Odvolaný ředitel Aleš Kománek: Představitelé města Opavy budou čelit trestnímu oznámení

Před měsícem odvolali opavští radní s okamžitou platností ředitele Slezského divadla Aleše Kománka, který nyní v rozhovoru pro Operu PLUS umožnuje široké veřejnosti nahlédnout pod pokličku celé situace.
Aleš Kománek (foto Lukáš Wodecki)
Aleš Kománek (foto Lukáš Wodecki)

Statutární město Opava, které je zřizovatelem Slezského divadla, v tiskových zprávách oznámilo, že vaše odvolání bylo zapříčiněno nedostatkem komunikace a manažerským a personálním pochybením. Jaký je váš pohled na celou záležitost, která se zdá pro mnohé pozorovatele velmi nepřehledná?
Řekl bych, že situace je nepřehledná hlavně pro představitele města Opavy, kteří se do svých lží zaplétají již natolik, že dělají jednu chybu za druhou a budou čelit trestnímu oznámení. Veřejnost situaci vnímá naštěstí zdravým selským rozumem. Asi má již své zkušenosti.

Magistrát města Opavy má takový zvláštní kolorit v jednání s řediteli svého divadla, který je znám už po celé zemi a neustále se opakuje. Fluktuace ředitelů je v opavském divadle zcela nestandardní. Představitelé města totiž nevnímají Slezské divadlo jako svébytnou uměleckou instituci. Ta by měla být vedena především profesionály z oboru, kteří berou ohled na veřejný zájem divadla (nikoliv na individuální zájmy některých jedinců) a jeho komplexní problematiku uměleckého provozu a dlouhodobé, strategické plánování a rozvoj.

Ředitel divadla je vedením města Opavy vnímán jako řadový úředník magistrátu, který by měl nejlépe bez odmlouvání plnit příkazy vydané ústně a bez odborné diskuze a podkladů. Minimum informací jsem dostával od svého gesčního náměstka písemně, tedy formou e-mailu tak, aby bylo vše černé na bílém. Vedení příspěvkové organizace má svá vlastní pravidla a standardní postupy, o kterých mám obavu, že pan náměstek ani netuší, že existují. Nechci se ani vyjadřovat k jeho nestandardnímu vměšování do chodu divadla, například k pravidelnému úsilí pana náměstka Meletzkého (ANO) zvát si do své kanceláře kolegyně z obchodního oddělení a přidělovat jim úkoly.

Vedení města poukazuje na údajný nedostatek komunikace ve chvíli, kdy mému odvolání nepředcházel standardní proces identifikování chyb a požadavku na jejich nápravu – tedy transparentní komunikace ze strany zřizovatele. Nedostal jsem od pana náměstka žádný vytýkací dopis, žádné snížení osobního ohodnocení nebo příplatku za vedení, přestože jsem údajně selhal v tolika směrech.

Co bylo podle vás tedy tím hlavním důvodem pro vaše odvolání?
Hlavním důvodem byla z mého pohledu snaha města zabránit oslabování svého vlivu v největší příspěvkové organizaci v Opavě. Vedení města chce mít v divadle na některých postech své kamarády, přes to nejede vlak. Je jim jedno, že nepracují dobře, způsobili divadlu třeba i finanční škodu, o čemž jsem vedení města informoval, nebo nechodí do práce. I přesto mi bylo vedením města jasně sděleno, že pokud tito lidé v divadle nezůstanou, budou „podniknuty jisté kroky“.

Stačí si všimnout výroku pana náměstka Meletzkého v tiskové zprávě města o mém odvolání z 29. června 2023: „Během krátké doby odešlo z divadla několik podle našeho soudu klíčových osob. Končící zaměstnanci se odvolávali na špatnou až nulovou komunikaci s ředitelem Kománkem, jeho nevhodné zasahování do jejich práce a podobně.“

Na základě jaké odbornosti pan náměstek Ing. Meletzký vyhodnocuje, zda šlo o klíčové osoby pro divadlo? Fluktuace zaměstnanců je přirozeným jevem v každé organizaci či firmě, a to zejména po příchodu nového vedení. Ředitel je zodpovědný za správu a řízení organizace. Je tedy nejen jeho právem, ale povinností zasahovat do činností zaměstnanců a kontrolovat výsledky práce svých podřízených, za něž nese zodpovědnost.

Aleš Kománek (foto Lukáš Wodecki)
Aleš Kománek (foto Lukáš Wodecki)

Z různých vyjádření vedení města je patrná jistá protichůdnost. Jedním z argumentů pro vaše odvolání je údajně extrémně drahá světová premiéra, zároveň vám ale město nabídlo místo šéfa opery s tím, aby se tato světová premiéra mohla uskutečnit. Jak si to vysvětlujte?
Veřejnost vnímá, že argumenty pro mé odvolání jsou hledány až dodatečně a jsou často naprosto nelogické. Tím, že jsem nepřijal nabídku města stát se šéfem opery (byla mi nabídnuta také pozice jevištního technika), s čímž nebylo počítáno, hledají se teď překotně lživé a vykonstruované důvody pro mé odvolání. Nabízet pozici šéfa uměleckého souboru může navíc jen ředitel divadla, který musí postupovat v souladu s konkurzním řádem. Zřizovatel, vedení města, tuto kompetenci a pravomoc nemá. Opět tragikomická neznalost problematiky ze strany zřizovatele.

Někteří lidé mohou vyjádřit názor, že investice do kultury v Opavě je příliš nákladná a zbytečná. Avšak kultura má obecně významně pozitivní dopad na společnost a její rozvoj. Je potřeba nezapomínat na multiplikační efekt kultury, kdy místa se stabilní a pestrou nabídkou kultury a kvalitních uměleckých institucí vykazují nižší míru kriminality, vyšší vzdělanost, lepší cestovní ruch a rozvoj ostatních odvětví atd. Jinými slovy, kapitál vložený do kultury se násobně vrací a přelévá zpět do společnosti v mnohdy pro laika nepozorovaných kontextech.

Vedení města opavský operní soubor v druhém nejstarším divadle v republice chce i nechce. Před komunálními volbami se představitelé města v divadle ukazují a chlubí se jím, po volbách ho chtějí většinou rušit, protože je podle nich příliš nákladné. Několikrát jim bylo naznačeno, že je potřeba projevit politickou odvahu a vyjádřit se, co s institucí dlouhodobě zamýšlí, dát si to do volebního programu a stát si za tím. K těmto krokům ale politická reprezentace města Opavy nemá kuráž. Proto by bylo z tohoto úhlu pohledu asi nejvhodnější, kdyby se divadlo, jak se říká – rozpadlo samo zevnitř – viník by se jistě našel a politická reprezentace by se mohla před voliči tvářit, že „zachraňuje“ a „stabilizuje“.

Dle mého pohledu je rozhodnutí města ohledně mého odvolání vedeno také obavou, že pokud by divadlo a zejména operní soubor pokračoval ještě příští sezónu pod mým vedením v tempu rozvoje, který se podařilo nastolit, vzrostla by jeho nadregionální a mezinárodní prestiž, návštěvnost a tržby natolik, že by jeho status byl již nezpochybnitelný.

Může důvod pro vaše odvolání spočívat v údajném způsobení finančních problémů a hrozbě nedostatku prostředků na výplaty zaměstnanců na konci roku? Magistrát města Opavy nedávno informoval, že divadlo je ve ztrátě až 10 mil. korun.
Ano, jistě ano, kdyby to byla pravdivá informace. To ale není. Dovolte mi ve stručnosti vysvětlit, na čem je založeno ono nesprávné vyhodnocení situace. Můžeme jen spekulovat, zda šlo o omyl nebo o „omyl“. Nesprávně byly totiž do mzdových nákladů zahrnuty náklady na honorářové smlouvy, které patří do položky rozpočtu „ostatní služby“ (tak jak bylo účtováno v minulých letech). Tímto krokem byla uměle navýšena položka mzdových nákladů a byl vytvořen dojem, že na konci roku bude limit mzdových nákladů výrazně překročen. Není tomu tak.

Nesprávný přesun jedné položky do druhé neboli zahrnutí honorářových smluv do mzdových nákladů, nemá vliv na celkový rozpočet divadla. Celkový schválený rozpočet divadla se nemění. K žádné údajné ztrátě nedochází. Skutečné mzdové prostředky byly čerpány v souladu se schváleným rozpočtem divadla.

Zástupci zřizovatele tedy mylně informují veřejnost o špatné finanční situaci divadla. Dle mého soudu, jsou již jen tato pochybení na okamžitou rezignaci pana náměstka Meletzkého a trestní oznámení pro pomluvu a ublížení na cti.

Aleš Kománek (foto se souhlasem Aleše Kománka)
Aleš Kománek (foto se souhlasem Aleše Kománka)

Jaká byla vaše komunikace s městem ohledně připravovaného projektu světové premiéry v Neapoli nedávno nalezené Donizettiho opery Dalinda a jejího financování? Předal jste městu dostatečné informace?
Od svého gesčního náměstka jsem do svého odvolání nedostal ani jednu oficiální žádost o písemné předložení informací k rozpočtu světové premiéry. Ostatně k tomu nebyl ani důvod. Nikdy se tak v minulosti u jiných premiér sezóny nedělo. Výdaje na plánovanou světovou premiéru jsou v souladu s ročním finančním plánem SDO, který schválila rada města. Ještě k tomu by se naprosto paradoxně díky písemně přislíbeným finančním prostředkům od partnerů a soukromých donátorů jednalo v podstatě o nejlevnější operní premiéru sezóny!

Argumentace zřizovatele o neúměrně zvýšeném rozpočtu pro tuto inscenaci jsou jen zoufalou snahou zakrýt fakt, že současné vedení SDO po mém odvolání není schopno odborně a manažersky tento projekt dotáhnout do zdárného konce. Tím poškozují divadlo i město jak finančně, tak z hlediska mezinárodního renomé.

Každou sezónu koncipujeme z hlediska strategického rozložení celkových nákladů způsobem, že většinou dvě z premiér sezóny (jak operního, tak činoherního souboru), mohou být vzhledem k výši celkových nákladů nad stanoveným limitem, což logicky vyvažujeme ostatními premiérami sezóny. Ty naopak stanoveného limitu nedosahují, čímž celou sezónu rozpočtově vyvážíme. Ve výsledku tak hospodaříme s vyváženým rozpočtem. To vyžaduje dlouhodobé umělecké plánování a strategii.

Při sledování některých mediálních výroků pana náměstka Meletzkého po mém odvolání je záhadou, na základě čeho pan náměstek (absolvent VŠB, obor elektronika a telekomunikační technika) vyhodnocuje Dalindu jako velkolepou ve vztahu k rozpočtu.

Velkolepá je jistě svou prestiží, která by dopadla jak na Slezské divadlo, tak na město Opavu v širokém mezinárodním kontextu. Rozsahem se však jedná o dílo belcantové éry s komorním orchestrem, nikoliv o vrcholný verismus s opulentními nároky na obsazení orchestru i sboru, kde by byly obavy ohledně nákladů mnohem více na místě. Inscenační tým dostal navíc do smlouvy limit rozpočtu (standardní postup) se kterým musí počítat a do kterého se musí vejít. Koncepce scény je také založena především na videoprojekcích a sofistikované hře světel, nikoliv na drahé a komplikované dekoraci. Dalším aspektem, který naopak náklady snižuje, je předjednaný odkup či pronájem scény a kostýmů dalšími partnery (členy mezinárodní operní asociace Opera Co-Pro) po odehrání všech repríz v Opavě.

Je pravdou, že se pan náměstek o Donizettiho Dalindu zajímal, ovšem zajímal se jen o sponzorské dary a donátory, které bychom mohli díky tak atraktivnímu dramaturgickému počinu získat.

A podařilo se tedy zajistit i nějaké další finanční zdroje ze soukromého sektoru?
Ano, i to se podařilo. Několik měsíců jsme vedli jednání s finančním ředitelem velké francouzské firmy Veolia, skvělým gentlemanem, kterého se nám podařilo pro naše divadlo přímo nadchnout, panem Maximem Marsaultem. Naše dohoda o partnerství a možné dlouhodobé podpoře, kterou měla nastartovat právě světová premiéra Donizettiho Dalindy, by byla již podepsána, kdybych nebyl bez jediného varování odvolán.

Stejně tak máme skupinu přátel v okruhu lékařky, paní MUDr. Kateřiny Kovářové, kteří měli být zakládajícími členy mecenášského klubu. Ten jsme zamýšleli spustit v nové sezóně v souvislosti opět s unikátní světovou premiérou. Dohromady se tady bavíme o přislíbených částkách v celkové výši cca 2 mil. Kč! Ty jsou navázány ale na důvěru v instituci, kterou se podařilo pod mým vedením pozvednout tak, že nám kontinuálně roste návštěvnost, tržby a hlavně umělecká úroveň.

Aleš Kománek (foto Lukáš Wodecki)
Aleš Kománek (foto Lukáš Wodecki)

Byly průběžně poskytovány zřizovateli konkrétní údaje o financích divadla na schůzích finančního výboru? Kdy jste se takové schůze naposledy zúčastnil?
Zřizovatel má k dispozici všechny ukazatele hospodaření, které k danému datu má mít. Výroční zpráva, výkazy i průběžná účetní závěrka jsou zasílány v požadovaných termínech. Hodnocení hospodaření instituce podléhá standardním kontrolním mechanismům, které nebyly ani ze strany zřizovatele využity.

Zúčastnil jsem se společně s kolegyní ekonomkou schůze finančního výboru dne 6. června. Pozvání jsem dostal dne 30. května od asistentky pana primátora paní Vltavské a zadání znělo:

Vážený pane řediteli,

jménem pana primátora si Vás dovoluji pozvat na finanční výbor, jehož jednání se uskuteční dne 6. 6. 2023 v 16 hodin v budově radnice, v zasedací místnosti vedení města, 2. patro naproti výtahu.

Na toto jednání si prosím připravte představení Vaší organizace.

Prosím o potvrzení, zda se výboru zúčastníte.

Děkuji
Mgr. Silvie Vltavská
asistentka primátora

Představili jsme tedy naší organizaci. Finanční výbor jsme krom jiného informovali o pozitivním vývoji ve věci zvyšování finanční soběstačnosti divadla díky zvýšené návštěvnosti a růstu tržeb z představení. Uvedli jsme konkrétní čísla k 31. květnu a výhled do konce roku. Zároveň jsme hovořili také o smluvně potvrzených dotacích pro rok 2023 v celkové výši 17,5 mil. Kč (také nárůst oproti 2022). Potvrdili jsme postup v jednání s partnerem Veolia ve věci dlouhodobého sponzoringu.

Na závěr schůze nás pan předseda výboru pozval znovu, a to na 5. září s požadavkem připravit podrobnější analýzu ekonomického výhledu. Pozvání jsme pochopitelně přijali.

Zřizovatel má nicméně povinnost provádět kontroly hospodaření svých příspěvkových organizací. O tu jsem žádal již 1. dubna 2022 na schůzce s bývalým náměstkem pro kulturu. Ta nebyla ve Slezském divadle provedena bohužel minimálně od roku 2017 a do mého odvolání provedena také nebyla.

Jaké změny byly provedeny v personálním složení divadla, když jste byl ve funkci?
Žádné změny jsem cíleně neprováděl. Jen jsem po zaměstnancích požadoval odpovídající pracovní výkony v rámci svých kompetencí a pracovní doby. Od toho ostatně většinou ředitelé institucí bývají, že? Dále bylo nutně zapotřebí získat přesný přehled o toku financí, evidenci smluv a okamžitě zavést objednávkový systém, který do mého nástupu v divadle (k mému údivu) nebyl zaveden. Cílem bylo mít pod kontrolou účelnost vynaložených finančních prostředků.

Aleš Kománek (foto Lukáš Wodecki)
Aleš Kománek (foto Lukáš Wodecki)

Co si myslíte o obavách vyjádřených v petici zaměstnanců, která naznačuje, že vaším odvoláním hrozí postupný úpadek a kolaps divadla a narušení kontinuity uměleckého vývoje?
Proti mému odchodu se postavila většina operního souboru. Kolegové vnímali a viděli během roku a půl mého působení, kdo pracuje v zájmu divadla a kdo ne.

Od začátku mého působení byla snaha a tlak prosazovat na různé pozice v divadle kamarády vedení města. Ať už to byl pan Houžva, kamarád bývalého náměstka pro kulturu pana Orieščíka (ČSSD), který chtěl zrušit všechny předplatitelské skupiny, pan Benda, kamarád vlivného člena rady města pana Štěpánka (ANO), který mi navrhoval zrušit stálý pěvecký sbor opery a najímat členy sboru (případně i orchestru) jen na honorářové smlouvy atd. Posledním z podobných pokusů o destabilizaci byl návrh současného pana náměstka Meletzkého (ANO) na jednání s primátorem Olomouce dne 5. února, aby se sloučila opavská a olomoucká opera a vznikla nová instituce, která by fungovala jako zájezdové divadlo a hrála jak v Opavě tak v Olomouci. Nebo návrh pana primátora Navrátila (ANO) na finančním výboru (6. června), aby se výrazně zdražilo vstupné a lístek na operu stál alespoň 600 Kč (místo 390 Kč) a došlo k omezení či rušení slev pro důchodce na předplatném.

S žádným z těchto návrhů jsem nemohl souhlasit. Na základě odborného vhledu a podkladů, jsem všem výše jmenovaným vysvětloval, že ani jeden z návrhů není pro Slezské divadlo přínosem.

Abych se ale vrátil k vaší otázce. Ano, zaměstnanci to vnímají velmi přesně. Mým odvoláním již těmto plánům nestojí nic v cestě. Proto jsou obavy mých skvělých kolegů v divadle, kterých si velmi vážím (a to samozřejmě i těch, kteří petici nepodepsali) zcela na místě.

Aleš Kománek (foto Lukáš Wodecki)
Aleš Kománek (foto Lukáš Wodecki)

Plánujete se zúčastnit nového výběrového řízení na ředitele divadla, pokud bude vypsáno?
Myslím, že občané tak nádherného kulturního města jako je Opava by si spíše zasloužili, aby bylo vypsáno „výběrové řízení“ na místo náměstka pro kulturu.

Jakým způsobem lze vysvětlit stížnosti na nedostatečnou komunikaci, které byly adresovány zřizovateli?
Pokud vím, stěžoval si na mě pan Bátor z Ostravanu a paní Geryková z Polaru. Pan Bátor, tím že jsme spolužáci ze třídy, nabyl zřejmě mylného dojmu, že s mým příchodem do ředitelny bude mít neomezený přístup k jakýmkoliv informacím kdykoliv. A paní Geryková si stěžovala oprávněně, jelikož jsem ve chvíli, kdy potřebovala něco dotočit, nebyl bohužel k dispozici.

Zastával jsem kromě pozice ředitele také deset měsíců funkci šéfa opery (přičemž jsem pobíral jen jeden plat samozřejmě) a tím mimo jiné ušetřil divadlu a městu přibližně tři čtvrtě milionu Kč. V tomto nasazení člověk také lehce přehlédne některé prosby novinářů, kterým se tímto omlouvám. Nebylo to nic osobního.

V kulturním prostoru Kupé v Opavě se dne 27. července uskuteční beseda, která se bude věnovat vašemu náhlému odvolání. Potvrdil jste již svou účast?
Ano, tuto debatu jsem inicioval. Veřejnost by měla být obeznámena se všemi detaily, které jsem měl možnost za celou dobu svého působení v divadle zaznamenat. A věřte, je toho opravdu hodně.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


4.2 6 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments