Týden s hudbou
Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 12. do 18. února 2018 250
Zahraničí
Na koncerty do Ruska se po třiceti letech vydal Pražský filharmonický sbor se svým hlavním sbormistrem Lukášem Vasilkem. Během turné se představí v nejprestižnějších koncertních sálech Petrohradu a Moskvy a uvede zde výhradně české skladatele: Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a Antonína Dvořáka. V pondělí 12. února vystoupí na samostatném a cappellovém koncertě v jednom z nejslavnějších operních domů, v koncertním sále Mariinského divadla. Pod taktovkou Lukáše Vasilka provede kantáty Bohuslava Martinů. Na posledním koncertě bude Pražský filharmonický sbor spolupracovat s Velkým symfonickým orchestrem Petra Iljiče Čajkovského pod taktovkou Vladimira Fedosejeva ve Velkém sále Moskevské konzervatoře, kde ve čtvrtek 15. února provede oratorium Antonína Dvořáka Stabat mater. Více o ruském turné Pražského filharmonického sboru jsme informovali zde.
Česká filharmonie zamířila spolu s designovaným hlavním hostujícím dirigentem Tomášem Netopilem na turné po sedmi městech Velké Británie a Irska. Jako sólisté se na celkem osmi koncertech s orchestrem představí violoncellistka Alisa Weilerstein a houslista Josef Špaček. Turné uzavře filharmonie koncertem v neděli 18. února v irské metropoli Dublinu, na programu bude cyklus symfonických básní Bedřicha Smetany Má vlast.
V pátek 16. února bude Koncertní síň Slovenské filharmonie hostit již tradiční a cappellový koncert Slovenského filharmonického sboru. Na programu je duchovní dílo Gioachina Rossiniho Petite messe solennelle se čtveřicí sólistů: Márií Porubčinovou, Evou Garajovou, Jozefem Gráfem a Tomášem Šelcem. Jedno z Rossiniho posledních děl nastudoval se sborem Jozef Chabroň.
Praha
Na pondělí 12. února připravil Symfonický orchestr Českého rozhlasu program z hudby skladatelů dvacátého století: Igora Stravinského (Symfonie dechových nástrojů), Viktora Kalabise a Leoše Janáčka. Hvězdou večera, věnovaného památce profesorky Zuzany Růžičkové, bude její poslední žák, cembalista Mahan Esfahani, který bude interpretovat sólový part Koncertu pro cembalo a smyčcový orchestr Viktora Kalabise, manžela Zuzany Růžičkové. V Janáčkově Glagolské mši se sólových partů ujmou přední čeští a slovenští pěvci Jana Šrejma Kačírková, Markéta Cukrová, Richard Samek a Jozef Benci, spoluúčinkovat bude varhaník Pavel Svoboda a Český filharmonický sbor Brno pod vedením Petra Fialy. Debutovat s rozhlasovými symfoniky bude jako dirigent Jiří Rožeň. Z koncertu přineseme recenzi.
Komorní abonentní řada FOK nabídne posluchačům v kostele sv. Šimona a Judy v úterý 13. února ojedinělý projekt, provedení slavných Bachových Goldbergových variací v úpravě pro dechový ansámbl. Trio Arundo ve složení hobojista Jan Souček, klarinetista Jan Mach a fagotista Václav Vonášek doplní ještě hráč na basetový roh Karel Dohnal. Na reflexi koncertu se můžete těšit na našem portálu.
Protagonisty šestého koncertu sezony 2017/18 Mezinárodního festivalu komorní hudby EuroArt budou houslista Matouš Pěruška, klavírista Misa Okazaki, violistka Martina Matoušková a violoncellistka Kristýna Vocetková. Posluchači, kteří zavítají v úterý 13. února do Sálu Martinů Lichtenštejnského paláce, vyslechnou v jejich podání komorní díla Vítězslava Nováka,
Bohuslava Martinů, Georgese Bizeta a Johannese Brahmse.
Další komorní koncert, tentokrát písňový recitál, má ve středu 14. února na programu Český spolek pro komorní hudbu. Namísto nemocné sopranistky Kateřiny Kněžíkové budou písňové cykly Roberta Schumanna, Franze Schuberta či Antonína Dvořáka interpretovat barytonista Roman Hoza a sopranistka Lucie Kaňková. O klavírní doprovod se podělí Ahmar Hedar a Stanislav Gallin. Hodnocení koncertu si budete moci přečíst na našich stránkách.
Ve středu 14. února bude v Atriu na Žižkově slavnostně zahájen nový klavírní cyklus Klavírní A3UM ročník 0.2018. Pro zahajovací koncert nové klavírní řady, který je rovněž slavnostním představením nového mistrovského nástroje značky Steinway & Sons, vybral jeho protagonista – pianista Ivo Kahánek program, který ukáže klavír ve třech zcela odlišných polohách: v barokně virtuózní stylizaci sonát Domenica Scarlattiho, v tísnivé a mystické atmosféře poloviny 20. století preludií Miloslava Kabeláče a konečně v romantickém rozmachu scherz Fryderyka Chopina.
Po tři únorové večery (od pátku 16. do soboty 18. února) se bude Dvořákova síň Rudolfina proměňovat pod taktovkou jedenácti vizuálních umělců z celého světa. Úchvatné spojení světelného umění s živou hudbou v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu nabídne divákům projekt SIM/NEBULA, za kterým stojí organizátoři festivalu světla SIGNAL. Výjimečný audiovizuální projekt SIM/NEBULA přináší do Prahy spojení současného světelného a digitálního umění s nesmrtelnými skladbami hudebních klasiků. Více o projektu jsme informovali zde.
Regiony
Čistě mozartovský program se skrývá pod titulem koncertu Amadeus v Praze, který provede po tři večery (počínaje středou 14. února) Filharmonie Brno v Koncertním sále brněnského Besedního domu. Kromě dvou předeher k proslulým operám úzce spjatým s Prahou (Figarova svatba a Don Giovanni) nastudoval dirigent Alexander Liebreich s filharmoniky Symfonii č. 38 D dur „Pražskou“. Provedení klavírního partu Klavírního koncertu č. 20 d moll se ujme izraelsko-palestinský pianista Saleem Ashkar. Koncert zhodnotíme na našem portálu.
Ve čtvrtek 15. února má Janáčkova filharmonie Ostrava na programu koncert s názvem Romantika smyslů zbavená. První polovina koncertu bude patřit předehře k Wagnerovu Lohengrinovi a Lisztovu Koncertu pro klavír a orchestr č. 1, v němž usedne ke klavíru jako sólista švýcarský klavírní virtuóz Louis Schwizgebel (namísto avizovaného Federica Colliho). Dramaturgii koncertu doplní gigantická Symfonie č. 4 Dmitrije Šostakoviče. Z koncertu, na němž povede ostravské filharmoniky Kaspar Zehnder, chystáme recenzi.
Taneční představení pro rodiny s dětmi na náměty Exupéryho Malého prince nastudoval baletní soubor Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Zamyšlení o víře v lidskou odvahu a bratrství převede na taneční jeviště Malého divadla členka souboru Margaux Thomas. Malí i velcí diváci se ve čtvrtek 16. února budou moci poprvé vydat na cestu po planetkách, setkají se s králem, chřestýšem, domýšlivcem, liškou či pijanem, ale hlavně s pilotem a jeho malým, moudrým průvodcem. Nejkrásnější povinná četba v tanečním provedení nabídne výrazné role pro pánskou část libereckého souboru. Reflexi premiéry přineseme na našem portálu.
Zničující touha po nedosažitelném patří k hlavním tématům Čajkovského opery Piková dáma, kterou v Národním divadle Brno připravuje režisér Martin Glaser. K dispozici má mezinárodní obsazení včetně ukrajinského tenoristy Eduarda Martynjuka a velšské sopranistky Natalye Romaniw. Premiéra se bude konat v sobotu 17. února na prknech Mahenova divadla, do zkoušek se chce znovu zapojit také Soňa Červená, která v lednu po úrazu prodělala operaci krčku stehenní kosti a účinkovala i v posledním nastudování Pikové dámy v Brně v roce 1953. Z premiéry připravujeme recenzi.
Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 5. do 11. února 2018
Ze zahraničí
CD Fata Morgana s písňovými cykly českého skladatele Pavla Haase bylo nominováno britským časopisem BBC Music Magazine na titul Nahrávka roku 2018 ve vokální kategorii. O tom, zda tvůrci v čele s uměleckou vedoucí projektu pianistkou Ladou Valešovou promění nominaci v cenu, rozhodne veřejné hlasování na webu. Anketa potrvá do 19. února, vítězové budou oznámeni 5. dubna. V nominacích je také v kategorii sborové tvorby Pražský filharmonický sbor s nahrávkou Kantát z Vysočiny Bohuslava Martinů. Na nahrávce Fata Morgana se vedle Lady Valešové podíleli sopranistka Anita Watson, mezzosopranistka Anna Starushkevych, tenorista Nicky Spence, basista James Platt a Navarra String Quartet. Více o nominaci se dočtete zde.
Praha
Programovým těžištěm koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu v pondělí 5. února ve Dvořákově síni Rudolfina byla díla severských autorů Arvo Pärta a Jeana Sibelia. S rozhlasovými symfoniky je nastudoval současný umělecký ředitel Tallinnské filharmonie Risto Joost. Po atraktivním vystoupení čtyř vynikajících mladých sólistů, Kateřiny Javůrkové a jejích zahraničních kolegů, kteří se na pódiu Dvořákovy síně Rudolfina setkali k provedení Schumannova Koncertního kusu pro čtyři lesní rohy, již zněla „hudba ze severu“. Nejprve zazněla expresivní Symfonie č. 3 jednoho nejhranějších skladatelů současnosti Arvo Pärta z Estonska. Večer pak završil další severský opus – Sibeliova suita Lemminkäinen, která se opírá o odkaz monumentálního eposu Kalevala. Z koncertu jsme přinesli recenzi zde.
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK uvedl ve středu 7. a ve čtvrtek 8. února v Obecním domě Dvořákovu Sedmou symfonii a doprovodil mladého rakouského violoncellistu s perskými kořeny Kiana Soltaniho v Elgarově Violoncellovém koncertu. Kian Soltani studoval v Basileji, kde také žije a hudebně působí česká dirigentka Olga Machoňová Pavlů, pod jejíž taktovkou se koncerty FOK odehrály. Ve druhé části koncertu zazněla Vojenská symfonieta Vítězslavy Kaprálové. Hodnocení koncertu si můžete přečíst zde.
Velké violové gala přichystala na čtvrtek 8. února v rámci svého cyklu Procházky uměním violistka Jitka Hosprová. Přehlídka violového umění osmi virtuózů na tento nástroj se odehrála v barokní kapli Italského kulturního institutu a zazněla na ní mimo jiné díla Thomase Albinoniho, Georga Philippa Telemanna nebo Antonína Vranického. Koncert vyvrcholil provedením Oktetu pro osm viol Gordona Jacoba.
Regiony
Studenti Operního studia Fakulty umění Ostravské univerzity nastudovali ve spolupráci s Hudební akademií Karola Szymanowského v Katovicích operu Wolfganga Amadea Mozarta Kouzelná flétna a ve středu 7. a ve čtvrtek 8. února ji provedli v Domě kultury města Ostravy. Operu uvedli v českém znění s hudebními čísly v německém originále a českými titulky. Režie inscenace se ujala Karolina Widera, dirigentské taktovky Paolo Gatto. Z druhé premiéry představení si můžete přečíst recenzi zde.
Ruský klavírista a dirigent Sergej Neller řídil ve čtvrtek 8. února v Domě kultury města Ostravy na koncertě přiléhavě nazvaném Debussy, Ravel, klavír a varhany Janáčkovu filharmonii Ostrava. Za jeho vedení Janáčkova filharmonie doprovodila tři mladé muzikanty. Prvním byl slovenský klavírista Martin Chudada, vítěz 54. ročníku Beethovenova Hradce z roku 2017, v jeho podání posluchači vyslechli Lisztův První klavírní koncert. V Guilmantově Symfonii pro varhany k sólovému nástroji usedl Josef Kratochvíl, který po bakalářském studiu na Szymanowského hudební akademii v Katovicích nyní pokračuje na prestižní Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn-Bartholdy v Lipsku. Trojici účinkujících, vítězů interpretační soutěže Janáčkovy filharmonie Ostrava pro tento cyklus, doplnila nadaná klarinetistka Kateřina Pašková z ostravské Janáčkovy konzervatoře, která si pro svou prezentaci vybrala Debussyho První rapsodii pro klarinet. Večer doplnila Ravelova suita č. 2 z hudby k baletu Dafnis a Chloé.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]