Zuzanka? Už mě tolik neuspokojuje. Ptali jste se Simony Houda Šaturové
Přední česká sopranistka odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus
Dobrý den, paní Šaturová, v jakých nových rolích vás v Praze v příští sezoně uslyšíme a jaké koncerty tady budete mít? Velmi vám fandím, přeji hodně úspěchů! (Renata Millerová, Praha)
Milá paní Millerová, mockrát vám děkuji za milé přání. Bohužel se v Praze v příští sezoně nepředstavím v žádné nové roli. V Národním divadle mám naplánovaná představení stávajících inscenací La traviata, Rigoletto a Don Giovanni. Ke konci této sezony budu mít v Praze ještě dva koncerty s orchestrem FOK se Zemlinského Lyrickou symfoníi. V příští sezoně v listopadu mě Štefan Margita pozval na svůj narozeninový koncert a v prosinci budu mít sólový koncert s programem mého posledního CD Decade Mozart & Mysliveček v Rudolfinu.
Jak se vám líbí moderní režie? Stále se ještě nemohu srovnat s představou Traviaty, jak jste ji zpívala v Bruselu s Andreou Breth s polonahými ženami a orálním sexem, jak jsem se dočetl. Vám podobné produkce nedělají obtíže? Chystáte pro Brusel v dohledné době něco nového? Děkuji předem za vaši odpověď. (Robo)
Milý Robo, položil jste těžkou otázku. Líbí se mi dobrá režie, a protože žijeme v dnešní době, moderní režii se neubráníme. Ten rozdíl dělají detaily a mistři režiséři. A jsem přesvědčena, že Andrea Breth mezi ně patří. Pro mě to byla jedna z nejintenzivnějších a nejzajímavějších spoluprací, jaké jsem kdy zažila. Je těžké obhajovat představení, které jste patrně neviděl. Andrea nechtěla prvoplánově šokovat, to je jí cizí, jenom vycházela z dobové reality tehdejších elitních pánských klubů, které do příběhu pařížské kurtizány neoddělitelně patří. Chtěla zbavit La traviatu romantických nánosů, které se tak často v režii této opery objevují. Proto si přála jít až na dřeň, aby to bolelo a mrazilo. Bavíme se ale o pouhých dvou kontroverzních scénách. Její režijní vklad se prolíná celou operou. Ráda bych například zmínila její detailní práci při vykreslení vztahu Violetty a Giorgio Germonta, otce Alfreda. Byl to pro ni jediný opravdu milostný duet a vrchol celé opery. Duet jsme cizelovali dlouhé dny a i během představení mě tato scéna silně dojímala. Uvědomuji si ale, že diváci mohou mít z představení jinou zkušenost než my, aktéři. Chybí jim zákonitě to intenzivní rozebrání každé vteřiny během zkoušek. Může se tak stát, že se dojem z celé opery smrskne na bulvární zkratku, o které pak nadšeně píší média. V případě této produkce La traviaty by to byla veliká škoda. Snad se někdy v budoucnu vrátí na scénu, zaslouží si to!
Samozřejmě i já mám své meze, za které bych v žádném případě nešla. Moderní režii ale musím akceptovat, jinak bych nemohla zpívat v opeře a to by mi bylo moc líto. O to více si vychutnávám okamžiky, když mám možnost pracovat s opravdovými mistry, vizionáři, kteří mě učí, obohacují a posouvají dál.
Momentálně pro Brusel připravuji Mozartova Mitridate re di Ponto, kde koncem března začínají zkoušky.
Dobrý den, i po letech stále vzpomínám na vaši Julii v plzeňské inscenaci Kapuletů a Monteků. Jak vy? Nepřipravujete nějakou další Belliniho roli? Náměsíčnou nebo Normu? 🙂 (Vašek)
Milý Vašku, i já ráda vzpomínám na Julii a na spolupráci s Martinem Čičvákem. Společně s jeho Únosem ze serailu to byla pro mne naprosto mimořádná inscenace, která snesla evropské měřítko. Je mi líto, že belcantovské opery nejsou častěji na repertoáru našich divadel (čest Ostravě). Momentálně další Belliniho operu nepřipravuji.
Vážená paní Šaturová, gratulujem vám k vášmu CD Decade, ktoré ste nahrávali 14. – 17. júla 2014 v refektári kláštora Na Slovanoch v Emauzskom opatstve v Prahe. Oceňujem ho celkove, vy ste výborná, a konvenuje mi, že okrem Mozarta ste si vybrala práve Myslivečka. Veľmi sa mi páčili ansambly s ostatnými umelcami na tomto CD, keď spievate s Frédérique Friess, Michaelou Kapustovou a Richardom Samkom. Ako sa vám s nimi spolupracovalo a ako na toto natáčanie spomínate ? Ďakujem za odpoveď a prajem vám veľa zdravia a úspechov na našich i zahraničných operných scénach. (Quido)
Vážený Quido, ďakujem vám pekne za gratuláciu i milé prianie. Na nahrávku mám pekné spomienky. Mimoriadna na tomto projekte bola už samotná príprava, ktorá začala päť mesiacov pred nahrávkou s vedúcimi hráčmi jednotlivých skupín orchestru. Veľká vďaka za organizáciu celého projektu patrí Zdenkovi Klaudovi, který mal na starosti prípravu nielen hudobnú. S kolegami bola spolupráca príjemná a teší ma, že ansámbly oživili dramaturgiu CD. Kombinácia Mozart & Mysliveček ma zaujala už před mnohými rokmi. Som šťastná, že sme spolu so Zdenkom dotiahli projekt do zdárneho konca a poslucháčom sme mohli představit neprávom opomínaného Myslivečka.
Dobrý den, paní Šaturová, moc bychom si vás přáli vidět zase po čase jako Paminu – objevíte se i v nové inscenaci Kouzelné flétny ve Stavovském divadle? Už pár let tady také nevystupujete ve Figarově svatbě, změní se to? A neměla byste chuť vyměnit Zuzanku za Hraběnku? (Vokounovi, Praha)
Dobrý den, asi vás svou odpovědí moc nepotěším. Jako Pamina se v nové inscenaci ve Stavovském divadle neobjevím. Přibližně před třemi roky jsem se rozhodla, po deseti letech účinkování v inscenaci Národního divadla, roli Zuzanky rovněž opustit. Moc jsem ji milovala (byla to kdysi moje vůbec první velká role), ale po tolika letech jsem začala mít pocit, že už mě tolik neuspokojuje a že pro mne už není výzvou. Snad vás potěším alespoň tím, že výměna za Hraběnku se připravuje na rok 2018.
Dobrý deň, kedy budete zase spievať v Slovenskom národnom divadle? (Natália, Bratislava)
Milá Natália, ak všetko dobre dopadne, tak by to malo byť v januári budúceho roka.
Jaké nové role připravujete a jakým směrem si myslíte, že se bude dál vyvíjet váš hlas? Nezabrousíte pomalu i do jiných oborů? Držím palce! (David)
Milý Davide, díky za palce! Momentálně připravuji roli Ismene v Mozartově opeře Mitridate re di Ponto pro Brusel. A pak mě čeká období, kdy budu takzvaně „oprašovat“ již zpívané tituly (například Konstanze pro Drážďany), což je taky příjemné. Směr vývoje hodně určují nabídky, které přicházejí. A zatím pouštět se do jiných oborů nemám v plánu. Naopak se snažím si obor hlídat, abych si udržela hlas v dobré kondici.
Dobrý den, četla jsem před časem v jednom z vašich rozhovorů, že jste ze začátku měla velké problémy s vašimi učiteli. Můžete být prosím konkrétnější? Nechcete sama začít učit nebo dávat aspoň kurzy? Velmi se mně líbíte! (Ester, Praha)
Milá Ester, zatím mi moje pracovní povinnosti nedovolují, abych pravidelně s někým pracovala. Stále jsem koncentrovaná hodně na sebe. Pořád je co zlepšovat. Abych učila kvalitně, musela bych se tomu věnovat na sto procent a to zatím není možné. Kurzy už jsem ale dávala.
A co se mých začátků týče, jenom jsem nenašla společnou řeč s mým prvním pedagogem ohledně dechu. Naštěstí se vše rychle vyřešilo změnou pedagoga. Ale pochopit dech mi pak trvalo ještě hodně dlouho 🙂
Nechystáte v Praze zase nějaký podobný koncert, jako bylo vaše vystoupení s Brynem Terflem nebo Mariuszem Kwiecieněm? (Naďa Švejnohová)
Milá paní Švejnohová, bohužel v nejbližší době v Praze takové vystoupení v plánu není. Na koncert s Mariuszem byste si musela zajet letos v červenci do Wroclawi.
Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!
Vizitka:
Simona Houda Šaturová se narodila v Bratislavě. Absolvovala bratislavskou konzervatoř, své pěvecké vzdělání dále prohlubovala na mistrovských kurzech Ileany Cotrubas ve Vídni a u Magreet Honig v Amsterodamu.
Je stálým hostem Théâtre de la Monnaie v Bruselu, kde kromě rolí Ilie, Sandriny a Servilie úspěšně ztvárnila i Violettu (režie Andrea Breth, dirigent Ádám Fischer) a Gildu (režie Robert Carsen, dirigent Carlo Rizzi). Často spolupracuje s Aalto-Musiktheater v Essenu (Violetta, Adina, Konstanze, Elettra, Donna Anna) a Oper Frankfurt (Lucia, Pamina, Oscar, Madama Cortese). Mohli jsme ji rovněž slyšet v Teatro Colón Buenos Aires, Megaron Athens, Théâtre du Châtelet v Paříži a Opéra de Monte-Carlo.
Simona Houda Šaturová je rovněž žádanou koncertní pěvkyní, z významných produkcí jmenujme vystoupení v Carnegie Hall s Philadelphia Orchestra, účinkování na Salzburger Festspiele, spolupráce s Toronto Symphony Orchestra v Kanadě, Orchestre de Paris, koncert pod vedením Ivana Fischera s Mnichovskou filharmonií, novoroční koncert Haydnova Stvoření s Londýnskou filharmonií pod taktovkou Adama Fischera. Absolvovala turné s Phillipem Herreweghe a Orchestre des Champs-Elysés. (Festivaly Edinburgh, Rheingau, San Sebastian, Warcaw a jiné) Vystoupila v Osace s Osaka Symphony pod vedením E.Oue. V roce 2008 mimo jiné absolvovala turné po Německu se světoznámým barytonistou Thomasem Quasthoffem s oratoriem Elias Felixe Mendelssohna-Bartholdyho pod taktovkou Helmutha Rillinga.
K dirigentům, se kterými spolupracuje, patří Chritoph Eschenbach (The Philadelphia Orchestra, Orchestre de Paris, NDR Sinfonieorchester), Manfred Honeck (Pittsburgh Symphony Orchestra, Oslo Philharmonic), Adam Fischer (London Philharmonic Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightment), Jiří Bělohlávek (Česká Filharmonie), Helmuth Rilling (Israel Philharmonic Orchestra, Toronto Symphony Orchestra), Iván Fischer a Christopher Hogwood (Münchner Symphoniker), Tomáš Netopil (Orchestra Accademia Nazionaledi Santa Cecilia) a Philippe Herreweghe (Orchestre des Champs-Elysés).
Simona Houda Šaturová je držitelkou Ceny Nadace Charlotty a Waltera Hamelových za vynikající pěvecké výkony (Lübeck 2007) a ceny Thálie za nejlepší operní výkon v roce 2001.
Její poslední nahrávkou je CD Decade, mapující desetiletí, kdy se v rozmezí 1771–1781 setkává vyzrálý a úspěšný Mysliveček s mladičkým Mozartem. CD mimo jiné obsahuje čtyři skladby ve světové premiéře. V její diskografii najdeme též adventní a vánočné skladby na CD s názvem Gloria, v čele s mimořádnou ukolébavkou Panny Marie od Tarquinia Meruly a kompozicemi Zbyňka Matějů Ad te Domine. K dvoustému výročí úmrtí Josepha Haydna vyšlo v květnu u vydavatelství Orfeo profilové CD Haydn Arias, které obdrželo ocenění časopisu The Gramophone Editor’s Choice 2009. S Českým filharmonickým sborem nahrála CD Mozartových duchovních skladeb (vydavatelství Arco Diva) a pro vydavatelství Hänssler se podílela na projektu Haydnových mší s dirigentem Helmuthem Rillingem. Nahrávka Mahlerovy Druhé symfonie s Philadelphia Orchestra vyšla u vydavatelství Ondine a získala ocenění Supersonic Award stejně jako ocenění německých kritiků Preis der deutschen Schallplatten Kritik. Obě tato ocenění získala i nahrávka Requiem and Miserere od Johanna Adolfa Hasseho (Carus Verlag).
(Zdroj: saturova.com)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]