Ptali jste se: Josef Špaček

Koncertní mistr České filharmonie odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus 


Vážený pane Špačku! Hodně štěstí, úspěchů a radosti ve všem, co děláte! Už se hrozně moc těšíme na vašeho Dvořáka na CD, a neméně na vaše hostování ve Zlíně v květnu. Ať se vám daří! (Michal Halamíček)

Děkuji za přání! CD vyjde na jaře u Supraphonu. Kromě Dvořákova houslového koncertu se můžete těšit také na Sukovu Fantasii a na ne tak často nahrávané Janáčkovo Putování dušičky.

Dobrý den, nechystáte se na nějaké sólové vystoupení do Zlína? Držíme vám palce! (Zuzana Š., Zlín)

Díky za podporu. Do Zlína se chystám 21. května, kdy s Filharmonií Bohuslava Martinů provedeme Beethovenův Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 61. Dirigovat bude Tomáš Hanus. Už teď se moc těším.

Dobrý den, ráda bych se zeptala, co všechno obnášejí vaše povinnosti koncertního mistra? Jste v orchestru jeden z nejmladších, máte u ostatních autoritu? Hodně dalších úspěchů! (Anna, Praha)

Koncertní mistr vedle dirigenta zodpovídá za výkon orchestru. Je to něco podobného jako kapitán fotbalového družstva, jen těch spoluhráčů je víc. 🙂 Hlavním úkolem je ovlivňovat úroveň a pohyb celého orchestru. Motivovat, ale také se v pravý okamžik případně ozvat. Znamená to nejen perfektně hrát, ale také umět strhnout ostatní. Kromě toho mám i nějaké administrativní povinnosti, ale objemu práce kancelářské myši to zdaleka nedosahuje. Autorita je nezbytná, bez ní koncertní mistr nemůže fungovat.

Vážený pane Špačku, zajímalo by mě, zda-li připravujete natočení nějakého nového CD. S pozdravem Jiří Fiala

Během podzimních abonentních koncertů s mojí domovskou Českou filharmonií jsem nahrál své již čtvrté CD se stěžejními českými houslovými koncerty (Dvořák, Suk, Janáček). CD vyjde na jaře u společnosti Supraphon.

Dobrý den, velmi vám fandím a držím palce! Jak průměrně dlouho každý den cvičíte a v kolika letech jste s houslemi začal? Na jaké housle hrajete? Umíte hrát i na nějaký jiný nástroj? Máte rád i nějaký jiný žánr než jen klasiku? Jakou hudbu posloucháte doma? Děkuji předem za odpovědi. (Vlasta)

Doma cvičím zpravidla denně dvě až tři hodiny. K tomu ještě připočítejte zkoušky před koncerty. Housle často přibalím i na dovolenou. Svůj osudový nástroj jsem objevil doma ve skříni asi ve třech letech, hrát jsem začal jako pětiletý v hudebce v Brně. Hraju na housle vyrobené roku 1855 v dílně francouzského mistra Jeana-Baptista Vuillauma. Kromě houslí bych měl teoreticky zvládnout klavír, na který se učí každý konzervatorista. A pak umím ještě na violu, s kterou několikrát do roka i koncertuji. Užít si to mohli třeba vloni posluchači v Bulharsku nebo Praze.

Mimo klasiky poslouchám rád jazz, především při řízení auta, a taky všechno, co zrovna poslouchá moje žena z iTunes.

Moc se mně v televizi líbil Mistrovský opus s vámi. Jaké bylo natáčení? Blahopřeji k výsledku, moc jste se nám líbil a bylo to zajímavé! (RR)

Natáčení jsem si užíval. Nejprve jsem si myslel, že to bude trvat jen pár hodin. Nakonec z toho byly plné čtyři natáčecí dny s regulérním filmovým štábem. Byl jsem pod dohledem kamery doslova od rána do večera. Pro nás se ženou to byla vlastně trochu reality show. Jinak skvělá nová zkušenost s „herectvím“, některé záběry jsem musel dokonce několikrát opakovat. S výsledkem jsem byl moc spokojený a rád bych paní režisérce i celému jejímu týmu ještě jednou touto cestou poděkoval.

Dobrý den pane Špačku, koho ze současných houslistů nejvíc uznáváte a máte nějaký vzor? (Lubomír P., Praha)

Vzorem určitě zůstávají všichni mí kantoři (Perlman, Kavafianová, Laredo). Ze současných houslistů obdivuji Maxima Vengerova pro jeho zápal a maximální ponor do prezentace na pódiu, kde ze sebe skoro vždy nechá úplně všechno. A ještě nesmím zapomenout na svého staršího kolegu z Juilliard School Augustina Hadelicha, o němž američtí kritici píší, že je umělcem vlastně bez zjevných omezení. Přímo si libuje v nesčetných způsobech, jak vytvořit hudební frázi, posluchač přitom vůbec nevnímá jeho dokonalou techniku, ale dostává se díky jeho hře někam mimo tento svět.Dobrý den, ráda bych se zeptala, jaké jsou vaše jiné zájmy kromě hudby. Máte čas taky něco jiného? (Marta)

Moc času pravda nezbývá, například pro letošní sezonu mám v diáři naplánováno více než sto dvacet koncertů. Snažím se aktivně sportovat, ať už kvůli kompenzaci k dlouhému cvičení, při kterém tělo trpí, nebo čistě pro zábavu. Lyžování, cyklistika a hlavně fotbal. Ten mě baví hrát i sledovat, je jedno zda na tribuně nebo na obrazovce. I chvíle odpočinku nebo při cestách trávím s digitálními fotbalisty na herní konzoli. Co nejvíce volna se snažím ušetřit také pro cestování a hlavně pro rodinu a manželku.

Pane Špačku, zajímá mě, zda je v zahraničí také tolik znám pan Jaroslav Svěcený. U nás je nazýván houslovým virtuosem – je jím opravdu i ve vašich očích? Děkuji a přeji mnoho a mnoho úspěchů! (Boris)

Moc děkuji za přání úspěchů! Pan Svěcený je jistě virtuosem ve svém oboru, zda je jím ale klasická hudba, to je otázka…

Dobrý den, jaký je Jiří Bělohlávek šéf? Co na něm oceňujete a co vám naopak vadí? (Petr)

Jiří Bělohlávek je beze sporu velká osobnost. Osobně na něm nejvíce oceňuji jeho příkladnou prezentaci české hudby v zahraničí. Vážím si také jeho podpory mých sólových aktivit, ať už jde o koncerty nebo nahrávky. A vůbec toho, jak mladým hudebníkům nejen drží palce, ale i s chutí pomáhá. A to nejen profesionálům nebo konzervatoristům, ale třeba i talentovaným dětem ze základních uměleckých škol.

Panu dirigentovi mohu vytknout jednu věc.Každou zkoušku umí využít do úplně poslední minuty!!! Nepamatuji si, že bychom někdy skončili dřív. 🙂

Dobrý den, ráda bych se po zhlédnutí Mistrovského opusu zeptala, zda byste něco víc neprozradil o vaší manželce. Jaké je národnosti, jak a kde jste se seznámili, jak je v Čechách dlouho a jak si tady zvykla, a čím se živí? Děkuji a přeji mnoho úspěchů! (Vlasta, Tábor)

Je to celé taková kosmopolitní story. Moje žena je Američanka, její maminka pochází z Bolívie a tatínek je Brit. S Isabel jsme se seznámili ve Francii na houslových kurzech, ale chodit jsme spolu začali v Americe. Po dokončení studií ve Velké Británii se za mnou přestěhovala do Prahy, kde jsme se vzali. Pracuje v odvětví obchodního poradenství. V Čechách a především Praze se jí docela líbí, oceňuje, že je to takové klidné a malé město. 🙂

Dobrý den pane Špačku, jak jste spokojen na židli koncertního mistra České filharmonie? Mám totiž pocit, že spíš než po sezení v orchestru toužíte po sólové kariéře. Mýlím se? (Vlaďka, Praha)

Získat okamžitě po skončení školy místo koncertního mistra u jednoho z dvaceti nejlepších světových orchestrů je pro mě dodnes velkou poctou. Spolupracovat s šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem, ale i ostatními hostujícími dirigenty, je pro mě mimořádným a intenzivním obdobím sbírání zkušeností. Na druhou stranu je pravda, že mi úspěch v bruselské soutěži královny Alžběty přinesl obrovské dilema a pokušení, zda nevyužít šance a soustředit se více na sólovou kariéru. Zatím se mi obě role daří kombinovat, i když je to dost vyčerpávající. Co bude dál, záleží nejen na mojí píli a trpělivosti, ale do značné míry i na štěstí, takže uvidíme…

Jménem čtenářů Opery Plus děkujeme za odpovědi.

Vizitka:
Mladý český houslista Josef Špaček (1986) se rychle etabluje jako jeden z nejlepších houslistů své generace. Pracoval pod vedením renomovaných pedagogů, například Idy Kavafianové a Jaime Lareda působících na Curtisově hudebním institutu ve Filadelfii či Itzhaka Perlmana z newyorské Juilliard School. V květnu roku 2012 se stal jedním z finalistů Mezinárodní soutěže královny Alžběty v Bruselu; v roce 2009 zvítězil v mezinárodní houslové soutěži Michaela Hilla (Nový Zéland) a v roce 2008 získal třetí cenu a cenu mladé poroty na mezinárodní houslové soutěži Carla Nielsena. V současné době kombinuje úspěšnou sólovou dráhu s kariérou koncertního mistra České filharmonie.

Z jeho nedávných či plánovaných koncertů lze uvést sólová vystoupení s Českou filharmonií pod taktovkou Jiřího Bělohlávka a Jakuba Hrůši (koncerty v Praze, v březnu 2015 debut ve vídeňském Musikvereinu, v dubnu 2015 turné zahrnující pět koncertů ve Velké Británii a koncerty v USA a Austrálii), vystoupení s Malajsijskou filharmonií pod vedením dirigentky Alondry de la Parra, v červnu 2015 koncert s orchestrem Essener Philharmoniker pod taktovkou Tomáše Netopila a v prosinci 2014 vystoupení s Orchestre Philharmonique de Luxembourg a Jiřím Bělohlávkem. Dalšími doprovodnými tělesy Josefa Špačka byly či budou Nederlands Philharmonisch Orkest, Kristiansand Symfoniorkester pod vedením Giordana Bellincampiho, Shanghai Symphony Orchestra, Janáčkova filharmonie, Filharmonie Bohuslava Martinů, budapešťský Komorní orchestr Ference Erkela či Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK. Josef Špaček se věnuje rovněž recitálům, a to jak na evropských pódiích (mimo jiné v pražském Rudolfinu, vídeňském Konzerthausu či lázních Schloss Elmau), tak v Asii a ve Spojených státech.

V minulých letech vystupoval Josef Špaček sólově například s Českou filharmonií a orchestrem PKF – Prague Philharmonia, se zahraničními tělesy Philadelphia Orchestra, Auckland Philharmonia Orchestra, Kansas City Symphony, Queensland Symphony Orchestra či Orchestre National de Belgique a dále s Českým komorním orchestrem, Brněnskou filharmonií, Filharmonií Bohuslava Martinů a Ruskou komorní filharmonií. Spolupracoval mimo jiné s dirigenty Jiřím Bělohlávkem, Jakubem Hrůšou, Christophem Eschenbachem, Manfredem Honeckem, Jamesem DePreistem, Asherem Fischem, Royem Goodmanem, Eliahu Inbalem a Rossenem Milanovem.

Josef Špaček se pravidelně účastní hudebních festivalů: vystupoval například na festivalu Dvořákova Praha, na coloradském festivalu Bravo! Vail, na illinoiském Ravinia Festival, Festivalu Bohuslava Martinů a festivalu Moravský podzim.

V dubnu roku 2013 vydala společnost Supraphon Josefu Špačkovi první recitálovou nahrávku. Společně s klavíristou Miroslavem Sekerou na ní interpretuje díla Leoše Janáčka, Bedřicha Smetany a Sergeje Prokofjeva a za jeho provedení se mu již dostalo vynikajících recenzí. V říjnu roku 2014 nahrál pro značku Supraphon druhé CD, tentokrát s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem. V březnu roku 2013 vydala společnost Naxos jeho nahrávku skladeb Heinricha Wilhelma Ernsta, pořízenou v roce 2010. V roce 2006 natočil své první CD s kompletním provedením sonát pro sólové housle Eugèna Ysaÿe.

Česká mutace časopisu Forbes zahrnula Josefa Špačka mezi „třicítku nejvlivnějších lidí pod třicet“.

Josef Špaček hraje na housle vyrobené v roce 1855 v dílně Jeana-Baptista Vuillauma.
(Zdroj: Česká filharmonie)

www.josefspacek.com
www.ceskafilharmonie.cz

Foto Radovan Šubín, Petra Hajská

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments