Co čeká operní Ostravu? Ptali jste se Jakuba Kleckera
Dirigent a hudební ředitel opery Národního divadla moravskoslezského odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus
Dobrý den, velmi ostravské opeře fandím. Co mě ale mrzí, je rozpad stálého kádru sólistů v posledních letech na současný stav pouhých deseti zpěváků. Je to určitě velká škoda jak pro divadlo, tak i pro nás diváky. Dřív to patřilo k věci, že se chodilo na domácí zpěváky, publikum na ně bylo pyšné, sledovalo vývoj každého z nich od prvních rolí… Tohle mi dnes hodně chybí… Nepočítáte s tím, že byste počet sólistů ostravské opery zvýšil? Tak, aby byl vlastními silami schopen obsadit aspoň základní díla operního repertoáru? Děkuji předem za váš názor a odpověď a přeji hodně úspěchů. (Alois Máša)
Vážený pane Mášo, moc děkuji za vaši podporu ostravskému opernímu souboru. Když se porozhlédneme po českých operních scénách, situace je se sólisty v jednotlivých divadlech v současné době velmi podobná. Při počtu českých a moravských operních souborů by nyní stačil jeden velký sólistický ansámbl. Dříve byli sólisté přímo vázáni ke „své scéně“ a během jedné sezony připravili někdy i tři titulní role. Využití domácích pěvců je pro mě prvořadé, avšak volba repertoáru i správné oborové zařazení to mnohdy neumožňuje. Za poslední rok měli diváci možnost slyšet řadu špičkových mladých sólistů z České republiky i ze zahraničí, které budeme na naše jeviště opětovně zvát a rozvíjet spolupráci.
Dočkáme se v Ostravě nějakého nového Verdiho nebo Pucciniho? Na programu nám schází, určitě by mezi diváky byl o tato díla zájem. (MB)
Dobrý den, první premiérou v sezoně 2017-2018 bude Otello. Vrcholné Verdiho dílo jistě zaujme a bude diváckou stálicí na našem repertoáru. V sezoně 2018-2019 uvedeme Pucciniho Triptych v koprodukci se Slovenským národním divadlem.
Dobrý den, nedávno mě na tomto portále zaujala informace o chystaném smetanovském cyklu v Ostravě. Můžete uvést podrobnosti? Termíny nastudování jednotlivých oper, jejich režiséry a dirigenty, případně hlavní interprety, a také vaše záměry s celým cyklem? Jak dlouho jej chcete udržet na repertoáru a kde všude s ním chcete hostovat? Neuvažujete také o kompletní nahrávce či televizním záznamu? Děkuji! (I. Haša, Ostrava)
Vážený pane Hašo, jsem velmi rád, že se mohu spolupodílet na tak významném projektu, jakým je smetanovský cyklus. Do roku 2024 postupně uvedeme všechny Smetanovy opery. Máme již za sebou Čertovu stěnu a Branibory v Čechách. V letošní sezoně nás čeká Tajemství, se kterým budeme hostovat na festivalu Smetanova Litomyšl. V této chvíli nejsem schopen garantovat jednotlivé režiséry ani dirigenty. Čeká nás ještě poměrně dlouhých osm sezon, než s projektem oslavíme dvě stě let od narození skladatele. Opery, které již máme na repertoáru, budeme postupně ukládat a pokusíme se inscenace odehrávat v menších smetanovských blocích.
Dobrý den, říká se, že v Ostravě je dost specifické publikum. Můžete ho srovnat s diváky v Brně nebo v Praze? A jak se vám v Ostravě pracuje se zdejším orchestrem? (Jana K.)
Milá Jano K., města, která jmenujete, tepou různorodým kulturním životem. Praha vždy těžila především ze zahraničních diváků, turistů, kteří navštěvují osvědčené tituly. V Ostravě se snažíme pokračovat v progresivní dramaturgii. Jsem přesvědčen, že repertoárová pestrost našich sezon ostravské publikum vychovává a nabízí operní kusy, které posluchač v blízkém okolí jen tak neuslyší. Dbáme o vyváženost, měla by znít česká opera, titul spjatý s nějakým významným výročím, operní hit dvacátého století a podobně.
S orchestrem a vůbec celým operním souborem se pracuje velmi dobře. Lidé přistupují k práci s velkým odhodláním a zaujetím, všechny hudební složky zdařile spolupracují, abychom mohli divákovi nabídnout to nejlepší, čeho jsme schopni.
Dobrý den, ráda bych znala dlouhodobější dramaturgický výhled ostravské opery. Děkuji předem, přeji hodně zdaru a spokojených diváků. (M. Gurecká)
Vážená paní Gurecká, děkujeme za vaši přízeň. Dramaturgický plán tvoříme s velkým dostatečným předstihem. Kdybych nyní odtajnil plán premiér na několik sezon dopředu, řadu operních diváků ochudím o překvapení. Kalendářní rok 2017 je za dveřmi, tituly na sezonu 2017-2018 máme již usazené, v současnosti oslovujeme sólisty do jednotlivých inscenací. Máte se na co těšit!
Počítáte v ostravské opeře s nějakými zajímavými koprodukcemi? (J.)
Dobrý den, v těchto dnech dokončují naše dílny výrobu Pucciniho Triptychu (Sestra Angelika, Plášť, Gianni Schicchi). Inscenace vzniká v koprodukci se Slovenským národním divadlem. Bratislavská premiéra se uskuteční na jaře roku 2017, v sezoně 2018-19 se titul přesune k nám do Ostravy.
V posledních letech máme velkou radost z dramaturgické nápaditosti, která dává možnost v Ostravě slyšet spoustu titulů, které běžně v Čechách uváděny nejsou. Dost ale stále chybí česká opera, která není jen Smetana, Dvořák, Janáček nebo Martinů. Kdy se v Ostravě dočkáme Fibicha, Foerstera, Nováka a dalších? Případně skladatelů, s Ostravou přímo spjatých, Kubína nebo třeba Vogela? (V. Kovařík)
Vážený pane Kovaříku, jsem velmi hrdý, že v Ostravě se české opeře věnujeme systematičtěji než v Praze nebo Brně. Nedávno premiérovaná Fibichova Bouře nezazněla na ostravském jevišti neuvěřitelných devětašedesát let. V následujících sezonách bychom se chtěli zaměřit nejen na Smetanu, ale také na Janáčka a Martinů. Například uvedením Janáčkovy opery Osud zkompletujeme v historickém kontextu celé skladatelovo operní dílo na ostravském jevišti.
Přijedete s nějakými zajímavými inscenacemi zase do Prahy? (JM, Praha)
Dobrý den, na podzim roku 2017 zavítáme na další ročník festivalu Opera. Ve Stavovském divadle zazní Fibichova Bouře.
Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!
Vizitka:
Jakub Klecker (1982) je současným hudebním ředitelem opery Národního divadla moravskoslezského a patří k výrazným představitelům mladé dirigentské generace. Pochází z brněnské hudební rodiny, od dětství hrál na klavír a k hudbě jej napevno přitáhlo působení v dětském sboru Kantiléna, jehož sbormistr Ivan Sedláček členy vychovával „k vokálnímu i kolektivnímu cítění, k dobré organizaci práce a v neposlední řadě k velkému nasazení“. Dnes, i přes značné pracovní vytížení, si Jakub Klecker ponechává funkci uměleckého ředitele tohoto dětského a mládežnického tělesa, kterou převzal po jeho zakladateli v roce 2006, a sbor pod jeho vedením navazuje na předchozí úspěchy a soutěžní ocenění.
Klecker vystudoval dirigování u Jiřího Bělohlávka a Tomáše Koutníka na pražské HAMU a poté začal působit jako dirigent Janáčkovy opery Národního divadla Brno, na čas se stal i jejím šéfdirigentem. Pod jeho taktovkou vznikla řada pozoruhodných inscenací, z posledních let jmenujme Martinů operu Hry o Marii, Pucciniho Tosku, Smetanovu Hubičku nebo Čerta a Káču Antonína Dvořáka.
Spolupráce s Národním divadlem moravskoslezským započala již v roce 2010 uvedením dvou jednoaktovek – Janáčkova Šárka a Ariadna Bohuslava Martinů. V následujících letech nastudoval operu Život prostopášníka Igora Stravinského nebo baletní inscenace La Sylphide a Popelka. Po nástupu do funkce šéfa opery připravil se souborem operu-film Tři přání aneb Vrtkavosti života Bohuslava Martinů nebo ranou operu Bedřicha Smetany Braniboři v Čechách.
Jakub Klecker spolupracuje také s Národním divadlem v Praze (například Mozartova Figarova svatba, večer komponovaných baletních opusů Ballettissimo). Na zájezdu brněnské Janáčkovy opery do Ománu v květnu 2014 řídil Dvořáku Rusalku, která byla pod jeho vedením poprvé uvedena na Arabském poloostrově. V lednu 2013 debutoval s Verdiho Aidou ve Státním divadle v Norimberku. Ze světového operního repertoáru řidil Klecker například Bludného Holanďana, Sen noci svatojánské (Britten), Turandot, Popelku, Nabucca, Carmen, Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky nebo Její pastorkyňu.
Jakub Klecker, pověstný svým optimismem a energií, se věnuje také symfonické tvorbě a spolupracuje s většinou českých orchestrů (Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, PKF – Prague Philharmonia, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Zlín, Janáčkova filharmonie Ostrava, Filharmonie Brno, Komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Zlín, Czech Virtuosi). Vystupoval se Symfonickým orchestrem Udine a s Jenskou filharmonií v Německu. V letech 2007 a 2009 vedl Filharmonii Brno na koncertním turné po Japonsku. Opakovaně vystoupil na Mezinárodním hudebním festivalu Brno, Janáček Brno, Rheingau Musik Festival. V roce 2009 a 2016 dirigoval na Pražském jaru.
Jakub Klecker žije s rodinou v Brně, kde také vyučuje dirigování na Hudební fakultě Janáčkovy akademie múzických umění.
(Zdroj: www.ndm.cz)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]