Tanečníci Baletu ND Brno v Choreografickém ateliéru

Úvodní a současně i závěrečnou choreografií večera byla úsměvná groteska s názvem Sejdeme se na děkovačce a následně Sešli jsme se na děkovačce… V první části se děkovačka odehrává bez procházejících tanečníků jen s umělými úsměvy a zpomaleným pohybem hostesek a poté jejich taneční destrukcí. Druhá část později uzavírala celé představení už s lidmi, ale pro změnu probíhala pozpátku. Choreografem je Martin Svobodník, jehož přednáška ve dvou blocích v průběhu večera měla velký úspěch. Uvedl problematiku metody Pavla Hanky (smyšleného choreografa) pojmenovanou Znaková řeč pro neslyšící tanečníky, takzvanou „hankovku“, kdy tanečník hudbu neposlouchá – ostatně i sám Hanka hudbu ignoroval. Metoda prakticky spočívá v počítání dob v taktu. Přednáška ve druhé části večera pokračovala praktickou ukázkou, což byla výborně a vtipně ztvárněná zkouška choreografie se všemi průběžnými proslovy choreografa, které dohání tanečníky na zkoušce k šílenství, vyčerpání, znechucení i frustraci, kdy exceloval Martin Svobodník v roli choreografa.
Druhým kusem s názvem Continuum se představil Uladzimir Ivanou, jehož choreografie tematicky pojednává o vztahu mezi mužem a ženou se svými návraty a problémy. Tanečně neoklasicky pojatý duet s prvky moderního tance a na pozadí s projekcí cesty a lesa, naznačující peripetie vztahu. Gregor Giselbrecht na hudbu Ference Liszta tanečně-expresivní formou působivě ztvárnil části Máchova Máje na recitaci Rudolfa Hrušínského staršího. Dvě figury-loutky jsou ovládané třetí s maskou, poté dochází k zneuctění ženy, což ji dožene až k šílenství. První část programu uzavíral duet autorky Kateřiny Nováčkové na hudbu Chancha Vía Circuito s názvem Bosques via Temperley. V duchu současného tance se postupně duet proměnil v barvami hýřící choreograficky dobře pojatý závěr, kdy se na bílé rozpustilé kostýmy postupně otiskovaly barevné pigmenty, které se díky tanečnicím objevily na scéně, a choreografie tak získala další prostorový a vizuální rozměr.
Úsměvnou a vtipnou choreografií Nelky Lazović s názvem Co by kdyby se otevřela druhá část večera. Taneční sny a touhy tří služebných na pozadí urozeného manželského páru se postupně díky hudbě naplňují. Navázala choreografie s působivým scénickým efektem ztvárňujícím doupě jako pavučinu s názvem Mrs. Mactans Barbory Bielkové. Trhaným pohybovým slovníkem připomínající pavouka, který do svých sítí stahuje muže a když jej zardousí, tak shání další kořist. Místy i vtipná choreografie, kdy ukořistěná oběť je již bez hlavy, s níž se tančí.
Současným tanečním jazykem ztvárněný svěží a uvolněný duet The date Emilie Vuorio pojednával o první schůzce, která může být pro oba oslňující, nebo naopak noční můrou. Tanečníci Anita Glosová i Martin Svobodník vynikají zkušeností se současným tancem i po herecké stránce. Večer uzavíralo vtipné parodické trio Teatro o vztazích mezi ženami, zvláště když se do nich přimíchá muž.
Některé kusy jsou již vyzrálými choreografiemi, jako například Teatro nebo The date, jiné spíše studiemi, ale většinou s velkým potenciálem a příslibem do budoucnosti.
- Choreografický ateliér 2017/2018 – Divadlo Reduta 18. a 19. 1. 2018 (zdroj Balet ND Brno)
- Choreografický ateliér 2017/2018 – Divadlo Reduta 18. a 19. 1. 2018 (zdroj Balet ND Brno)
- Choreografický ateliér 2017/2018 – Divadlo Reduta 18. a 19. 1. 2018 (zdroj Balet ND Brno)
- Choreografický ateliér 2017/2018 – Divadlo Reduta 18. a 19. 1. 2018 (zdroj Balet ND Brno)
- Choreografický ateliér 2017/2018 – Divadlo Reduta 18. a 19. 1. 2018 (zdroj Balet ND Brno)
- Choreografický ateliér 2017/2018 – Divadlo Reduta 18. a 19. 1. 2018 (zdroj Balet ND Brno)
Hodnocení autorky recenze: 70%
Choreografický ateliér 2017/2018
Premiéra 18. ledna 2018 Divadlo Reduta Brno
(psáno z reprízy/derniéry 19. 1. 2018)
Sejdeme se na děkovačce
Choreografie: Martin Svobodník
Tančí – Anita Glosová, Emilia Vuorio
Continuum
Choreografie: Uladzimir Ivanou
Projekce: Martin Svobodník
Tančí – Elizaveta Shibaeva, Uladzimir Ivanou
Máj
(inspirace dílem Karla Hynka Máchy)
Kostýmy: Petra Říhová
Tančí – Kateřina Matonohová, Ryunosuke Ishikawa, Peter Lerant
Bosques via Temperley
Choreografie: Anita Glosová, Kateřina Nováčková
Kostýmy: Petra Říhová
Tančí – Anita Glosová, Kateřina Nováčková
Co by kdyby
Choreografie: Nelka Lazović
Tančí – Tiffany Byrd, Elizaveta Shibaeva, Demi Trezona, Uladzimir Ivanou, Emily Stewart, Martin Svobodník
Mrs. Mactans
Choreografie: Barbora Bielková
Tančí – Kristýna Kmentová, Valér Somai
The date
Choreografie: Emilia Vuorio
Tančí – Anita Glosová, Martin Svobodník
Teatro
Choreografie: Carolina Isach Cogollos
Kostýmy: Petra Říhová
Tančí – Kristýna Kmentová, Emily Stewart, Emilia Vuorio, Arthur Abram
Sešli jsme se na děkovačce…
Choreografie: Martin Svobodník
Tančí – Anita Glosová, Emilia Vuorio a všichni účinkující
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]