2x Káťa Kabanová: jedna v americkém maloměstě padesátých let, druhá pod sněhem
Káťa Kabanová v Seattlu a Petrohradu
Seattle Opera připravila premiéru Janáčkovy opery na 25. února 2017 v McCaw Hall v nejlidnatějším městě státu Washington. Opera je nastudována v češtině s anglickými titulky a tradičně se hraje s jednou přestávkou. Hudebně dílo studuje Oliver von Dohnányi (psáno se šlechtickým přídomkem na oficiálních stránkách divadla), který zde na scéně Seattle Opera stejně jako ostatní členové tvůrčího týmu debutuje. K dalším dvěma debutantům patří australský režisér Patrick Nolan a jeho častá spolupracovnice, v tomto případě autorka scény i návrhů kostýmů, Genevieve Blanchett, která se podílí i na tvorbě projekcí. Třetím Australanem v produkci je Mark Howett, spolutvůrce projekcí a světelný designér. Podle dostupných materiálů a rozhovorů přenáší tvůrčí tým zápletku z ruského prostředí do amerického maloměsta padesátých let, s odkazem na postavení žen v tomto období, kdy se očekávalo, že naplněním ženy je péče o manžela a domácnost.

Režisér chápe Kátinu vzpouru jako výraz emancipace moderní ženy v šovinistickém prostředí. Setrvávající záliba současných scénografů v estetice padesátých let dvacátého století se tentokráte promítá především do návrhů kostýmů, které využívají linie úzkého pasu s rozšířenou sukní do půli lýtek (u postavy Káti). Naopak Kabanicha je charakterizována retrolinií čtyřicátých let dvacátého století s použitím atributů měšťáctví (kožešinová štola nebo kožešinové paleto). Mužské kostýmy jsou střízlivě pojaté civilní mužské obleky pro volný čas s dobově oblíbenou úzkou kravatou nebo vázačkou. Ve vizuální podobě této inscenace zcela chybí ruské prostředí nebo odkazy na něj.
- Leoš Janáček: Katya Kabanova – Seattle Opera 2017 (zdroj seattleopera.org / návrh kostýmů © Genevieve Blanchett)
- Leoš Janáček: Katya Kabanova – Seattle Opera 2017 (zdroj seattleopera.org / návrh kostýmů © Genevieve Blanchett)
- Leoš Janáček: Katya Kabanova – Seattle Opera 2017 (zdroj seattleopera.org / návrh kostýmů © Genevieve Blanchett)
Série sedmi představení disponuje dvěma představitelkami Káti. Prvou je Američanka Melody Moore, která zatím zpívá převážně na amerických scénách velmi různorodý repertoár (Donna Elvira, Senta, Tosca, Dorabella /!/, Lady Macbeth, Čo-Čo-San nebo Turandot). V seattleské inscenaci Wagnerovy tetralogie loňského roku ztělesnila Freiu a Ortlindu.
Mnohem známější je druhá představitelka nešťastné Káti, rodačka z Marylandu Corinne Winters, jejíž operní hvězda na evropských i zámořských jevištích rychle stoupá. Ta již má za sebou několik velmi úspěšných vystoupení v Covent Garden. V roce 2014 zde zaujala jako Teresa v Berliozově Benvenutu Cellinim, o rok později jako Mimi a loni jako Alice Ford. Svoji parádní roli, Violettu Valéry z Verdiho La traviaty, zde poprvé zpívala již na jaře 2013 a do nové série představení se vrátila v letošním lednu. Její Violettu ale poznalo i další publikum, především v USA. Má však za sebou i významné evropské debuty jako Donna v Antverpách (2015) nebo jako Melisanda v Curychu (2016).
Jako Kabanicha vystupuje americká mezzosopranistka Victoria Livengood, jež se zpravidla objevuje na amerických operních scénách, ale také má za sebou roli Kartářky ve Straussově Arabelle v Metropolitní opeře v roce 2014. Ke dvěma Káťám jsou k dispozici také dva představitelé Borise: Joseph Dennis a Scott Quinn. Oba známe jako představitele například Števy z Janáčkovy Její pastorkyně na americkém kontinentu. První z nich tuto roli vytvořil například v Des Moines Metro Opera, druhý pak v nedávné inscenaci v San Francisco Opera. Cena lístků na Káťu v Seattlu se pohybuje mezi 25 a 142 dolary.
Na scénu Michailovského divadla v Petrohradu se Káťa Kabanová vrací pod názvem Ostrovského původní předlohy jako Groza (Bouře). Tato Janáčkova opera je na ruských jevištích vzácným hostem, a to nejen pro nejméně tři domácí zhudebnění Ostrovského kritické divadelní hry. Druhá místní operní scéna znovu zařadila inscenaci z roku 2010 německého režiséra Niels-Petera Rudolpha (scénografie Volker Hintermayer a kostýmní návrhy Sue Bühler). Domácí režisérka Margarita Kunitsyna-Tankevich přestudovala původní inscenaci pro sérii představení s novou premiérou 19. února 2017.

Obsazení je kompletně zajištěno ruskými pěvci v čele se sopranistkou Tatianou Ryaguzovou, která je jednou z hlavních hvězd Michailovského divadla. Zde vytvořila stěžejní role ruského i verdiovského repertoáru, v zahraničí hostuje jen omezeně, například jako Anna ve Verdiho Nabuccovi v Teatro alla Scala v roce 2013 nebo Micaela ve veronské Aréně o rok později. V roce 2015 zpívala na domovské ruské scéně také Dvořákovu Rusalku.
Petrohradská inscenace je poetická, s mnoha výtvarnými obrazy a velmi jednoduchou scénou, doplněnou atmosférickými projekcemi. Zařízení scény sestává z různě aranžovaných skrumáží židlí (a též několika světelných sloupců) a optickou dominantou inscenace není řeka Volha, ale často padající sníh.

Opera se hraje v češtině (s jazykovou konzultantkou Elenou Kolomiytsevou) a ruskými titulky. Operu diriguje slovenský dirigent Peter Feranec, dlouhodobě v Moskvě i Petrohradu známý.
Peer Gynt jako opera ve Vídni
Již 17. února 2017 uvede Theater an der Wien premiéru opery Peer Gynt Wernera Egka podle známého dramatu Henrika Ibsena. Operní dílo z historicky nelehkého roku 1938 vzniklo sice na objednávku berlínské Staatsoper, ale ideově a hudebně pak ne zcela vyhovovalo nastoupené kulturní linii národního socialismu. Sice mělo rychlý nástup především na německé hudební scény, pak ale bylo uváděno jen příležitostně. Vídeňská inscenace v režii Petera Konwitschného a pod taktovkou Leo Hussaina nabídne vynikající představitele. V hlavní roli Peera Gynta vystoupí Bo Skovhus a Solveigou bude Maria Bengtsson. Dílo bude provedeno jako obvykle pouze šestkrát a Opera Plus se k inscenaci vrátí obsáhlejší recenzí z reprízy 19. února 2017.

José Cura před dvěma debuty
Argentinský tenorista José Cura, dobře známý v Praze i jako rezidenční umělec Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, se chystá na dva významné debuty, a to v rolích Wagnerova Tannhäusera a Brittenova Petera Grimese.

Již 19. února 2017 vystoupí jako Tannhäuser v pařížské verzi opery v Monte Carlu, kde ho čekají ještě tři únorové reprízy. Inscenace skýtá ale ještě další překvapení: za dirigentským pultem stane zpěvačka Nathalie Stutzmann. Tato slavná kontraaltistka na čas opět vyměnila scénu za dirigentské místo.
Opera bude provedena v dobovém francouzském překladu Charlese Nuittera, na kterém se podílel i sám skladatel Richard Wagner. Podle rozhovoru, který poskytl José Cura časopisu Das Opernglas (2017/2), vyhovuje pěvci tato verze jak jazykově, tak tessiturou. Ostatně naprostou většinu Curova dosavadního repertoáru tvoří party v italštině. Režisérem inscenace je Jean-Louis Grinda, velmi pilný režisér a rodák z Monaka, který na této své „domácí“ scéně režíruje často. Curovými partnery jsou Annemarie Kremer (Alžběta), mezzosopranistka Aude Extrémo (Venuše), Jean-François Lapointe (Wolfram) a další.

Premiérovým datem druhého debutu v roli Petera Grimese ve stejnojmenné opeře Benjamina Brittena je 7. květen 2017. A tato inscenace v Theater Bonn opět přináší překvapení – José Cura bude nejen zpívat titulní roli (v angličtině) v alternaci Johannesem Mertesem, ale také představení režíruje a bude i autorem scénografie. Dirigovat bude Jacques Lacombe. V obsazení figurují sopránová opora bonnského souboru Yannick-Muriel Noah (Ellen Orford) a Mark Morouse (Balstrode). Podle výše uvedeného rozhovoru part Petera Grimese Curovi vyhovuje „… perfektní symbiózou hudby, textu a obsahu. Pro představitele, jako jsem já, je to sen …“. V měsících květnu až červenci je naplánováno celkem devět představení.
José Cura bude vedle těchto dvou nových rolí a vedle koncertů (také ve Smetanově síni v Praze) ještě do konce sezony 2016/2017 zpívat pět červnových představení své stěžejní role, Verdiho Otella, v opeře v belgickém Lutychu.
Magdalena Kožená a Rolando Villazón jako bájní manželé
Již 28. února 2017 svede dohromady inscenace Monteverdiho Návratu Odyssea do vlasti českou mezzosopranistku Magdalenu Koženou a mexického tenoristu Rolanda Villazóna v rolích mytického páru dobrodružného a lstivého Odyssea a jeho věrné manželky Penelopy. Théâtre des Champs-Élysées uvede koprodukční inscenaci s operními soubory v Dijonu a Norimberku. Dílo hudebně nastuduje Emmanuelle Haïm se svým souborem Le Concert d’Astrée, se kterým oba sólisté opakovaně spolupracují. Režie byla svěřena Mariame Clément a její častá spolupracovnice Julie Hansen bude odpovědná za návrhy scény a kostýmů. I ostatní obsazení zní více než slibně – Isabelle Drouet, Lothar Odinius nebo Mathias Vidal jsou zárukou poučené a stylové interpretace pěvců s mnoha zkušenostmi v jevištní i koncertní praxi. Inscenace v Paříži zažije pět představení (lístky v šesti kategoriích od 5 do 145 euro), aby se pak přesunula na dvě představení do Dijonu.

Opera na ČT art
Na středu 15. února 2017 (21:40) zařadil program ČT art reprízu záznamu závěrečného koncertu dvacátého ročníku hudebního festivalu Concentus Moraviae 2015. Koncert byl spojen s otevřením nově zrekonstruovaného koncertního prostoru v renovované zámecké jízdárně. Obsahem programu byla francouzská hudba sedmnáctého a osmnáctého století a celý koncert byl věnován příběhu antické Médei.
Pod názvem Podvedená a zrazená Médea zazněly instrumentální skladby, dvorské skladby, kantáty i operní árie Jean-Baptista Besarda, Michela Lamberta, Marina Maraise, Jeana-Philippa Rameaua, Jeana-Marie Leclaira, Marca-Antoina Charpentiera a Louise-Nicolase Clérambaulta. Slavná česká mezzosopranistka tak interpretuje tragickou árii z prvního dějství Tristes apprêts Telarie z opery Jeana Philippa Rameaua Castor a Pollux, která je nářkem nad smrtí Polluxe. Příběh Médei zaznamenal ve své opeře Marc-Antoine Charpentier z roku 1693 a hlavní postavu ztělesnila v inscenaci v Theater Basel roku 2015 právě Magdalena Kožená, která přednese v koncertu několik ukázek z této vrcholné francouzské operní kompozice.
Jiný hudební pohled na osud čarodějky, matky, milenky a vražednice dává proslulá kantáta Médée Louise-Nicolase Clérambaulta z roku 1710. Vzrušená kompozice s celou škálou vášní je skvělou ukázkou charakterizačního a výrazového umění Magdaleny Kožené. Tu doprovodil renomovaný soubor pro interpretaci barokní hudby Le Concert d’Astrées s dirigentkou a uměleckou vedoucí Emmanuelle Häim. Pořad o stopáži 78 minut režíroval Jakub Kořínek.

Nahrávka týdne

Johann Christoph Pepusch – Venus and Adonis. The Harmonious Society of Tickle-Fiddle Gentlemen, dirigent: Robert Rawson. Ramée RAM 1502, 2016 (1 CD). Johann Christoph Pepusch (1667–1752) byl skladatel a hudební vědec německého původu, který se ale někdy po roce 1700 usadil a posléze proslavil v Anglii. Jeho jméno je především spojováno s aranžmá melodií a písní do Gayovy The Beggar’s Opera (Žebrácká opera) v roce 1728, byl autorem i řady dalších původních, dobově velmi úspěšných kompozic. Jeho krátká opera Venuše a Adonis na anglické libreto, premiérovaná roku 1715 v Theatre Royal v Londýně, v sobě slučuje vlivy anglické tradiční divadelní formy masque a italského operního stylu Giovanniho Battisty Bononciniho a Alessandra Scarlattiho.
Námět milostných dobrodružství bohyně lásky byl populární o tři dekády dříve již s Blowovou operou totožného názvu (1683), jedním z děl Purcellovy doby. Venuše jako hrdinka dvorských masque byla oblíbeným námětem již v alžbětinské době. Pepuschova opera je pak historickou spojnicí mezi přetrvávajícím barokním operním tvarem v Londýně a ranou händelovskou tvorbou, především s operní serenatou Acis and Galatea (1718). Pepuschova partitura zaujme velkou svěžestí a melodickou nápaditostí. Elegantní a živé je provedení specializovaného souboru staré hudby pod taktovkou Roberta Rawsona.
Vynikající jsou obě sólistky, dosud nepříliš známých jmen, ale s vynikajícími stylovými předpoklady: mezzosopranistka Ciara Hendricks (Venuše) a sopranistka Philippa Hyde (Adonis). Hlas tenoristy Richarda Edgar-Wilsona (Mars), pěvce generačně staršího, zní poněkud sevřeně a suše. Všichni tři zpěváci mají zkušenosti s purcellovským a händelovským repertoárem, tenorista pak také často vystupuje v současných operních a vokálních dílech. V případě tohoto pepuschovského objevu nejde o „operní vykopávku“, která zaujme pouze „operní archeology“, ale o dílo nesmírně živé a hudebně bohaté. Zaujme určitě každého posluchače, který se zajímá nejen o barokní hudbu, ale především milovníky Purcella a Händela. Poněkud problematická je ale dostupnost nahrávky, produkty labelu Ramée jsou distribuovány dosti omezeně a cena je poměrně vysoká.
Operní úsměv
Na počátku dvacátého století zemřel v úplné chudobě ve Vídni kdysi velmi slavný operní kritik. Jeden z jeho přátel požádal dirigenta a skladatele Richarda Strausse (1864–1949) o příspěvek 50 rakouských korun (= Kronen) na pohřební výlohy, aby kdysi slavný muž nemusel být pohřben do hromadného chudinského hrobu. Richard Strauss se zamyslel, vytáhl peněženku, vyjmul bankovky v hodnotě 100 korun a řekl: „Tady máte 100 korun a můžete pohřbít hned dva kritiky!“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]