Týden s hudbou

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 5. do 11. března 2018 253

Zahraničí
Filharmonie Brno se v tomto týdnu dvakrát představí polskému publiku ve Wroclavi. V pátek 9. března provedou filharmonici s dirigentem Casem Scaglionem zčásti stejný program, který prezentovali minulý týden v Besedním domě. Namísto Beriových Lidových písní zazní ve Wroclavi Szymanowského Houslový koncert č. 2 s houslistou Milanem Paľou. O den později, v sobotu 10. března, se filharmonie účastní crossoverového projektu s jazzmanem Avishaiem Cohenem a jeho triem.

Milan Paľa (zdroj Filharmonie Brno / foto © Julian Veverica)

U příležitosti dvoustého výročí narození choreografického velikána Maria Petipy, autora nejvýznamnějších děl klasické baletní literatury, zařadí Slovenské národní divadlo na svůj repertoár baletní klenot na hudbu Cesareho Pugniho Esmeralda. Pod nastudování Petipovy monumentální baletní fresky Esmeralda se podepíší významný ruský choreograf Vasilij Medvedev a baletní mistr a choreograf Stanislav Fečo. Scéna a kostýmy jsou z dílny renomovaných ruských výtvarnic z Veľkého divadla v Moskvě Alyony Pikalové a Yeleny Zajcevy. Balet o krásné a temperamentní cigánce, o jejíž krásu soupeří celá Paříž, bude poprvé uveden na scéně Sálu opery a baletu Nové budovy Slovenského národního divadla v Bratislavě v neděli 11. března. Z premiéry přineseme recenzi, předpremiérový rozhovor s inscenátory jsme nabídli zde.

 

Praha
Ve Smetanově síni pražského Obecního domu se uskuteční ve středu 7. března mimořádný koncert FOK, na kterém se představí pražskému publiku dobře známá německá houslistka Julia Fischer s houslovým recitálem, na němž ji doprovodí klavíristka Julianna Avdějeva. Na programu jejich společného vystoupení v Obecním domě je Brahmsova Houslová sonáta č. 2 A dur, Šostakovičova Sonáta op. 134 a dále skladba Mýty od polského autora Karola Szymanowského. Podrobněji jsme o chystaném koncertu informovali zde. Se stejným programem se obě interpretky zastaví na svém turné ještě o tři dny později v brněnském Besedním domě. Hodnocení pražského koncertu si budete moci přečíst na našem portálu.

Julia Fischer (zdroj FOK / foto © Felix Broede)

Sukův komorní orchestr zahájí svoji letošní abonentní řadu výjimečně komorním koncertem, na kterém budou moci vyniknout kvality členů orchestru. Ve středu 7. března tak budou moci posluchači v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce obdivovat umění houslisty Martina Kose, violisty Karla Untermüllera a violoncellisty Davida Havelíka, kteří si přizvali k provedení komorních děl Wolfganga Amadea Mozarta, Ludwiga van Beethovena a Richarda Strausse ještě klavíristu Václava Máchu.

Orchestr PKF – Prague Philharmonia zakončí týden mimořádným koncertem ve Dvořákově síni Rudolfina. Koncert složený z děl Pietra Mascagniho, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Ludwiga van Beethovena bude doprovázen speciální vizuální složkou z pera designéra a vizuálního umělce Zohara Korena, který je spoluzakladatelem Synesthesia Series, projektu, jenž propojuje hudbu se speciálními vizuálními prvky inspirovanými notovým zápisem. Výsledek budou moci vidět i diváci v Praze v neděli 11. března. Orchestr bude řídit Alexander Bernstein, své stradivárky „Ex-Kiesewetter“ z roku 1723 rozezní v Rudolfinu houslista Augustin Hadelich.

Augustin Hadelich (zdroj PKF)

 

Regiony
Opera Národního divadla moravskoslezského uvádí každou sezónu premiéru jednoho významného operního díla v rámci řady Operní hity dvacátého století. V této sezoně se soubor opery rozhodl zařadit do repertoáru strhující dílo Dmitrije Šostakoviče Lady Macbeth Mcenského újezdu. Zásadní dílo operní literatury dvacátého století, které je „tragédií-satirou“ zkažené společnosti podléhající nezřízené moci sexuality, režíruje v Ostravě Jiří Nekvasil. V roli Katěriny, frustrované a utlačované hospodyňky, jež za sebou zanechává mrtvoly, se představí Elena Suvorova a Iordanka Derilova. Premiéra opery, z níž chystáme recenzi, se uskuteční ve čtvrtek 8. března v Divadle Antonína Dvořáka pod taktovkou Jakuba Kleckera.

D. Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského újezdu – Elena Suvorova (Katěrina Lvovna Izmajlova), Aleš Briscein (Sergej) – NDM (foto Martin Popelář / zdroj NDM)

V brněnském Mahenově divadle bude mít v pátek 9. března premiéru baletní program 4 Elements. Baletní soubor Národního divadla Brno nabídne čtyři samostatné choreografie, dvě z nich od světoznámého choreografa Jiřího Kyliána. Choreografie Hidden Order od Lukáše Timuláka v sobě spojuje elementy tance, hudby i vizuálního umění. Další dvě choreografie, Falling Angels a Sarabande, pocházejí od Kyliána. Falling Angels je dílo o ženskosti pro osm žen a zazní k němu živá hudba souboru bicích nástrojů Dama Dama. Čtvrtá část Gnawa je od španělského choreografa Duata, který do Brna přijede na premiéru, z níž přineseme našim čtenářům recenzi.

Jedna z nejznámějších operních stálic na světových jevištích, Bohéma Giacoma Pucciniho, bude mít premiéru v pátek 9. března v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Nové představení hudebně nastudoval dirigent Martin Doubravský, režií byla pověřena Linda Keprtová. Hodnocení premiéry si budete moci přečíst na našem portálu.

Linda Keprtová (zdroj archiv Lindy Keprtové)

Pašijový koncert nastudoval se svým souborem Musica Florea Marek Štryncl. Provedou jej v pátek 9. března v Kostele svaté Anny v Sedleci u Karlových Varů a v sobotu 10. března v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce v Praze. Na jeho programu bude celovečerní oratorium Jana Anselma Fridricha Musica in Luctu sive piae cosiderationes in amarissimam Christi passionem, které vzniklo v roce 1764 v premonstrátském klášteře v Želivě. Název se překládá jako Hudba v zármutku neboli zbožné rozjímaní o hořkém umučení Krista a vychází ze Starého Zákona. Orchestr Musica Florea a sbor Collegium Floreum přizvali k provedení oratoria čtyři sólisty: Evu Benett, Jana Mikuška, Václava Čížka a Jiřího Miroslava Procházku. Připravujeme recenzi.

Na šestém abonentním koncertu svého 12. ročníku Cyklu abonentních koncertů uvede Český filharmonický sbor Brno v neděli 11. března v brněnském Besedním domě komorní skladby Petra Fialy a Mši D dur Antonína Dvořáka. Koncert sbor věnuje 75. výročí narození svého sbormistra Petra Fialy.

Petr Fiala (foto archiv ČFS Brno)

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 26. února do 4. března 2018

Praha
Druhé vystoupení dirigenta Michała Nestorowicze se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu v této koncertní sezoně nabídlo návštěvníkům Dvořákovy síně Rudolfina v pondělí 26. února dvě klasická díla ruské hudby. Virtuozní Houslový koncert, který Čajkovskij složil na jaře roku 1878 ve Švýcarsku, je dodnes považován za jedno z nejobtížnějších děl houslové literatury. Polský dirigent k jeho provedení přizval svého pravidelného spolupracovníka, v Itálii žijícího ruského houslistu Sergeje Krylova. Druhá polovina večera, který nesl název Po stopách ruských velikánů, přinesl Prokofjevovu Pátou symfonii, první z trojice symfonií, které ruský skladatel složil po návratu do Sovětského svazu.

Izraelsko-palestinský klavírista Saleem Ashkar usedl v pondělí 26. února v Anežském klášteře opět ke klaviatuře křídla D 282 renomované firmy C. Bechstein, aby zde provedl další z řady koncertů Saleem Ashkar Beethoven Residency, na nichž postupně kompletně provede Beethovenovy klavírní sonáty. Z dvaatřiceti sonát pro tento večer vybral sonáty číslo 2 A dur, číslo 12 As dur, číslo 24 Fis dur a číslo 31 As dur. Z koncertu jsme přinesli recenzi zde.

Beethoven Residency – Saleem Ashkar – Klášter sv. Anežky České Praha 26. 2. 2018 (zdroj FB Bechstein)

V kostele sv. Šimona a Judy vystoupil v úterý 27. února v rámci komorní řady FOK Stará hudba vyhlášený italský interpret barokní hudby Enrico Onofri, který byl přes dvacet let koncertním mistrem a sólistou věhlasného souboru Il Giardino Armonico. Na programu jeho houslového recitálu, jenž nazval Dialog osamocení, figurovaly skladby Johanna Sebastiana Bacha, Jacoba van Eycka a zejména známá Tartiniho Sonáta „Didone abbandonata“. Na cembalo Onofriho doprovodil a během večera se v sólových kusech představil Luca Guglielmi. Koncert jsme zhodnotili zde.

Romantický program nastudoval s Českou filharmonií její designovaný šéfdirigent Semjon Byčkov. Po tři večery minulého týdne (počínaje středou 28. února) představil publiku ve Dvořákově síni Rudolfina své pojetí Čajkovského Čtvrté symfonie a Dvořákova Koncertu pro violoncello a orchestr h moll. V něm jako sólista před filharmoniky zasedl violoncellista Gautier Capuçon, kterého pojí se Semjonem Byčkovem dlouholeté přátelství a také fakt, že oba jsou doma v Paříži. Recenzi čtvrtečního koncertu jsme přinesli zde.

Semjon Byčkov, Gautier Capuçon, Česká filharmonie – Praha 1. 3. 2018 (zdroj ČF / foto © Petra Hajská)

Koncertním provedením opery Donna Diana si Národní divadlo podruhé v této sezoně připomnělo první slavnou etapu někdejšího Nového německého divadla v Praze. V jeho čele stál tehdy plných dvacet dva let Angelo Neumann, který objevil talent vídeňského rodáka, skladatele Emila Nikolause Josepha von Rezniceka. Neumann Reznicekovi nabídl místo rezidenčního skladatele s pevným platem a objednávkou na jednu operu ročně. Světový úspěch z nich zaznamenala opera Donna Diana, kterou provedl Sbor a Orchestr Státní opery koncertně ve čtvrtek 1. března ve Foru Karlín. Titulní roli Diany ztvárnila ruská sopranistka Alexandra Lubchansky, taktovky se ujal hudební ředitel Státní opery Andreas Sebastian Weiser. Reflexi premiéry si můžete přečíst zde.

Ve čtvrtek 1. března byla na náměstí Václava Havla zahájena výstava připomínající osmdesáté výročí od světové premiéry opery Juliette Bohuslava Martinů. Prezentace, která potrvá do 21. března, představuje snímky z první a současné inscenace Julietty nebo ukázky z rukopisu partitury. Národní divadlo se poté v sobotu 3. března poprvé zúčastnilo projektu webové platformy Operavision.eu vysíláním právě opery Juliette (Snář) Bohuslava Martinů, které mohou diváci celého světa zhlédnout online v pohodlí svých domovů. Záznam přímého přenosu České televize z historické budovy Národního divadla, který proběhl v rámci Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha 29. října 2017, bude na webové platformě Operavision.eu vysílán po dobu tří měsíců. Více se dočtete zde.

Bohuslav Martinů: Juliette (Snář) – ND Praha 2016 (zdroj archiv ND / foto Hana Smejkalová)

 

Regiony
Balet Národního divadla moravskoslezského uspořádal ve středu 28. února v Divadle Antonína Dvořáka svůj již pátý ročník baletního galakoncertu s mezinárodní účastí, který nese název Balet Gala. Hosty byli tanečníci zahraničních národních divadel z Polska, Německa a Francie. Českou republiku reprezentovali hosté z Baletu Národního divadla, soubor Dekkadancers a samozřejmě domácí Balet Národního divadla moravskoslezského.

5. ročník Balet Gala Národní divadlo moravskoslezské – Dortmund Ballet (zdroj NDM)

Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě zveřejnilo minulý týden své plány na sezonu 2018/2019. Ve své sté sezoně uvede premiéry výhradně takových představení, která se za devadesát devět let existence na jeho jevištích ještě nehrála. Týkat se to bude všech čtyř jeho souborů – operního, baletního, činoherního i operetního. Národní divadlo moravskoslezské otevře také operní akademii, nový projekt, který vzniká ve spolupráci s Fakultou umění Ostravské univerzity a operním souborem divadla. Více se dočtete zde.

Rekonstrukce Janáčkova divadla v Brně potrvá zhruba o rok déle, než se předpokládalo. Neskončí letos, ale na podzim příštího roku. Novinářům to řekl minulý týden náměstek brněnského primátora Richard Mrázek. Jako důvod označil problémy, na které se přišlo při rekonstrukci. Kvůli nim se náklady zvýšily skoro o šedesát milionů na téměř šest set milionů korun. Část prací skončí letos v říjnu, v listopadu a prosinci se bude konat festival Janáček Brno a další práce se poté uskuteční za chodu divadla. Soubor Národního divadla Brno bude od podzimu hrát v budově divadla, i když budou části stále v opravě. Nyní si divadlo pronajímá náhradní prostory a ty zřejmě bude využívat i na podzim. Více jsme informovali zde, resp. zde.

Janáčkovo divadlo v Brně – rekonsrtukce – (zdroj FB NDB)

Divadelník Petr Oslzlý v pátek 2. března slavnostně složil slib a ujal se funkce rektora Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Rektorské insignie předal Petru Oslzlému Ivo Medek, který akademii vedl dvě funkční období. Více se dočtete zde.

Premiéru opery Pošťácká pohádka uvedlo v sobotu 3. března Slezské divadlo Opava společně s opavskou Církevní konzervatoří. Společný projekt režírovala Jana Andělová Pletichová. V opeře, kterou Jindřich Feld napsal podle pohádky Karla Čapka, se představili studenti konzervatoře a orchestr opavského divadla. Orchestr řídil dirigent Petr Rajnoha, scénu připravil výtvarník Jaroslav Milfajt a choreografii Martin Tomsa. Více jsme informovali zde.

Jindřich Feld ml.: Pošťácká pohádka – Slezské divadlo Opava 2018 (zdroj Slezské divadlo Opava)

Přestože tradiční festival Pardubické hudební jaro bude oficiálně zahájen až 14. března koncertem České filharmonie, již na neděli 4. března zařadil takzvaný Prolog festivalu. Ve Východočeském divadle v Pardubicích uvedl operní soubor Divadla J. K. Tyla Plzeň své nastudování opery Bedřicha Smetany Libuše. V hlavní roli inscenace, kterou zhodnotíme na našem portálu, vystoupila sopranistka Eva Urbanová.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat