Anne Franková na Festivalu Opera 2017
Poprvé jsem produkci Opera studia Praha Anne, beze strachu hledět na nebe viděla při její premiéře v Divadle Disk na konci ledna tohoto roku (recenze jsme přinesli zde), a tak mne velmi zajímalo, co s inscenací udělá časový odstup deseti měsíců.
Dramaturgické spojení Kuchyňské revue Bohuslava Martinů a opery ruského skladatele a malíře Grigorije Frida Deník Anne Frankové je nevšední, neobvyklé. Rozverná Kuchyňská revue, zkomponovaná jako balet na libreto Jarmily Kröschlové, je tu pojata jako hravá pantomima, taková, že by ji mohla vymyslet i talentovaná dospívající Anne. Takto je večer pojat. V pozadí pódia za poraženou knihovničkou se náhle objeví Anne, jako by se chtěla přidat k veselému, smířlivému závěru pantomimy. Hudba Bohuslava Martinů však končí. Bez pauzy na ni navazuje Fridův Deník Anne Frankové. Annino dětství skončilo náhle. Deník, důvěrník jejích dnů, je svědkem událostí a pocitů, které ji provázely před a při dvouletém utajeném pobytu v zadním traktu nizozemského domu, kde se s rodinou a s dalšími přáteli schovávali před nacisty. I tam se občas vyskytly úsměvné detaily, Anne pozorovala z úkrytu dění na ulici, prožívala svou první lásku s Petrem a její myšlení postupně zrálo až k přijetí krutého osudu.
Tím nejpřirozenějším spojníkem mezi oběma kontrastními hudebními díly, která vznikla v odstupu více než čtyřiceti let (1927 a 1969), je podobně obsazený orchestr se šesti a devíti nástroji. Mimové z Kuchyňské revue odloží své nápadité kostýmy a připojí se k Anne, oblečené do prostých šedavých šatů, i zašedlostí jejich všedních oděvů. Jsou Anninými představami, dotvářejí dobovou atmosféru, ale také zastupují její spolubydlící.
Inscenace dozrála, čtyři mimové sekundují Anne citlivě, s velkou empatií, připojí se k ní i na její poslední cestě a odcházejí s ní v malé, tiché, zvolna se vzdalující skupince. Anita Jirovská, představitelka Anne, obohatila svou obtížnou roli většími kontrasty a také všichni její spoluhráči, ať už na jevišti nebo v orchestru, soustředěně plnili své úlohy. Odměnou jim byl intenzívní potlesk obecenstva. Tento česko-švýcarský projekt se vydařil po všech stránkách. Anita Jirovská, absolventka Hudební faktulty Akademie múzických umění, navázala mezinárodní kontakty za svého studijního pobytu v Lausanne na La Haute École de Musique (HEMU) a podobnou cestou šel i nadaný švýcarský dirigent Sébastien Bagnoud, který večer řídil.
Hodnocení autorky recenze: 85 %
Festival Opera 2017
Anne, beze strachu hledět na nebe
(Grigory Frid: Dnevnik Anny Frank,
Bohuslav Martinů: La Revue de cuisine)
Dirigent: Sébastien Bagnoud
Režie: Armand Deladoëy, Vojtěch Svoboda
Scéna a kostýmy: Zita Miklošová
Umělecké vedení: Adam Halaš
Opera studio Praha
Premiéra 27. ledna 2017 Divadlo Disk Praha
(psáno z reprízy 22. 10. 2017)
Puklička – Anna Kukuczková
Hrnec – Jonatán Vnouček
Kvedlačka – Michaela Stará
Smeták – Anton Eliaš
Anne – Anita Jirovská
Mimové – Anna Kukuczková, Jonatán Vnouček, Michaela Stará, Anton Eliaš
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]