Rozruch ve wagnerovské svatyni pokračuje: Siegfried

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Z prvních premiérových ohlasů v zahraničních médiích

Castorfův Siegfried šokuje publikum automatickou puškou
(www.welt.de – 29. 7. 2013 – Lucas Wiegelmann) Několik vteřin poté, co padly výstřely, vznikl v parketu neklid. Siegfried zastřelil draka (zde v podobě plavovlasého obra) automatickou puškou, což vyvolalo hrozný rámus. Diváci po pravé straně auditoria mávají vzrušeně pažemi. Kdosi potřebuje pomoci. Tohle na něj bylo příliš.

Zatímco se na jevišti dál hraje, otevírají se dveře hlediště. Starší muž se s námahou zvedá ze sedadla. Podpírán svými sousedy, potácí se k východu. Nervový kolaps? Nebo něco horšího? O přestávce je poplach odvolán: šedovlasému návštěvníku se prostě jen udělalo nevolno.

Naštěstí měli tedy odborníci na pahorku pravdu: Siegfried Franka Castorfa je neškodný, aspoň z lékařského hlediska. Na cedulích s obsazením stojí pod jmény zpěváků poznámka: „Vážení návštěvníci! Upozorňujeme, že ve druhém dějství bude použit hlasitý jevištní efekt (salva z pušky). Příslušná měření hlasitosti prokázala, že sluch návštěvníků nebude nijak ohrožen ani poškozen.“ To by se mělo octnout na čestném místě v kabinetu kuriozit Festspiele.

Teprve když je „prsten“ zničen…
A totéž by se dalo říci o celém Siegfriedovi. Nejpozději nyní, po třetím dílu tetralogie, je jasné: Tento bayreuthský Prsten Nibelungů nelze brát vážně. On o to také nestojí. Castorf neměl na mysli velké a souvislé vyprávění o boji o světovládu, nýbrž volný sled jednotlivých scén, epizod, gagů a asociací.

Ani ropa, o níž se tolik mluvilo a která má být údajně základní myšlenkou produkce, žádný svorník neposkytuje. Útržkovité narážky na historické události a popkulturu jsou samoúčelné. Všechno je jen hra. Bez jakéhokoli poselství. Nuže, když je zřejmé, že výklad, v nějž jsme doufali, odpadá, lze se omezit na to, abychom některé scény považovali za humorné, zábavné nebo nudné. Teprve když je „prsten“ zničen, můžeme klidně žít.

Ne že by nebylo na co se v tomto Siegfriedu dívat. Především je tu neobyčejná dekorace. Obrovské hlavy Marxe, Lenina, Stalina a Maa vytesané do horského masivu, komunistická Mount Rushmore, na niž jsou promítány detailní záběry zpěváků. Na druhé straně točny postavil Aleksandar Denić berlínské Alexandrovo náměstí s jeho symboly: světovými hodinami, stanicí metra a odpadkovými kontejnery. Nějak se tedy jedná o konflikt Východu a Západu, o souboj ideologií.

Před orálním sexem nejprve účet
Mladý hrdina Siegfried uteče od zlého pěstouna Mimeho, aby zvítězil nad drakem a získal dívku Brünnhildu. To se zpívá a to se hraje v orchestru. Zájmem režie však je zcizení scén této opery a dalších motivů, jak jen to jde. Zastřelení obra Fafnera k tomu patří. V prvním dějství ještě koval Siegfried skutečný meč, ale už ho nepoužije. Wotanovi visí od úst špagety jako Donu Camillovi a Pepponemu. Pak přinutí bohyni Erdu padnout na kolena, ale právě když má dojít k orálnímu sexu, objeví se vrchní a vtiskne Wotanovi do ruky účet za špagety a víno.

Siegfried si nevyřezává k duetu s Lesním ptákem píšťalku, nábrž hrabe se v popelnici a zkouší vyloudit tóny s pomocí plastových lahví a obalů od burgerů. A je tu také pár narážek na samotný Bayreuth. Wotan má jednou černý kabát, jindy frak, ale také se svlékne až do tílka. Spatříme jeho hruď a paže – celé potetované, jako u Jevgenije Nikitina, který svým tetováním vyvolal skandál roku 2012. Castorfovo gesto má být asi projev solidarity.

Gumoví krokodýli pro bayreuthské zasvěcence
Přesně jako dva gumoví krokodýli, kteří se při závěrečné scéně připlazí na jeviště a páří se. To má nejspíš publikum upomenout na nemilovanou inscenaci Tannhäusera režiséra Sebastiana Baumgartena. Tam alespoň bizarní gumová zvířata byla.

Co všechny tyto nápady drží pohromadě, je i tady hudba. Wolfgang Koch vystoupil potřetí a naposled jako Wotan. Předchozí výtečná vystoupení dokázal nyní ještě stupňovat. Hřměl a bouřil, byl to hněvivý, téměř šílený bůh, který kouří a pije, co se do něj vejde.

Lance Ryan, v současnosti nejžádanější Siegfried na světě, zase jednou neměl problémy s kondicí a i ve finále triumfoval. Jeho hlas však často zní příliš nazálně a jednotvárně.

Největší bučení v sezóně
Ne tak Catherine Foster jako Brünnhilda, která zůstává v každé hlasové poloze průzračná a uměřená. Jako už ve Zlatu Rýna, hraje Burkhard Ulrich také tentokrát legračního, proměnlivého, občas také hysterického trpasličího smolaře Mimeho. Hvězdou večera byl opět dirigent. Kyrill Petrenko stvrdil silné výkony prvních dílů, a dokonce je překonal. Hraje Wagnera úsporně, vzdušně, tanečně, v rychlých tempech, někdy však v dynamice příliš zdrženlivě. Tentokrát si dopřál i několik patetických erupcí, což činí celek ještě citovějším. V závěru byl odměněn adekvátním aplausem. Frank Castorf se podobně vřelého přijetí za svou směsici sotva dočká, pokud se tedy ve středu večer po Soumraku bohů před oponou vůbec objeví. Po posledních tónech Siegfrieda se každopádně ozývalo dosud největší bučení sezony.***

Telegraficky ke Castorfovu bayreuthskému Prstenu
(B.Z. – News aus Berlin, 29. 7. 2013 – Peter Huth)

11.15: Dobré ráno, wagneriáni, Castorfovi obdivovatelé a znalci letních divadel. V Bayreuthu dnes se vzrušením vyhlížíme Siegfrieda – zatím je 19,5 stupně. Nikdo však nepochybuje, že bude ve Festspielhausu přesto horko.

14.47: A jde se na to! Těším se, jsem rozrušený – hodně lidí má Siegfrieda méně rádo než ostatní části. Ale já ano, já třetí díl miluju!

15.09: Na co se těším? To je otázka. Pochopitelně na „Buď pozdraveno, slunce“, žestě jako břitvu a šeptající harfu, a pak na to přetěžké a přece jak list papíru lehoučké „Ach, Siegfriede!“

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Wagner: Siegfried (Bayreuther Festspiele 2013)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
shimo

Musim O+ podekovat za tento “serial”, bavim se uzasne!
Ovsem nemohu nevzpomenout na unikatni vyklad Ringu, jak ho podavala neprekonatelna Anna Russell:
https://www.youtube.com/watch?v=07E5sLsJQe0
(dalsi dva dily snadno k dohledani)