Ostravská opera a Festival hudebního divadla Opera 2017

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Bienále hudebního divadla Festival Opera se blíží, jeho letošní ročník je naplánován od 13. září do 5. listopadu 2017. Rozhovorem se šéfem operního souboru Národního divadla moravskoslezského Jakubem Kleckerem pokračujeme v našem seriálu, který představuje jednotlivé aktéry festivalu. Ostravští přijedou do pražského Stavovského divadla v sobotu 4. listopadu 2017 s Thomasovým Hamletem.
Divadlo Antonína Dvořáka Ostrava (zdroj ndm.cz)

 

Představujeme soubory Festivalu Opera 2017
Hudební ředitel opery Národního divadla moravskoslezského Jakub Klecker o festivalové inscenaci Thomasova Hamleta, o současné kondici ostravského souboru, ale i o tom, jak se žije opeře v Česku

 

Co všechno rozhodlo o výběru titulu, se kterým do Prahy na Festival Opera 2017 přijedete?

Jakub Klecker (zdroj archiv umělce)

S výběrem titulu na Festival Opera 2017 jsem neváhal ani minutu. Operní debut režiséra Radovana Lipuse, špičkové mezinárodní obsazení a v nedávné době také ocenění v podobě nominace na Cenu Divadelních novin a Opery Plus a navíc udělení Ceny Thálie 2016 pro představitele titulní role rakouského barytonistu Thomase Weinhappela a nominovanou sopranistku Janu Siberu (Ophélie) řadí Hamleta Ambroise Thomase mezi nejpozoruhodnější inscenace opery Národního divadla moravskoslezského poslední doby.

Na festival nepřijedeme pouze s tímto dílem. Rádi bychom upozornili na výbornou práci našeho dětského Operního studia Národního divadla moravskoslezského pod vedením umělecké vedoucí Lenky Živocké. Uvedením hodinové operky pro děti a s dětmi Zob, zob, Zoban!!! v režii Václava Klemense (Divadlo loutek Ostrava) a přidanými workshopy Ateliéru pro děti a mládež při Národním divadle moravskoslezském upozorníme na zajímavý vznik tohoto dílka. Operka byla totiž napsána ostravským skladatelem Edvardem Schiffauerem spolu s někdejším redaktorem Rádia Svobodná Evropa, spisovatelem Ivanem Binarem ve vězení (1972), do kterého byli socialismem uvrženi za uvedení parodického muzikálu Syn pluku ostravského studentského divadla.

V čem především jsou podle Vás silné stránky vybrané inscenace Hamleta?

Nabízíme divákovi operu, která v kontextu provozování francouzského repertoáru nebývá k vidění a slyšení příliš často. My jsme se ji rozhodli uvést v rámci projektu kulturních institucí Ostravy – Shakespeare Ostrava 2016, čímž jsme publiku přiblížili nejslavnější tragédii všech dob v netradičním ztvárnění, skvostné činoherně-operní režii a dokonce s neshakespearovským – a o to mrazivějším – závěrem. Thomasův Hamlet by se vlastně mohl jmenovat Hamlet a Ophélie – oba jsou naprosto stěžejními postavami, které přenáší zdůrazněnou citovost a burcující romantické emoce Thomasovy hudby. Rozkolísaná psychika kralevice dánského a jeho sentimentální lásky, hrané a skutečné šílenství… to vše se probouzí v jejich velice náročných zpěvních pasážích – vždyť árie šílenství Ophélie se stala prubířským kamenem koloraturních sopranistek! Silnou stránkou je samozřejmě i příběh sám. I když je text tradičně libretisticky upraven, základní pilíře Shakespearova Hamleta jsou v opeře zachovány. Na nich je scénicky vystavěno rozpadající se dánské impérium, které je dvakrát nalomeno heslem: „Král je mrtev – ať žije král!“.

Hlavních rolí se vedle Jany Sibery a Thomase Weinhappela ujmou mezzosopranistka Janja Vuletic, se kterou jsme navázali dlouhodobou spolupráci (Zneuctění Lukrécie a chystané provedení Ifigenie v Aulidě), a basista Martin Gurbaľ, dlouholetý sólista našeho souboru. Velký podíl na úspěšné inscenaci má také operní orchestr v čele s dirigentem Tomášem Braunerem a operní sbor pod vedením Jurije Galatenka.

Jak tato inscenace zapadá do kontextu repertoáru vašeho divadla a v čem jej hlavně reprezentuje?

V rámci již zmíněného velkého projektu Shakespeare Ostrava 2016 každý soubor Národního divadla moravskoslezského přivedl na jeviště Divadla Antonína Dvořáka či Divadla Jiřího Myrona inscenaci na námět ze Shakespearova geniálního díla (Veselé paničky windsorské, Sen noci svatojánské, Kiss me, Kate). My jsme se rozhodli v této linii systematicky pokračovat a mimo Hamleta jsme ještě uvedli koncert Shakespeare Gala (Eva Urbanová, Martin Bárta, Luis Chapa a další, výběr z děl Verdiho, Gounoda a jiných), před Vánoci operu Bouře Zdeňka Fibicha (na námět poslední Shakespearovy romance) a v novém roce pak i Brittenovu komorní operu Zneuctění Lukrécie (Shakespearova narativní báseň). V nové sezoně navíc nabídneme Verdiho Otella a dle názvu ještě také trochu shakespearovskou Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu.

Představte prosím váš soubor ve stručnosti: S kolika kmenovými sólisty pracuje, kolik stálých členů má sbor a orchestr, kolik představení a premiér v průměru za sezonu děláte?

Ostravská opera je součástí čtyřsouborového Národního divadla moravskoslezského. Během jedné sezony uvedeme čtyři až pět nových operních titulů, nechybí také jeden nebo dva galakoncerty, které jsou spjaté s výročím skladatele, díla či oslavou umělce. Rádi pro tyto příležitosti zveme ke spolupráci české a slovenské sólisty působící v zahraničních operních domech (Richard Šveda, Jana Kurucová a další).

V současné době máme v operním souboru 127 zaměstnanců, z toho domácích 6 sólistů, 41 členů sboru a 63 členů orchestru. Vedoucí tým čítá deset zaměstnanců (hudební ředitel, tajemnice opery, dramaturgyně, dva dirigenti, sbormistr, asistentka režie-inspicientka, vedoucí hudebního archivu, vedoucí produkce a PR referentka opery). Náš soubor se těší pozornosti ředitele divadla Jiřího Nekvasila, který si jako operní režisér dává záležet na jeho progresivní dramaturgii.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na