Tanečníci tanečníkům

Od začátku války na Ukrajině se do pomoci kolegům v tanečním oboru a obecně v oblasti pohybového divadla pustila řada souborů a organizací. Přinášíme malou rekapitulaci od těch, které o své činnosti průběžně informovaly, kdo inicioval jaké projekty podpory a jak vypadá aktuální situace, včetně poznatků z diskuse, která proběhla na festivalu Česká taneční platforma v Praze:
Kyjevský městský balet (zdroj Moravské divadlo Olomouc)
Kyjevský městský balet (zdroj Moravské divadlo Olomouc)

Moravské divadlo Olomouc
Jedné z prvních příležitostí se chopil baletní soubor Moravského divadla Olomouc, který přijal v březnu jako hosty členy Kyjevského městského baletu, prostor k tréninkům a zkouškám, s potenciální možností vystoupení kyjevského baletu na olomouckém jevišti i na dalších scénách v České republice. Konalo se společné velké galapředstavení 30. března, na němž se ukrajinští tanečníci podíleli.

Na začátku byla iniciativa Nadačního fondu pro taneční kariéru, který pomáhá profesionálním tanečníkům zvládnout životní a profesní změnu po ukončení aktivní kariéry. V návaznosti na aktuální situaci na Ukrajině se tato podpora rozšířila i na umělce ve válce. Když Rusko napadlo Ukrajinu, byl kyjevský balet na turné ve Francii. Série vystoupení skončila v neděli 13. března a za stávající situace se tanečníci nemohou vrátit domů. „Po napadení Ukrajiny Ruskem jsme spontánně vyslali přes Facebook zprávu primabaleríně ukrajinského národního baletu s akutní potřebou dát najevo, že na tanečníky v Kyjevě myslíme. Pak jsme objevili prosbu o materiální a finanční pomoc, kterou přes svůj Facebook a webovky vyslal kyjevský městský baletní soubor,“ uvedla v tiskové zprávě jménem Nadačního fondu Jana Bohutínská. „Situaci ukrajinského souboru jsme sdíleli s Janem Žůrkem, kterého známe z festivalu Divadelní Flora Olomouc a z Divadla na cucky. Jan začal okamžitě dojednávat přesun kyjevského baletu na Moravu,“ dodala Bohutínská. „Prostřednictvím sociální sítě jsem oslovil vedení baletu s nabídkou možného působení v Olomouci. Byli nadšení a šťastní. Stále řešíme logistiku i produkční otázky, protože se jedná o velké těleso. Děkuji Moravskému divadlu, bez jehož participace by pobyt kyjevského baletu u nás nešel realizovat,“ komentoval situaci Jan Žůrek, radní Olomouckého kraje pro kulturu a památkovou péči.

V současnosti má dle MDO Kyjevský městský balet několik nabídek na vystoupení v divadlech v ČR, žádný konkrétní termín však v tuto chvíli ještě není dojednaný. V plánu je rovněž větší turné po Slovensku a soubor v čele s Ivanem Kozlovem jedná o dalších aktivitách. Členové souboru se nadále připravují v baletním sále Moravského divadla, který je jim k dispozici pro tréninky a zkoušky.

Kyjevský městský balet založil v roce 2014 Ivan Kozlov, bývalý sólista baletu Mariinského divadla v Petrohradu. Soubor má na repertoáru přes dvacítku titulů, namátkou Labutí jezero, Louskáček, Giselle či Romeo a Julie. Během úspěšných turné procestoval většinu Evropy a Asie.

Cirkl La Putyka a studenti Kyjevské akademie divadelního a cirkusového umění (foto Karlín Cudlín)

Jatka78
Není překvapivé, že jako jedni z nabídli praktickou a aktivní pomoc v prostorách Jatka 78, tedy produkce i domovský soubor Cirk La Putyka. Zaměřili svou pomoc na konkrétní organizaci, a to mladé profesionály z oboru – Kyjevskou akademii cirkusového a divadelního umění. Přijali přes dvacet studentů a pedagogů, kteří se prakticky zapojili do chodu souboru.

Pomoc je kompletní – od zajištění a zařízení ubytování, přes materiální zajištění, jídlo, oblečení, program atd., vše nad rámec souborových povinností (Cirk La Putyka) a divadelních povinností spojených s každodenním provozem (tým Jatek78) a je dobrovolná. Také všechny lekce (tance, akrobacie, angličtiny a dalších disciplín) probíhají zdarma, mezi lektory jsou například členové souboru DEKKADANCERS, který patří k rezidentům Jatek78.

Aby byla pomoc do budoucna udržitelná, uspořádala Jatka78 na tyto účely crowdfundingovou sbírku. (Aktuálně je vybráno něco přes 160 000, Jatka78 své projekty dobře komunikují a mají v kampaních úspěch.) Sbírka pomáhá pokrýt náklady spojené se životem mladých kyjevských akrobatů v Praze. Mezi další aktivity patřilo benefiční představení Batacchio a 22. března se konalo speciální představení, na kterém již vystupovali i ukrajinští studenti. Ti jsou nyní už naplno zapojeni do představení Cesty, které se aktuálně hraje v prostoru Azyl78.

K dofinancování a další organizaci zástupci divadla před časem uvedli: „Samozřejmě nám také pomáhají instituce například Praha 7, o dalších zdrojích příjmů jednáme. Bude nutné rozšířit náš tým, abychom zvládli všechny naše aktivity souběžně.“

Kasička Diecézní charity Brno v Janáčkově divadle (zdroj Národní divadlo Brno)
Kasička Diecézní charity Brno v Janáčkově divadle (zdroj Národní divadlo Brno)

Balet Nd Brno
Baletní soubor spolupracuje s Diecézní charitou Brno, výsledkem byla například sbírka, do které mohli především diváci přispívat na přelomu března a dubna, v hotovosti v Janáčkově i Mahenově divadle i online. NdB se také připojilo ke společnosti Potravinová banka pro Brno a Jihomoravský kraj a do Zákaznického centra umístilo foodboxy.

Soubor baletu NdB rozšířila sólistka Kyjevského národního baletu Anna Jelisejeva. První sólistka Ivona Jeličová se stala patronkou sbírky na pomoc zapomenutým seniorům na Ukrajině, kterou uspořádala organizace SUE RYDER. Všechny dary putují ukrajinské organizaci Turbota pro litnikh Ukraini, která patří do mezinárodní organizace HelpAge. Komunikaci přímo s ředitelkou Galinou Poljakovou se vedení Sue Ryder podařilo navázat právě díky ní. Sbírka probíhá na darovacím serveru Darujme.cz.

Divadlo Ponec (zdroj wikipedia.org, autor VitVit)

Divadlo Ponec
Pro ukrajinské uprchlíky nabízí zdarma vstup na představení v divadle Ponec, dále vstup zdarma na středeční contemporary lekce (jedná se zhruba o 5 míst), vstup na lekce Dětského studia (celkem maximálně 18 míst ve třech různých věkových skupinách dětí), vstup na hlasově-pohybové dílny pro seniory v rámci otevřených střed pro veřejnost. „Také nabízíme zapojení se do týmu uvaděčů divadla PONEC jako alespoň malou pracovní příležitost,“ doplňují organizátoři.

Společně s Divadlem NoD, Ostružinou, z. s. a Studiem Damúza nabízí divadlo Ponec volnočasový program do ubytovacích zařízení, která poskytují zázemí válečným uprchlíkům z Ukrajiny – jedná se o jednorázové, případně pravidelné hravé lekce pohybu a tance s živou hudbou s lektory spolupracujícími s Tancem Praha (Tanec školám, Dětské studio aj.). Lektoři se připravují ve spolupráci s psycholožkou, která zná práci s lidmi v posttraumatickém stavu.

„Profesionální umělci se na nás obracejí přes kontakty, které máme z evropských sítí a projektů. Přijali jsme již několik z nich a velmi nám v tom pomáhá České centrum Kyjev. Díky němu mají vybraní umělci možnost získat stipendium na 1–3 měsíce, bydlí v soukromí u někoho z nás či známých, a my se je k tomu snažíme zapojit do dění tady, umožnit účast na různých open classes (velký dík souborům, které nám vycházejí vstříc!) a poskytnout prostor na zkoušení jejich vlastních projektů (i tady díky za vstřícnost!), zároveň je hodláme zapojit do práce s uprchlíky. Přivezli sebou i některé své studenty, ti dostali možnost účasti na hodinách konzervatoře Duncan centre, jiným pomáháme v zahraničí přes evropské sítě jako je European Dancehouse Network nebo Aerowaves. Seznamujeme je i s nabídkou rezidencí v regionech a dalších zemích,“ obdrželi jsme před nedávnem informace z divadla.

V případě vstupu do divadla na představení a lekcí se jedná o pomoc v rámci činnosti divadla, tedy nepředstavuje velké výdaje navíc, pouze koordinaci a komunikaci. Práce s profesionály a jejich studenty je časově náročnější, na úrovni koučinku konkrétních osob a vyhledávání možností prostor, zatím všichni partneři dávají nabídky zdarma, otázkou je udržitelnost i z hlediska časové náročnosti na komunikaci. Příprava konkrétní nabídky pro ubytovny a detenčních workshopů pro kohokoli z ukrajinských uprchlíků, ať už žije na ubytovně nebo v soukromí, je náročnější, jak na produkci, tak vzájemnou komunikaci partnerů, prostor, umělců-lektorů atd.

Doposud je to činnost dobrovolnická, samozřejmě, že požádám-li produkční o koordinaci části projektu, budu ji za to platit, ale v tuto chvíli to naprostá většina z nás dělá nad rámec svých smluv, stejně jako umělci a partneři. Zároveň jsme si vědomi, že dlouhodobě to je neudržitelné a hledáme zdroje, z nichž lze aspoň symbolicky zaplatit jak zapojené umělce, tak produkci a koordinaci. A samozřejmě ukrajinské umělce, až vyčerpají stipendium. Oni však žijí neustále v naději, že se za pár týdnů budou moci vrátit domů, ke svým manželům, synům, prarodičům… kéž by tomu tak bylo,“ uzavírá tým Ponce.

Česká taneční platforma (foto Vojtěch Brtnický)

Setkání v rámci České taneční platformy
Na festivalu Česká taneční platforma proběhla také diskuse o možnostech podpory umělcům v oblasti tance a performance art, kteří utíkají před válkou. Fyzicky přítomnými hosty byli Yana Reutova, ukrajinská tanečnice a pedagožka, která získala rezidenci Tance Praha, hosté festivalu Roberto Casarotto (italské Centro per la Scena Contemporanea Bassano del Grappa), Alexandra Bălășoiu (AREAL Bucharest, Rumunsko) a online hosté: Ivor Stodolsky & Marita Muukkonen z mezinárodní organizace Artists at Risks, kteří se připojili z Itálie, tanečnice Viktoriya Medviedieva, která získala možnost pokračovat v práci v rumunské Bukurešti, a Viktor Ruban, který zůstal na Ukrajině a zastupuje organizaci Ukrainian Emergency Performing Arts Fund. A za Tanec Praha samozřejmě Yvona Kreuzmannová.

Setkání proběhlo v rámci uzavřeného programu České taneční platformy a posloužilo k předání zkušeností a utřídění možností, kam se obracet o pomoc a jak se pokusit překonávat překážky. Některé okamžiky jsou samozřejmě vypjaté a emotivní, nálada se snadno přenáší, ale není to na škodu, protože jen skrze emoce se propracujeme ke skutečné empatii.

Ze zajímavých bodů:

Mladým studentům mezi 13 až 17 lety nabídla prostor, respektive zapojení do aktivit konzervatoř Duncan centre. Některé soubory, jako například Lenka Vagnerová Company, nabízejí běžně open class taneční tréninky zdarma, aniž by tyto své aktivity nějak medializovaly. Tanec Praha připomněl, že pořádá workshopy pro děti, některé lekce probíhají v prostorách Tep39 a v Truhlárně. Tanec Praha přizval ke spoluúčasti ukrajinské umělce také na svůj stejnojmenný červnový festival, takže můžeme očekávat hmatetlné výsledky spolupráce a tvorby.

Česká Centra mohou zprostředkovat 3měsíční stipendium „House of Europe“ pro umělce pracující v České republice, v současnosti už takto podpořili 33 umělců.

Itálie, za kterou hovořil Roberto Casarotto, má velkou ukrajinskou komunitu, jeho organizace spolupracuje s rakouskou univerzitou a celkově jde o ukázku toho, že schopnost pomoci a sjednotit se převládá mezi partnery a organizacemi navzdory tomu, že působí v různých státech. Alexandra Bălășoiu podotýká, že se především jako organizace přizpůsobují nově příchozím a že zjišťují, že s umělci z Ukrajiny nemají tolik kontaktů, jak by chtěli, nebo jak by se dalo vlastně očekávat s ohledem na jejich blízkost.

Viktor Ruban představil fond Ukrainian Emergency Performing Arts Fund, který schraňuje finance pro nezávislé umělce na Ukrajině, naráží však na logistické i technické komplikace, způsobené i tím, že Ukrajina není členským státem EU. Fond zatím vybral přibližně 50 tisíc Eur.

Pro performerky, které před válkou ze země uprchly, je důležité především, aby měly možnost „být slyšet“, být aktivistickým hlasem, který upozorňuje na to, co se v jejich zemi děje a jak je ohroženo i nezávislé umění. Zajímavým postřehem je, že mnozí lidé situaci snáší hůře právě proto, že jsou jí vzdáleni, žijí jakoby ve dvou světech, což je psychicky náročné. Člověk se lépe vypořádává s tím, co se děje přímo kolem něj než na dálku, kde nemůže vlastnoručně pomoci. Padlo, že podpora je někdy více než pomoc („support“ vs. „help“).

Organizací, která disponuje největšími možnostmi k pomoci, je ze zúčastněných dozajista Artits at Risk. Mají deset let zkušeností s umělci, kterým do života zasáhly válečné konflikty, například v Afghanistánu, snaží se zprostředkovat rezidence také běloruským a ruským dizidentům.

Artists at Risk mohou zprostředkovat rezidence a kontaktují je mnohé další evropské organizace. Pro zájemce, kteří u nich žádají pomoc, hledají nejvhodnější organizaci, u tance tedy například podle toho, v jakém žánru umělec působí a potřebuje se rozvíjet – pomáhají tedy s hledáním finální pomoci, tak aby umělci mohli pokračovat ve svém oboru a nebyli nuceni přerušit svou práci. Jde o celoevropský network a registrovat se mohou zájemci z celého světa, jakkoli je nyní na pořadu dne především akutní pomoc umělcům z Ukrajiny. Webové stránky organizace slouží jako výměnná síť, přehledná mapa, kdo a kde nabízí jakou pomoc, a je možné se do ní zapojit i z druhé strany: nabídnout rezidenci nebo jakoukoli jinou formu pomoci. Nedávno se například přidala nová německá organizace, která nabízí tříměsíční rezidence.

Zároveň vybírá prostředky také network Be SpectACTive, jehož je součást Tanec Praha, mezinárodní projekt zaměřený na rozvoj publika, akční výzkum a produkční aktivity.

HAMU
HAMU přijala 27 studentek ze Lvova ve věku 17–20 let, spolupracuje s konzervatoří Duncan centre ohledně příležitostí pro mladší studenty. Oficiální prohlášení žádná z těchto škol nevydala.

Taneční centrum Praha (promo foto představení Stvoření tance pro Ukrajinu)

Taneční centrum Praha – gymnázium a konzervatoř
Do svých řad přijalo TCP 17 studentů a 3 ukrajinské lektorky. Získali na škole stipendium a TCP jim zajišťuje dopravu i ubytování a realizuje lekce češtiny (adaptační jazykový program). Studenti se začlenili do tanečních skupin dle věku a zkušeností.

Škola právě zvlášť pro ukrajinské studenty připravila nový stipendijní program, který v případě potřeby zahrnuje dopravu od hranic do Prahy, ubytování v internátu konzervatoře i v soukromí ve spolupráci s rodiči kmenových žáků konzervatoře. Pro děti uprchlíků byl připraven tréninkový a vzdělávací plán podle věku a úrovně dosavadního vzdělání včetně zajištění materiálních podmínek jako jsou učebnice, pomůcky nebo obědy ve školní jídelně. Stipendium představuje stoprocentní krytí všech výše uvedených nákladů.

Baletní přípravka ND (foto archiv Baletní přípravky ND)

Balet ND a Laterna magika
Národní divadlo ukrajinským umělcům nabízí možnost umělecké realizace a aktivního zapojení do místního uměleckého života, s cílem zvýšit povědomí o ukrajinské kultuře u nás. Oboustranný proces poznání může být, navzdory tragickým okolnostem, příležitostí se vzájemně obohatit.

Bezprostředně po začátku krize uspořádala Činohra Národního divadla na Nové scéně Emergency Briefing: Ukrajina. Hosty byly ukrajinistka Lenka Víchová a básnířka a překladatelka Marie Iljašenko, moderování se ujal novinář Hospodářských novin, specialista na Ukrajinu Ondřej Soukup. V rámci večera herci ze souboru Činohry přečetli výběr básní ukrajinských autorů. Texty vybírala Marie Iljašenko, se kterou bude divadlo spolupracovat i na dalších podobných projektech k popularizaci ukrajinské literatury a zejména dramatiky. Nová scéna Národního divadla poskytla prostory a další zázemí pro studentský projekt Bdění pro Ukrajinu. Studenti z přízemí Provozní budovy B vysílali 72hodinový stream na podporu Ukrajiny. V rámci streamu vystoupili členové Činohry ND.

„Na základě výzvy Asociace profesionálních divadel se Národnímu divadlu ozývají ukrajinští umělci nejrůznějších oborů s prosbou o spolupráci. Chápeme ji též jako prosbu o solidaritu a možnost obnovení lidské i umělecké důstojnosti. Jedná se nejen o tanečníky, hudebníky, zpěváky a herce, ale také fotografy, kostýmní výtvarníky, filmaře a další umělce,“ uvedli zástupci ND v hlavní tiskové zprávě uvádějící novou sezonu. Činohra Národního divadla zahájila třetí ročník rezidence pro Běloruské dramatiky.

Laterna for Camera, natáčení v roce 2021 (foto Michal Hančovský)

Laterna magika připravuje uměleckou výzvu pro profesionální divadelníky (tanečníky, režiséry, scénografy, skladatele a umělce dalších přidružených profesí). Tvůrčí tým složený z nově příchozích ukrajinských umělců, doplněný o již etablované ukrajinské umělce žijící v Čechách, vytvoří v příští divadelní sezoně společné jevištní dílo. Národní divadlo poskytne na Nové scéně prostory pro zkoušení, výrobu a realizaci inscenace, honoráře za nazkoušení a následné blokové hraní, ale také možnost propojení se stabilním uměleckým prostředím, uměleckou realizaci ve společném díle a uplatnění schopností na nejvyšší profesionální úrovni. Tým tanečníků, choreografa, filmového režiséra, kameramana (a další profese) vytvoří krátký taneční film v poetice platformy Laterna for Camera.

Zapojení taneční umělci se budou moci účastnit také pravidelných tréninků baletního souboru, aby udrželi svou profesionalitu a potřebné fyzické i psychické kompetence. Během několikaměsíční rezidence se tanečníci přidají k pomoci a podpoře běženců z Ukrajiny v ČR, např. asistencí a tlumočením na workshopech, které pořádá soubor Baletu ND pro veřejnost v rámci doprovodných programů ND+. Umělci samostatně povedou kurzy baletu pro ukrajinské děti a mládež.

Pravidelné tréninky tanečníků Baletu a Laterny magiky nabízí možnost účasti pro ukrajinské profesionální tanečníky, pro něž je zcela nezbytné udržovat svou uměleckou formu. Národní divadlo nabízí volné kapacity zkušeben pro tréninky ukrajinských studentů tance a choreografie a jejich pedagogů. Baletní přípravka ukrajinským dětem nabízí pravidelnou možnost účasti, pomáhá se zprostředkováním tanečního oblečení.

Chcete se podělit o zkušenost nebo nabídku i vy? Napište nám a rádi informace rozšíříme.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments