Spokojený hudebník – spokojený posluchač. Rozhovor s akustikem sálu pro Brno

  1. 1
  2. 2

Nahraný zvuk nám dnes přináší velmi čisté a dokonalé vjemy. Musíme tyto zkušenosti brát v úvahu i pro živá představení. Myslím, že by měla také umožňovat slyšet tu nejvyšší kvalitu zvuku. Lidé by byli zklamáni, kdyby neměli k dispozici totéž co na nahrávkách. Nemyslím si tedy, že by sály byly až příliš – tedy přehnaně – dokonalé… Ano, ale nese to s sebou také nutnost, abychom jako publikum byli co nejtišší. Aby nepronikaly na pódium z auditoria zbytečné hluky. Tišší než dříve. Tišší i proto, abychom si hudbu víc užili.

Koncipujete sály jako univerzální? Nebo jako převážně symfonické, či jako komorní? Jak to bude pro Brno?

Náš akustický design má za cíl posloužit velkému symfonickému orchestru. Tomu největšímu typu programu. V takovém případě bude sál dobře akusticky fungovat i pro menší ansámbl. I pro sólový recitál. To je model pro sály všude po světě. Užíváme si v nich nejen symfonickou, ale i komorní hudbu. Je pochopitelné, že kdyby byly limity pódia nastaveny naopak jen pro komorní hudbu, velký orchestr by tam potom nezněl.

Vraťme se k první otázce. Takže se dá říci, že jste se začal věnovat akustice díky své lásce k hudbě?

Je to přinejmenším tak, že jako akustik jsem při své práci ve velmi, ale opravdu velmi úzkém kontaktu s klasickou hudbou. A miluju ji.

Děkuji za rozhovor.

Hlavní akustik Janáčkova kulturního centra v Brně Yasuhisa Toyota – Brno 16. 1. 2017 (foto Petr Veber)

VIZITKA
Yasuhisa Toyota (1952), hlavní akustik projekčního týmu Janáčkova kulturního centra
-ředitel americké pobočky společnosti Nagata Acoustics založené v roce 1971
-společnost má na svém kontě přes šest desítek koncertních sálů po celém světě, Toyota je hlavním akustikem padesáti z nich
-mezi jeho nejoceňovanější sály patří například Walt Disney Concert Hall v Los Angeles, Suntory Hall v Tokiu, Helsinki Music Center, z poslední doby potom sál Elbphilharmonie v Hamburku, nyní je pověřen renovací koncertního sálu Sydney Opera House
-je také hlavním akustikem sálu v Katowicích, na kterém spolupracoval s Tomaszem Koniorem

O mimořádných schopnostech Yasuhisy Toyoty svědčí událost z Walt Disney Hall, na které spolupracoval s Frankem Gehrym. Orchestr zkoušel na slavnostní koncert k otevření nového sálu a při hlubších tónech se mu zdálo, že něco není v pořádku, že zvuk není takový, jaký by měl být. Pozvali si tedy pana Toyotu, ten si sedl do hlediště a hodinu poslouchal, jak hudebníci hrají. Poté vstal, ukázal na strop a řekl: „Vyměňte tuto desku a tamtu desku vzadu“. Později se ukázalo, že zmíněné dvě dřevěné desky měly jinou hustotu než ostatní.

O projektu Sál pro Brno (Janáčkovo kulturní centrum)
Pod názvem Sál pro Brno (Janáčkovo kulturní centrum) se skrývá projekt na stavbu nového koncertního sálu na rohu Besední a Veselé ulice. Stane se domovem pro brněnskou filharmonii, jejíž více než stočlenné těleso evropské úrovně hraje i zkouší v nevyhovujících podmínkách. Na pódium Besedního domu, kde filharmonie sídlí, se orchestr v plném obsazení nevejde. A v Janáčkově divadle, kde často koncertuje, nemá vyhovující akustické podmínky, navíc je nyní kvůli rekonstrukci uzavřeno. Posluchači tak vlastně nevědí, jak Filharmonie Brno zní.

 

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na