Tanečníci Baletu ND Brno v Choreografickém ateliéru

Tanečníci Baletu Národního divadla Brno se 18. a 19. ledna představili jako mladí choreografové v projektu „Choreografický ateliér 2017/2018“. Byl to již čtvrtý ročník tradičního „Choreografického ateliéru“ a letos pro něj vzniklo osm choreografií. Jako vždy se program uskutečnil v Divadle Reduta.
Reduta Brno (zdroj FB NDB)

Úvodní a současně i závěrečnou choreografií večera byla úsměvná groteska s názvem Sejdeme se na děkovačce a následně Sešli jsme se na děkovačce… V první části se děkovačka odehrává bez procházejících tanečníků jen s umělými úsměvy a zpomaleným pohybem hostesek a poté jejich taneční destrukcí. Druhá část později uzavírala celé představení už s lidmi, ale pro změnu probíhala pozpátku. Choreografem je Martin Svobodník, jehož přednáška ve dvou blocích v průběhu večera měla velký úspěch. Uvedl problematiku metody Pavla Hanky (smyšleného choreografa) pojmenovanou Znaková řeč pro neslyšící tanečníky, takzvanou „hankovku“, kdy tanečník hudbu neposlouchá – ostatně i sám Hanka hudbu ignoroval. Metoda prakticky spočívá v počítání dob v taktu. Přednáška ve druhé části večera pokračovala praktickou ukázkou, což byla výborně a vtipně ztvárněná zkouška choreografie se všemi průběžnými proslovy choreografa, které dohání tanečníky na zkoušce k šílenství, vyčerpání, znechucení i frustraci, kdy exceloval Martin Svobodník v roli choreografa.

Druhým kusem s názvem Continuum se představil Uladzimir Ivanou, jehož choreografie tematicky pojednává o vztahu mezi mužem a ženou se svými návraty a problémy. Tanečně neoklasicky pojatý duet s prvky moderního tance a na pozadí s projekcí cesty a lesa, naznačující peripetie vztahu. Gregor Giselbrecht na hudbu Ference Liszta tanečně-expresivní formou působivě ztvárnil části Máchova Máje na recitaci Rudolfa Hrušínského staršího. Dvě figury-loutky jsou ovládané třetí s maskou, poté dochází k zneuctění ženy, což ji dožene až k šílenství. První část programu uzavíral duet autorky Kateřiny Nováčkové na hudbu Chancha Vía Circuito s názvem Bosques via Temperley. V duchu současného tance se postupně duet proměnil v barvami hýřící choreograficky dobře pojatý závěr, kdy se na bílé rozpustilé kostýmy postupně otiskovaly barevné pigmenty, které se díky tanečnicím objevily na scéně, a choreografie tak získala další prostorový a vizuální rozměr.

Úsměvnou a vtipnou choreografií Nelky Lazović s názvem Co by kdyby se otevřela druhá část večera. Taneční sny a touhy tří služebných na pozadí urozeného manželského páru se postupně díky hudbě naplňují. Navázala choreografie s působivým scénickým efektem ztvárňujícím doupě jako pavučinu s názvem Mrs. Mactans Barbory Bielkové. Trhaným pohybovým slovníkem připomínající pavouka, který do svých sítí stahuje muže a když jej zardousí, tak shání další kořist. Místy i vtipná choreografie, kdy ukořistěná oběť je již bez hlavy, s níž se tančí.

Současným tanečním jazykem ztvárněný svěží a uvolněný duet The date Emilie Vuorio pojednával o první schůzce, která může být pro oba oslňující, nebo naopak noční můrou. Tanečníci Anita Glosová i Martin Svobodník vynikají zkušeností se současným tancem i po herecké stránce. Večer uzavíralo vtipné parodické trio Teatro o vztazích mezi ženami, zvláště když se do nich přimíchá muž.

Některé kusy jsou již vyzrálými choreografiemi, jako například Teatro nebo The date, jiné spíše studiemi, ale většinou s velkým potenciálem a příslibem do budoucnosti.

Hodnocení autorky recenze: 70%

 

Choreografický ateliér 2017/2018
Premiéra 18. ledna 2018 Divadlo Reduta Brno
(psáno z reprízy/derniéry 19. 1. 2018)

Sejdeme se na děkovačce
Choreografie: Martin Svobodník
Tančí – Anita Glosová, Emilia Vuorio

Continuum
Choreografie: Uladzimir Ivanou
Projekce: Martin Svobodník
Tančí – Elizaveta Shibaeva, Uladzimir Ivanou

Máj
(inspirace dílem Karla Hynka Máchy)
Kostýmy: Petra Říhová
Tančí – Kateřina Matonohová, Ryunosuke Ishikawa, Peter Lerant

Bosques via Temperley
Choreografie: Anita Glosová, Kateřina Nováčková
Kostýmy: Petra Říhová
Tančí – Anita Glosová, Kateřina Nováčková

Co by kdyby
Choreografie: Nelka Lazović
Tančí – Tiffany Byrd, Elizaveta Shibaeva, Demi Trezona, Uladzimir Ivanou, Emily Stewart, Martin Svobodník

Mrs. Mactans
Choreografie: Barbora Bielková
Tančí – Kristýna Kmentová, Valér Somai

The date
Choreografie: Emilia Vuorio
Tančí – Anita Glosová, Martin Svobodník

Teatro
Choreografie: Carolina Isach Cogollos
Kostýmy: Petra Říhová
Tančí – Kristýna Kmentová, Emily Stewart, Emilia Vuorio, Arthur Abram

Sešli jsme se na děkovačce…
Choreografie: Martin Svobodník
Tančí – Anita Glosová, Emilia Vuorio a všichni účinkující

www.ndbrno.cz

Hodnocení

Vaše hodnocení - Choreografický ateliér 2017/2018 (ND Brno 18./19.1.2018)

[yasr_visitor_votes postid="284018" size="small"]

Mohlo by vás zajímat