Týden s hudbou

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 8. do 14. ledna 2018 245

Zahraničí
Abonentní cyklus Gesamtkunstwerk 2017/2018 pokračuje ve čtvrtek 11. ledna koncertem ve Velkém sále Musikvereinu ve Vídni. Vídenští filharmonikové s dirigentem Gustavem Dudamelem pro tento večer nastudovali Adagio z Mahlerovy Desáté symfonie a Fantastickou symfonii Hectora Berlioze. Z koncertu chystáme recenzi.

Gustavo Dudamel (zdroj FB G. Dudamela / foto © Richard Reinsdorf)

 

Praha
Oslavy stého výročí vzniku Československa zahájí Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK ve středu 10. ledna projekcí filmu Obchod na korze režisérů Jána Kadára a Elmara Klose, kterou doprovodí živou hudbou Zdeňka Lišky. Obchod na korze, který je historicky prvním československým snímkem, jenž získal Oscara, byl nedávno digitálně restaurován a při té příležitosti si FOK nechal vyrobit speciální formát, který bude promítán v nejvyšší dosažitelné kvalitě na větší plátno než v běžných kinech. Po technické stránce jde o experimentální projekt, který může ukázat orchestrům, jakým způsobem je možné pracovat s archivními filmy. K výročí vzniku ČSR nebyl film vybrán náhodou, je totiž doslova česko-slovenský a také provedení bude česko-slovenské. Dirigovat bude Slovák žijící v Praze Peter Vrábel, sól se ujmou slovenský houslista Dalibor Karvay a český cimbalista Jan Mikušek. Sborových částí se zhostí Kühnův smíšený sbor pod vedením Lenky Navrátilové, na varhany bude hrát Hynek Obst. Mluvené slovo bude doplněno titulky. Koncert, o jehož přípravě jsme informovali zde, zhodnotíme na našich stránkách.

Komorní díla Ludwiga van Beethovena budou na programu koncertu Českého spolku pro komorní hudbu ve středu 10. ledna v Sukově síni Rudolfina. Koncert otevře Sonáta F dur pro lesní roh a klavír v provedení hornistky Kateřiny Javůrkové a klavíristy Karla Košárka, který se záhy představí sám jako interpret známých 32 variací c moll pro klavír na vlastní téma. Sólový part Sonáty Es dur pro housle a klavír přednese Josef Špaček. Večer, z něhož přineseme našim čtenářům recenzi, uzavře Brahmsovo Trio Es dur pro lesní roh, housle a klavír, v němž spojí síly všichni tři interpreti komorního koncertu.

Kateřina Javůrková (zdroj katerinajavurkova.cz)

Po tři po sobě jdoucí večery (počínaje středou 10. ledna) stane na dirigentském stupínku před Českou filharmonii Petr Altrichter. Houslový koncert a moll je považován za jedno z vrcholných děl takzvaného „slovanského období“ Antonína Dvořáka. Posluchači ve Dvořákově síni Rudolfina si jej budou moci vyslechnout v podání talentovaného Jana Mráčka, vítěze mezinárodní Kreislerovy houslové soutěže ve Vídni a hostujícího koncertního mistra České filharmonie. Šostakovičova Desátá symfonie ve druhé polovině večera bude dramaturgickým protějškem Dvořákova koncertu. Hodnocení koncertu si budete moci přečíst na našem portálu.

 

Regiony
Klid před bouří má v podtitulu koncert, který Filharmonie Brno provede ve čtvrtek 11. ledna v Kulturním centru Babylon v rámci svého abonmá Filharmonie na stadioně. Sté výročí úmrtí Clauda Debussyho si připomene uvedením jeho nejslavnějšího opusu – Preludia k Faunovu odpoledni. Slovenský houslista žijící v Brně Milan Paľa bude sólistou Houslového koncertu Benjamina Brittena a program doplní První symfonie Jeana Sibelia. Řízení filharmoniků se ujme americký dirigent s rostoucím světovým renomé a vítěz prestižní Soltiho dirigentské soutěže z roku 2013 James Feddeck.

Milan Paľa – Brno 20. 3. 2016 (foto Petr Francán)

V pátek 12. ledna má Janáčkova filharmonie Ostrava na programu svůj Novoroční koncert. Pod taktovkou svého šéfdirigenta Heiko Mathiase Förstera uvítá rok 2018 v Domě kultury města Ostravy interpretací Mé vlasti Bedřicha Smetany.

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 1. do 7. ledna 2018

Ze zahraničí
Filharmonie Brno se o víkendu vrátila ze svého prvního turné po Číně. Odehrála zde ve čtyřech městech pět koncertů převážně s českým repertoárem. Filharmonici se v Číně setkali s odlišnou posluchačskou kulturou. Někteří diváci nedokázali při koncertech odložit mobilní telefony, další přicházeli a odcházeli během skladeb, často v družném hovoru. Na druhou stranu si orchestr chválí dobré přijetí, perfektní organizaci či skvělou kuchyni. Nejpoučenější publikum čekalo na Filharmonii Brno v Pekingu, kde hrála slavnostně v poslední den roku. Na koncert přišlo přes šest tisíc lidí. Více o turné se dočtete zde.

Filharmonie Brno – turné Čína 2017/18 (zdroj FB orchestru)

Slavnostní koncert ke dvacátému pátému výročí vzniku samostatné Slovenské republiky přichystala na první večer roku 2018 Slovenská filharmonie. V Koncertní síni Slovenské filharmonie provedla v pondělí 1. ledna pod vedením Rastislava Štúra díla Ludwiga van Beethovena (předehru Egmont a Fantazii pro klavír, sbor a orchestr c moll) a Symfonickou fantazii na BACH pro varhany, smyčcové a bicí nástroje Eugena Suchoně.

 

Praha
Česká filharmonie se letos místo mezinárodní pěvecké hvězdy rozhodla přizvat do programu Novoročního koncertu, který odehrála pod taktovkou Rafaela Payareho, dva mladé české sólisty: Ivo Kahánka a Jiřího Vodičku. Ivo Kahánek si pro své vystoupení vybral romantický Griegův Klavírní koncert, Jiří Vodička se představil ve dvou virtuózních a mimořádně barvitých skladbách Camilla Saint-Saënse a Pabla de Sarasateho. Jižním temperamentem je naplněno Ravelovo Bolero, které je zároveň brilantní ukázkou instrumentačního mistrovství svého autora. Posluchači, kteří v pondělí 1. ledna zavítali do Dvořákovy síně Rudolfina, si vyslechli i zajímavý jihoamerický přídavek. Z koncertu jsme přinesli recenzi zde.

Novoroční koncert – Jiří Vodička, Rafael Payare, Česká filharmonie – Praha 1. ledna 2018 (zdroj ČF / foto © Petra Hajská)

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK přivítal nový rok tentýž večer ve Smetanově síni Obecního domu již tradičním provedením Slovanských tanců Antonína Dvořáka. Tentokrát je s pražskými symfoniky nastudoval Petr Vronský.

Orchestr PKF – Prague Philharmonia vykročil do nového roku, ve kterém oslaví dvacet pět let své existence, koncertem v pátek 5. ledna. Program otevřela Beethovenova předehra Coriolan, po které se již představil host čtvrtého abonentního koncertu, violoncellista Daniel Müller-Schott. Posluchači ve Dvořákově síni měli možnost slyšet jeho unikátní violoncello „Ex Shapiro“ z roku 1727 z dílny Mattea Goffrillera. Program uzavřela Dvořákova Osmá symfonie, kdy se PKF – Prague Philharmonia pod vedením Leoše Svárovského rozrostla do velikosti symfonického orchestru. Koncert jsme zhodnotili zde.

Novoroční koncert – Daniel Müller-Schott, Leoš Svárovský, PKF-Prague Philharmonia – Praha 5. ledna 2018 (zdroj PKF / foto © Milan Mošna)

 

Regiony
Moravskou filharmonii Olomouc vede od začátku letošního roku nový ředitel, manažer a tubista Jonáš Harman. Nahradil dlouholetého ředitele Vladislava Kvapila, který loni na konci května oznámil rezignaci pod tlakem nespokojených odborářů. Jednatřicetiletý absolvent dvou vysokých hudebních škol vzešel jako jednoznačný vítěz z výběrového řízení, do kterého se přihlásilo sedm lidí. Jeho prvním krokem v nové pozici je stabilizovat tamní rozjitřené vztahy. Dalším zásadním úkolem pro něj bude hledání šéfdirigenta. Dosavadní šéfdirigent Petr Vronský již dopředu avizoval, že současná sezona bude jeho poslední. Více se dočtete zde.

Zatímco část Filharmonie Brno přivítala rok 2018 na turné v Číně, dvaašedesát filharmoniků v pondělí 1. ledna zaplnilo podium v domovském Brně. Kvůli zavření Janáčkova divadla, kde se novoroční koncert obvykle koná, musel orchestr přesídlit do sálu Stadionu v Kounicově ulici s poloviční kapacitou, a tak se Novoroční koncert odehrál odpoledne i večer. Návštěvníci vyslechli program s názvem Pozdrav z Vídně do světa, ve kterém pod taktovkou Caspara Richtera zaznělo čtrnáct skladeb – například od Richarda Strausse, Ericha Korngolda, Leonarda Bernsteina nebo Sergeje Prokofjeva. Hodnocení koncertu si můžete přečíst zde.

Pozdrav z Vídně do světa – Caspar Richter, Filharmonie Brno – Brno 1. ledna 2018 (zdroj FB / foto Jiří Jelínek)

S osobitou interpretací Kafkovy Proměny přišli na Malou scénu plzeňského Divadla J. K. Tyla v sobotu 6. ledna DekkaDancers, nejmladší choreografická generace, která se prosadila svým osobitým humorem až parodií a plzeňskému publiku je známa například z představení Kill de Bill. DekkaDancers ve složení Štěpán Benyovszký, Štěpán Pechar a Ondřej Vinklát jsou autory libreta, choreografie a režie, pod hudbou je podepsán německý klavírista a skladatel Volker Bertelmann, vystupující pod uměleckým pseudonymem Hauschka, scéna a kostýmy jsou z dílny Pavla Knolleho. Recenzi z premiéry přineseme na našich stránkách.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat