Týden s hudbou (179)
Co přinese tento týden
Praha
Symfonický orchestr Českého rozhlasu vystoupí pod taktovkou britského dirigenta Stefana Asburyho, v programu nazvaném Pozdrav z Ameriky. Společně s nimi se v pondělí 3. října ve Dvořákově síni Rudolfina představí i klavírista David Kalhous, který v současné době žije a působí v New Yorku, od roku 2014 je řádným profesorem klavírní hry na Florida State University College of Music.
Saleem Ashkar Beethoven Residency – tak se jmenuje nový koncertní cyklus klavírních recitálů v Anežském klášteře, který odstartuje v pondělí 3. října. Izraelsko-palestinský klavírista Saleem Ashkar přednese během čtyř koncertních večerů Beethovenovy klavírní sonáty. Zde najdete náš rozhovor se Saleemem Ashkarem.
Na středu a čtvrtek jsou naplánovány do Smetanovy síně Obecního domu koncerty Symfonického orchestru hl.m.Prahy FOK, nazvané Objevení Ameriky. Oba večery bude dirigovat Jac van Steen, na programu je mimo jiné Martinů, Dvořák a také Bernstein, jako sólistka je ohlášena hornistka Zuzana Rzounková.
Program nazvaný Barokní perly představí ve čtvrtek 6. října v Novoměstské radnici v Praze komorní orchestr Harmonia Praga. Večer bude složen z děl Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händela a dalších barokních skladatelů.
Autorský večer Hany Polanské Turečkové v podání sólistů Pražského komorního baletu, v rámci kterého budou uvedena díla Choreografická cvičení I. a Černé zrcadlo, se odehraje v sobotu 8. října ve Studiu ALTA. Projekt je vyústěním čtyřleté spolupráce choreografky Hany Polanské Turečkové a malíře Vladimíra Houdka.
Regiony
Milostná hra v podání Markéty Cukrové (mezzosoprán) a Barbary Marie Willi (kladívkový klavír) zazní v pondělí 3. října v evangelicko-luteránském kostele v Grosschönau. V sobotu 8. října se v Biberově kapli v České Lípě odehraje představení Na nohách, taneční diptych na hudbu Carla Natoliho, zobrazující neustálý pohyb duše, která osciluje mezi peklem a nebem v nekonečném koloběhu zrání. Tančit budou Dagmar Chaloupková, Radek Bohata a Michal Záhora, který je i autorem námětu a choreografie. Obě představení jsou součástí festivalu Lípa musica.
MusicOlomouc – mezinárodní festival soudobé světové a české hudby a hudby mezních žánrů, zahájí v pondělí 3. října koncert ansámblu soudobé hudby Lichtzwang v Kapli Božího Těla v Uměleckém centru Univerzity Palackého. Tentýž den vystoupí ještě Leise Dröhnung. V úterý se představí Ensemble Lux, ve středu hudební uskupení Konvergence. Nedělní vystoupení v Redutě bude patřit Kühnovu smíšenému sboru s dirigentem Markem Vorlíčkem. Barytonového sóla se ujme Petr Svoboda.
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava uvede v Divadle Antonína Dvořáka ve čtvrtek 6. října premiéru opery Wolfganga Amadea Mozarta La clemenza di Tito v režii dua SKUTR. Korunovační opera seria o dvou dějstvích pochází z roku 1791 a byla napsána u příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem. Orchestr a sólisté Národního divadla moravskoslezského vystoupí pod taktovkou hudebního ředitele Jakuba Kleckera a nového dirigenta opery Roberta Kružíka. V sobotu 8. října bude opera uvedena ve druhé premiéře.
Národní divadlo Brno zahájí v pátek 7. října festival Janáček Brno 2016 premiérou opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová. Inscenace je dílem režiséra Roberta Carsena a vznikla původně pro Vlámskou operu. Hudebního nastudování se ujal Ondrej Olos. V roli Káti Kabanové vystoupí Pavla Vykopalová, Kabanichu ztvární Eva Urbanová.
V sobotu 8. října festival Janáček Brno 2016 přinese koncert Pražského filharmonického sboru se sbvormistrem Lukášem Vasilkem a také večer britského tenoristy Iana Bostridge, který do Brna zavítá s Janáčkovým Zápisníkem zmizelého.
Festival F. L. Věka uvede v neděli 9. října v kostele sv. Ducha v Dobrušce koncert, na němž se představí Apollon Quartet a spolu s ním Claudio Mansutti (klarinet) se skladbami Wolfganga Amadea Mozarta a Antonína Dvořáka.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Rakouský Brucknerův festival uvedl 29. září v barokní bazilice kláštera St. Florian Sedmou symfonii Antona Brucknera. Bruckner Orchester Linz ji zahrál pod taktovkou Dennise Russella Daviese, který s orchestrem pracuje od roku 2011. Recenzi festivalového večera najdete zde.
Jakub Hrůša se v závěru minulého týdne ujal funkce šéfdirigenta prestižního německého orchestru Bamberští symfonikové – Bavorská státní filharmonie. Netradičně a směle koncipovaný symfonický program s kontrastními díly Varèse, Voříška a Mahlera byl odměněn bouřlivými ovacemi vestoje. Více jsme informovali zde.
Ve věku devadesáti dvou let zemřel v neděli slavný britský dirigent a houslista Neville Marriner, zakladatel Academy of St Martin in the Fields, předního světového komorního orchestru. Marriner byl jeho dlouholetým uměleckým šéfem, soubor kterou založil v roce 1958. Těleso, jehož doménou se stala interpretace barokní a klasicistní hudby, vedl do roku 1992. Podílel se podílel také na hudbě k filmu Amadeus režiséra Miloše Formana. Královna Alžběta II. ho v roce 1985 za zásluhy povýšila do šlechtického stavu. Marriner pracoval s mnoha orchestry po celém světě. Hostoval i u České filharmonie.
Praha
Piazzetta Národního divadla ponese název Náměstí Václava Havla. Pojmenování prostoru po bývalém prezidentovi v minulém týdnu schválili pražští radní, jak informoval magistrát v tiskové zprávě. Návrh vzešel od ředitele divadla Jana Buriana. Objevily se kritické hlasy, že se jedná o příliš malý prostor, aby nesl Havlovo jméno. Prostor piazzetty navrhl český architekt Karel Prager jako součást projektu výstavby Nové scény.
Čeští tanečníci, bratři Jiří a Otto Bubeníčkovi, se ve středu v Praze rozloučili s tuzemským publikem uvedením svého autorského představení Orfeus. Vystoupení bylo završením jejich turné, kterým v září uzavírali svou taneční kariéru. Naposledy publiku ve své vlasti zatančili na Nové scéně Národního divadla a zahájili tak padesátý třetí ročník festivalu televizních pořadů s tématem hudby a tance Zlatá Praha. Český klavírista Ivo Kahánek vystoupil v pátek v rámci festivalu na Nové scéně Národního divadla. Odehrála se i premiéra autorského dokumentu Můj pokus o mistrovský opus: Ivo Kahánek versus Balada g moll F. Chopina. Hlavní cenu získal německý dokument Ajham Ahmad: Klavírista z Jarmúku. Podrobnější zprávy najdete zde a zde.
Česká filharmonie vstoupila do nové koncertní sezony. Na zahajovacích koncertech ve čtvrtek a v pátek zahrála pod vedením šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka Čajkovského Houslový koncert D dur. Jeho sólistou byl americký houslista Joshua Bell. V Mahlerově Písni o zemi pak zazpívala mezzosopranistka Bernarda Fink a tenorista Pavel Černoch. Po skončení byly slavnostně pokřtěny dvě nové nahrávky České filharmonie, které v první polovině října vyjdou u britského vydavatelství Decca Classics. Recenze zahajovacích večerů jsme uveřejnili zde a zde.
V Praze začal v pátek mezinárodní festival současného umění 4+4 dny v pohybu. Jeho pořadatelé pokračují v objevování nevyužívaných prostor ve městě. Jednadvacátý ročník festivalu zahájil 1. října izraelský tanečník a choreograf Arkadi Zaides s aktivistickým projektem Archive. Tanečníka na scéně doplnily projekce záběrů, které natočili sami Palestinci, žijící v konfliktních oblastech západního břehu Jordánu.
Sedmý ročník festivalu dětských hereckých, tanečních a hudebních souborů se odehrál v sobotu 1. října na Kampě. Mottem festivalu byl slogan Děti dětem, děti hrály, tančily a zpívaly pro děti. Vystoupilo osm dětských souborů a dva soubory seniorů.
Hráči České filharmonie budou mít při některých vystoupeních nové neformální oděvy. Elegantní obleky z tmavě modré látky s barevnou podšívkou ve stylu filharmonie nebudou nosit na večerní koncerty, ale na další akce, jako jsou třeba veřejné generální zkoušky nebo odpolední koncerty. Poprvé se v nich publiku představí na generální zkoušce silvestrovského koncertu, který se bude ve Dvořákově síni Rudolfina konat 31. prosince v poledne a předznamená slavnostní novoroční koncert, informoval v minulém týdnu generální manažer orchestru. Více najdete zde.
V neděli 2. října se při příležitosti osmdesátiletého výročí umělecké spolupráce Kühnova dětského sboru a Národního divadla představily desítky dětí se sólisty Opery Národního divadla v premiéře opery Benjamina Brittena Noemova potopa. Uvedena byla v koncertním provedení, recenzi připravujeme. Autor ji napsal v roce 1958 na text staroanglické Hry o potopě ze středověkého Chesterského cyklu divadelních mystérií.
Regiony
Dne 25. září dopoledne zemřel ve věku třiadevadesáti let dlouholetý režisér opery Jihočeského divadla v Českých Budějovicích – Jaroslav Ryšavý. Jaroslav Ryšavý, narozený roku 1923, byl evangelický kněz, vysoce vzdělaný člověk s obrovským kulturním rozhledem. V Praze se seznámil se svou budoucí ženou, sopranistkou Stanislavou Součkovou, oba společně se rozhodli vyměnit atraktivní metropoli Prahy za jižní Čechy, v roce 1961 byli pozváni ředitelem Jihočeského divadla Zdeňkem Míkou ke spolupráci. Zde najdete více.
Jedna z nejpozoruhodnějších kulturních památek v Olomouckém kraji, Englerovy varhany z chrámu svatého Mořice v Olomouci, bude muset podstoupit rozsáhlou rekonstrukci. Varhany, jejichž jádro tvoří barokní nástroj vratislavského varhanáře Michaela Englera, prošly velkou opravou naposledy před půl stoletím. Podle hudebníků už není nástroj v dobré kondici, opravit je třeba především elektronické součásti, informoval média v uplynulém týdnu varhaník Karel Martínek. Náklady byly již dříve odhadovány na desítky milionů korun.
V úterý večer se na nádvoří Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře představil orchestr mladých českých hráčů z Orchestrální akademie České filharmonie. Pod taktovkou šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie Jiřího Bělohlávka zazněla předehra z Rossiniho Lazebníka sevillského a Symfonie č. 4 „Italská“ Felixe Meldelssohna-Bartholdyho. Sólistou prostřední skladby večera – Dvořákova Houslového koncertu a moll – byl koncertní mistr České filharmonie Josef Špaček. Fotoreportáž najdete zde.
Odlišnou polohu a cappella zpěvu nabídla Lípa Musica ve svátek sv. Václava v Jezvé. Jazzový sextet Skety, oceněný řadou prestižních ocenění, zde provedl pestrý program napříč hudebními žánry. V rámci festivalu vystoupili v kostele sv. Vavřince v Jezvé. Rozhovor s členy souboru jsme uveřejnili zde.
Ve středu 28. září skončil v nedávno zrekonstruované a zaplněné katedrále Božského Spasitele v centru Ostravy Svatováclavský hudební festival. Završen byl provedením monumentálního oratoria Antonína Dvořáka Svatá Ludmila v podání Filharmonie Brno, Pražského filharmonického sboru, vedeného sbormistrem Lukášem Vasilkem, a pod patronátem dirigenta a hornisty Ondřeje Vrabce. Sólového partu se zhostila Kateřina Kněžíková. Recenzi koncertu jsme zveřejnili zde.
První premiérou letošní sezony v libereckém Divadle F. X. Šaldy byla komická opera Veselé paničky windsorské německého skladatele Otto Nicolaie. V Liberci se hrála po dvaceti osmi letech, premiéru měla 30. září. Operní soubor tímto vzdal hold Williamu Shakespearovi, od jehož úmrtí letos uplynulo čtyři sta let. Recenzi premiérového představení jsme uveřejnili zde.
Představení před otáčivým hledištěm v českokrumlovské zámecké zahradě vidělo v letošní sezoně přes 54.000 lidí, sdělil v minulém týdnu ředitel divadla Lukáš Průdek. Tržby za prodej lístků dosáhly 31,5 milionu korun. Výsledky jsou přibližně stejné jako v roce 2015. Letos Jihočeské divadlo před otáčivým hledištěm sehrálo 86 večerních a odpoledních představení s průměrnou návštěvností 98 procent z celkové kapacity.
V Brně bylo podepsáno memorandum o financování Janáčkova kulturního centra. V sobotu 1. října 2016 jej podepsal ministr kultury Daniel Herman, primátor města Brna Petr Vokřál a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek. Město Brno je připraveno investovat do projektu 562 milionů korun, stát 600 milionů korun a Jihomoravský kraj 100 milionů korun. Celkové náklady podle aktuálního investičního záměru dosáhnou 1,276 miliardy korun. Informovali jsme zde.
Koncertem houslového virtuosa Václava Hudečka začal v sobotu v lednické jízdárně první ročník nového Lednicko-valtického hudebního festivalu. Jeho zakladatelem je místní rodák a houslista Jiří Partyka. Festivalem chce oživit kulturní dění na Břeclavsku. Václava Hudečka doprovázel komorní orchestr Vivaldi Collegium Prague. Zazpívala s ním i sopranistka Michaela Gemrotová.
Výročí
Před 25 lety, 4. října 1991 byl v tehdejším Smetanově divadle v Praze (tehdy pobočné scéně Národního divadla, dnešní Státní opera), poprvé na programu Národního divadla Wagnerův Rienzi. Premiéru v německém originále nastudoval režisér Ladislav Štros, dirigentem byl Ivan Pařík, titulní roli zpíval Peter Svensson, Adriana Ortrun Wenkel. Inscenace se v Praze hrála celkem jedenáctkrát, z toho pětkrát v mezitím osamostatněné Státní opeře.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]