V labyrintu vzpomínek – NOSITELÉ, s.r.o.

Kolik vzpomínek nám zůstane ve stáří? Dvacet, nebo jen čtyři? A co když to budou nesouvislé útržky nebo dokonce jen zvuky? Tyto a další otázky pokládá nová performance s názvem NOSITELÉ, s.r.o. v režii Kateřiny Šobáňové. Načasování této premiéry na třetí adventní týden vytvořilo specifickou atmosféru předvánočního vzpomínání na prarodiče a rodiče, kterým se z hlavy jejich životní zážitky postupně vytratily. Performance překládá odlehčený (místy až tragikomický) výsek z každodenního života rychle stárnoucího muže.
Divadlo Continuo – Nositelé, s.r.o. (foto Michal Hančovský)
Divadlo Continuo – Nositelé, s.r.o. (foto Michal Hančovský)

Inscenace NOSITELÉ, s.r.o. je výsledkem dlouhodobého autorského projektu pod vedením Kateřiny Šobáňové (členka souboru Divadlo Continuo od r. 2008), se švýcarským performerem Stefanem Bütschim. Zaměřili se v něm na výzkum pohybu, tělesnosti a expresivity stárnoucího lidského těla. Celá performance je velmi minimalistická. Na scéně jsou po celou dobu jen tři dřevěné židle, malý stůl, papírový pytlík s chlebem, malé rádio.

Kdo někdy strávil delší čas s člověkem, kterému byla diagnostikována stařecká demence či Alzheimer, performance mu připomene jejich specifický časoprostor, ve kterém tito lidé uvíznou. Patrně díky výzkumu, který Kateřina Šobáňová v rámci příprav na projekt podnikla, se jí podařilo vystihnout jednotlivé každodenní problémy, se kterými se lidé ztrácející paměť potýkají. Banality se mění v celodenní a mnohdy nepřekonatelné úkoly. Najít nevrzající židli, sundat si sako, pustit si rádio, ukrojit si kus chleba.

Divadlo Continuo – Nositelé, s.r.o. (foto Michal Hančovský)
Divadlo Continuo – Nositelé, s.r.o. (foto Michal Hančovský)

Většina performance se odehrává v tichu, které občas přeruší nesrozumitelné mumlání performera. V tichu se opakují stále stejné pohyby, přemísťování židlí sem a tam, chytání ztraceného rádiového signálu. Všednost a každodennost se prolíná s dávnými vzpomínkami na místa, zvuky, melodie. Žádná ze vzpomínek už ale nemá jasné obrysy, příběh se vytratil, zbyl jen pocit.

Nejvíce imaginativní obraz přichází v závěru performance, kdy se roztěkaný a unavený muž odevzdaně usadí u stolu. Rezignuje na hledaný nůž a začne ujídat z chlebové střídky. Střídku začne žmoulat v rukou, tak moc, že z ní vznikne modelovací hmota. S radostí a až dětskou urputností ze střídky modeluje houby, které se postupně rozrůstají na stole. Tato scéna působí úlevně, ale patrně je to jen jedna ze zbylých vzpomínek, která se vynořila z hlavy stárnoucího muže. Netrvá dlouho a po ní následuje nečekaný konec.

Divadlo Continuo – Nositelé, s.r.o. (foto Michal Hančovský)
Divadlo Continuo – Nositelé, s.r.o. (foto Michal Hančovský)

I když se Kateřině Šobáňové podařilo skvěle vystihnout atmosféru a tísnivé pocity, které může doprovázet každodenní život stárnoucího člověka, myslím si, že se dá do tématu proniknout mnohem hlouběji. Tvůrci uvádí že výzkum bude pokračovat v roce 2024 a jeho cílem bude hledání co nejširšího kontextu stárnutí lidského těla včetně prolomení společenského tabu spojeného s tělem lidí ve vyšším věku, jako je hygiena, fyzický kontakt, sexualita atd.

Projekt vnímám jako velkou výzvu jak pro tvůrce, kteří si vzali velmi komplexní téma, tak pro diváky, kteří budou s tímto tématem konfrontováni. V českém prostředí pohybového a fyzického divadla se nestává tak často, že by se diváci nesetkali s mladými performery na vrcholu svých sil a krásy. Už tato podoba a fáze projektu Kateřiny Šobáňové dokazuje, že vystoupení z komfortní zóny plné mladých a zdravých lidí, stojí za to.


NOSITELÉ, s.r.o.
Koncept a režie: Kateřina Šobáňová
Účinkuje: Stefan Bütschi
Umělecká supervize: Pavel Štourač
Světelný design: Amador Artiga
Zvukový design: Anna Luňáková
Zvuk: Vojtěch Divoký
Technická a scénografická spolupráce: Martin Janda
Premiéra: 16. 12. 2023, Švestkový Dvůr, Malovice

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments