The Barre Project – čtyři tanečníci, tyč a William Forsythe

Lockdown, nucené karantény a sociální odloučení dopadá na všechny, na umělce zvlášť. Těm tanečním pak kromě lidských kolegů především během první vlny chyběl další takřka životní partner, baletní tyč, jež je nedílnou součástí jejich každodenních rozcvičovacích tréninků. A právě ta se stala inspirací a jedním z hlavních motivů nejnovějšího počinu choreografického fenoménu Williama Forsytha.
Tiler Peck, The Barre Project (photo CLI Studios)

The Barre Project, jak byla novinka utilitárně nazvána, je první spoluprací světoznámého tvůrce s americkou tanečnicí Tiler Peck, která po vzájemné tvorbě toužila prý již několik let. Nabité programy obou umělců však nebyly příliš kompatibilní, dokud neudeřila pandemie a nenadělila části společnosti do klína nepříjemně velké množství volného času. Ten se Peck s Forsythem rozhodli produktivně využít a během léta 2020 díky videohovorům skrze Zoom nazkoušeli nový balet. Obtíže, výzvy i legrační okamžiky zachycují výstupy ve filmovém záznamu, které prokládají jednotlivé obrazy choreografie. William Forsythe totiž tvořil ze svého domova ve Vermontu, Tiler Peck se dvěma kolegy, Brooklynem Mackem a Romanem Mejiou, byli v baletním studiu, čtvrtý tanečník, Lex Ishimoto, u sebe doma. O situace „Bylo to takto v pořádku?“ „Určitě. Já tedy na jedné obrazovce vidím vás od pasu nahoru a na druhé Lexovy nohy, ale stopro…“ pak nebyla nouze. Společně se všichni sešli až nad výsledkem 23. září v prázdném divadle v Los Angeles, kde byl The Barre Project zachycen na kameru.

Choreografie vznikla na výběr skladeb britského hudebníka a zpěváka Jamese Blakea, s jehož tvorbou Forsythe pracoval poprvé před pár lety v pařížské Opeře, pro niž vzniklo dílo Blake Works I, jež římskou číslovkou jako by předjímalo pokračování, jehož jsme se nyní dočkali.

The Barre Project (foto CLI Studios)

Na potemnělé scéně stojí dlouhá kovová tyč, k níž přichází tanečnice ve světle modrém trikotu a v rytmickém beatu skladby Buzzard & Kestrel se vrhá po hlavě do forsythovsky roztančeného, dynamicky energického baletního tréninku plného variací na battementy tendu, protažené arabesky a plasticky proměňované tvary těla a končetin. Dovádivě rozskotačené tancování, v němž si tanečníci mezi sebou nejprve jakoby předávají štafetu, v dalších obrazech se na scéně potkávají všichni v nejrůznějších kompozicích, prokládají dva na první pohled nenápadné, něžně introspektivní vstupy. V těch vidíme nejprve na čtyřech částech obrazovky dlaně tanečnice jemně klouzající po uhlazeném povrchu baletní tyče v intimní komunikaci, v úplném závěru celého díla se k prvnímu páru rukou přidává další a znásobuje naléhavost drobných gest, jejich prostotu i životní nutnost.

The Barre Project je kraťounké, sotva půlhodinové dílo (včetně výše zmiňovaných vstupů ze zkoušek a rozhovorů s choreografem), přesto dává divákovi úplně všechno, a ještě něco navíc. Nakažlivou radost z tance a jeho sdílení, špičkové taneční výkony, v nichž především Peck se svou rychlou americkou balanchinovskou školou vypadá, že se pro slovník a bryskní, pro mnohé krkolomné změny směrů a dynamiky Forsythova stylu doslova narodila, fascinující přístup ke klasické taneční technice a otevřené bavení se jejími možnostmi, pro něž je Forsythe znám a milován, i nečekanou hloubku. Mnoho tvůrců se již nyní vyjadřuje a v následujících letech jistě ještě vyjadřovat bude k situaci, v níž posledních několik (mnoho) dlouhých měsíců žijeme. Mnoho z oněch mnoha do větší či menší míry pracuje s frustracemi, depresemi, deprivacemi a obecně problémy, které jsou před nás stavěny a jimž čelíme. Forsythův The Barre Project ne snad, že by toto ignoroval a poskakoval na obláčku odtrženém od reality, nicméně ani na vteřinu neupadá do temných hlubin, naopak vás jeho sledování neuvěřitelně nakopne. Nadto když sledujete duet Peck s Mackem (v odzbrojujících červených šusťácích s bílým pruhem), v nichž si choreograf rozjařeně hraje s motivy samby a rumby, zdají se i latinskoamerické tance, druhdy křečovité (především ve své sportovní variantě), najednou docela snesitelné, ba co dím, dokonce zábavné.

The Barre Project (foto CLI Studios)

The Barre Project – Blake Works II
Choreografie: William Forsythe
Hudba: James Blake (Buzzard & Kestrel, Lindisfrane I, Lullaby for my Insomniac, 200 press, Retrograde)
Světelný design: Brandon Stirling Baker
Design: William Forsythe
Kostýmy: Janie Taylor, Harriet Jung & Reid Bartelme, Tiler Peck, EPTM
Kamera a režie záznamu: Devin Jamieson
Tančí: Tiler Peck, Lex Ishimoto, Roman Mejia, Brooklyn Mack

Psáno ze záznamu dostupného od 6. do 16. května 2021.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments