Stávková pohotovost v Národním divadle trvá, odboráři z operního sboru jsou prý přetíženi a hrozí stávkou

Sboristé Národního divadla, kteří vyhlásili 8. června stávkovou pohotovost, se dosud nedohodli s vedením české první scény na kolektivní smlouvě. Do vyjednávání mezi Národním divadlem a odborovou organizací má vstoupit zprostředkovatel. Na něm se však strany sporu zatím neshodly. Bude-li jednání neúspěšné, jsou odboráři připraveni ke stávce. Dnes o tom informoval předseda Unie profesionálních zpěváků v ČR Jakub Hrubý. Spor se týká asi šesti desítek lidí, divadlo má přitom dohromady víc než 1.300 zaměstnanců.
Národní divadlo Praha (zdroj publicdomainpictures.net)

Mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk uvedl, že ve sporu jde o specifikaci a náplň pracovní doby některých skupin zaměstnanců. Odbory hovoří o dlouhodobé diskriminaci zaměstnanců a nerovných pracovních podmínkách v Národním divadle. Proto požadují, aby do nové kolektivní smlouvy vedení zaneslo maximální počet třiceti výkonů, tedy zkoušek nebo představení, měsíčně. Například členové orchestru podle smlouvy mohou odehrát maximálně dvaadvacet výkonů za měsíc, zatímco sboristé zpravidla k osmnácti představením musí absolvovat dalších dvacet zkoušek.

Vedení Národního divadla navrhlo, aby se role zprostředkovatele zhostila advokátka Milada Škvainová. Podle odborů ale nesplňuje podmínku nestrannosti, protože s pracovněprávními vztahy radila divadlu už v minulosti. Odbory nabídly, aby vyjednávání vedl advokát Tomáš Těmín. S ním zase nesouhlasí vedení Národního divadla s tím, že mu chybí odbornost v divadelní sféře.

„V případě, že se strany na osobě zprostředkovatele nedohodnou, k návrhu kterékoliv ze stran určí zprostředkovatele ministerstvo práce a sociálních věcí. Příslušný návrh tak může podat nejen Národní divadlo, ale rovněž odborové organizace. Národní divadlo má návrh podání připraven, čeká však na doložení nezbytných dokumentů ze stran odborových organizací,“ sdělil dnes mluvčí divadla Tomáš Staněk.

Národní divadlo Praha (zdroj narodni-divadlo.cz)

Spor se týká šedesátky sboristů, z celkových 1.315 zaměstnanců je 42 herců, 79 tanečníků, 159 zpěváků a 246 hudebníků. Ostatní umělecký personál tvoří 61 lidí, umělecko-technický personál 377 lidí, technické a servisní složky tvoří 209 lidí a 142 zaměstnanců pracuje v administrativě včetně marketingu.

Odborové organizace jako druhá smluvní strana v kolektivním vyjednávání trvaly na sjednání jediné kolektivní smlouvy. Podmínky obecné kolektivní smlouvy již byly se všemi odborovými organizacemi dohodnuty, stejně tak jako podmínky profesních příloh, s výjimkou příloh zohledňujících práci sboru Národního divadla a sboru Státní opery. V této oblasti vznikl mezi stranami kolektivního vyjednávání spor.

Zřizovatelem příspěvkové organizace Národní divadlo je ministerstvo kultury. „Příspěvkové organizace, jejichž je ministerstvo zřizovatelem, jsou samostatně hospodařící instituce se samostatným managementem, který je plně kompetentní k řešení všech situací,“ uvedla mluvčí ministerstva Simona Cigánková.

Související články


Reakcí (5) “Stávková pohotovost v Národním divadle trvá, odboráři z operního sboru jsou prý přetíženi a hrozí stávkou

  1. „Šedesátka sboristů“ – to je kdo? Sbor NDP? Sbor SOP?
    Ať již se jedná o kterýkoliv sbor, tak 60 lidí na 1!!! sborové těleso typu NDP nebo SOP je žalostně málo! Týká-li se to obou těles, jde o absurditu.
    Fandím členům sboru, neboť sbor patří v opeře spolu s orchestrem ke „gruntu“ představení a jeho výkon by měl být prvotřídní a podpořen finančně a celkovým postavením v ND.
    Šokující bylo zjištění, že z 1315 zaměstnanců ND je „JEN“ 60 sboristů!!!
    Těch 159 zpěváků – to má být kdo? Další členové sboru (kterého), sólisté na plný úvazek (chachacha – to bych chtěl vidět!!!) nebo i stálí a nestálí hosté jako např. paní Vykopalová, pan Přibil apod., nebo dokonce paní Grúberová, která budě zpívat 2 Normy?
    A dále: Chápu, že umělecká tvorba zejména Zlaté kapličky musí být zajištěna technicko-provozním personálem. Ale (asi tomu vůbec, ale vůbec nerozumím): Není cca 720-t.j.více než 50% zaměstnanců (předp. na plný úvazek) mimo umělecký provoz poněkud hodně???
    Asi by bylo dobré zamyslet se nad novou transformací naší (věřím, že stále) první scény…

  2. No tak pokud 30 výkonů reálně odpracovanými hodinami za měsíc dosáhne kolem 70% fondu pracovní doby, pak je to asi víceméně korektní požadavek, protože podobně jako u učitelů, umělci potřebují standardně kolem 30% na domácí přípravu a tréning. Nejde hrát nebo zpívat osm hodin denně – teda jde, ale žádné kolektivní těleso na to nepřistoupí – ačkoli sólisté na volné noze a ostatní umělci mimo zaměstnanecký poměr tak nezřídka pracují, ale to je jiná kapitola, že jo ;-) Je to jaksi zvykově dáno, i když nevím o tom, že by to nějaký zákon upravoval. Zákoník práce zná pouze klasickou hodinovou dotaci. U kantorů to asi je přesně dáno školským zákonem? opravte mě, jestli se pletu. Ale pokud těch 30 výkonů při kratších zkouškách nebo představeních fond pracovní doby nenaplní dostatečně, bude pak zaměstnavatel těžko vysvětlovat zřizovateli, proč platí nenaplněné úvazky, tak pozor na to, mohlo by to být dvojsečné. Smysluplnější by bylo domluvit se na hodinovém limitu, aby reálně odpracovaná doba byla v nějakém rozumném poměru k domácí přípravě a nedocházelo k přezaměstnání ani podzaměstnání. Což se samozřejmě lehce řekne, ale hůře realizuje, což vím z praxe, že jsou náročná období, kdy všichni padáme na hubu, jak se říká, a pak měsíce relativně klidnější. Nejlepší cesta je společná vůle ke kompromisu, ono jak se při zkoušce začne moc koukat po hodinkách, tak je to práce na houby.

    1. Promiňte,Vy osobne zvládnete zpivat/hrat na profesionální urovni 8 hodin denne? A jak ten zpev/hra vypadá? Co Vase hlasivky/ruce-slachy/usi/natisk?
      Je nebo neni nutné pro velký umelecky vykon byt odpocinuty?
      Balet by take mel tančit 8 hodin denne?
      Herec v divadle take?
      Učitele nemají primo vyucovat vic nez 7 školních hodin denne (22-23 školních hodin tydne) prave proto,aby byla zachovana prijatelna uroven výuky a aby se to dalo dlouhodobe vydržet. Tem by jste to take změnil?

      1. Nepíšu, snad to samé? Svou zmínkou jsem měl na mysli, že v praxi sólisté zkoušejí někdy i dvoufázově, a ano, je to extrémně náročné, ale omezenou dobu se to dá zvládnout. A ne, opravdu bych si to nepřál jako standard, to jste si můj komentář špatně vyložil. Já jsem přesvědčený, že poměr cca 7:3 přímého uměleckého výkonu ku domácí přípravě je naprosto adekvátní.

Napsat komentář