Jak je možná neznáte: Alma Schindler-Mahler-Gropius-Werfel

Sondy do soukromých životů slavných hudebníků a skladatelů (4). Alma Schindler-Mahler-Gropius-Werfel (31. srpna 1879, Vídeň – 11. prosince 1964, New York)
Alma Schindler-Mahler-Gropius-Werfel (zdroj flickr.com/Peter K. Levy)

Tři sňatky a řada afér
Nejkrásnější žena Vídně, manželka a milenka skladatelů, malířů a básníků a také jednoho kněze, se narodila v umělecké rodině malíře/krajináře habsburské monarchie Jacoba Schindlera a hamburské zpěvačky Anne Sofie Bergen. Její matka byla velkou milovnicí a cizoložnicí, měla za milence malíře Julia Bergera a brzy začala vztah i s Carlem Mollem, žákem a asistentem svého manžela. Jejich vztah trval několik let a zůstával skrytý jejímu manželovi. V nezveřejněném rukopisu Der schimmernde Weg Alma tvrdí, že biologickým otcem její mladší sestry Grety nebyl Schindler, ale jeho přítel a kolega Julius Victor Berger (1850–1902).

Alma Mahler se svou matkou Annou a sestrou Gretou (zdroj commons.wikimedia.org)

Alma měla první aféru se svým učitelem hudby, skladatelem Alexanderem Zemlinskym. Ze sňatku se Zemlinskym však měla strach, kvůli budoucím potomkům a jeho židovskému původu. Když bylo Almě třináct let, její otec, který ji zbožňoval, zemřel. Od té doby hledala náhradu – nového otce. Ve věku dvaadvaceti let se provdala za skladatele a dirigenta Gustava Mahlera, který byl o devatenáct let starší a měl jednu z nejmocnějších pozic jako Hofoperndirektor ve Vídni. Její předchozí milenci Gustav Klimt a Max Burckhard poukazovali na židovský původ Mahlera, který se však obrátil na katolicismus. Tato skutečnost vadila Almě u Zemlinského, ale u Gustava Mahlera ji neřešila. Měla s Mahlerem dvě dcery. Maria Anna zemřela ve věku pěti let, druhá, také nazývaná Anna nebo Gucki, se stala sochařkou, která žila v Londýně a Los Angeles.

Alma Mahler a dcery Maria a Anna – 1906 (zdroj en.wikipedia.org)

I když Alma Gustava Mahlera inspirovala k mnoha jeho dílům, ještě během jejich manželství začala vztah s architektem Walterem Gropiusem, za kterého se po smrti svého prvního manžela vdala a měla s ním další dceru Manon.

Alma Mahler, Walter Gropius a Manon v roce 1918 (zdroj it.wikipedia.org/Stefano Luca)

Ačkoli její příjmení bylo oficiálně Gropius, podepisovala se jako Alma Gropius-Mahler nebo Mahler-Gropius. Alma a Walter Gropius se rozvedli v roce 1920.

Alma však nebyla věrná ani svému druhému manželovi. Po celé tři roky měla poměr s enfant terrible vídeňské umělecké scény, mladým malířem Oskarem Kokoschkou. Oba žili a cestovali společně, a pokud se nemilovali, Kokoschka ji maloval.

Oskar Kokoschka: portrét Almy Mahler – 1912 – National Museum of Modern Art, Tokyo (zdroj commons.wikimedia.org/Daderot)

V roce 1913 vytvořil Windsbraut, impozantní obraz, na kterém se dva milenci vznášejí v oblacích. Když se rozešli, nechal si Kokoschka vyrobit figurínu Almy v životní velikosti, která mu měla nahradit jeho milenku. Když byl Kokoschka v otázce svého fetiše dotázán, šel přímo k věci: „Konečně poté, co jsem ji znovu a znovu kreslil a maloval, rozhodl jsem se jí zbavit. A tak jsem uspořádal velkou šampaňskou party s komorní hudbou, během které moje služka Hulda naposledy vystavila panenku ve všech jejích krásných oděvech. Jakmile se ráno rozednělo – byl jsem docela opilý, stejně jako všichni ostatní – popravil jsem ji na zahradě a rozbil jsem o její hlavu láhev červeného vína.“

Již v roce 1918 Alma porodila syna Martina, za jehož otce prohlásila svého nového milence, židovského básníka Franze Werfela. Chlapec však zemřel ve věku deseti měsíců. V roce 1929, když bylo Almě již padesát let, se znovu provdala za Franze Werfela, který byl o jedenáct let mladší a který se později proslavil dílem Píseň o Bernadettě. Přítel dcery Anny Mahler z manželství s Gustavem Mahlerem, skladatel Ernst Křenek, popisuje atmosféru rafinovaných večírků konaných v domě Mahler-Werfel a plných drahých jídel a těžkých nápojů takto: „Sex byl hlavním tématem rozhovorů a často se analyzovaly sexuální návyky přátel a nepřátel, přičemž se Werfel snažil přinést vážnou a intelektuální poznámku o světové proletářské revoluci.“

Alma Mahler (zdroj flickr.com)

S Werfelem odešla Alma v roce 1940 do exilu. Její útěk před nacistickým režimem vedl přes Lisabon do New Yorku a nakonec do Hollywoodu. Zemřela v New Yorku v roce 1964 ve věku pětaosmdesáti let.

Do svého sňatku s Gustavem Mahlerem v roce 1901 složila jen několik písní, pracovala na instrumentálních dílech a na části opery. Možná, že po roce 1910 začala opět sporadicky skládat, ale chronologicky je obtížné její skladby zařadit, protože své rukopisy nedatovala.

Alma Mahler v dílech skladatelů
Adagietto v 5. symfonii Gustava Mahlera je podle dirigenta Willema Mengelberga vyznáním lásky k Almě.
V první větě 6. symfonie se Gustav Mahler snažil o hudební portrét Almy.
8. symfonie Gustava Mahlera je Almě věnována. Premiéra symfonie spadala do doby vážné manželské krize.
V 10. symfonii Gustava Mahlera se odráží manželská krize roku 1910. Hluboké výkřiky prozrazují, že adresátem byla Alma: „Ty sám víš, co to znamená. Běda! Běda! Běda!“
Píseň Liebes du um Schönheit (1902) Gustava Mahlera, zhudebnění Rückertovy básně, je „privatissimum“ pro Almu.
Pět písní op. 7 (1899) Alexandera Zemlinského je Almě věnováno. Také Zemlinského sedmivětá  Lyrische Sinfonie je také odrazem nešťastné lásky k Almě.
V roce 1923 složil Ernst Křenek operu Orpheus a Eurydice, na libreto Oskara Kokoschky. Orfeus představuje Kokoschku, Eurydice Almu, Psyche její dceru Annu Mahler a Pluto – bůh podsvětí zobrazuje Gustava Mahlera.
Alban Berg věnoval Almě svojí operu Wozzeck z vděčnosti za různou (i finanční) podporu jeho práce.
Na památku dcery Manon Gropius složil Alban Berg svůj houslový koncert v roce 1935 a věnoval jej „Památce anděla“.
Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35 Ericha Wolfganga Korngolda je věnován Almě Mahler-Werfel.
Benjamin Britten věnoval Almě Mahler Nocturne, Op. 60 jako uznání za to, za co vděčí Gustavu Mahlerovi.
Gravitační centrum vlastní sluneční soustavy, obklopené zářícími satelity, tak se jeví obdivovatelům tvůj život – tak se jmenoval čtyřhlasý kánon, který jí k sedmdesátým narozeninám věnoval Arnold Schoenberg.

Citáty:
„Takoví jsou umělci: Co se týká života, jsou všichni do jednoho amatéři. Vše proudí do jejich díla.“
„Nemůžete vést manželství na dálku.“

Alma Schindler-Mahler-Gropius-Werfel

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat