Zabavená dirigentská taktovka a další aktuality ze světa klasické hudby

  1. 1
  2. 2


125 přihlášek na místo dirigenta u Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz

Orchestr, který je veřejně financovanou organizací, zahájil veřejné výběrové řízení pro dirigenty, kteří chtějí zaujmout pozici po Karlu-Heinzovi Steffensovi. Řádným procedurálním způsobem bude na zemském ministerstvu kultury vypracován krátký seznam a kandidáti budou pozváni na zkušební veřejný koncert. Koncertní agenti nemohou své umělce přihlásit.

Obdobná situace je obvyklá ve Spojených státech. Zde je navíc požadováno, aby kandidáti byli občané USA nebo měli zelenou kartu a aby měli zkušenost na pozici dirigenta nebo hudebního ředitelce amerického orchestru. Často mnoho žadatelů nesplňuje tyto základní požadavky (zejména ze zámoří nebo z bývalých zemí „východního bloku“).

Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz (zdroj staatsphilharmonie.de)


Jazzoví a klasičtí klavíristé používají své mozky rozdílně

Pravděpodobně jste slyšeli, že někdo o sobě či o někom druhém prohlašuje, že používá „levý mozek“ nebo „pravý mozek“. Levá nebo pravá hemisféra jsou populární klasifikace, jako typ A nebo typ B pro osoby, u kterých se identifikuje buď kreativní, nebo logické myšlení. Neurovědy už do značné míry prozkoumaly rozdělení mozku vlevo-vpravo a nový výzkum institutu Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften v Lipsku ukazuje, že podobné binární rozlišení se může týkat i klavíristů.

Studie Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften zjistila, že jazzoví a klasičtí klavíristé používají své mozky jinak i při hraní stejné hudby. Důvodem mohou být odlišné požadavky, které tyto dva styly na hudebníky kladou. Jazzoví klavíristé mají tendenci improvizovat, zatímco klasičtí klavíristé analyzují. Tyto různé styly se promítají v mozkových aktivitách klavíristů.

Vědci testovali patnáct klasicky školených klavíristů a patnáct jazzových klavíristů. Všichni klavíristé sledovali video, ve kterém simulovaná ruka hrála sekvenci akordů na klavíru s chybami v harmonii a prstokladu. Následně pianisté imitovali simulovanou ruku na němém klavíru a elektroencefalogram (EEG) zaznamenával jejich mozkové vlny.

Ilustrační foto (zdroj pixabay.com)


Mischa Maisky – 70

Je těžké tomu uvěřit, ale dlouhovlasý violoncellista z Lotyšska oslavil sedmdesátiny a stále mohutně koncertuje. Je jediným violoncellistou, který studoval jak s Grigorijem Pjatigorským, tak se Mstislavem Rostropovičem. A je pravděpodobně také jediným koncertním umělcem, který seděl v sovětském vězení a v psychiatrických zařízeních.

Všechno nejlepší, Mischa!

Mischa Maisky (zdroj commons.wikimedia.org/joergens.mi)
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na