Salcburský festival pohledem nového vedení

  1. 1
  2. 2

„Stále víc“, to není naše téma
Rozhovor s prezidentkou Salcburského festivalu Helgou Rabl-Stadler a jeho uměleckým šéfem Sven-Ericem Bechtolfem

(Kurier – 1. ledna 2015 – Guido Tartarotti, Gert Korentschnig)

Novým rokem 2015 nastupuje také nové vedení Salcburského festivalu. Pane Bechtolfe, jste jedním z nejlepších herců
(Bechtolf: To ne!), k tomu jste režisér a nyní vstupujete do první ligy i jako intendant. To jsou různá, často se vzájemně vylučující zaměstnání. Které z nich je nejhorší?

Bechtolf: Ach…, každé má své specifické běsy. Ale něco k té první lize: tohle označení mi bylo vždycky trochu podezřelé. Je mi milejší, když se něco dělá pořádně a je pak vidět výsledek. Jestli to má být první liga, je to úžasné – ale to je vedlejší efekt, ne to hlavní. Jinak by byl člověk ničemný kariérista. Já to dělám ze zájmu a z lásky – jinak bych se musel zastřelit, opozice je dost velká.

Pokud ale ta povolání vzájemně srovnáváte?

Bechtolf: Jako herec musíte být neustále k dispozici. A to je velmi namáhavé. A vnitřní zápas, který člověk prožívá s rolemi, může jít až za práh bolesti. Divadlo je kolektivní produkt, a čím je člověk starší, tím těžší je se této kolektivnosti neustále otevírat. Herectvím se ze sebe vydáváte.

A jako režisér?

Bechtolf: Děs režisérského povolání spočívá v tom, že nesete láskyplnou zodpovědnost za ty, s nimiž pracujete. Proto je tak hrozné, když vás za to spráskají – protože pak máte pocit, že jste lidi, kteří vám věřili, možná vedl špatným směrem. To mi dokáže skutečně způsobit bezesné noci.

A jak spí umělecký vedoucí festivalu?

Bechtolf: Pokud má řídící zodpovědnost, pak je to podobné. Ani tady nejde jen o mě, ale o celý aparát a především o spolupracovníky. Nechtěl bych vejít do historie jako ten, za nějž se pracovalo nejhůř. Během roku je nás v Salcburku 212 – a v létě najednou 5000. Také to může vést k bezesným nocím. Proto je hlavně krásné, že s Helgou máme takový dobrý vztah. Takže souhrnně: Všechny tři profese mají své hrůzy a své radosti.

Kolikátý intendant je pro vás Sven-Eric Bechtolf, paní prezidentko?

Rabl-Stadler: Pátý!

A jak dalece působí faktor přítulnosti ve srovnání s ostatními intendanty?

Rabl-Stadler: Slovo „přítulnost“, pokud jde o práci, nemám ráda. Nedokázala bych být přítulná ani k někomu, koho mám lidsky ráda jako Svena. Myslím, že velmi pomáhá, když se není třeba od kolegů obávat postranních útoků. Vezměme za příklad Petera Ruzicku: Pět let jsme se jeden na druhého mohli úplně spolehnout a všechno šlo dobře, s Mozartovým rokem na závěr dokonce výborně. Přijde-li nový intendant, mluví se vždycky o nové éře. Tomu se bráním. Protože jestli to byla éra, se dá říct až s odstupem času.

Mortier znamenal éru, Ruzicka také, Flimm ne.

Rabl-Stadler: To jste řekl vy.
Bechtolf: Mluvíš trochu jako Elizabeth Taylor, když hovořila o svých pěti manželstvích… Helga je zaplať bůh bojovná, a já taky. Příjemné je, když si můžeme dovolit mít rozdílné názory – ale také shodné.
Rabl-Stadler: Sven je první intendant, u kterého mám pocit, že jsem pomalá. Každou chvíli má nový nápad.

Padlo slovo éra. Máte před sebou dva roky – dá se během nich založit éra?

Bechtolf: Ale my přece nemusíme vytvořit éru! Máme jasně stanovený úkol: Řídit po dva roky bezpečně loď, nazvanou Salcburský festival. A děláme to v nejtěžší době, pokud jde třeba o subvence, docela dobře. Zaujali jsme správnou strategii tím, že jsme vytvořili nový programový rámec. Věcné záležitosti jsou mnohem důležitější než otázka, jak budeme jednou hodnoceni.

Ale nechcete ani říci, že tvoříte jen přechod.

Rabl-Stadler: Ne! Tohle slovo vůbec nemám ráda.
Bechtolf: Chceme předvést určitý rukopis.
Rabl-Stadler: Mluvili jsme o tom i s Markusem Hinterhäuserem [intendant od roku 2017], s nímž jsme oba spřáteleni. Nemělo by smysl, kdybychom ty dva roky dělali opak toho, co chce později dělat on. Všichni jsme zajedno: Chceme, aby při festivalu měla zásadní roli soudobá hudba. Ale chceme odstranit dogma „jen to nové“. Chceme, aby inscenace, které se osvědčily, dál zůstaly – z uměleckých i ekonomických důvodů. To „stále víc“, to není naše téma. Je zajímavé, co řekl Alexander Pereira, že by chtěl v Miláně celý rok dělat něco jako Salcburský festival. Festival prodloužil o rok, ale je mu to pořád málo – chce celý rok.
Bechtolf: Stručně řečeno: Alexander byl člověkem expanze a my představujeme koncentraci.Už jste říkali, že v roce 2015 budou obnovené pemiéry – Trubadúr, Rosenkavalier, Norma. Místo nové opery György Kurtága, který ji nemá hotovou, přijde Dobytí Mexika Wolfganga Rihma, dirigovat bude Ingo Metzmacher, režii povede Peter Konwitschny…

Bechtolf: Nepovažuji za zdvořilé říkat, že Kurtág zas něco nemá hotovo. Byl jsem za ním, pracuje velmi soustředěně. Má velmi mnoho materiálu. Ale se svými 89 roky si může dovolit privilegium říci, že nedá z ruky nic, co není tak, jak si to představuje.
Rabl-Stadler: Může být, že budeme mít příští rok dvě světové premiéry.

Velká produkce s renomé bude jistě Fidelio s Jonasem Kaufmannem a Franzem Welser-Möstem u dirigentského pultu. Welser-Möst, který odřekl cyklus oper na Da Ponteho libreta, tím opět bude stát v čele dirigentů. Mezi režisérem Da Ponteho cyklu Bechtolfem a Welserem-Möstem kvůli tomu nikdy nedošlo k roztržce?

Bechtolf: Samozřejmě, že jsem na jeho odřeknutí reagoval – ale odehrálo se to mezi čtyřma očima. Rosenkavalier je u Welsera-Mösta v nejlepších rukou. A totéž bude s Fideliem.

U Da Ponteho cyklu jste vyměnil dirigenta: Figara diriguje Dan Ettinger. Původně měl všechny tři opery dirigovat Christoph Eschenbach.

Bechtolf: To mělo dispoziční důvody. Lituji, že Christoph Figara dělat nebude, ale současně se těším na Ettingera. Pochopitelně se tak stalo po dohodě s Vídeňskými filharmoniky. Dojde ke generační obměně. Je na čase, aby se konečně otevřely dveře dirigentům kolem čtyřicítky.

Velkým tématem jsou v Salcburku stále peníze. Subvence byly  pro nadcházející dvě sezony zvýšeny o 2,5 milionu.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na