Pedagožka Pražské konzervatoře reaguje na obvinění ředitele

  1. 1
  2. 2
Vedoucí hudebně-dramatického oddělení Pražské konzervatoře Ilona Svobodová se vyjádřila k nedávno vydanému článku na serveru Seznam Zprávy, který osočuje ředitele Petra Čecha z arogantního chování vůči podřízeným a neschopnosti řízení školy.

Petr Čech (foto Jiří Jaroch)
Petr Čech (foto Jiří Jaroch)

V nedávné době se v médiích objevil článek s názvem Dusno na Pražské konzervatoři, který se v době „okurkové sezóny“ mezi zprávami z olympiády a informacemi o pandemii Covid-19 snažil zaujmout čtenáře rádoby senzacechtivým tématem. Článek (redaktora Josefa Mačího) se snažil vzbudit dojem, že se ředitel Pražské konzervatoře MgA. Petr Čech, ArtD. chová arogantně vůči svým podřízeným kolegům a že nezvládá řízení školy. V citacích se dokonce objevovaly výrazy jako „diletantský“, „osobní antipatie“, „obavy o zaměstnání“ apod. Aby bylo vše řádně okořeněno, přilil článek hned v perexu olej do pomyslného ohně: „Vyvrcholil tak jeden z mnoha sporů, které na Pražské konzervatoři momentálně probíhají.“ A zašel dokonce tak daleko, že si vypůjčil vděčný leitmotiv komunistických praktik padesátých let v podobě citace „jedné ze zaměstnankyň konzervatoře“ (v jaké pozici, na jakém oddělení?), která „pod podmínkou anonymity“ přirovnává současné dění na škole ke kauze herečky a bývalé členky pedagogického sboru konzervatoře Jiřiny Štěpničkové, perzekuované právě v 50. letech 20. století. Mnohé komentáře pod samotným článkem se potom staly živnou půdou pro řadu „zasvěcených“ komentátorů, kteří ve svých vyjádřeních neváhali často klesnout až na samé dno. (Pozn. redakce: Seznam Zprávy publikovaly v článku dvě fotografie značně amatérským způsobem: vodorovně převrácená fotografie flétnistky a fotografie profesora Lopuchovského, který učí dítě věku ZUŠ, nikoli studenta konzervatoře, jak uvádí popisek.)

Každá mince však má dvě strany. Celá medializovaná kauza, s ústřední postavou bývalého vedoucího oddělení dřevěných dechových nástrojů Mgr. Miroslava Lopuchovského, výrazně využívá emotivnosti uměleckého prostředí. Budí také živý zájem mnoha spekulantů, kteří v postu ředitele instituce placené z veřejných prostředků (nejen), vidí post mocenský či snad dokonce politický. Ano, jde o instituci, na které studují budoucí umělci, o instituci, která je v popředí zájmu nejen kulturního světa. Jde o instituci, která je mediálně „vidět“. To vše vytváří u mnohých, zejména těch, kterým vlastní ego brání v objektivním vnímání reality, domněnku, že zde neplatí legislativa (například zákoník práce), že dlouhodobost působení v určité pozici je opravňuje k nerespektování hierarchické a rozhodovací struktury, že výsledky v oblasti umělecké jsou tím jediným kritériem hodnocení a že pohled vnímání z jejich pozice či úrovně je tím jediným správným pohledem. Nezřídka se v uměleckém prostředí, o to více v prostředí, které je navíc edukační, stává, že pedagogové a umělci v jedné osobě nabydou přesvědčení, že jsou ti jediní, kdo vyučují dobře. Že jsou ti jediní, kdo mají výsledky, že jejich přístup je ten nejlepší.

Je jisté, že člověk ve vedoucí funkci s rozhodovacími pravomocemi v instituci se stovkami zaměstnanců musí počítat s tím, že ne vždy, a ne všichni budou souhlasit s rozhodnutími, které člověk v takové funkci udělá. Musí také počítat s určitými útoky proti své osobě, často bohužel i velmi osobními, jdoucími za hranici únosnosti, mnohdy i morálky, s útoky pohybujícími se v oblasti právní. Nechci zde operovat emocemi, společenským a historickým kreditem instituce ani popularitou či zásluhami jednotlivých osobností, které na Pražské konzervatoři působí. Není to potřeba. Postačí totiž pouhá fakta. Jistě nikdo nezpochybní, že personální otázky jsou v kompetenci ředitele školy. Platí také zcela jistě právo neprodloužit komukoli termínovanou pracovní smlouvu po jejím vypršení.

Pražská konzervatoř - budova Na Rejdišti (foto Pražská konzervatoř)
Pražská konzervatoř – budova Na Rejdišti (foto Pražská konzervatoř)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


3.7 6 votes
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments