Týden s tancem

Na HAMU proběhne konference a debata Tanec v kulturní politice ČR
V pondělí 3. června 2019 se v galerii Hudební a taneční fakulty AMU uskuteční konference a debata s názvem Tanec v kulturní politice ČR. Smyslem akce má být pojmenování klíčové problematiky oboru v aktuálním stavu a zjištění možnosti konsensu odborníků v zásadních bodech, které by pak bylo možné tlumočit odborům pro tvorbu strategie kulturní politiky. „V současné době probíhají přípravné práce pro novou koncepci strategií v kulturní politice, sběr statistických údajů a analýz potřeb oboru, zní hlasy volající po inovaci a aktualizaci dotačního systému umění, zvažujeme potřebu a roli profesních organizací. Proto považuji za důležité dát prostor zástupcům tanečního oboru pro definování hlavních kroků, které by měly být pilíři těchto koncepcí,“ vysvětluje organizátorka akce Lucie Hayashi.
Dopolední část programu utvoří tři panely krátkých prezentací, které se budou zabývat tématy: celostátní versus regionální kulturní politika pro tanec, inovace dotačního systému kulturních subjektů a strategické postupy pro lepší postavení tance v kulturní politice ČR. V současné chvíli potvrdili svůj výstup Jana Adamcová, Jana Bohutínská, Libor Kasík, Petr Kiška, Yvona Kreuzmannová, Jana Návratová, Antonín Schneider, Adriana Světlíková a Roman Vašek. V odpoledních hodinách proběhne debata u kulatého stolu, kde bude prostor pro diskuzi nad klíčovými otázkami, které vzejdou z dopolední konference. Role moderátora celé akce se ujme Jakub Deml, který nedávno moderoval například také diskuzi o budoucnosti profesní organizace Vize tance.
„Doufám, že pomůže legendárně nejednotnému tanečnímu oboru ke konstruktivní shodě na strategii postupu v boji za rovnoprávnější postavení tance a jeho respektu mezi ostatními uměleckými žánry v kulturní politice ČR,“ slibuje si od celé události Lucie Hayashi, tajemnice katedry tance HAMU a redaktorka Tanečních aktualit, které akci spolupořádají. Tvrdí, že právě názorová roztříštěnost a neschopnost shody na zásadních prioritách je možná pomyslnou brzdou v prosazení důležitých bodů programu kýžené kulturní politiky směrem k tanci. Vzájemné vyslechnutí a následná debata by tak mohla mít efektivní dopad. Přesný program i anotace příspěvků, budou uveřejňovány na facebooku.
Blíží se festival Tanec Praha
Již 31. ročník festivalu Mezinárodního současného tance a pohybového divadla TANEC PRAHA 2019 se bude konat od 3. do 22. června v Praze a dalších 20 obcích a městech. Festival při vstupu do čtvrté dekády své existence zřetelně ukazuje, že není pouze jednou z nejvýznamnějších akcích v kulturním kalendáři u nás, ale i ve světě. Láká k aktivní účasti nové talenty i světové proslulé, vyzrálé umělecké osobnosti, které se k nám rády vracejí.
Nepopiratelným úspěchem je letos především návrat živelné a nekonformní korejské choreografky Eun-Me Ahn, která loni v závěru festivalu nadchla publikum dílem Dancing Grandmothers a letos festival 3.–5. 6. zahájí v PONCI představením Let Me Change Your Name. „S některými špičkovými umělci máme opravdu nadstandardní vztahy, je to nepochybně i díky dlouhodobému působení vedení Tance Praha v řadě mezinárodních sítí a projektů evropské spolupráce. Řadu nabídek musíme odmítat, ale i tak jsme jedním z nejaktivnějších subjektů ze zemí bývalého východního bloku v programu Kreativní Evropa. Cennou výměnu zkušeností zažíváme v sítích, jako jsou European Dancehouse Network (EDN), Aerowaves (dance accross Europe) i IETM (Informal European Theatre Meeting), a k tomu jsme aktivními partnery dvou zásadních projektů evropské spolupráce, jež se promítají v našich hlavních činnostech, tzn. festivalech i celoroční činnosti PONCE: Be SpectACTive 2 a Dancing Museums 2. V létě budeme s napětím čekat na výsledky dalšího kola programu Kreativní Evropa, kam jsme sami podali jeden projekt, a zároveň jsme partnery londýnské žádosti. Samozřejmě netušíme, co s tím udělá Brexit…,“ říká Yvona Kreuzmannová, ředitelka a zakladatelka Tance Praha z. ú.
Vrcholné události sezony se podařilo zajistit hned tři kromě hostů z Jižní Koreje dorazí z Izraele a Francie. Kolik různých zemí umělci reprezentují, tolik je rozdílných přístupů i prostor, kde je můžeme vidět. „PONEC – divadlo pro tanec zůstává hlavní scénou v Praze, ale pro historicky první hostování Sharon Eyal spolupracujeme s Hudebním divadlem Karlín a unikátní pocit, jak zachytit lidské tělo v „mrtvém bodě“ vzletu, nám zprostředkuje Yoann Bourgeois ve dvoraně Veletržního paláce Národní galerie Praha. Festival probíhá celkem na 40 různých lokalitách po celé ČR,“ dodává Kreuzmannová.
Organizátoři vnímají, jak je důležité oslovovat všechny generace, v linii Family Friendly tak najdeme představení, která byla vytvořena pro dospělé diváky, ale jsou vstřícná i vůči dětem od školního věku, zážitky tedy lze sdílet mezigeneračně. To nic nemění na programové linii Tanec Praha JUNIOR (dříve TP DĚTEM), pro niž jsou vyhledávány tituly přímo vytvářené pro dětského diváka různých věkových kategorií. Tanec Praha na jedné straně iniciuje vznik nových produkcí pro děti, jednak vybírá zahraniční díla, která osloví i teenagery a nebojí se otevírat témata, která u nás byla dlouho tabu.
Další specifická linie Dance NEWs otevírá prostor pro mladé talenty, především díky platformě Aerowaves. I letos tak vybraná díla uvidí diváci v Praze i regionech a studenti JAMU se navíc do jednoho z nich zapojí. Workshopy jsou výjimečnou příležitostí poznat na vlastní kůži kořeny různých kultur a vnímat i v diskusích s umělci různé kontexty tvorby a její impulzy. Zvláště v roce, kdy vůbec poprvé k nám zavítají taneční osobnosti z Indonésie či Madagaskaru.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]