Týden s hudbou (162)

kalendářCo přinese tento týden
Praha
České muzeum hudby v Praze bude dějištěm dalšího večera pořádaného v rámci komorního cyklu koncertů PKF – Prague Philharmonia, tentokrát pod názvem Francouzští mistři violy da gamba. Hudbu francouzských autorů přednesou v pondělí 6. června Adorján Balázs (viola da gamba) a Katalin Ertsey (theorba).

Na úterý 7. června je ve Dvořákově síni Rudolfina ohlášen program složený ze skladeb Wolfganga Amadea Mozarta. Zazní předehry a árie z oper Don Giovanni a La Clemenza di Tito a Symfonie č. 38 D Dur Pražská, K. 504 v podání Pražského komorního orchestru, dirigenta Martina Leginuse a sopranistky Adriany Kučerové.

Adriana Kučerová (zdroj PKO)
Adriana Kučerová (zdroj PKO)

Světovou premiéru skladby Svatojánské vigilie uvedou Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK a soubor Hradišťan. Pod taktovkou Stanislava Vavřínka zazní ve středu 8. a ve čtvrtek 9. června ve Smetanově síni Obecního domu. Svatojánské vigilie byly zkomponovány na texty Josefa Veselého, staroslověnský překlad Matoušova evangelia a lidovou poezii.

Koncertní sál Pražské konzervatoře nabídne ve čtvrtek 9. června Absolventský koncert s doprovodem Filharmonie Hradec Králové. Představí se Marek Švejkar (klarinet), Nikita Stěpaněnko (klavír), dirigují Josef Kurfiřt a Josef Štefan. Program je složen ze skladeb Bedřicha Smetany, Jeana Francaixe a Sergeje Prokofjeva.

Premiéru baletního večera nazvaného Vertigo uvede Balet Národního divadla v Praze ve čtvrtek 9. června na Nové scéně. Složený večer představí scénické kompozice trojice současných evropských tvůrců tanečního divadla – Rain Moldavana Radu Poklitaru, Vertigo Itala Maura Bigonzettiho a Cacti Švéda Alexandra Ekmana.

Focení plakátu k inscenaci Vertigo - Magdalena Matějková a Štepán Pechar - ND Praha (foto Pavel Hejný)
Focení plakátu k inscenaci Vertigo – Magdalena Matějková a Štepán Pechar – ND Praha (foto Pavel Hejný)

Premiéru opery Richarda Strausse Elektra uvede v pátek 10. června Národní divadlo. Jde o poslední novou inscenaci na scéně Státní opery před její plánovanou rekonstrukcí. Hudebního nastudování se ujal Roland Böer, režie Keith Warner, v roli Elektry vystoupí britská sopranistka Susan Bullock, rozhovor s ní jsme přinesli zde.

R.Strauss: Elektra - záběr ze zkoušky - Susan Bullock (Elektra), Rosalind Plowright (Klytaimnestra) - ND 2016 (foto Josef Rabara)
R. Strauss: Elektra – záběr ze zkoušky – Susan Bullock (Elektra), Rosalind Plowright (Klytaimnestra) – ND 2016 (foto Josef Rabara)

 

Regiony
V rámci festivalu Janáčkův máj se bude v pondělí 6. června v Dolní Lutyni v kostele sv. Jana Křtitele konat komorní pěvecký večer nazvaný Po krásném snu. Kateřinu Kněžíkovou zde doprovodí harfenistka Kateřina Englichová. Sopranistka v Dolní Lutyni prožila své dětství a získala první hudební vzdělání, mezi jejími učiteli byl i skladatel Leon Juřica. V kostele sv. Jana Křtitele zazní dílo Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Maurice Ravela, Clauda Debussyho a Gabriela Faurého. V úterý 7. června se v Ostravě v katedrále Božského Spasitele odehraje slavnostní koncert k dvacátému výročí založení ostravsko-opavské diecéze. Vedle Dvořákova Te Deum laudamus zazní Missa solemnis in C Karla Ditterse, který byl svým pobytem na zámku Jánský vrch spjat se slezským regionem. Účinkuje Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou, Janáčkova filharmonie Ostrava s dirigentem Petrem Altrichterem, sólisté Veronika Holbová (soprán), Jana Hrochová (alt), Peter Nekoranec (tenor), Jan Šťáva (bas) a Lukáš Bařák (baryton).

Soubor opery Národního divadla moravskoslezského Ostrava uvede ve čtvrtek 9. června premiéru jevištní prvotiny Bedřicha Smetany Braniboři v Čechách. Historickou zpěvohru o třech aktech z roku 1866 na libreto Karla Sabiny hudebně nastudoval Jakub Klecker, režie se ujal Jiří Nekvasil. Inscenace byla nastudována jako součást zamýšleného kompletního cyklu Smetanových oper – Smetanovský operní cyklus 2024.

B. Smetana: Braniboři v Čechách (foto ze zkoušky) - Jakub Tolaš (Jan Tausendmark, mladý občan pražský), František Zahradníček (Volfram Olbramovič, starosta pražský), Gianluca Zampieri (Jíra, poběhlík) NDM 2016 (foto Martin Popelář)
B. Smetana: Braniboři v Čechách (foto ze zkoušky) – Jakub Tolaš (Jan Tausendmark, mladý občan pražský), František Zahradníček (Volfram Olbramovič, starosta pražský), Gianluca Zampieri (Jíra, poběhlík) NDM 2016 (foto Martin Popelář)

Padesátý osmý ročník festivalu Smetanova Litomyšl otevře ve čtvrtek 9. června Slavnostní zahajovací koncert, na kterém vystoupí Marie Fajtová (soprán), Dvořákovo trio ve složení Ivo Kahánek, Jan Fišer a Tomáš Jamník a orchestr PKF-Prague Philharmonia s dirigentem Petrem Altrichterem. V pátek festival nabídne na zámeckém nádvoří Verdiho operu La traviata. V rolích Violetty Valéry a Alfreda Germonta se představí Simona Houda Šaturová a Aleš Briscein, dále účinkuje Orchestr, Sbor a Balet Opery Národního divadla pod vedením Jaroslava Kyzlinka. Sobota bude patřit Dvořákově opeře Čert a Káča také v provedení pražského Národního divadla, se sólisty Kateřinou Jalovcovou, Jaroslavem Březinou, Františkem Zahradníčkem, Jitkou Svobodovou a Zdenkem Plechem, pod taktovkou Jana Chalupeckého. Sobota přinese mimo jiné vystoupení hudebního uskupení Tiburtina Ensemble v kapitulním chrámu Povýšení sv. Kříže, uměleckou vedoucí souboru je Barbora Kabátková, společně se souborem vystoupí i Eva Bublová (varhany). Nedělním programem na zámeckém nádvoří je Mše Leonarda Bernsteina, kompozice z roku 1971, jejíž hudba osciluje na hranici jazzu, soulu, rocku a klasické hudby. Vystoupí Vojtěch Dyk, Pueri Gaudentes a Orchestr Mass, dirigentem je Oskar Rozsa.

L. Bernstein: MASS - Vojtěch Dyk (zdroj festival.smetanovalitomysl.cz)
L. Bernstein: Mass – vizuál (zdroj festival.smetanovalitomysl.cz)

 

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Bývalý sólista moskevského Velkého divadla Pavel Dmitričenko, odsouzený k více než pětiletému žaláři za útok na šéfa baletu, byl propuštěn podmínečně z vězení. Soud uznal v prosinci 2013 Dmitričenka vinným ze zorganizování útoku na uměleckého ředitele baletního souboru divadla Sergeje Filina. Útok kyselinou spáchal najatý vrah a Sergeje Filina, který se musel podrobit mnoha operacím, oslepil. Motivem byla rivalita v souboru. Dmitričenko si měl odpykat po mírném zkrácení trestu pět a půl roku za mřížemi, útočník devět. Spory mezi Dmitričenkem a Filinem se týkaly obsazováním hlavních rolí a prémií.

Kanadský dirigent a klavírista Yannick Nézet-Séguin se stane hudebním ředitelem newyorské Metropolitní opery, zde jsme vás informovali. Jmenování vstoupí v platnost v sezoně 2020/2021, už nyní se ale jednačtyřicetiletý Kanaďan bude na chodu slavné scény intenzivně podílet. Nézet-Séguin nahradí dlouholetého hudebního ředitele Metropolitní opery Jamese Levina, kterému bude zanedlouho sedmdesát tři let. Levine, který působil ve vedení newyorské opery od sezony 1976/1977, trpí Parkinsonovou chorobou a funkci letos v dubnu opustil. Zároveň byl jmenován emeritním hudebním ředitelem. Kanadský dirigent je od přelomu století ředitelem montrealského Metropolitního orchestru, závazky má rovněž vůči orchestrům ve Filadelfii a Rotterdamu. V New Yorku se od příští sezony bude podílet na tvorbě programu, který se plánuje zhruba na pět let dopředu. Do plného převzetí funkce hudebního ředitele bude dirigovat dvě opery za sezonu, po roce 2020 jich bude pět.

Yannick Nézet-Séguin (foto © Jonathan Tichler/Met)
Yannick Nézet-Séguin (foto © Jonathan Tichler/Met)

Vídeňský Koncertní dům přinesl 3. června koncert Rozhlasového symfonického orchestru ORF Vídeň v čele s dirigentem Corneliem Meisterem. Na něm zazněla Dvořákova kantáta na slova Erbenovy stejnojmenné balady – Svatební košile op. 69, B 135. Společně se sborem Vídeňské pěvecké akademie vystoupili jako sólisté Simona Šaturová (soprán), Pavol Breslik (tenor) a Adam Plachetka (basbaryton). Podrobnou recenzi najdete zde.

Večer nazvaný Óda na radost uvedla Slovenská filharmonie Bratislava společně se Slovenským filharmonickým sborem ve dnech 2. a 3. června. Součástí programu byla čtrnáctiminutová skladba Friedricha Cerhy nazvaná Parafráze na úvod Beethovenovy 9. symfonie, poté již zazněla Beethovenova Symfonie č. 9 d moll, op. 125 s Ódou na radost. Zde najdete recenzi. Dirigoval Juraj Valčuha, sbor vedl Jozef Chabroň, jako sólisté se představili Adriana Kohútková (soprán), Terézia Kružliaková (alt), Tomáš Juhás (tenor) a Peter Mikuláš (bas).

Óda na radosť - Slovenská filharmónia, Juraj Valčuha - Koncertná sieň Slovenskej filharmónie Bratislava 2016 (foto © Ján Lukáš)
Óda na radosť – Slovenská filharmónia, Juraj Valčuha – Koncertná sieň Slovenskej filharmónie Bratislava 2016 (foto © Ján Lukáš)

Mezinárodní hudebně-divadelní festival Eurokontext.sk , který připravilo Slovenské národní divadlo a v rámci jehož programu prezentovalo vedle svých inscenací i představení dalších slovenských souborů a také zahraničních hostů, se uskutečnil od 20. května do 3. června. Recenze vybraných festivalových titulů jsme přinesli zde, zdezde a zde.

 

Praha
Poslední květnový den se v rámci Pražského jara odehrálo vystoupení  Academy of St Martin in the Fields s Tomo Kellerem (koncertní mistr), u klavíru i za dirigentským pultem se představil Murray Perahia, večer byl poctou loni zesnulému klavíristovi Ivanu Moravcovi. Do programu byla zařazena díla Benjamina Brittena, Franze Schuberta a Ludwiga van Beethovena, recenzi jsme přinesli zde. Sál Martinů Lichtenštejnského paláce byl 1. června dějištěm koncertu manželské dvojice hudebníků – jazzového klavíristy Jiřího Levíčka a jeho ženy Chaazi Levicek, mezzosopranistky s americkými kořeny. Večer zahájily tři písně Henriho Duparca – Vyzvání na cestu, Extáze a Phidylé zpívané ve francouzštině. O koncertě informujeme zde.

Pražské jaro 2016: Academy of St Martin in the Fields, Murray Perahia - Dvořákova síň Rudolfinum Praha 2016 (foto © Pražské jaro – Ivan Malý)
Pražské jaro 2016: Academy of St Martin in the Fields, Murray Perahia – Dvořákova síň Rudolfinum Praha 2016 (foto © Pražské jaro – Ivan Malý)

V první červnový den byl zahájen předprodej vstupenek na sezonu 2016/2017 Collegia 1704, která se ve zvýšené intenzitě vrací do Dvořákovy síně Rudolfina. Dramaturgie nadcházející sezony se opírá o tři stěžejní témata – Johanna Sebastiana Bacha, barokní oratorium a hudbu evropských panovnických dvorů.

Festival Tanec Praha 1. června vstoupil do svého dvacátého osmého ročníku a jeho program byl odstartován poprvé v prostoru holešovických Jatek78, a to inscenací Europium z dílny tandemu RootLessRoot Company Lindy Kapetaney a Jozefa Fručka. Podrobnou recenzi jsme přinesli zde.

Německý kontratenorista Andreas Scholl vystoupil s programem z díla Henryho Purcella na koncertu Pražského jara v pražském Rudolfinu. Doprovodil ho soubor Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse. Vokální skladby se sólistou soubor prostřídal především suitami ze semioper a scénických hudeb Henryho Purcella. Více se dočtete zde.

Pražské jaro 2016: Andreas Scholl, Václav Luks - Dvořákova síň Rudolfinum Praha 2016 (foto © Pražské jaro – Zdeněk Chrapek)
Pražské jaro 2016: Andreas Scholl, Václav Luks – Dvořákova síň Rudolfinum Praha 2016 (foto © Pražské jaro – Zdeněk Chrapek)

Charles Richard-Hamelin, kanadský laureát letošní Chopinovy klavírní soutěže ve Varšavě, se představil na Pražském jaru ve Dvořákově síni Rudolfina s chopinovským programem. Bližší seznámení s průběhem koncertu přinášíme zde.

Karine Ponties a taneční soubor Dame de Pic slavil dvacáté narozeniny. V pátek 3. června, v rámci festivalu Tanec Praha, uvedla Karine Ponties premiéru svého posledního díla Hero%, sólového představení pro jednoho herce-tanečníka. Jediný interpret je věkem zralý tanečník, který je podle scénáře veden k nejrůznějším úkonům a fyzickým výkonům. Podrobnou recenzi a fotogalerii přinášíme zde.

Tanec Praha 2016 - Dame de Pic/Karine Ponties: Hero% (zdroj tanecpraha.cz)
Tanec Praha 2016 – Dame de Pic/Karine Ponties: Hero% (zdroj tanecpraha.cz)

Koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK v Obecním domě zakončil sedmdesátý první ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Orchestr pod vedením Tomáše Netopila doplnila izraelská sopranistka Hila Fahim a Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou. Závěrečný koncert festivalu byl zahájen dílem lotyšského skladatele Peterise Vaskse pro sbor a orchestr – na text Matky Terezy Plody ticha, následovala Gloria Francise Poulence a poté Symfonie č. 7 A dur Ludwiga van Beethovena. Závěrečnému koncertu letošního ročníku Pražského jara se ve svém Zápisníku věnuje na našem portále Jindřich Bálek, najdete zde.

Závěrečný koncert sezony PKF – Prague Philharmonia se uskutečnil 5. června v pražském Foru Karlín. Nabídnl korejskou koloraturní sopranistku Sumi Jo a dva sólisty newyorské Metropolitní opery – mladou francouzskou mezzosopranistku Virginii Verrez a amerického tenoristu Paula Grovese, koncert řídil šéfdirigent orchestru Emmanuel Villaume. Na programu bylo vokálně-symfonické dílo Lobgesang Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, spoluúčinkoval Pražský filharmonický sbor sbormistra Lukáše Vasilka.

 

Regiony
1. června nastoupil do čela Slezského divadla v Opavě v krátké době už třetí ředitel – Ilja Racek mladší. Přichází po odvolaném Karlu Drgáčovi, který z divadla po sporech se zaměstnanci a odbory musel odejít loni v listopadu, po necelých pěti měsících. Ilju Racka do čela divadla vybrala městská komise z osmi uchazečů, jeho jmenování oznámil primátor Opavy teprve v polovině května. Náš rozhovor s Iljou Rackem najdete zde.

Ilja Racek mladší (foto archiv)
Ilja Racek mladší (foto archiv)

Dvacet hodin a sedm minut vydrželi nepřetržitě hrát na klavír účastníci klavírního maratonu v Jičíně. Překonali tak český rekord z Loun z roku 2009, kde lidé hráli patnáct hodin. Akci pořádala Základní umělecká škola J. B. Foerstera v Jičíně. Na pořádání maratonu se spolu s ní podíleli všichni učitelé klavíru z umělecké školy i děti. Mezi hráči byli lidé z Jičína a okolí, ale i z mnoha dalších míst republiky. Nejmladšímu účastníkovi bylo šest let, nejstarším byla šestaosmdesátiletá žena. Každý klavírista odehrál nejméně pět minut, někteří si ale rezervovali i delší blok. Repertoár každý volil sám, zazněly písně s doprovodem akordů, vážná, moderní i filmová hudba, jazz nebo skladby pro čtyři ruce. Informovali jsme a fotogalerii přinesli zde.

 

kalendářVýročí
V neděli 12. června by se devadesáti let dožila sólistka Baletu Národního divadla Růžena Elingerová (12. 6. 1926 – 27. 5. 1994). V letech 1940–1946 byla členkou baletního sboru a v letech 1946–1953 sólistkou baletu Státního divadla Brno, od roku 1953 pak další dvě desetiletí sólistkou Baletu zlaté kapličky. Po roce 1972 spolupracovala s Činohrou Národního divadla jako pohybový poradce. Byla manželkou basisty Rudolfa Asmuse.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments