Všude stejně! Ve Scale nebo v Ostravě! Ptali jste se sopranistky Maidy Hundeling

Sopranistka Maida Hundeling odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus
Maida Hundeling (zdroj NDM)

 

Dobrý den, ve Vašem životopisu se píše, že jste se narodila v Tunisu, ale že máte německou národnost. Můžete prosím něco o svém původu prozradit a také říci, co Vás přivedlo do českých a moravských divadel? A kde trvale žijete? (Václav)

Dobrý den, Václave, moji němečtí rodiče pracovali v několika zemích světa – proto Tunis. Můj manžel je Čech, ale pan režisér Heinz Lukas-Kindermann si mě vyžádal do role Marty (Nížina, Tiefland – Eugen d’Albert). A díky tomu začala spolupráce s Národním divadlem Praha, Státní operou Praha, Národním divadlem moravskoslezským, Národním divadlem Brno a tak dále.

Dobrý den, proč už nezpíváte v Praze? Měli jsme Vás velmi rádi. Neplánujete v Praze alespoň nějaký koncert? (Klimkovičová, Praha)

Dobrý den, čas přináší změny a nové vedení Národního divadla neprojevilo patřičný zájem. Má operní cesta mě vede vždy za dirigenty či režiséry, se kterými si po stránce interpretace a zachování záměru autora rozumím, a proto Ostrava, Ústí nad Labem, Bratislava, Brno a tak dále! Dirigenti jako Robert Jindra, János Kovács, Ondrej Lenárd a další mi pomáhají se rozvíjet, stejně jako režiséři Jiří Heřman, Jiří Nekvasil, Martin Bendik a další.

Máte na svém repertoáru řadu českých rolí – jak se Vám zpívá v češtině? Moc vzpomínáme na Vaši Kateřinu v Řeckých pašijích. Nechystáte nějakou novou českou operu? Zajímala by Vás třeba Smetanova Libuše? (Veronika V.)

Dobrý den, Veroniko, není to pro člověka nenarozeného v Čechách jednoduché. Díky pobytu v zemi, hudebnímu sluchu a pomoci dobrých repetitorů – a hlavně píli interpreta samotného – to přináší potěšení jak mně, tak i divákovi. Libuše by mě zajímala velmi (také Dalibor, Káťa Kabanová, Věc Makropulos) – zatím jsem nabídku neobdržela.

V Ostravě je Vaší nejnovější rolí Desdemona v Otellovi. Jak se Vám zpívá a jak obtížná pro Vás je? Již jste ji někde před tím ztvárnila? (Honza)

Dobrý den, Honzo, byl to můj debut – zpívám Verdiho ráda a často; Desdemona není lehká role, jak by se na první pohled mohlo zdát – pensum dramatu je obrovské a pěvec si musí zachovat chladnou hlavu, aby mohl všechny zkomponované hudební prvky hlasovou dispozicí vyjádřit. K tomu, aby soprán působil na publikum věrohodně a přirozeně, je potřeba porozumět slovu „láska“ – mám to štěstí!!!

Dobrý den, je mi líto, že už jsem Vás dlouho neviděl v pražské inscenaci Turandot. Je nějaká šance, že se tak ještě někdy stane? Díky moc a přeji hodně úspěchů! (VR)

Tuto otázku kladete na špatném místě – jak jsem uvedla výše – vedení Národního divadla mě neoslovuje, a tak zpívám tuto roli po světě – vždy s velkým úspěchem – mám ji velmi ráda.

Dobrý den, paní Hundeling, občas si doma připomeneme Vaše vystoupení na Hudebních slavnostech Emy Destinnové v Českých Budějovicích. Pokud se nemýlím, to byl Váš debut v České republice, že? Neměla byste chuť se vrátit, třeba na českokrumlovský festival? Přejeme Vám hodně pěkných rolí a spokojených posluchačů! (Brázdovi, České Budějovice)

Milí Brázdovi, ano, bylo to prvně, kdy jsem zpívala v Čechách, a myslím, že bych si vystoupení v Českém Krumlově již pomalu zasloužila! Bohužel to nezáleží na našich anebo Vašich přáních. Určitě je to pro umělce silný zážitek.

Dobrý den, proč už nezpíváte v Praze? Myslím, že naposledy jste tu měla nastudovat Isoldu, ale to se nestalo a je to už dávno. (SL)

Dobrý den, na otázku jsem již odpověděla. S Isoldou mě to velmi mrzí – každý pěvec si „nechává“ určité části operního díla na scénické zkoušky – protože často dochází k tomu, že interpret zkreslí svou hudební představou režijní záměr a význam dramatického poslání díla. Bohužel to pan dirigent neakceptoval. Isoldu jsem zpívala koncertantně v Bělehradě s filharmonií, pod vedením dirigenta Uroše Lajovice, s obrovským úspěchem. Je to jedna z mých nejoblíbenějších rolí.

Dobrý den, mohla byste prozradit něco ze svého soukromí? Kde žijete, jaké zájmy kromě hudby ještě máte? A něco o Vaší rodině? Děkuji! (Česlav)

Dobrý den, Česlave, žiji v bavorském „lese“, kde po „pódiových“ setkáních s tisíci a tisíci lidmi, městském shonu a jisté agresivitě, plynoucí z nutnosti prosazovat se, upozorňovat na sebe, jsou zahrada, zvířátka a naše kočka relaxací, zábavou a radostí. Základem rodinného vztahu je respekt, tolerance a především láska. To vše mám ve velké hojnosti. Tak tolik o mé rodině.

Dobrý den, vážená paní Hundeling, zajímalo by mě, jak se Vám zpívá a hraje v soudobých inscenacích režisérů, kteří děj často přenášejí do jiného prostředí a kde z původního libreta nezůstane kámen na kameni? Děkuji za odpověď. (Anna Franzová, Ostrava)

Milá Anno, takovým inscenacím se ze zásady vyhýbám! Stane se, že někdo onemocní – zavolají o pomoc a my teprve na místě zjistíme, že inscenace je „znásilněná“! Stalo se mi to zatím jedenkrát – v takovém případě se koncentruji především na záměr hudebního skladatele, a potom mi „nesmyslnosti“ či provokace už tolik nevadí.

Dobrý den, paní Hundeling, máte možnost porovnat jednotlivé soubory v České republice se zahraničními divadly. Jak toto srovnání pro nás vychází? Nejen co se umělecké úrovně týče, ale i v úrovni publika, pracovním nasazení souboru, ale třeba i v podmínkách pro umělce. Děkuji, ať se Vám daří! (Bartoníčková)

Milá paní Bartoníčková, posuzování, porovnávání a kritizování je velký zlozvyk! Ve většině případů se jedná o čistě osobní vjemy a pocity. Mým osobním přístupem je radost z toho, že „jsem“ vždy a všude na tom nej pódiu! Otázka, kterou kladete, nejde zodpovědět. Záleží na struktuře a přístupu politiků všech zemí světa, kteří si velmi často anebo vůbec neuvědomují, že umění – ve všech odvětvích – je součástí vzdělání či vzdělávání se, a my jsme dle našich možností jako interpreti jeho „sluhové“ či sloužící. Jsem zastáncem tradiční formy ansámblového divadla. Ekonomická politická situace na celém světě, kde se vydávají obrovské sumy na zbrojení a kdy jsou sportovci ohodnoceni „stamiliony“ a kultura dostává „na frak“, neumožňuje, aby se za těchto podmínek tvořilo a „hořelo“ pro umění! Například členové orchestru musí mít druhé či více povolání, aby přežili! Samozřejmě vnímáme rozdíly v kvalitě výkonnosti různých orchestrů. Mým krédem ale je: „Všude stejně“! Ve Scale nebo v Ostravě!!! Každý člověk by měl dávat ze sebe to nej!

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.

Mnohokrát děkuji za zájem!

 

VIZITKA

Maida Hundeling (zdroj NDM)

Maida Hundeling, německá sopranistka, se narodila v tuniské Bizertě. Základy hudebního vzdělání získala u barytonisty Wernera Schürmanna. V roce 1997 se zúčastnila mistrovského pěveckého kurzu pod vedením Waltera Berryho a získala stipendium od Společnosti Richarda Wagnera v Bayreuthu. V letech 1999– 2012 pokračovala ve studiu zpěvu a interpretace u sopranistky Olivery Miljaković ve Vídni. V letech 2001– 2003 začínala v angažmá Zemského divadla v Eisenachu.

Jejím stěžejním repertoárem jsou role Wagnerovy Alžběty a Venuše (Tannhäuser), Senty (Bludný Holanďan) a Elsy z Brabantu (Lohengrin), kterou ztvárnila i v inscenaci Národního divadla moravskoslezského (2013); Straussovy Ariadny (Ariadna na Naxu), Salome, Elektry a Chrysothemis (Elektra), Verdiho Amélie (Maškarní ples) a Aidy, Pucciniho Tosky, Turandot a Giorgetty (Plášť). Představila se také jako Weberova Agáta (Čarostřelec) a Rezia (Oberon), d’Albertova Marta (Nížina), Cileova Adriana Lecouvreur, Mozartova Donna Anna (Don Giovanni), Beethovenova Leonora (Fidelio) či Offenbachova Giulietta (Hoffmannovy povídky), Čajkovského Líza (Piková dáma), Bergova Marie (Vojcek) a Brittenova Ellen Orford (Peter Grimes).

V rámci českého repertoáru ztvárnila Kateřinu v Martinů Řeckých pašijích či Janáčkovu Jenůfu (Její pastorkyňa), kterou poprvé ztělesnila v Národním divadle moravskoslezském v roce 2011, v roce 2014 v pražském Národním divadle a nyní v této roli účinkuje v Národním divadle Brno. V roli Dvořákovy Cizí kněžny (Rusalka) debutovala v Houston Grand Opera na začátku roku 2016 (inscenace festivalu v Glyndebourne).

Hostuje především na německých, rakouských, českých a slovenských jevištích: v Lipsku, Brunšviku, Wuppertalu, Řezně, Desavě, Oldenburgu, Hannoveru, Norimberku, Mannheimu, Münsteru, Freiburgu, Wiesbadenu, Lübecku či v Salcburku, Vídni, Praze, Brně, Ostravě a Bratislavě. Vystupovala ale také v koprodukci italských operních domů v Bolzanu, Modeně, Piacenze a Ferraře v roce 2010 v roli Straussovy Chrysothemis (Elektra) či v roli Verdiho Aidy v Japonsku (2005) a v Saarbrückenu (režisér Konwitschny). Jako Wagnerova Alžběta (Tannhäuser) pak v milánské La Scale (2010, dirigent Zubin Mehta, produkční tým La Fura del Baus) či jako Leonora v americké Houston Grand Opera a kanadské Edmonton Opera (2011/2012), kde posléze ztvárnila i roli Salome. V následující sezoně hostovala jako Wagnerova Senta (Bludný Holanďan) v kanadské Opéra de Montréal a v Lublani. Roli Turandot ztvárnila v americké Utah Opera v Salt Lake City (2014, produkční tým Barbe/Doucet) – a především v newyorské Metropolitní opeře (2015/2016). V posledních letech se představila na festivalech Biberach-Stuttgart, Thurn a Taxis na zámku Sankt Emmeram v Řezně, Smetanova Litomyšl, Hudba v zahradách a zámku Kroměříž i na brněnské letní scéně Opera na Špilberku či na operním festivalu v maďarském Miškovci.

Věnuje se i koncertní činnosti, kdy vystoupila například s rolí Senty ve Španělsku, na Wagner gala s Janáčkovou filharmonií Ostrava (2013), v komorním cyklu „… mezi řádky…“ v Pasově a Landshutu (Wagnerovy Wesendonck Lieder) a na přelomu let 2013/2014 s orchestrem La Verdi v Miláně (sopránové sólo v Beethovenově 9. symfonii). Ztvárnila také roli Magny Peccatrix (první soprán) v 8. symfonii Gustava Mahlera na Smetanově Litomyšli. Velké ovace sklidila jako Elektra Richarda Strausse se Slovenskou filharmonií pod vedením Juraje Valčuhy.

Nyní ji čeká nová inscenace Tosky v bratislavském Slovenském národném divadle. V březnu roku 2018 se představí jako Straussova Elektra ve Státním divadle Brunšvik, opět jako Tosca na festivalu Thurn a Taxis a také bude od srpna účinkovat v londýnské Královské opeře v inscenaci Wagnerovy Valkýry.
(zdroj www.ndm.cz)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments