Čajkovskij, cukrárna a žížala Jůlie
Jako třešničku na dortu – tak Mášenku a Louskáčka servíruje na závěr Čajkovského baletu choreograf Kirill Simonov. Záznam této inscenace petrohradského Mariinského divadla z roku 2007 se teď promítal – vedle mnoha zahraničních kin – také u nás, v Praze a v Brně, a také v Bratislavě, kdy se společnost Palace Cinemas připojila k mezinárodnímu projektu Opery, balety a koncerty živě i ze záznamu v HD kvalitě. A dlužno hned dodat, že po minulé skvělé v přímém přenosu vysílané Carmen z La Scaly si tentokrát pořadatelé – a nutno zdůraznit, že bez vlastní viny – pěkně naběhli. Něco tak nepovedeného, jako je právě Simonovův Louskáček, se totiž hned tak nevidí.
K tomu všemu totální nevkus scény i kostýmů, umocněný blízkými záběry kamer. Bezmála čtvrtina Čajkovského partitury vyškrtaná, mnohé části přeházeny. A navíc ani k vychutnání samotného tanečního mistrovství sólistů – byť se Simonovova choreografie tváří jako klasická – skoro žádná příležitost není, valná část děje je hlavně zkraje pojednána víceméně jako pantomima, často jste nuceni se dívat na podobné záležitosti, jako jsou třeba donekonečna se vrtící zadky “tančících” vos. Valerij Gergijev a jeho skvělý orchestr prominou: Zdaleka nejen z oné závěrečné třešničky na dortu mě na konci tohoto večera především docela dost pálila žáha. Není divu, že letos v petrohradském Mariinském divadle už zase dávají Louskáčka klasického, v choreografii Vasilije Vajnonena z roku 1934. Druhou dobrou zprávou pak je, že další Čajkovského evergreen z Petrohradu – Labutí jezero – budou kina koncem ledna nabízet v osvědčeném balení pánů Petipy a Ivanova.
Ščelkunčik
(Louskáček)
Mariinsky Teatr Petrohrad 2007
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]