou budoucí společnost. I když tato investice do kultury není na první pohled hned vidět, jako u jiných odvětví, třeba když stavíte dálnici, je neméně důležitá a vrátí se, viz. třeba skandinávské země. Proto tvrdím, že je důležité neustále se snažit rozpočty v tomto odvětví udržovat, navyšovat a ne seškrtávat. Ať již jde o projekty jako Opera PLUS, orchestry, divadla, festivaly či hudebně vzdělávací instituce.
No a za čtvrté a v neposlední řadě podporovat mladé české talenty, začínající umělce, kterým Opera PLUS může pomoci v rozjezdu kariéry. Motivovat jejich snahu v tak těžkém a záslužném poslání. S tím souvisí například i naše snaha mít přesah za hranice v lite anglické verzi Opery PLUS (kterou nyní spouštíme) a prezentovat českou kulturu ve světě.

To zní krásně. Přeji hodně štěstí, jsem rád že jsem byl přizván a mohu se na obsahu Opery PLUS s Vámi podílet. Má poslední otázka, podle čeho si vybíráte autory případně nové recenzenty.
Jak jsem říkal, většina renomovaných autorů kteří s Operou PLUS spolupracovali již dříve spolupracuje i nyní. Zároveň se snažíme vyzkoušet i nové tváře. Především, co se týče recenzí, jsou zajímavější, když je například píše někdo, kdo na daný nástroj hrál na profesionálnější úrovni a má také literární talent. Samozřejmě v tomto ohledu je těžké takové autory vždy najít. Vítáme i čtenáře, kteří napíší zajímavé ohlédnutí na představení nebo koncert, jenž navštívili. Pro ně máme sekci Čtenáři blogují a některým se tím podaří dosáhnout i do hlavní rubriky. Je třeba si uvědomit, že mino profesionální umělce a odborníky je drtivá většina návštěvníků z řad laické veřejnosti a mají různé úrovně poznání. Mnohé z nich mohou zaujmout lifestylové články, které přibližují svět klasické hudby z méně škrobeného pohledu, více než odborně psaný obsah. Výhodou internetového média oproti tištěnému je, že může nabídnout větší šíři obsahu a čtenář si sám naviguje a vyhledává obsah, kterému rozumí a zajímá ho.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat