Rozpaky nad Verdiho novým Maškarním plesem v Met

  1. 1
  2. 2
  3. 3

V newyorské Metropolitní opeře se Verdiho Maškarní ples těší poměrně značné oblibě. Poprvé se tu na programu objevil třicet let po původní římské premiéře, tedy v roce 1889. Nejnovější inscenace amerického režiséra Davida Aldena (1949) v hudebním nastudování hlavního dirigenta Met Itala Fabia Luisiho (1959) vystřídala tu předchozí již čtyři roky poté, co byla stažena z repertoáru.  K dnešnímu dni Verdiho Maškarní ples v Metropolitní opeře zaznamenal již bezmála tři stovky repríz.

V následujícím výběru přinášíme hned tři z recenzí listopadové premiéry nové inscenace Verdiho Maškarního plesu v Met, tak jak se objevily v americkém tisku, a jak jste nás o to v případě uplynulých inscenací Met opakovaně žádali. Pohled z kina na reprízu, přenášenou  v rámci projektu Live: Met in HD, pak nabídne  nejbližší Operní panorama Heleny Havlíkové zkraje příštího týdne. Dodejme ještě, že při dotyčné repríze vystřídala premiérovou Doloru Zajick v roli Ulriky Stephanie Blythe.


***

Ikarus pronásleduje Verdiho dílo oděné v černém

Obvyklým důvodem režiséra k posunu příběhu tragické opery je snaha o obnažení její pochmurnosti a osudovosti. Nejzajímavějším rysem při celkovém zklamání z Davida Aldena je přitom metaforami přesycená nová produkce Verdiho Maškarního plesu v Metropolitní opeře, která byla poprvé uvedena ve čtvrtek večer. Je posunuta do počátku dvacátých let dvacátého století. Využívá imaginace černobílého filmu k podtržení nejen temné stránky díla, ale i jeho tajemnosti.

Verdiho Maškarní ples, který měl premiéru v Římě roku 1859, je odvážným experimentem v mísení stylů. Prvky silně emocionálního stylu italské opery poloviny 19. století jsou porovnávány s lehčími, sarkasticky komickými výjevy, běžnými ve velkých francouzských operách té doby. Verdi ve skutečnosti nepropojil tyto protichůdné směry. Místo toho jim – daleko zajímavěji – prostě jen dovolil existovat současně.

Alden ovšem tyto stylizované kontrasty spojil. Přináší lehce surrealistické prvky do odlehčených částí, přesně vystihující charakter Oskara, neuctivého dvorního pážete, současně vykresluje dvojí tvář a vrtkavost rozporuplného operního hrdiny, Gustava III., krále švédského, tvrdohlavého a nepokojného vládce znuděného úředními povinnostmi, bezohledně se věnujícímu milostnému poměru s Amélií, manželkou jeho spolehlivého rádce a přítele. Ke všemu tomu přispívá hbité i rázné vedení orchestru Fabiem Luisim

Tato inscenace je skvělá v rafinovaném vedení postav, které Alden vyžaduje od výtečného obsazení v čele s tenorem Marcelem Álvarezem (Gustav), a sopranistkou Sondrou Radvanovsky (Amélie). Celková nálada i podoba inscenace jsou očividně nevážné, navzdory uhlazenosti a abstraktnímu charakteru scény Paula Steinberga a pěkným kostýmům návrhářky Brigitte Reiffenstuel, kteří se drží schematu černobílého filmu.

Jak Verdiho fanoušci vědí, Verdi měl velké potíže s tím, aby libreto Maškarního plesu prošlo cenzurou, která určovala, co se na italské operní scéně může objevit. Jako mnoho dalších inscenací Maškarního plesu v dnešní době i tato se vrací k původnímu zasazení libreta do Švédska, volně inspirovaného historickou postavou krále Gustava, který byl zavražděn na maškarním plese ve Stockholmu. Se svým černobílým filmovým vzhledem ale děj může být situován do počátku 20. let 20. století.

Scéna využívá šikmé a ploché protínající se panely, pokryté někdy šedošedými květinovými vzory, jindy ostře bílými. V závěrečné scéně, kdy je zabit král, jsou na stěnách zrcadlové pruhy, které vysílají oslepující paprsky světla nejen na scénu, ale i do hlediště.

Proti tomu královým komnatám dominuje klasická nástěnná malba znázorňující bájný Ikarův pád z nebe poté, co se pokusil letět s křídly vyrobenými z peří a vosku, která se roztavila, když se příliš přiblížil ke slunci. Král jako Ikarus. Lze to takto chápat? Je egocentrickým vládcem přivolávajícím pohromu tím, že nedbá rad svých přisluhovačů a má pletky s manželkou svého spolehlivého rádce Renata (v této inscenaci je hrabětem Anckarstromem). Ikarus je dosti těžkopádná metafora. Ta nástěnná malba při každém výstupu připomíná hrozbu osudu, a to bez ohledu na to, kde se děj odehrává, a až do vašeho omrzení.

Přál bych si, aby Alden zůstal blíže černobílé filmové atmosféře, tak jak to udělal v úvodní scéně. Během předehry vidíme Gustava oblečeného ve smokingu, který vypadá nespokojeně, sedí v koženém křesle, usrkává brandy a poté si zdřímne. Tento obraz dobře zachycuje náladu hudby a vykresluje panovníkovu povahu. Jde o první takty zpívané dvořany (sboristé Met excelentně znějící jako obvykle), během toho, kdy si spiklenci mezi nimi potají šeptají.

Marcelo Álvarez se už dlouho chlubí svým prvotřídním tenorem, který může být při zpěvu příjemný i nehezký. Álvarez je také nevalný herec, ale Alden i Luisi si s ním skvěle poradili, tak, že vystihne jemné nuance lyrických ploch. Tu a tam se do výšek doslova vrhal, zatímco jeho spodní rejstříky byly slabé. Ale byl to jeden z jeho nejdramatičtějších a vypilovaných výkonů v Met.

Karita Mattila, která měla zpívat Amelii, odstoupila od smlouvy v květnu. Smlouvu tedy zdědila Sondra Radvanovsky, která byla ohromující. Její zemitý hlas a rychlé vibrato nemusí být všem po chuti. Ale její hlas se tetelí emocemi a vzrušujícím způsobem se nese nad orchestrem. Je podmanivou zpěvačkou, která ví, co dělá a vnáší do každé fráze intenzivní a hluboký cit.

Zvláště dojemná byla scéna, ve které její manžel, charizmatický baritonista Dmitri Hvorostovsky, poté, co odhalí její schůzku s králem, říká, aby se připravila na smrt. Při konfrontaci své manželky Hvorostovsky drží Radvanovsky za ramena a třese s ní, jakoby ji skutečně chtěl zardousit. V následujícím momentu k ní ale schoulí svou hlavu a políbí ji, jakoby prosil za odpuštění, a zpívá svým charakteristickým tmavým plným hlasem, který bolestně prožívá svou trpící lásku.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Un ballo in maschera (Met New York)

[yasr_visitor_votes postid="34952" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments